Mona's lille akvarierom - DEL 2 (side 148)

stjæle noen babyer av deg en dag jeg Brått ble ikke avstanden SÅ stor til Ski (bare ikke si det til kroppen min) For mine egg går fløyten hele bunten. Senka ph og skal nok prøve igjen, men men men. Først må man få noen egg å legge til rette med da.
Tvillingmamma80
stjæle noen babyer av deg en dag jeg ;)

Kommentaren din fikk meg forresten til å tenke på den dagen jeg faktisk må skille meg av med noen av "babyene" og selge noen.... Jeg gruer meg faktisk. Men heldigvis er det månedsvis til.
Hadde jeg hatt plass, hadde jeg nok beholdt alle 25....! DET hadde gjort seg og blitt en kjempefin flokk av disse:

[External Image]
Plussmedlem
Gleder meg til å se yngel-flokken som store fisk ) Det blir nok en fantastisk flott gjeng. Godt å høre at det går så fint med dem, og vi får håpe de vil klare seg like fint fremover!

Kanskje du skulle hatt noen større kar med plass til alle? Hvis jeg får drettet disse litt etterhvert må jeg ha en STOR flokk, tror jeg, for det er en såå fin art...
Anders K
Kanskje du skulle hatt noen større kar med plass til alle? ;-)

Det hadde vært moro med et større, langt akvarium, ja... men det tror jeg rett og slett ikke det er plass til her inne. Må gå litt i tenkeboksen for mulige løsninger som kan gi rom for oppbevaring i tillegg. Plass, det er skrikende mangelvare her.

Jeg kan få skvist inn et yngelkar her, eller oppvekst-kar kanskje jeg skal kalle det, for det kan stå på skjenken. Men jeg vet ikke hvilken størrelse enda, da.... Men jeg burde definitivt hatt et oppvekst-kar, for det blir jo ikke siste gangen jeg dretter Corydoras-yngel! Neste gang blir kanskje C121 igjen, eller kanskje jeg skulle samle litt C. adolfoi egg for en gangs skyld? De pusler med sitt i akvariet og legger egg hver eneste uke, flere ganger i uka noen ganger, og en del av eggene sitter på glasset til de klekker.

Det er forresten en eller to yngel som er noen uker gamle i akvariet med C. adolfoi. Trodde alle døde etter den perioden hvor slangene var så tette og filteret så "rart", men det var åpenbart en eller to igjen. Denne siste (eller de to siste) ser ut til å være i fin form og mopper ivrig rundt i mose og planter på jakt etter spiselige mikroorganismer, hele tiden.

Ja, jeg må definitivt få meg et oppvekst-akvarium. Kan ikke drive med Corydoras uten å ha det. Jeg har et Eheim Liberty hang-on filter liggende klart, nytt i esken. En 85 liter hadde passet perfekt til det.

Vi hadde forresten hastebesøk av rørlegger her på tirsdag...! Måtte skifte varmtvannsbereder, for den begynte å lekke som bare det på toppen. Totalt kommer den rørlegger-regningen på ca 8000,- spenn....*stønn*

YNGEL-STATUS:
Jeg la merke til i går at det var en liten yngel som skiller seg litt ut. Ved siden av sine søsken, så magen mistenkelig smal og slunken ut. Ikke stappet med oransje artemia som de andre, kanskje den bare hadde en liten artemia i magen, var så vidt man så noe, den så nærmest tom ut.
Nå i kveld ser jeg at det fremdeles er lite mat i magen på denne yngelen, den ser nesten tom ut, bare ørlitte granne innhold. Det er som regel et svært dårlig tegn i denne alderen og på dette utviklingsstadiet, at noen viser dårlig matlyst og mangler appetitt.
Vi får se da, hvordan det går med den, men jeg mistenker at det kan dukke opp et frafall før eller siden.
Alltid lite morro å kvitte seg med "babyene" sine. Det er ikke noe en gjerne gjør nei. Så skjønner deg veldig godt jeg.

Leit å se at det ser ut som en i alle fall ikke klarer seg. Men om det blir bare denneene som ikke klarer seg er vel overlevelsesprosenten høy?

Rørleggeren hadde blitt dyrere om det skjedde på helligdagene i påska, så hell i uhell rakk du det i det minste før påske da. Men ja, det er sure penger
Yngel-status :-(
I dag har jeg ikke fullt så oppmuntrende nytt å komme med. Da jeg sjekket yngeltanken i dag, var det ikke bare èn, men 2 døde yngel å finne Æsj, det var utrolig trist! Det er så typisk at det skjer sånne ting akkurat rundt den tiden yngelen runder to uker?! Aner ikke hva det kan være som er årsaken.

Nå har de fått ny og ren tank og har jeg telt riktig til å begynne med, er det 23 stk igjen. I dag har de fått pulverisert Tetra Diskusbits å spise, inntil i kveld. Da får de artemia.
Plussmedlem
Håper at den ene var den som var litt "pjusk"...?
Ikke godt å si, Anders, for jeg synes et par andre ser litt tynne ut i dag. Eller, de har liksom ikke spist seg mette og fulle i magen, altså. Vi får se om det forandrer seg i kveld når de får artemiaen sin. Foreløbig har de bare fått Tetra Diskusbits i dag.

Jeg lurer på hva som kan ha forårsaket at det døde to stk sånn uten videre, men det er vel stort sett vanskelig å finne noe svar på.
Nei så trist! Aldri noe morsomt når man har frafall og det attpåtil ser ut til at det kan være flere som ikke har det helt bra
Jeg lurer veldig på hva som var årsaken til at to yngel falt fra i går. Og det eneste uvanlige jeg kan komme på, er at jeg la et nytt tørket eikeblad i yngeltanken... Det gamle var knekt i biter og måtte byttes ut, så jeg la da et nytt blad nedi som jeg hentet fra pappkassen jeg har inne på kottet.
Jeg vet jo at Corydoras-yngel kan være veldig ømtålige for selv små endringer, så kanskje disse to var litt svakelige av seg og fikk "sjokk" over det eikeløvet avga i vannet? Aner ikke. Det blir bare spekulasjoner.

I dag var det heldigvis ingen frafall, og alle pilte rundt da jeg kom med pipetten for å fange dem inn. Klippet tuppen på pipetten nesten helt ned i dag, for nå er jo yngelen to uker gamle, og er blitt litt større. Trenger derfor større åpning på pipetten, så de små ikke skades når de blir sugd inn der Jeg telte yngelen i dag, og jeg fikk et litt annet tall enn jeg trodde, nemlig 22. Jeg kan ha telt feil, for egentlig skal det være 23 (hadde 25, og kun to som jeg vet om har falt fra).
Men det kan jo også ha forsvunnet en underveis disse to ukene (skylt ut med badevannet?), så jeg vet ikke. Jeg får telle på nytt de neste dagene og se om jeg havner på samme tall igjen.

I dag ble det servert mikroorm til formiddagsmat, for artemiaklekkebeholderen ble ikke satt i gang før nærmere kl 23 i går kveld, derfor er ikke den klar ennå. De får artemia i kveld. Variasjon er jo uansett greit Et par minutter etter at det var servert mikroorm, så jeg alle ynglene hadde samlet seg i en ring rundt det og lå der og tygde

Yngelen klekket egentlig over tre dager, men jeg regner dagen i dag som "fødselsdag" for dem, så i dag er de altså to uker gamle Her kommer noen bilder fra idag.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

De små hvite "trådene" på bunnen er mikroorm. På dette bildet ser man masse mikroorm som åler seg på bunnen rundt yngelen. De vasser i mat, bokstavelig talt
[External Image]
Siste to bildene til innlegget over.
Alle ynglene var sprell levende i dag, heldigvis Og jeg telte på nytt, og fikk samme antall som i går; 22. Da har jeg enten telt feil tidlig i livet deres, eller mistet en underveis uten å merke det (at den har blitt skylt ut med skittent vann er mulig, spesielt de første dagene når de er som minst).

Så, jeg har altså 22 søte småtroll
Dette var koselig å lese. Det går jo rette veien. Og lite frafall også. Sånt liker vi godt.
Tvillingmamma80
Dette var koselig å lese. Det går jo rette veien. Og lite frafall også. Sånt liker vi godt.

Jeg krysser fingrene hver formiddag før jeg kommer bort til yngeltanken for og sjekke Og så blir jeg så utrolig glad når jeg ser at alle er i live og alt er bra!

Nå, tidligere i dag, slo det meg hva jeg skal gjøre med denne gjengen hvis de fortsetter så bra som nå, og lever opp. Det er altså 22 stykker. Jeg kommer garantert til å beholde ca halvparten selv. Resten skal vel få nytt hjem, fortrinnsvis hos en og samme eier (så det blir en fin gruppe av det). Jeg gruer meg allerede til å skille meg av med disse småtrollene, men heldigvis er det mange måneder frem i tid...!

F1-F2 gruppen min med C-121 som la disse eggene som yngelen er resultat av, har ikke fått vannbyttet sitt denne helgen som var. Prøver nå å hoppe over et, og så gjøre et vannbytte med ganske kaldt vann neste helg isteden. De la jo eggene sine forrige gang etter to uker uten vannbytte. Da forsøkte jeg bare å få opp nitrat-nivået litt, og tenkte ikke på at det kunne medføre lek og egglegging også Men det er den eneste gangen gruppen min har villet legge noen egg da.... litt kjedelig at de ikke vil fortsette med jevnlige egglegginger. Men det kan være off-season for dem også nå. Min tidligere gruppe med VF C121 var strikte sesong-eggleggere, og stoppet å legge egg hver vår. Så startet de igjen sent på høsten. La kun egg om vinteren. Det kan være at avkommet også er slik, selv om de ikke er født i det fri, så har de jo instinktene.

En grunn til at jeg mistenker at sesongen kan gå mot slutten for egglegginger, er at den viltfangede gruppen til Inger Anne ikke har lagt noen egg på en stund heller nå. Det må være minst en uke siden? De har jo pleid å legge egg både titt og ofte, men nå har de ikke det. Litt synd.
Jeg tømte forresten ut det smeltede snøvannet jeg hadde (det som jeg hadde tenkt å forsøke og klekke eggene deres i), for det var begynt å bli gammelt, så jeg får sanke inn nytt. Nå smelter jo snøen som bare det på dagtid, og så blir det is på toppen om natten, så det må kanskje en spade til for å få sanket inn ny bøtte med smeltet snø-vann.
Så bra at det går fint med de små

Mistenker at de er sesong-eggleggere for mine pleier å legge egg jevnt og trutt et par dager etter vannbytte ,men nå har de stoppet helt opp.

Men siden vi har vært på påskeferie og vekke i 10 dager så skal jeg se om jeg kan lure de med et forsinket vannbytte i håp om at det hjelper
Kremt, yngel skal du ha, men du vet ikke hva du skal gjøre med dem Morsomt. Men er helt sikker på at de går som varmt hvetebrød den dagen du evt skal selge dem. Og ja, selg dem samlet til noen som er genuint intr. Det tror jeg er tingen

Det har vært lite lek og egglegging her også, har ikke skjønt hvorfor. Kanskje våren? Vurderer å prøve albinoene en gang til å se om noe skjer da, men litt usikker.
Sølvi Gullaksen
Men siden vi har vært på påskeferie og vekke i 10 dager så skal jeg se om jeg kan lure de med et forsinket vannbytte i håp om at det hjelper ;)

Velkommen hjem fra påsketur. Håper den snedige planen lykkes
Takk skal du ha Mona og tanken på den planen kommer jo fra deg da
Alt vel med yngelen i dag også, hurra, ingen frafall og alle pilte friske og fine rundt i karet

Jeg bestemte meg i dag for å slutte og fange dem inn med pipette når jeg skal flytte på dem til ny tank. Synes de har blitt litt store i hodet, kan hende pipetteåpningen er for liten snart. Best å slutte og bruke pipetten FØR det skjer en skade...! Så nå tømte jeg av mest mulig vann fra det skitne karet og ned i en bøtte. Når det er litt vann igjen bare, tømmer jeg alt inkl yngelen, ned over en håv som er lagt på tvers over bøtta. Alle ynglene havner da i håven, som jeg kjapt løfter opp og vrenger over i det nye, rene plast-karet Gjort på sekunder.

Bildene i dag er ikke fra yngeltanken med C121.

Det øverste og ganske dårlige bildet er av en liten Corydoras adolfoi yngel som farter rundt i 98 literen med C. adolfoi-gruppen min (9 stk voksne). Jeg lurer på om det finnes en yngel til, altså at det er to av dem, men jeg er ikke sikker for jeg ser bare èn om gangen. Jeg rakk ikke fokusere skikkelig da yngelen pilte avgårde så raskt, så derav kvaliteten på bildet (hadde makrolinse på). Etter at jeg fikk rettet på de tette filterslangene, har det ikke dødd flere yngel som jeg kan se (det døde tre stk da) Heldigvis ser det ut til at alt er bra igjen i karet nå!
[External Image]

Disse neste to bildene er for en gangs skyld mine egne C121 som er avbildet, ikke Inger Annes gruppe Det skyldes at mine egne F1 og F2 av denne arten befinner seg i toppkaret i reolen, og jeg må stå på gardintrapp for å kunne fôre eller ta bilder derfra. Det er mye enklere med C121 gruppen som tilhører Inger Anne, da de befinner seg i nederste akvarium og det er enkelt å ligge på magen foran karet og ta bilder av de
Men her er altså et par av mine egne. Det første bildet viser en ungfisk, som spiser mygglarve på samme vis som vi mennesker slurper i seg spaghetti

Det andre og nederste bildet viser en eggstinn hunn, en av de eldre jeg har i gruppen, og som jeg håper kan tenke på å kvitte seg med eggbyrden snart.... det ser jo ut som hun har mye av dem! Så HVIS det blir et kull fra denne madamen, så blir det forhåpentligvis et stort kull
[External Image]

[External Image]
Jeg har ikke tatt dagens stell av yngelen ennå, og det ligger fremdeles litt rester igjen etter fôringen i går på bunnen av tanken. De spiser det, selv om artemiaen ikke er levende lenger, det så jeg senest i stad da jeg sjekket yngeltanken. Man ser også lett at yngelen nettopp har spist artemia, på de velfylte og oransje magene deres Ellers så alt bra ut, alle var i live og ingen frafall

Tok dagens bilder i samme slengen, og støttet kameraet på en to-trinns gardintrapp jeg har, og det gjorde kameraet mye stødigere. Bildene ble derfor noe klarere i dag.
Men jeg har fremdeles ikke skjønt hvordan jeg kan utvide feltet som skal være skarpt og i fokus når jeg tar bilder med makroobjektivet. På mitt kamera blir området/feltet som er skarpt og i fokus veldig lite, bare en bitteliten sirkel midt i bildet. Etter hva jeg har forstått, kan dette fokusområdet justeres litt, utvides altså, hvis jeg ikke husker helt feil da.
Som man ser på bildene er det kun hodet på den bittelille yngelen som er i fokus, ikke resten av kroppen på den. Det er dumt. Hvis noen vet hvordan dette justeres, så skrik ut her i tråden. Jeg har Canon EOS 400 D. Det står "Canon Macro Lens EF 100 mm 1:2.8" på selve objektivet, hvis det har noe å si.

Dagens sjarmtroll vises med påskegul bakgrunn, da det gule termometeret hadde falt ned i løpet av natten. Flere yngel hadde tatt dekning bak termometeret, det var visst populært oppholdssted Alt som kan gi skjul og dekning i et ellers nakent kar tas i bruk. Ellers har de kun et enslig eikeløv å gjemme seg under.

Yngelen er nå 2½ uke gamle
[External Image]

[External Image]

[External Image]

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap