- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Sølvi sine coryer og litt til :) (side 148)
Sølvi sine coryer og litt til :) (side 148)
Postet 11.05.12 kl 09:19
Postet 11.05.12 kl 09:32
Postet 11.05.12 kl 10:07
Samme familie Sølvi. Din heter Ceratopteris cornuta (og er flottest synes jeg, ikke så rotete og veldig vakre adventiver), den som ligner mest på gulrotgress heter Ceratopteris thalictroides, og så finnes det en enda grovere sak med etternavn pteroides som blir tallerkenstore og mørklegger alt. Vakre planter, men du verden som de gror!
Postet 11.05.12 kl 11:07
Postet 11.05.12 kl 11:24
Bra noen kunne komme med det ordentlige navnet, på klubbmøtene her i byen går disse to omhverandre og selges under fellesbetegnelsen "Gulrotgress".... Her hos meg fyller den nå en halv 150l og 1/3 i en 115l. Ikke særlig kravstor med tanke på at 150l har ph5 og 115 har ph7 og begge har ekstremt mye oksygen tilsatt og aldri plantenæring samt begge er overfiltrert herfra til månen.
Postet 11.05.12 kl 11:26
Postet 11.05.12 kl 11:44
Litt unøyaktig beskrivelse fra min side, den groveste får en rosett med tykke blader, og hvert blad er håndflatestor så vi snakker virkelig flat middagstallerken. Passer på å advare når vi likevel snakker om saken
"Ugresset" er vidunderlig da, finner seg i det utroligste og både jeg og yngelen liker småplantene veldig godt!
"Ugresset" er vidunderlig da, finner seg i det utroligste og både jeg og yngelen liker småplantene veldig godt!
Postet 11.05.12 kl 14:01
Postet 11.05.12 kl 20:38
Da har Adolfoiene fått seg nytt hjem og ,full red Endlersene har overtatt karet de gikk i og green laser karet som disse gikk i.
Satt den ene Eheim pumpen inn i dette karet og Sera svampfilteret som sto her ble tatt over i kjøkkenkaret.
Her har det gått et luftdrevet filter (elefantfot) og det skal bli sååå deilig å slippe alt bråket fra denne
Så nå skal snart de små C121 som går i breedingboksen omsider få sitt eget (store) kar på kjøkkenet
Tror de vil bli fornøyd med det selv om de kanskje får sjokk til å begynne med ,masse plass å boltre seg på.
Under foringen i sted ble jeg stående å se inn i langkaret og på alle C121 yngel/ungdommene som har vokst opp der. Noen begynner å bli store etterhvert ,et par stk. snart like store som de voksne og vil snart bli umulig å skille fra hverandre.
Men det som slo meg var at når disse skal selges så blir det et mareritt å fange disse.
Karet er jo fullt av planter av det blir umulig å fange de uten å ribbe hele karet.
Uff nei ,orker ikke å tenke på det nå ihvertfall ,har overhodet ikke lyst til å rote i det karet nå som jeg endelig synes det ser fint ut.
Satt den ene Eheim pumpen inn i dette karet og Sera svampfilteret som sto her ble tatt over i kjøkkenkaret.
Her har det gått et luftdrevet filter (elefantfot) og det skal bli sååå deilig å slippe alt bråket fra denne
Så nå skal snart de små C121 som går i breedingboksen omsider få sitt eget (store) kar på kjøkkenet
Tror de vil bli fornøyd med det selv om de kanskje får sjokk til å begynne med ,masse plass å boltre seg på.
Under foringen i sted ble jeg stående å se inn i langkaret og på alle C121 yngel/ungdommene som har vokst opp der. Noen begynner å bli store etterhvert ,et par stk. snart like store som de voksne og vil snart bli umulig å skille fra hverandre.
Men det som slo meg var at når disse skal selges så blir det et mareritt å fange disse.
Karet er jo fullt av planter av det blir umulig å fange de uten å ribbe hele karet.
Uff nei ,orker ikke å tenke på det nå ihvertfall ,har overhodet ikke lyst til å rote i det karet nå som jeg endelig synes det ser fint ut.
Postet 13.05.12 kl 14:53
Endret: 13.05.12 kl 14:56
Postet 13.05.12 kl 16:56
Siden jeg plutselig har fått panikk for å måtte fange C121-ungdommer i langkaret når de blir større ,så tok jeg mesteparten av eggene som var der over i kjøkkenkaret.
Så kan de som klekkes vokse opp sammen med sine søsken og mye lettere å fange når den tid kommer, men det er langt frem i tid .
Må nok passe på å plukke egg senere og for disse er utrolig produtive ,finner egg omtrent en gang i uken og nå ser det heldigvis ut at problemet med mugne egg har forsvunnet. Regner med at det kanskje har med å gjøre at karet er godt innkjørt og ikke sterilt kranevann pluss lav ph..
Så kan de som klekkes vokse opp sammen med sine søsken og mye lettere å fange når den tid kommer, men det er langt frem i tid .
Må nok passe på å plukke egg senere og for disse er utrolig produtive ,finner egg omtrent en gang i uken og nå ser det heldigvis ut at problemet med mugne egg har forsvunnet. Regner med at det kanskje har med å gjøre at karet er godt innkjørt og ikke sterilt kranevann pluss lav ph..
Postet 14.05.12 kl 21:19
Endret: 14.05.12 kl 21:19
Postet 22.05.12 kl 22:37
Jeg er alvorlig misunnelig. Jeg var på nippet til å kjøpe en da jeg startet opp, men hadde heldigvis nettopp lest at blennier og gobyer ikke går bra sammen. Jeg tviler på at Sjarmøren hadde godtatt en slik en. De er utrolig flotte og artige skapninger, og jeg forelsket meg ordentlig første gang jeg så en. De har en artig personlighet!
Postet 22.05.12 kl 22:46
Postet 23.05.12 kl 20:44
Postet 24.05.12 kl 00:22
Postet 24.05.12 kl 09:19
Klarte å få tatt noen bilder av den i går kveld ved foringstid,ikke allverden da ,men det får klare seg inntil jeg klarer å få til noen bedre.
Det ser forresten ut til at kardinalreker har funnet ut at den vil bo sammen med gobyen .
Den holdt seg i hvertfall der i går ,føk inn og ut av hulen da det var mat å få.
Disse gobyene er kjent for å leve i symbiose med pistolreker ,så mulig den har godtatt denne reken i stedenfor
Det ser forresten ut til at kardinalreker har funnet ut at den vil bo sammen med gobyen .
Den holdt seg i hvertfall der i går ,føk inn og ut av hulen da det var mat å få.
Disse gobyene er kjent for å leve i symbiose med pistolreker ,så mulig den har godtatt denne reken i stedenfor
Postet 24.05.12 kl 10:06
Endret: 24.05.12 kl 10:06
Postet 24.05.12 kl 18:40
Postet 24.05.12 kl 22:22