- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 148)
Leifs verden, del 2 (side 148)
Postet 26.12.12 kl 22:54
Du kan så si Sigmund. Jeg hadde nok slitt litt da =) En del av dem siste som kom fra Tom var yngler, så jeg forventer ikke veldig mye av dem enda. Det går gjerne et kull eller to fløten før det først sitter ordentlig. Cf huascar og Xingu er av disse siste som kom som yngler.
Tidligere har jeg helst ville ha voksen fisk, men har nesten snudd helt om. Her har jeg kunne følle opp di to sistnevnte samt noen til som kom som yngler/ungfisk til å bli kjønnsmodne og selv lagt egg og fått yngler. Alacrina som jeg byttet i bitaeniata med Lachris var også bare unge, men har nå et kull med dem. Forventer minst en egglegging til før nyttår.
Etterhvert så skal jeg få ut noe yngler/ungfisk og først ut blir nok macmasteri, barlowi, nijsseni og hongsloi. Hongsloiene byttet jeg til meg med Simen og var VF så disse er F1.
Håper også å kunne bytte med andre apistoianere etterhvert. Nye arter er alltid spennende.
A. Pantalone er en lei nøtt og knekke selv om jeg fortsatt hat noen få yngler igjen, men akkurat Sp "Matses" som du nevner har jeg rett og slett gitt opp å drette. Den voksne hua jager både den mindre hua og hannen i karet. De er etterhvert blitt nerve vrak og tilstanden fargemessig er veldig ofte helt svarte. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Dem går i en 100L og antar det skulle holde. Den vesle hua tar omtrent ingen plass og anses som yngel/veldig ung.
Jeg vil ikke mase for mye på Tom om problemer etc som dukker opp her i karene og det er ikke akkurat en art mange har. Kan vel trygt si jeg er litt rådvill.
Jeg angrer ikke et sekund på at min vei endte opp mot apistogramma. Har hatt mye forskjellig fisk gjennom årene, men kan ikke huske jeg har vært så ivrig som at jeg har ligget på gulvet å sett inn i karene mine. Det er neimen ikke langt unna at jeg gjør daglig. Dette er ikke bare engasjerende og inspirerende, men det er i tillegg GØY.
Er som nevnt med i en del Norske og utenlandske grupper/forum og når jeg der nevner at jeg ligger på gulvet....... så spør dem om jeg er uten bein, om det har rabla for meg og masse annet. Men det blir slik Sigmund, når en blir så inspirert og engasjert som det jeg har blitt. Har blitt kalt for apisto idiot mer enn en gang og synes det er helt greit. (ikke på noe forum) Antar det er meg selv som skal velge mine egne fritids interesser.
Synes heller det er dem som da har et problem, ikke jeg.
Går litt i surr av hva jeg har lagt ut av bilder, men henger på noen her likevel...
Alacrina. Elsker bilder av mor med yngler
Elizabethae hannen. Usikker på om det er noe yngler igjen der. Mulig i hula?
Xingu hua med kullet som klekket julaften, på vei hjem fra luftetur
Takk for rosende ord Sigmund, setter pris på det =)
Tidligere har jeg helst ville ha voksen fisk, men har nesten snudd helt om. Her har jeg kunne følle opp di to sistnevnte samt noen til som kom som yngler/ungfisk til å bli kjønnsmodne og selv lagt egg og fått yngler. Alacrina som jeg byttet i bitaeniata med Lachris var også bare unge, men har nå et kull med dem. Forventer minst en egglegging til før nyttår.
Etterhvert så skal jeg få ut noe yngler/ungfisk og først ut blir nok macmasteri, barlowi, nijsseni og hongsloi. Hongsloiene byttet jeg til meg med Simen og var VF så disse er F1.
Håper også å kunne bytte med andre apistoianere etterhvert. Nye arter er alltid spennende.
A. Pantalone er en lei nøtt og knekke selv om jeg fortsatt hat noen få yngler igjen, men akkurat Sp "Matses" som du nevner har jeg rett og slett gitt opp å drette. Den voksne hua jager både den mindre hua og hannen i karet. De er etterhvert blitt nerve vrak og tilstanden fargemessig er veldig ofte helt svarte. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg skal gjøre. Dem går i en 100L og antar det skulle holde. Den vesle hua tar omtrent ingen plass og anses som yngel/veldig ung.
Jeg vil ikke mase for mye på Tom om problemer etc som dukker opp her i karene og det er ikke akkurat en art mange har. Kan vel trygt si jeg er litt rådvill.
Jeg angrer ikke et sekund på at min vei endte opp mot apistogramma. Har hatt mye forskjellig fisk gjennom årene, men kan ikke huske jeg har vært så ivrig som at jeg har ligget på gulvet å sett inn i karene mine. Det er neimen ikke langt unna at jeg gjør daglig. Dette er ikke bare engasjerende og inspirerende, men det er i tillegg GØY.
Er som nevnt med i en del Norske og utenlandske grupper/forum og når jeg der nevner at jeg ligger på gulvet....... så spør dem om jeg er uten bein, om det har rabla for meg og masse annet. Men det blir slik Sigmund, når en blir så inspirert og engasjert som det jeg har blitt. Har blitt kalt for apisto idiot mer enn en gang og synes det er helt greit. (ikke på noe forum) Antar det er meg selv som skal velge mine egne fritids interesser.
Synes heller det er dem som da har et problem, ikke jeg.
Går litt i surr av hva jeg har lagt ut av bilder, men henger på noen her likevel...
Alacrina. Elsker bilder av mor med yngler
Elizabethae hannen. Usikker på om det er noe yngler igjen der. Mulig i hula?
Xingu hua med kullet som klekket julaften, på vei hjem fra luftetur
Takk for rosende ord Sigmund, setter pris på det =)
Postet 26.12.12 kl 23:40
Postet 27.12.12 kl 00:24
Dem er utrolig flott milo når dem har di riktige fargene. Siste tiden har det vært som katt og mus oppi der og det er faktisk hua som jager hannen. Virkelig jager. For det meste gjemmer han seg i nærheten av pumpa og tror han selv er usynlig for hua...
Kan ta historien om sp "Matses" slik dem kom hit.
Jeg fikk et par av Tom, hvor hua var en del mindre. Hannen var som det den voksne hua er nå, og til slutt tok han livet av henne. Etter en stund fikk jeg tilbudet av Tom om en ny hue (litt usikker på om hvem av dem som er VF og F1)(det er en av hver)
Jeg ble anbefalt å prøve noe som er kjent i hobbyen, nemlig å ta ut hannen i et kar og introdusere hua til karet alene i et døgn. Dette gjorde jeg og det ble faktisk motsatt av det jeg forventet av oppførsel.
Jeg trodde hannen ville jage og gjøre seg litt til, men altså har hua blitt ei ordentlig heks og han en mindreverdig tøffel. Har flere ganger tenkt på å ta ut hua (denne gangen) og la hannen få føle mer trygghet og slippe hua tilbake til karet etter et døgn.
Er det noen apistoianere som kunne gi meg et hint om hva dem ville gjort. Det kan ikke og vil ikke fortsette slik det er nå. Finner jeg ikke ut av dette med paret vil jeg spørre Tom om han har anledning til å ta disse tilbake. Jeg liker ikke å ha fisk som ikke trives sammen, og som en eller annen dag tar livet av hverandre, for det vil skje.
Disse sp "Matses" er så sjeldne at et slik utfall ønsker jeg ikke å få oppleve. Dette gjelder selvfølgelig alle apistoene jeg har. Tips mottas...
Bildet er av bakre del av matses hannen. Har desverre lagt over bilder på dvd så hadde kun disse to bildene av matses nå
Kan ta historien om sp "Matses" slik dem kom hit.
Jeg fikk et par av Tom, hvor hua var en del mindre. Hannen var som det den voksne hua er nå, og til slutt tok han livet av henne. Etter en stund fikk jeg tilbudet av Tom om en ny hue (litt usikker på om hvem av dem som er VF og F1)(det er en av hver)
Jeg ble anbefalt å prøve noe som er kjent i hobbyen, nemlig å ta ut hannen i et kar og introdusere hua til karet alene i et døgn. Dette gjorde jeg og det ble faktisk motsatt av det jeg forventet av oppførsel.
Jeg trodde hannen ville jage og gjøre seg litt til, men altså har hua blitt ei ordentlig heks og han en mindreverdig tøffel. Har flere ganger tenkt på å ta ut hua (denne gangen) og la hannen få føle mer trygghet og slippe hua tilbake til karet etter et døgn.
Er det noen apistoianere som kunne gi meg et hint om hva dem ville gjort. Det kan ikke og vil ikke fortsette slik det er nå. Finner jeg ikke ut av dette med paret vil jeg spørre Tom om han har anledning til å ta disse tilbake. Jeg liker ikke å ha fisk som ikke trives sammen, og som en eller annen dag tar livet av hverandre, for det vil skje.
Disse sp "Matses" er så sjeldne at et slik utfall ønsker jeg ikke å få oppleve. Dette gjelder selvfølgelig alle apistoene jeg har. Tips mottas...
Bildet er av bakre del av matses hannen. Har desverre lagt over bilder på dvd så hadde kun disse to bildene av matses nå
Postet 27.12.12 kl 01:01
Jeg har opplevd noe tilsvarende med A. sp. Nadelstreifen. Der hadde jeg opprinnelig mange i 530 literen sammen meden gjeng A. sp. Pebas Blue, men mistet alle takket være en gjeng gale nannostomuser. Reddet en Nadelstreifen hanne og var heldig og fikk noen ungfisk av Tom, de siste han hadde etter at han hadde satt til side endel som han skulle ta med til England.
Den største hunnen av de unge ble jaget veldig av den overlevde hannen da jeg satte dem sammen. Hun lå nesten kullsvart under røtter og eikeblader og jeg var bekymret for henne. Så plutselig hadde de et kull! Hannen begynte å jage yngelen, så jeg tok ham ut. Satte ham tilbake etter 5 - 6 uker, og da var situasjonen helt motsatt. Hunnen jaget ham og han klemte seg stort sett bare forskremt sammen nede i hjørnet ved hmf filteret. Jeg tenkte at det skulle ende med yngel igjen, men det endte tvert om tragisk for hannen.
Jeg har fortsatt 8 stk av denne etter å ha levert ut noen. "Gamlehunnen" er sjef i karet, men er ikke voldsom med de andre.
Så hva som skjer med enkelte par, eller rettere to som ikke vil bli par, er neimen ikke gost å si. Som du skjønner, har jeg ikke noe forslag, bare en fortelling om noe av det samme, men med en annen art.
Den største hunnen av de unge ble jaget veldig av den overlevde hannen da jeg satte dem sammen. Hun lå nesten kullsvart under røtter og eikeblader og jeg var bekymret for henne. Så plutselig hadde de et kull! Hannen begynte å jage yngelen, så jeg tok ham ut. Satte ham tilbake etter 5 - 6 uker, og da var situasjonen helt motsatt. Hunnen jaget ham og han klemte seg stort sett bare forskremt sammen nede i hjørnet ved hmf filteret. Jeg tenkte at det skulle ende med yngel igjen, men det endte tvert om tragisk for hannen.
Jeg har fortsatt 8 stk av denne etter å ha levert ut noen. "Gamlehunnen" er sjef i karet, men er ikke voldsom med de andre.
Så hva som skjer med enkelte par, eller rettere to som ikke vil bli par, er neimen ikke gost å si. Som du skjønner, har jeg ikke noe forslag, bare en fortelling om noe av det samme, men med en annen art.
Postet 27.12.12 kl 23:09
Takk Sigmund, da vet jeg at andre også til tider opplever det samme .
Jeg var veldig STOLT og lykkelig når jeg fikk beskjed av Tom at jeg skulle få ei ny hue sist, for som nevnt er dette en utrolig flott art og en du ikke finner mange plasser. Falt pladask rett og slett. Tror jeg rett og slett skal ta ut hua et døgns tid og sette henne inn igjen etter det. Om ikke dette hjelper må jeg krype til korset og spørre Tom pr mail hva jeg skal gjøre, om det er noe å gjøre.
Jeg fant egg i dag også Sigmund, men i ei hule jeg egentlig ikke ville ha egg. Etter at hue nummer to ble tatt av dage i trioen med VF hongsloi, har paret tasset rundt og nå for ikke lenge siden hadde mor med seg ungeflokken ut av hula.
I dag var ynglene borte og de har lekt i en annen hule med resultat at det nå nye egg. Jeg antydet at en 128L ble for liten for en trio hongsloi, men det skulle da være mer enn nok for et par.... Jaja, det er jo det som er litt spennende med dette, en vet aldri hva som skjer, og når det skjer.
Antydet vel det at jeg skulle bygge enda en reol i kjelleren, men at kursen ned ble i minste laget. Har derfor sjekket sikringsskapet og ser at det er et hull til en kurs ledig. Og tror den går ned. Grunnen til at jeg tror det er at det er påbegynt et hull ved siden av der hvor kursen kommer ned i kjelleren. Skal få sjekket opp dette.
Om dette stemmer kommer jeg til å legge opp en 16A kurs, slik at jeg har noe å gå på om det evnt skulle bli enda mer bygging der nede. Begynner vel å bli rimelig trangt der nede, men utrolig hva en får plass til om en vil og må noe =)
Jeg var veldig STOLT og lykkelig når jeg fikk beskjed av Tom at jeg skulle få ei ny hue sist, for som nevnt er dette en utrolig flott art og en du ikke finner mange plasser. Falt pladask rett og slett. Tror jeg rett og slett skal ta ut hua et døgns tid og sette henne inn igjen etter det. Om ikke dette hjelper må jeg krype til korset og spørre Tom pr mail hva jeg skal gjøre, om det er noe å gjøre.
Jeg fant egg i dag også Sigmund, men i ei hule jeg egentlig ikke ville ha egg. Etter at hue nummer to ble tatt av dage i trioen med VF hongsloi, har paret tasset rundt og nå for ikke lenge siden hadde mor med seg ungeflokken ut av hula.
I dag var ynglene borte og de har lekt i en annen hule med resultat at det nå nye egg. Jeg antydet at en 128L ble for liten for en trio hongsloi, men det skulle da være mer enn nok for et par.... Jaja, det er jo det som er litt spennende med dette, en vet aldri hva som skjer, og når det skjer.
Antydet vel det at jeg skulle bygge enda en reol i kjelleren, men at kursen ned ble i minste laget. Har derfor sjekket sikringsskapet og ser at det er et hull til en kurs ledig. Og tror den går ned. Grunnen til at jeg tror det er at det er påbegynt et hull ved siden av der hvor kursen kommer ned i kjelleren. Skal få sjekket opp dette.
Om dette stemmer kommer jeg til å legge opp en 16A kurs, slik at jeg har noe å gå på om det evnt skulle bli enda mer bygging der nede. Begynner vel å bli rimelig trangt der nede, men utrolig hva en får plass til om en vil og må noe =)
Postet 27.12.12 kl 23:47
Ettersom jeg brukte siste rest av mygglarver i går, var det igjen tid for å handle et tosifret antall poser igjen i dag. Så da holder det en stund igjen. Må nok bestille noe mer artemia igjen også.
Desverre ser det ut til at eggene til A. cf huascar ikke er befruktet. Lar dem likevel ligge noen dager til for å være helt sikker på at det ikke er et par stk som har klart seg.
Var veldig mye russlasjon i A. bitaeniata karet i dag og flere gule huer vimset rundt hannen, eller omvendt.....
Ellers ikke veldig mye nytt å komme med fra kjelleren i dag
Om noen har intresse vil jeg ha klart for salg om kort tid ungfisk av
Apistogramma barlowi viltform
Apistogramma nijsseni oppdretts variant tror jeg
Apistogramma hongsloi F1
Fiskene er ikke kjønnsmodne, men barlowiene er nok nærmest til det
Send melding PM om intresse
Desverre ser det ut til at eggene til A. cf huascar ikke er befruktet. Lar dem likevel ligge noen dager til for å være helt sikker på at det ikke er et par stk som har klart seg.
Var veldig mye russlasjon i A. bitaeniata karet i dag og flere gule huer vimset rundt hannen, eller omvendt.....
Ellers ikke veldig mye nytt å komme med fra kjelleren i dag
Om noen har intresse vil jeg ha klart for salg om kort tid ungfisk av
Apistogramma barlowi viltform
Apistogramma nijsseni oppdretts variant tror jeg
Apistogramma hongsloi F1
Fiskene er ikke kjønnsmodne, men barlowiene er nok nærmest til det
Send melding PM om intresse
Postet 29.12.12 kl 01:05
To mødre ute på tur med sine søte små i dag for første gang og det er bare glede. Agassizii og sp. "Xingu" Vielfleck, Assurini. Sistnevnte har fått mer yngel enn det hun har oversikt over.
Et himmla stort kull og ikke ofte jeg ser slike store kull på så unge huer.
Ser fortsatt pantalone yngler, men om dette er et nytt kull, eller det forrige vet jeg ikke.
Har hatt vannbytter på alle karene i det indre rommet, og kun yngel reolen i det første rommet igjen. Tar det i kveld eller i moprgen
Bilder av Apistogramma sp "Xingu" Vielfleck, Assurini med yngler, ute på sin første tur i dag
Et himmla stort kull og ikke ofte jeg ser slike store kull på så unge huer.
Ser fortsatt pantalone yngler, men om dette er et nytt kull, eller det forrige vet jeg ikke.
Har hatt vannbytter på alle karene i det indre rommet, og kun yngel reolen i det første rommet igjen. Tar det i kveld eller i moprgen
Bilder av Apistogramma sp "Xingu" Vielfleck, Assurini med yngler, ute på sin første tur i dag
Postet 30.12.12 kl 15:44
Var en som ville ha oversikten over hva jeg hadde av apistogramma på et utenlands forum og legger inn en kopi her i tråden også =)
An overview of my aquariums so they are now at the end of the year
1 Apistogramma sp. «Xingu» Vielfleck, Assurini with fry
2 Apistogramma hongsloi with egg
3 Apistogramma mix
4 Apistogramma sp. «Xingu» Vielfleck, Assurini, Few fry
5 Apistogramma elizabethae
6 Apistogramma agassizii with fry
7 Apistogramma cf huascar
8 Apistogramma sp «Matses»
9 Apistogramma sp. «Xingu» Vielfleck, Assurini
10 Apistogramma Empty. Ready for fry
11 Apistogramma agassizii with fry
12 Apistogramma barlowi
13 Apistogramma pantalone with fry
14 Apistogramma alacrina with fry
15 Apistogramma bitaeniata
16 Apistogramma cf luelingi
17 Apistogramma alacrina group
18 Apistogramma sp. «Xingu» Vielfleck, Assurini with fry
19 Apistogramma nijsseni fry
20 Apistogramma hongsloi fry
21 Apistogramma barlowi and macmasteri fry
An overview of my aquariums so they are now at the end of the year
1 Apistogramma sp. «Xingu» Vielfleck, Assurini with fry
2 Apistogramma hongsloi with egg
3 Apistogramma mix
4 Apistogramma sp. «Xingu» Vielfleck, Assurini, Few fry
5 Apistogramma elizabethae
6 Apistogramma agassizii with fry
7 Apistogramma cf huascar
8 Apistogramma sp «Matses»
9 Apistogramma sp. «Xingu» Vielfleck, Assurini
10 Apistogramma Empty. Ready for fry
11 Apistogramma agassizii with fry
12 Apistogramma barlowi
13 Apistogramma pantalone with fry
14 Apistogramma alacrina with fry
15 Apistogramma bitaeniata
16 Apistogramma cf luelingi
17 Apistogramma alacrina group
18 Apistogramma sp. «Xingu» Vielfleck, Assurini with fry
19 Apistogramma nijsseni fry
20 Apistogramma hongsloi fry
21 Apistogramma barlowi and macmasteri fry
Postet 30.12.12 kl 17:03
Og så glemte du å ta med de imponerende lokasjonene på dine diamanter kjære Leif - shame on you . Kjenner jeg blir gira når jeg ser slike lister. Føler meg som en unge foran ei hard pakke når jeg skal begynne å se på sånne lister - uansett lengde! Din er jo uansett impressive - keep up the mighty work. Har tenkt å stagnere litt på antall arter selv, da jeg skal bli litt mer seriøs i forhold til å få ynglet fram et par-tre arter. Skrekk og gru hvis det ikke skulle gå etter planen... God kveld videre från Sødern!
S
S
Postet 30.12.12 kl 21:05
S i m e nOg så glemte du å ta med de imponerende lokasjonene på dine diamanter kjære Leif - shame on you :). Kjenner jeg blir gira når jeg ser slike lister. Føler meg som en unge foran ei hard pakke når jeg skal begynne å se på sånne lister - uansett lengde! Din er jo uansett impressive - keep up the mighty work. Har tenkt å stagnere litt på antall arter selv, da jeg skal bli litt mer seriøs i forhold til å få ynglet fram et par-tre arter. Skrekk og gru hvis det ikke skulle gå etter planen... God kveld videre från Sødern! S
På meg virker det som apistogramma er enda snevrere ute enn i Norge. Mange sliter med i det hele tatt å få tak i apistogramma og kommer med en drøss spørsmål om apistoer. Takk gud for at google translater finnes. Er nok bare en brøkdel som legger ut bilder av sine fisker i utenlandske grupper som tar med lokasjon. Willy spurte kun etter artene, og ikke lokasjoner, derfor ble listen slik. Tror lokasjoner kun er for spesielt interesserte, som noen av oss her.
På dem jeg husker lokasjonene på fører jeg på dette i innlegg med bilder i alle forum og grupper. Etterhvert blir det vel noen rokeringer. Akkurat nå er det Xingu i 4 kar og alacrina i 2 kar for å nevne noe, så det må etterhvert bli ned skjæringer på noen av gruppene (Ikke Xingu) Et par av disse Xingu karene blir vel yngelkar når jeg tar ut voksne individer. Rositae og Cacatuoides i viltform er i alle fall 2 nye arter jeg ønsker inn neste år. Må det byttes med noe annet må mange vurderinger til om hvem som skal ut
Postet 30.12.12 kl 21:25
I en eller annen form blir jeg overrasket når jeg kommer ned i kjelleren hver eneste dag. Men lar meg aldri ta det likevel som en selvfølge. Det kan være nylagte egg, ny klekket yngler, yngler som er ute på tur for første gang, første gang du ser en hue bli gul og kjønnsmoden etter å ha hatt dem siden dem kom til etc etc etc
I dag kunne jeg få se nylagte egg.... igjen hos ei ny Xingu hue. Den tredje hua er med i haremet hans og fikk snøret også i bånn hos henne. Så da er det 2 kar med yngler, et med nye egg og et med 2-3 yngler.
Også i barlowi karet kunne jeg se di to huene gule og klare for arvtagere. Er vel borti 10 hanner i dette karet sammen med disse to huene, så partnere skulle det ikke mangle på. Jeg får vel nå tillate meg å slutte med å kalle dem yngler, så nivået ungfisk/kjønnsmoden er vel på sin plass. Hadde vært greit å få ut to par før dem legger egg.
Har i tillegg til disse et kull som er yngre sammen med et lite kull macmasteri. Der ser jeg det er overtall av huer heldigvis.
Fikk også tatt resten av vannbyttene i dag, som sto igjen fra i går. Samvittigheten er god for kvelden. Blir nok å støvsuge akvarie rommene i morgen og rydde opp litt der nede
Ønsker alle som følger tråden et riktig godt nytt år. Takker for at dere har tatt dere tiden til å følge min utvikling på apistogramma fronten. Det har vært spennende, lærerikt og engasjerende og neste år blir sikkert ikke noe dårligere.
10. februar er det igjen stor auksjon i Drammen, og ikke helt umulig at jeg også denne gangen tar med noen apistoer. Kos dere i kveld og ha det gøy
I dag kunne jeg få se nylagte egg.... igjen hos ei ny Xingu hue. Den tredje hua er med i haremet hans og fikk snøret også i bånn hos henne. Så da er det 2 kar med yngler, et med nye egg og et med 2-3 yngler.
Også i barlowi karet kunne jeg se di to huene gule og klare for arvtagere. Er vel borti 10 hanner i dette karet sammen med disse to huene, så partnere skulle det ikke mangle på. Jeg får vel nå tillate meg å slutte med å kalle dem yngler, så nivået ungfisk/kjønnsmoden er vel på sin plass. Hadde vært greit å få ut to par før dem legger egg.
Har i tillegg til disse et kull som er yngre sammen med et lite kull macmasteri. Der ser jeg det er overtall av huer heldigvis.
Fikk også tatt resten av vannbyttene i dag, som sto igjen fra i går. Samvittigheten er god for kvelden. Blir nok å støvsuge akvarie rommene i morgen og rydde opp litt der nede
Ønsker alle som følger tråden et riktig godt nytt år. Takker for at dere har tatt dere tiden til å følge min utvikling på apistogramma fronten. Det har vært spennende, lærerikt og engasjerende og neste år blir sikkert ikke noe dårligere.
10. februar er det igjen stor auksjon i Drammen, og ikke helt umulig at jeg også denne gangen tar med noen apistoer. Kos dere i kveld og ha det gøy
Postet 31.12.12 kl 18:49
Nytt år og nye utfordringer
Rundt års skiftet har jeg som regel tatt en oppsummering av akvarie året som svinner hen og oppsummert oppdrett, fisk og det som har kommet til. Føler ikke for dette akkurat nå. Med nesten 3000 innlegg totalt og 7371 brukere som har sett tråden, skjønner jeg at det er mange som følger med. Føler vel at det er av forskjellige grunner.
Noen nysgjerrige, noen med stor intresse, noen for å plukke opp noen tips, noen for å se flotte apistogramma bilder og noen som gjerne vil dele gledene.
En liker å få tilbake meldinger på det en skriver og det en legger ut av bilder og noen har delt denne gleden med meg, og jeg er takknemmelig for det.
Vil først og fremst takke Tom C for et år jeg på mange måter kan takke han for. Uten han, hans fisk, hjelp og informative innlegg og mail, ville jeg ikke "nådd så langt". Langt og lang, noen vil nok kanskje si at fiskene fint klarer seg selv og ordner seg selv, bare dem får mat og vannbytter. Det skal vel litt mer til enn som så. Tusen takk Tom.
Vil også takke den apistogramma "klanen" som er innom tråden og som legger igjen hyggelige ord og bilder, jeg setter stor pris på det. Også til dere andre som følger med og gleder dere over fremgang og glede her i kjelleren, det er hyggelig. Ingen navn nevnt, ingen navn glemt
Det er også noen innom kun når det er ytringer som skal frem, og tar gjerne en diskusjon som av og til når grenser som en gjerne kan kalle lite uegnet på trykk. Ja enkelte som ellers aldri har noe positivt å si.
Men det er vel kanskje slik i alle tråder her på AF?
Ønsker alle et godt nytt år og håper deres glede med hobbyen fortsetter.
Noen nysgjerrige, noen med stor intresse, noen for å plukke opp noen tips, noen for å se flotte apistogramma bilder og noen som gjerne vil dele gledene.
En liker å få tilbake meldinger på det en skriver og det en legger ut av bilder og noen har delt denne gleden med meg, og jeg er takknemmelig for det.
Vil først og fremst takke Tom C for et år jeg på mange måter kan takke han for. Uten han, hans fisk, hjelp og informative innlegg og mail, ville jeg ikke "nådd så langt". Langt og lang, noen vil nok kanskje si at fiskene fint klarer seg selv og ordner seg selv, bare dem får mat og vannbytter. Det skal vel litt mer til enn som så. Tusen takk Tom.
Vil også takke den apistogramma "klanen" som er innom tråden og som legger igjen hyggelige ord og bilder, jeg setter stor pris på det. Også til dere andre som følger med og gleder dere over fremgang og glede her i kjelleren, det er hyggelig. Ingen navn nevnt, ingen navn glemt
Det er også noen innom kun når det er ytringer som skal frem, og tar gjerne en diskusjon som av og til når grenser som en gjerne kan kalle lite uegnet på trykk. Ja enkelte som ellers aldri har noe positivt å si.
Men det er vel kanskje slik i alle tråder her på AF?
Ønsker alle et godt nytt år og håper deres glede med hobbyen fortsetter.
Postet 01.01.13 kl 11:50
Postet 01.01.13 kl 14:30
Hallo i luken Mona
Ja vi får håpe at det klaffer for fult i år, og at suksessen forsetter fra forrige året. I går og forrige dagen ble det vannbytter og i dag har jeg støvsugd og ryddet. Endelig ser det LITT ut der nede og en trenger ikke være flau for å ta i mot folk.
Etter rydde sjauen tok jeg meg god tid til å se litt inn i alle kar og det er veldig mye å glede seg over. Er vel et håp om at en del yngler vokser opp etter hvert som dem for litt trening i å ta vare på sine små di unge huene.
På min ferd igjennom karene... oppdaget jeg at det er igjen 3 huer av barlowi og ikke bare 2. Bare det er en opptur. Som du skjønner skal det ikke mye til for å glede her i huset =)
I går kunne jeg se at Xingu hue nr to, som fikk yngler sist, hadde fordelt ynglene sine i to huler, hehe. Det er veldig mange av dem, men i dag var dem samlet igjen.
Har også prikket ut plass til en ny reol nede om jeg legger ned en kurs til med strøm. Blir hovedsaklig for yngler, men er vel også med tanke på et par nye arter. Rositae står nok øverst på lista akkurat nå, men også viltformen av cacatuoides.
Legger ved noen bilder, tatt i dag
1. Apistogramma sp "Xingu" Vielfleck, Assurini som prøver å holde flokken sin samlet
2. Apistogramma cf bitaeniata. den største hannen
3. Apistogramma barlowi han
Ja vi får håpe at det klaffer for fult i år, og at suksessen forsetter fra forrige året. I går og forrige dagen ble det vannbytter og i dag har jeg støvsugd og ryddet. Endelig ser det LITT ut der nede og en trenger ikke være flau for å ta i mot folk.
Etter rydde sjauen tok jeg meg god tid til å se litt inn i alle kar og det er veldig mye å glede seg over. Er vel et håp om at en del yngler vokser opp etter hvert som dem for litt trening i å ta vare på sine små di unge huene.
På min ferd igjennom karene... oppdaget jeg at det er igjen 3 huer av barlowi og ikke bare 2. Bare det er en opptur. Som du skjønner skal det ikke mye til for å glede her i huset =)
I går kunne jeg se at Xingu hue nr to, som fikk yngler sist, hadde fordelt ynglene sine i to huler, hehe. Det er veldig mange av dem, men i dag var dem samlet igjen.
Har også prikket ut plass til en ny reol nede om jeg legger ned en kurs til med strøm. Blir hovedsaklig for yngler, men er vel også med tanke på et par nye arter. Rositae står nok øverst på lista akkurat nå, men også viltformen av cacatuoides.
Legger ved noen bilder, tatt i dag
1. Apistogramma sp "Xingu" Vielfleck, Assurini som prøver å holde flokken sin samlet
2. Apistogramma cf bitaeniata. den største hannen
3. Apistogramma barlowi han
Postet 01.01.13 kl 15:34
Tok noen bilder av mine Apistogramma cf huascar i dag. Di blir bare flottere og flottere for hver dag som går
For å ta Simen sin oppfordring:
Apistogramma cf. huascar F1. Rio Galves, Remuyacu
Om jeg ikke husker feil, Simen, var dette en av fiskene Tom C hadde i sitt foredrag i Larvik AK når vi var der
NOEN SOM VET HVOR KORT TID DET KAN TA MELLOM TO EGGLEGGINGER? ER DET MULIG AT SAMME HUE KAN LEGGE EGG MED BARE 2-3 DAGERS MELLOM ROM?
For å ta Simen sin oppfordring:
Apistogramma cf. huascar F1. Rio Galves, Remuyacu
Om jeg ikke husker feil, Simen, var dette en av fiskene Tom C hadde i sitt foredrag i Larvik AK når vi var der
NOEN SOM VET HVOR KORT TID DET KAN TA MELLOM TO EGGLEGGINGER? ER DET MULIG AT SAMME HUE KAN LEGGE EGG MED BARE 2-3 DAGERS MELLOM ROM?
Postet 02.01.13 kl 22:17
Det er helt rektor Leif! Begge Apistogrammaene du fikk var en del av TomC's foredrag. Ap. sp. "Matses" og Ap. cf. Huascar (Rio Galves, Remuyacu). Mine Ap. cf. Huascar er fra Rio Galves, Paujil. Må nok si hua&hannen her er blant de som har samarbeidet best i yngelpleien så langt. Har tre hanner til som lusker rundt i 160litern, uten at det har slått ut i yngelreduksjon sålangt. Herlig å se dem samarbeide
Postet 02.01.13 kl 22:38
LOFFA....med tanke på et par nye arter. Rositae står nok øverst på lista akkurat nå, men også viltformen av cacatuoides.
Oktober 2011: Et sted i Amazonas, Peru, mellom elvene Rio Itaya og Rio Nanay. Etter flere timers rask gange i åpent landskap, under stekende ekvator-sol i over 40 grader C, kom vi til dette stedet:
Vi fikk noen nydelige Apistogramma cacatuoides i garnet:
Mens vi fanget, kom det plutselig ei kone til stedet, ut av intet. Hun var veldig hyggelig, og hadde et "hus" ikke så langt derifra, viste det seg. Med ansiktsuttrykket gav hun tydelig uttrykk for at vi burde flytte oss.
Da skjønte vi hvorfor det var så nedtråkket ved bredden:
Det var jo her hun vasket alle familiens klær!
Disse Apistogramma'ene må derfor være vant til å få en grundig såpeskylling hver dag. Jeg har ikke latt de få samme service i det karet de går i her....
Men: Tok med noen små hjem i november 2011, som har blitt store nå.
Det går en gjeng av de her, og har du plass og ønske kan du gjerne få noen av disse, Leif. De er jo da VF.
Apistogramma rositae kan vi vel la Simen ta ansvar for og gleden med å jobbe med å formere og spre til andre entusiaster.
Hvorfor ikke se til noe ingen av dere har?
For eksempel er det en av hvert kjønn til overs av disse: Apistogramma sp. "Abacaxis"
Du kan få de umiddelbart, om du har plass og lyst....de fanges i pH på 3,9 i Rio Abacaxis, Brasil, så det skulle jo være noe for deg.....
Og så skal du jo ha ei hue eller to av denne, Apistogramma cf. luelingi:
Jeg trenger et par hunner og en hann av A. bitaeniata'ene (Rio Tigre) om du har. Jeg gav bort et par til en meget dyktig entusiast i Polen (som har et levende Apisto-miljø!), og han mistet hunnen. Han bør å ha to par, for sikkerhets skyld.
Jeg får snart noen yngel selv, om alle disse 110 eggene klekker:
men det tar jo litt lang tid før de eventuelt er klar.
Hører at du sliter litt med A. sp. "Matses". Vi kan godt prøve å la de gå litt her igjen....
LOFFA....Om jeg ikke husker feil, Simen, var dette en av fiskene Tom C hadde i sitt foredrag i Larvik AK når vi var der...
Det stemmer det; de Apistogramma cf. huascar du har fra Remoyacu ble fanget sammen med A. sp. "Matses".
LOFFA....NOEN SOM VET HVOR KORT TID DET KAN TA MELLOM TO EGGLEGGINGER? ER DET MULIG AT SAMME HUE KAN LEGGE EGG MED BARE 2-3 DAGERS MELLOM ROM?
Det har ihvertfall jeg aldri opplevd...det pleier å gå minst 2-3 uker for de aller ivrigste, vanligvis lenger.
Postet 02.01.13 kl 23:18
Mine 1+5 går i en 128L. Litt smått, men har tenkt å flytte på litt her til helgen, slik at dem får den ene 160L. Litt mer plass iallefall hva angår bunnareal.
Matses ene er et kapittel for seg selv. Dronninga regjerer, hannen enten bak pumpen eller i flyte plantene og den vesle hua er vettskremt, nesten køl svart, jaget av dronninga og gjemmer seg der hun finner det for godt til en hver tid. Antar jeg prøver med å ta ut dronninga et døgn for å se om dette vil hjelpe.
Det lar seg ikke hverken for dem eller meg å la det fortsette på denne måten dem gjør nå. Jeg ligger ikke søvnløs, men synes ikke det er gøy å ha fisk som ikke går sammen. Første par dagene gikk jo så fint....
Matses ene er et kapittel for seg selv. Dronninga regjerer, hannen enten bak pumpen eller i flyte plantene og den vesle hua er vettskremt, nesten køl svart, jaget av dronninga og gjemmer seg der hun finner det for godt til en hver tid. Antar jeg prøver med å ta ut dronninga et døgn for å se om dette vil hjelpe.
Det lar seg ikke hverken for dem eller meg å la det fortsette på denne måten dem gjør nå. Jeg ligger ikke søvnløs, men synes ikke det er gøy å ha fisk som ikke går sammen. Første par dagene gikk jo så fint....
Postet 02.01.13 kl 23:22
Postet 02.01.13 kl 23:39