Leifs verden, del 2 (side 146)

For hobbyens del synes jeg det er topp om så mange som mulig registrerer. Da har vi oversikt over hva som drettes i Norge, hvor og når.

For din del mener jeg du må gjøre akkurat det du har lyst til for å få mest mulig ut av hobbyen din. Dersom du opplever at registreringen er litt "pes", noe som gjør at du får mindre glede av å ha akvarier så er det kanskje like greit å la det være.

Jeg for min del registrerer det bittelille jeg har, men tenker aldri noe over hvem som dretter mer eller mindre enn meg. Men det blir kanskje noe litt annet mentalt når man ligger i toppen. Lettere å ha et avslappet forhold til konkurranse når man er sist uansett.
Når konkurranseelementet og fair konkurranse er viktig for deg, bør du jo jobbe for å endre klubbens regler i den retning. Om det ikke går, kan du jo beholde ditt medlemskap, men i tillegg melde deg inn i en annen klubb som bedre oppfyller dine ønsker vedr. oppdrett og registrere dine oppdrett der.

Noen av dem som har flest oppdrett i Moss Akvarieklubb, er med fordi deres lokale klubb (hvis det finnes noen) ikke er med i Norges Akvarieforbund. MAK er med i NAF og de kan derfor få registrert oppdrett gjennom den klubben.

Slik jeg oppfatter det, er hensikten med NAFs oppdrettskampanje å bidra til mest mulig norskoppdrettet fisk. Det kan vel være flere grunner til at man ønsker det: skape større interesse for hobbyen, skape fellesskap hos oppdrettere med samme arter, bidra til mer kunnskap hos oss alle osv.

Den viktigste grunnen tror jeg imidlertid er å redusere trykket på truede arter, samt å redde arter som ellers ville forsvinne fordi deres naturlige leveområder blir ødelagt. Dette formålet blir oppfylt selv om man ikke deltar i konkurranser, men bare gledes over at fisk trives og formerer seg og at man kan spre arter til flere og derved øke deres mulighet for fortsatt eksistens. Konkurransen er nok etablert av NAF for ytterligere å øke interessen for oppdrett, utover de ellers gode formålene.

Jeg har ikke brydd meg mye over selve konkurranseelementet i oppdrettskampanjen, delvis fordi jeg ikke kommer til å være ledende verken på klubbnivå eller ellers. Det er moro å få til yngel av Apistogramma og om det også skulle bli noe yngel fra ”samboerne” i karene, dvs. det som skal være trygghetsskapende småfisk, er det fint. Min motivasjon er altså ikke å bli best. Jeg har allikevel registrert de oppdrettene jeg har og har slik sett gitt min skjerv til at Moss Akvarieklubb ble beste klubb i 2012.

Noen av de artene jeg har fått av Tom C. er ikke tidligere registrert oppdrettet i Norge, nettopp fordi Tom ikke bryr seg om det. Han vet hva han har og hva han bidrar med gjennom oppdrett og gjennom å spre fisk og kunnskap til dem han oppfatter er genuint interessert i ”hans” arter. (Tom C., tilgi meg om jeg tråkker utenfor her og uttaler meg om ting jeg ikke vet nok om eller for øvrig ikke har noe med.)

Jeg har bedt om å få disse artene oppført i fiskebasen slik at jeg kan registrere oppdrett. Jeg har ikke søkt om førstegangsoppdrett, men vanlig oppdrett, nettopp fordi disse er drettet tidligere av Tom C.

Nå vet du også hva jeg mener om førstegangsoppdrett som egentlig ikke er det, Loffa. Det at Tom C. drettet dem først, gjør ikke prestasjonen din noe mindre, men slik jeg ser det er altså han som har førsteoppdrettet, enten han registrerer det eller ikke.

Sitter med Apistoer jeg føler at jeg MÅ få til en videreføring på!!! En mild stressende/fornøyelig affære . Kommer ikke til å melde inn noe oppdrett og har ingen særinteresse på akkurat dette feltet. Alle felt er forsovit like interresant, og tanken var at når rommet er mer i vater - kommer jeg til å bli litt mer seriøs på den biten også. Det er vel derfor jeg ikke har satt igang artemia-klekkeri& yngelreolen enda. Men det er nå en naturlig utvikling i min galskap, så da får jeg se...

Elsker forøvrig all galskap rundt Apistoene, så hvilken vri dere legger opp til er helt greit og problemfritt for meg... Bare det er MER og jeg får det MED meg he he he.

Gratis med nye egg Leif! For et kaviar-anlegg du har fått... Kavli-gutta ligger vel i brønnen din med kjemi-settene sine og måler regner jeg med! Vel overstått julaften til deg, Truls og Sigmund. Ho-ho
Plussmedlem
Sigmund - ex 530
Det at Tom C. drettet dem først, gjør ikke prestasjonen din noe mindre, men slik jeg ser det er altså han som har førsteoppdrettet, enten han registrerer det eller ikke.

Det er jo nettopp der problemet ligger, sånn jeg har forstått det?
Leif VIL IKKE ha førstegangsoppdrett i Norge på de, han vil bare registrere oppdrett på de. Slik at det er registrert.....
Har finlest innleggene om oppdrett i tråden omigjen og beklager at jeg kom i skade for å dra opp en mulig diskusjon igjen. Når det er sagt, så er det ikke noe problem å registrere vanlig oppdrett på en art som det ikke er regsitrert oppdrett på tidligere. Jeg har gjort det på A.sp. Nanay, A.sp. Nadelstreifen og A.sp. Napo 3, alle arter jeg har fått av Tom C. Ingen av disse var registrert tidligere. Man trenger kun å be om at den tas inn i basen slik at oppdrett deretter kan registreres som et vanlig oppdrett.
Takk for mange og gode svar her. Hadde aldri trodd at mitt "flisespikkeri" ville engasjere andre enn meg selv. Det er flere ting egentlig som er oppe her; registrering av oppdrett, første gangs oppdrett, konkurrering på likt nivå etc.

Tror vi skal skille på basen her på AF Sigmund og NAF sine registreringer for oppdrett. Disse listene har ingenting med hverandre å gjøre annet enn at basen baserer seg på di opplysninger NAF sitter med. Skal ikke si at jeg tar andre mindre seriøst, men Sigmund, har alltid sett seriøst på deg og lest det du kommer med av stor intresse.

Når et NAF medlem henvender seg til klubbens oppdretts ansvarlig med et oppdrett som da ikke finnes registrert i NAF sine lister, og ansvarlig vil sende dette inn som første gangs oppdrett, selv med info om at det er drettet av en person som ikke registrerer sine oppdrett, skal da ikke dretter hugges hodet av, av den grunn.

Problemet mine venner og uvenner der ute (jeg har sikkert begge deler) er at i NAF sine oppdretts lister, om denne ikke blir registrert av en eller annen, er at denne arten vil forbli uregistrert. For meg høres det naturlig ut, uten å ha med meg i denne betraktning, at den som registrer arten først hos NAF, medlem eller ikke, får oppdrettet.

Om alle som kjenner til en som har drettet en art og av den grunn ikke vil registrere oppdrettet sitt, vil mange arter forbli uregistrert i NAF sine lister om vedkommende ikke har registrert dem selv tidligere.

Dvs litt lettere forklart si at om jeg med mine apistoer har lyst til å registrere oppdrett som er litt uvanlig eller sjeldne har jeg ingen behov for det, i teorien, for Tom har drettet dem alle, så noen HAR gjort det før meg. Men hvor er dette bekreftet? Det står ingen steder, og om alle tenker da som i dette tilfellet vil veldig mange arter aldri bli registrert som drettet.

Så antar at oppdretts ansvarlig hos oss tenkte som meg egentlig, noen må være først en eller annen gang til å registrere denne arten til NAF (ikke basen her).

Så milo er egentlig inne på det jeg ønsker, jeg ønsker å registrere mine evnt nye arter som ikke allerede står registrert hos NAF. Kan egentlig ikke skjønne at dette skal være så vanskelig å skjønne.

Jeg mener selv det er viktig å registrere alle arter som drettes uavhengig av hvilken art og av hvem. Og husker selv tilbake til starten på min intresse for apistogramma. Jeg søkte opp på apistogramma på nettet og så igjennom her i basen om hvilke apistoer som var mest drettet. Det var disse jeg ville prøve først, dem som var enkle og som mange hadde drettet før.

Sigmund, som jeg nevnte ser jeg på deg som veldig seriøs akvarist og menneske og vil derfor spørre deg om en ting etter at jeg leste igjennom et innlegg tidligere fra deg her i forhold til første gangs oppdrett.

Vielfleck, Assurini står vel heller ikke registrert drettet i NAF sine lister (Sp. Xingu"). La oss si at en person hadde vært innom meg i sommer på vei hjem fra ferie, han fikk et par av meg og tok dem med hjem til nord. Han har ingen kontakt med apistogramma miljøet eller forum som dette. Han dretter dem og oppdager som meg at denne ikke er registrert drettet i Norge. Han melder dette inn som første gangs oppdrett gjennom sin klubb, der oppe i nord og sender dette inn til NAF, og på lik linje som for meg, kommer dette på trykk i NAF sitt blad. Ville han fått samme tynet som det jeg føler jeg får, eller ville han fått være i fred? Eneste som kunne protestere på dette var Tom, men han ønsker ikke dette for grunner som er nevnt flere ganger tidligere her.

Ville han i nord gått fri uten "heftelser" eller hadde noen andre sendt man mail, brev, PM eller hva det skulle være? Tja en kan vel si at forskjellen på meg og han er at han ikke visste, men jeg gjorde..... men likevel

Beklager for langt innlegg selv om dette er i egen tråd. Blir lett engasjert og heldig vis engasjerer det også flere enn meg

LOFFA
Tror vi skal skille på basen her på AF Sigmund og NAF sine registreringer for oppdrett. Disse listene har ingenting med hverandre å gjøre annet enn at basen baserer seg på di opplysninger NAF sitter med. [I]Det har du selvsagt rett i Leif, kortslutning hos meg.[/I] Når et NAF medlem henvender seg til klubbens oppdretts ansvarlig med et oppdrett som da ikke finnes registrert i NAF sine lister, og ansvarlig vil sende dette inn som første gangs oppdrett, selv med info om at det er drettet av en person som ikke registrerer sine oppdrett, skal da ikke dretter hugges hodet av, av den grunn. [I]Nei, jeg er imot dødsstraff, også i denne sammenheng :-), men man kan jo si til oppdrettsansvarlig at man ikke ønsker å få det registrert som førstegangsoppdrett. Jeg er sikker på at det lar seg gjøre i NAF. For å oppklare akkurat den biten, skal jeg sende en e-post til NAF. En pussighet her er jo at Tom.C sitter i oppdrettskomiteen som, så vidt jeg vet, bl.a. har som oppgave å sjekke om et innmeldt førstegangsoppdrett faktisk er det. I dette tilfellet kan/vil vel ikke Tom C. lyve eller unnlate å si sannheten hvilket normalt kommer ut på ett og da vil det ikke kunne bli registrert som førstegangsoppdrett i de tilfeller han har drettet arten tidligere. [/I] Problemet mine venner og uvenner der ute (jeg har sikkert begge deler) er at i NAF sine oppdretts lister, om denne ikke blir registrert av en eller annen, er at denne arten vil forbli uregistrert. For meg høres det naturlig ut, uten å ha med meg i denne betraktning, at den som registrer arten først hos NAF, medlem eller ikke, får oppdrettet. [I]Jeg vil ikke oppfatte meg som en uvenn Leif, tvert imot, selv om vi ikke er helt enige i dette. Jeg anser førstegangsoppdrett som nettopp det, første gang arten er drettet, og ikke første gang det er registrert oppdrett på arten[/I]. Dvs litt lettere forklart si at om jeg med mine apistoer har lyst til å registrere oppdrett som er litt uvanlig eller sjeldne har jeg ingen behov for det, i teorien, for Tom har drettet dem alle, så noen HAR gjort det før meg. Men hvor er dette bekreftet? Det står ingen steder, og om alle tenker da som i dette tilfellet vil veldig mange arter aldri bli registrert som drettet. [I]Det vil jo bare være tilfellet om NAF ikke kan registrere et oppdrett uten at det først er registrert et førstegangsoppdrett[/I] Så milo er egentlig inne på det jeg ønsker, jeg ønsker å registrere mine evnt nye arter som ikke allerede står registrert hos NAF. Kan egentlig ikke skjønne at dette skal være så vanskelig å skjønne. [I]Nei, ikke når man får løpt i gang den sørgelige etterligningen av en hjerne![/I] Vielfleck, Assurini står vel heller ikke registrert drettet i NAF sine lister (Sp. Xingu"). La oss si at en person hadde vært innom meg i sommer på vei hjem fra ferie, han fikk et par av meg og tok dem med hjem til nord. Han har ingen kontakt med apistogramma miljøet eller forum som dette. Han dretter dem og oppdager som meg at denne ikke er registrert drettet i Norge. Han melder dette inn som første gangs oppdrett gjennom sin klubb, der oppe i nord og sender dette inn til NAF, og på lik linje som for meg, kommer dette på trykk i NAF sitt blad. Ville han fått samme tynet som det jeg føler jeg får, eller ville han fått være i fred? Eneste som kunne protestere på dette var Tom, men han ønsker ikke dette for grunner som er nevnt flere ganger tidligere her. Ville han i nord gått fri uten "heftelser" eller hadde noen andre sendt man mail, brev, PM eller hva det skulle være? Tja en kan vel si at forskjellen på meg og han er at han ikke visste, men jeg gjorde..... men likevel [I]Interessant eksempel Leif. Hvis nordlendingen vil registrere dette som et førstegangsoppdrett, mener jeg han først bør spørre den han fikk fiskene av om giveren hadde drettet disse, eller om det var et importert (helst da viltfanget for sikkerhets skyld) par som ikke hadde kjent avkom. Om det siste var tilfellet, synes jeg han kunne meldt inn et førstegangsoppdrett. Poenget mitt her er at han kunne velge å vite eller velge å ikke vite. I det siste tilfellet mener jeg han gjør feil.[/I] Beklager for langt innlegg selv om dette er i egen tråd. Blir lett engasjert og heldig vis engasjerer det også flere enn meg

Jeg har vel større grunn til å beklage mine lange innlegg, spesielt ettersom det ikke er min tråd
LOFFA
...konkurrering på likt nivå...

Eg kunne skrevet veldig mye om dette, men eg finner det ihvertfall foreløpig klokest å la være. Butikkdretting, flerdretting, juksedretting... Slik eg ser på poenget med oppdrettskampanjen skal denne gjelde vanlige hobbyakvarister, så her er eg helt enig med deg, Leif.

LOFFA
Problemet mine venner ... er at i NAF sine oppdrettslister, om denne ikke blir registrert av en eller annen, er at denne arten vil forbli uregistrert. For meg høres det naturlig ut, uten å ha med meg i denne betraktning, at den som registrer arten først hos NAF, medlem eller ikke, får oppdrettet.

Her tar du veldig feil, Leif. Det er mange arter som er satt som drettet uten at det står navnet på dretteren. Navnet ditt kan ikke stå oppført som førstegangsdretter når det beviselig er feil. Og dette har ingenting med hodekapping og gjøre, kun utveksling av synspunkter.
En kjenning av meg stod oppført som førstegangsdretter av en L-malle. På et treff fikk han vite at han ikke var den første likevel. Han tok da kontakt med NAF, og arten står i dag oppført som drettet uten navn.

Fisken bør helt klart innrapporteres som drettet i Norge, men så lenge Tom ikke ønsker navnet sitt bak oppdrettet (og det må respekteres) må arten registreres uten navn på dretter. Navnet ditt skal bare sees i sammenheng med klubbdretting.

LOFFA
Men hvor er dette bekreftet? Det står ingen steder, og om alle tenker da som i dette tilfellet vil veldig mange arter aldri bli registrert som drettet.

Det er bilder av yngel på siden til Tom, du har oppgitt at du fikk F1 av ham, du sier det nå i denne tråden... For meg er det bekreftelse god nok. Men det viktigste av alt; du vet det!
Det er så mange "registrert"-begreper ute og går at en blondine blir helt svimmel, jeg tyr til et praktisk eksempel. Apistogramma barlowi er det mange som har drettet før meg. Jeg får registrert oppdrettet på AF, men hos NAF finner jeg ikke en lyd om dem. Likevel har sikkert Sigmund og fler med ham fått oppdrettsdiplom, selv om det sikkert er TomC som var først ute der også. Tror jeg.

Da regner jeg med at klubben får sine poeng for mine små som akkurat rakk å bli åtte uker i 2012, og skriver dem opp på oppdrettslista som sendes NAF, det er jo de som skal holde orden på om noen har drettet dem før meg.

I kampanjereglene står det "Førstegangsoppdrett kan meldes inn til Norsk Akvarieforbund, selv om oppdretter ikke er med i en klubb tilsluttet Norsk Akvarieforbund." Ikke skal.

Klønete og unøyaktig hele greia, men i mitt blonde hode betyr det at jeg sender inn oppdrett hvis jeg vet at jeg ikke er først, og førstegangsoppdrett hvis jeg tror det er mulighet for at jeg er først, så får de som sitter og samler informasjon ta ryddejobben. Det er i alle fall to store klubber som står utenfor NAF, jeg kan jo ikke ringe rundt til halve Norge for å sjekke, det er derfor vi har et sentralt forbund vel?

Egentlig burde kanskje forbundet ta en runde og bestemme seg for hva formålet med registreringen egentlig er. Er det konkurransen som er viktigst får de spandere klare og tåkepratfrie konkurranseregler slik at klubbene håndterer det likt, og diskusjoner blir mest mulig unødvendig. Er hovedhensikten å ha et skikkelig register over fisk akvarister tar vare på i Norge får de ta kontakt med folk som Tom C og andre av hans kaliber (miljøet er vel ikke større enn at navnlista er kjent og overkommelig lang), og spørre pent om en oppdrettsliste i ny og ne, gjerne ledsaget av en flaske rødvin som takk for hjelpen.

Tenker jeg...

Linda W
Jeg får registrert oppdrettet på AF, men hos NAF finner jeg ikke en lyd om dem.

Alt kan registreres som drettet på AF uten noe som helst dokumentasjon. Du får også registrert oppdrett hos NAF selv om arten ikke er oppført som tidligere drettet.

Linda W
... og skriver dem opp på oppdrettslista som sendes NAF, det er jo de som skal holde orden på om noen har drettet dem før meg.

Nei, NAF sjekker ikke det. Man må selv levere førstegangsoppdrettsskjema med dokumentasjon. Her er det rom for forbedringer; med tanke på at enkelte ikke innrapporterer burde det holde at andre dokumenterer dette. For alt eg vet er det kanskje slik allerede?

Linda W
Det er i alle fall to store klubber som står utenfor NAF, [I]jeg[/I] kan jo ikke ringe rundt til halve Norge for å sjekke, det er derfor vi har et sentralt forbund vel?

Det er mange registrerte førstegangsoppdrett av personer som er medlemmer av akvarieklubber som ikke er tilknyttet NAF. Faktisk trenger man ikke engang være medlem av en akvarieklubb.
Man må selvfølgelig ikke "ringe rundt"; man leverer i god tro, og så blir det publisert (så sant det er sannsynlig) i NAB med klagefrist.
Det viser seg gjennom mange innlegg her at det faktisk engasjerer folk nettopp disse punktene jeg her har gått innpå, og det er både gøy og inspirerende.

Først og fremst Sigmund har du ingen grunn til å beklage annet enn at du skulle vært innom oftere =)

At du Donald skal klare å være enig med meg iallefall på et punkt synes jeg er julens høydepunkt her inne så langt. Meget hyggelig =) Det skjer ikke ofte...

Spørsmålet en egentlig bør spørre og det til NAF er vel egentlig hva som er hensikten med oppdretts kampanjen. Svaret der igjen vil heller gi en mer konkret diskusjon.

Om Tom sitter i oppdretts komiteen er det jo ikke noe problem med det ene temaet. Og en skulle vel da anta at drettede apistoer i Norge skulle vært oppdatert. For registrerte apisto oppdrett på NAF sin liste er skral, når en tar utgangs punkt i valørlista som ligger ute på nett

Det riktig som Linda sier at barlowi ikke er registrert i lista til NAF. Baenschi, sp Swarzkehl, sp Matses og sp Xingu Vielfleck, Assurini er noen flere, og flere som Simen og Sigmund kunne føre på flere på listen i tillegg til andre.

Jeg vet NAF sine mennesker sitter på egen fritid og gjør sitt arbeid, men litt må en da kunne forlange når en betaler sitt medlemskap med god samvittighet.

I lista på nett Donald, står ikke navn på første gangs drettere, men antar det er riktig som du sier at det står reg i deres arkiver.

Som milo nevner er det ikke om å gjøre for meg å få noen førstegangs oppdrett, men som Sigmund sier tidligere her, det gjør ikke prestasjonen min noe mindre. Min tanke er å få denne arten REGISTRERT drettet, noe den ikke er, selv om da Tom har drettet den. Ettersom Tom da sitter som nevnt i oppdretts komiteen vil dette garantert bli gjort riktig.

Vet ikke om Tom sitter å river seg i skjegget eller om han ler seg skakk om han leser dette. Men vet han vil gjøre det som er riktig i forhold til oppdrett og registrering. Har sikkert ikke fått svart eller kommentert alt, men håper det meste har kommet med

Glemmer ikke fiskene oppi dette så legger ved noen apisto bilder fra foringsrunden i dag. Siste bildet viser at jeg for første gang i dag kunne mate cf huascar for hånd. Tilliten er bygd opp her iallefall
Sitat Donald

Fisken bør helt klart innrapporteres som drettet i Norge, men så lenge Tom ikke ønsker navnet sitt bak oppdrettet (og det må respekteres) må arten registreres uten navn på dretter. Navnet ditt skal bare sees i sammenheng med klubbdretting. Sitat slutt.

Jeg er helt enig med deg i det Donald, men når fisken (arten) IKKE er inn registrert, hva da? Arten er IKKE inn rapportert drettet. Det er derfor jeg skriver og mener at arten vil forbli uregistrert om ingen gjør dette.
Jeg er også enig i at Tom selv avgjør om han vil stå med navn som dretter eller ikke på dem han har registrert drettet (men ettersom jeg skjønner registrerer han ikke inn til NAF)
LOFFA
I lista på nett Donald, står ikke navn på første gangs drettere, men antar det er riktig som du sier at det står reg i deres arkiver.

Det står navn på endel førstegangsoppdretterne og dato for oppdrett i denne listen på NAFs side
Denne saken er veldig enkel i mine øyne. Fisken kan registreres som "drettet", men man kan ikke påberope seg førstegangsoppdrett når man vet at andre har gjort det - uansett hva en oppdrettsansvarlig mener.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at arten forblir uregistrert hvis du ikke registrerer førstegangsoppdrett på denne, du kan jo bare registrere den som vanlig oppdrett sommer tilfelle for deg. Og da er det jo bare å sende inn ordinært oppdrettsskjema til NAF og ikke eget skjema for førstegangsoppdrett.

Husk: det er mange som ikke er aktive i NAF, lokale klubber eller her på nettet og de dretter mye fisk de også. Og vet man at en slik (eller andre) at har drettet arten så melder man inn vanlig oppdrett.

At en fisk ikke er registrert hos NAF betyr ingen ting om noen i Norge har drettet den eller ikke.
LOFFA
...ønsker Tom å legge inn protest mot førstegangsoppdrett så gjør han det.

Det er ikke slik, Leif, at det kun er Tom C (som i dette tilfellet er den opprinnelige førstegangsoppdretteren) som kan sende inn klage til NAF på dette oppdrettet. Det kan hvem som helst gjøre, så lenge de kan fremskaffe bevis på at arten er drettet tidligere. Og slikt bevis finnes det jo i bøtter og spann her i tråden din

Jeg mener man ikke skal melde inn førstegangsoppdrett når man vet at arten er drettet tidligere.
Det står helt tydelig på NAF sin side; Førstegangsoppdrett gjelder arter som ikke tidligere er kjent oppdrettet i Norge.

LOFFA
...men når fisken (arten) IKKE er inn registrert, hva da? Arten er IKKE inn rapportert drettet.

Da kan du jo sende en e-mail til oppdrettsansvarlig i NAF, og si du er veldig interessert i å få arter som tidligere er drettet registrert. Da ordner det seg nok
Eller som Lars sier; sende inn ordinært oppdrettsskjema til NAF.

LOFFA
...at flere her inne ville hugge huet av meg, se ned på meg, skjelle meg ut, og det som sikkert verre er.

Det å være uenig med deg og diskutere saklig er ikke ensbetydende med at vi er ute etter deg, Leif. Du har lett for det, dessverre
Takk Rita. Overså faktisk den listen

Lars, her kommer du med løgn, eller for å si det på en annen måte, en påstand jeg ikke har kommet med:

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med at arten forblir uregistrert hvis du ikke registrerer førstegangsoppdrett på denne

Har ikke påstått dette, og er helt feil. Jeg snakket, dvs skrev registrert, ikke første gangs registrert. Det har litt med å få med seg det som blir skrevet og ikke dikte opp selv

For siste gang så skriver jeg at jeg ønsker arten registrert. Om en også leser alle innleggene knyttet til saken her, ser en at det ikke er jeg selv som har sendt og ønsket dette som første gangs....

Vet at det drettes mye fisk utenfor NAF og klubbene rundt forbi, men som Linda sier kan en ikke ringe rundt for å høre om en ikke vet noe. Tenker ikke da på meg, men andre som tar NAF sine lister som utgangspunkt. Selv du Lars må vel være enig i at når en skal sjekke om en er usikker på om en fisk eller art er drettet, bør en vel kunne bruke NAF sine sider som et utgangspunkt. Det er jo her alle registrerte oppdrett registreres.

Men det er vel nå greit å avslutte denne saken med disse opplysningene som har kommet: Tom sitter i oppdretts komiteen og vil selvfølgelig rette på dette oppdrettet og gi med et vanlig oppdretts diplom med en valør som ingen vet. Ikke enkelt å sette valør på en fisk som er uregistrert, men antar Tom også ordner dette

Ha fortsatt en fin kveld alle sammen og takk for engasjemanget

1. Nijsseni barnehagen
2, Barlowi/macmasteri barnehagen
3. Hongsloi barnehagen

Når jeg tenker over det er det ikke ofte jeg legger ut bilder fra yngelkarene, så her er det tre...

LOFFA
For siste gang så skriver jeg at jeg ønsker arten registrert.

For siste gang så skriver jeg at det overhodet ikke er noe problem å få arten registrert som drettet i Norge. Problemet er at du vil ha ditt eget navn bak.

Ha en fortsatt hyggelig jul
Ble litt dårlig formulert fra min side, men jeg hintet til dette avsnitte i posten din:
"Jeg er helt enig med deg i det Donald, men når fisken (arten) IKKE er inn registrert, hva da? Arten er IKKE inn rapportert drettet. Det er derfor jeg skriver og mener at arten vil forbli uregistrert om ingen gjør dette. ..."

Enig i at man sjekker med både NAF AF sine lister, men om man vet at en fisk er drettet da hjelper det ikke at den ikke er registrert hos NAF, det er fortsatt ikke førstegangsoppdrett. Det er det jeg vil fram til.
LOFFA
... ser en at det ikke er jeg selv som har sendt og ønsket dette som første gangs....

Dette blir for dumt, Leif!

Skjema må inneholde oppdretterens navn og signatur for at det skal kunne sendes inn til NAF. Det er du som er avsender. Opplysningene kan bevitnes av klubben ja, eller andre.

Her er skjema du/dere har fylt ut
[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap