Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 149)

Etter å ha fulgt med tråden din ei stund nå, har jeg funnet ut at Corydoras er min neste nye fisk I dag byttet jeg ut grusen i 100 literen med biltemasand, og jeg har sett meg ut corydoras adolfoi på en dyrebutikk her. Jeg tenkte bare å spørre deg om du synes det høres lurt ut? Og hvor mange mener du jeg kan/bør kjøpe i første omgang? Info om hvilke fisk jeg har finner du i profilen min, hadde vært gøy å høre din mening

PS. Rekene jeg kjøpte hos deg lever i beste velgående sammen med yngel. Snart får de nok hele karet for seg selv, yngelen blir jo stor. Har egentlig et spørsmål om disse også, da jeg ikke har turt å prøve å ha dem sammen med noe annet enn yngel. Da tenker jeg på, er det mulig å ha dem sammen med de andre fiskene jeg har? Jeg tenker da først og fremst på guppy, de "plukker" jo på alt. Jeg ser at rekene er utrolig kjappe å passe seg for skumle ting, men er det dødfødt å prøve å ha dem over i det store karet mitt? Ser at mange sier de har guppy og annet sammen med reker, mens andre sier at de blir fiskemat. Hva er din erfaring?
Hei Anna

Jeg tror det kan være greit å starte med en gruppe på 7-8 stk. Det er plass til flere i en 100 liter, men de koster jo ofte litt i innkjøp også, disse C. adolfoi'ene (de er ikke av de billigste).

Utifra listen med fisk du har registrert på karet, går alle disse fint sammen med coryer.

Når det gjelder rekene og det å evt ha dem sammen med guppy, så vil jeg helst ikke gi noen bastante råd om hva andre skal holde dem sammen med Det eneste jeg kan si, er at dersom du er villig til å ofre rekeyngelen, så KAN det i blant gå bra sammen med guppy.... men det kan også hende guppyene utrydder alle rekene.
jeg ville aldri sjanset på det. Røde krystallreker er litt for dyr meny til guppy, synes jeg, og mine guppyer har iallefall gomlet kirsebærreker i alle størrelser med glupende appetitt. Tviler egentlig på at mine guppyer er så annerledes enn andres, men... det er iallfall erfaringen jeg har fra de gangene jeg har forsøkt å ha guppyer sammen med kirsebærreker. CRS reker har jeg ikke engang vurdert å ha dem sammen med
Uff, i formiddag fikk jeg meg en overraskelse da jeg inspiserte karet med de nye Corydorasene mine En C. spilurus lå død i flyteplantene... det hadde jeg ikke forutsett i det hele tatt. De så jo så kvikke og fine ut alle sammen da jeg slo av lysene i går! Helt uventet. Det eneste jeg så på den da jeg fisket den ut med håven, var knallrøde, blodige barter. Resten av fisken så hel og fin ut. Hva som er skjedd er umulig å vite.

Vel, vel, dette er en sjanse man må ta når man kjøper viltfanget fisk. Noen faller fra i starten, selv om man gjør alt man kan for å hjelpe dem å komme seg etter strabasene de har vært gjennom. Men det var veldig leit, jeg liker dem så godt! Og de er jo ikke billige heller...
Uff så leit da ,håper det går bra med resten .De var bare så flotte
Takk for svar!
Da er det jo veldig enkelt, jeg kommer ikke til å ta sjansen på å ha rekene sammen med de andre. De får være der de er! Så får jeg bare håpe de har flere igjen(nok) av adolfoiene i morgen når jeg kommer, blir spennende med noe nytt!

Trist med den som døde
mona o
Kunne ønske jeg fikk tak i et par-tre til av denne arten. Det [I]skal [/I]jeg en vakker dag! :)

Den dagen du får sjansen til å få tak i flere, må du rope høyt, sånn at jeg hører det også. De står helt øverst på må-ha-lista, med Brochis multiradiatus på en god annenplass.
Hadde et uventet dødsfall her for noen dager siden jeg også, en av similisene mine lå og spillte død på en meget overbevisende måte

De andre 5 ser helt fine ut, så antar det var en "naturlig" død.

Kjappt spm:
HAr du erfaringer med valing otto sammen med coryer? Tenker da både på egg/yngel og generelt trivsel?
NÅ vet jeg hva det Melafix-middelet lukter som! Det er ikke mint, det er mentholatum! Noen som har prøvd sånn mentholatum-salve under nesa når de er skikkelig tett og forkjøla? (urgh) Det er det det stinker, og jeg hater den lukta. Alt mentol er pyton, og jeg kjenner lukten i hele akvarierommet. Den gjør meg kvalm, rett og slett.

Jeg besluttet å begynne vannbytter for å tynne ut middelet og få det fjernet. Jeg orker bare ikke stanken. Så i dag byttet jeg 40 L vann tidligere, og nye 40 L ble byttet nå nettopp. Og likevel stinker vannet i akvariet av mentol... dette tar tid å bli kvitt skjønner jeg.

Men middelet har gjort en viss nytte også, ser jeg. At det er en viss antibakteriell effekt ved det er åpenbart, for problemet noen av Coryene hadde med finnekanter som "vitret bort" er forsvunnet. Såvidt jeg kan se, er de fine igjen nå. Skal holde øye med det, og skulle det bli verre igjen, eller noe uventet skjer bruker jeg heller eSHa-2000.

Strødde noen eikeløv utover bunnen i karet til de nye Coryene i kveld, og de hilset løvet velkommen som en lenge tapt venn De sniffet og snuste, kravlet over og under det og så ut til å storkose seg ved å få det. Selv om jeg var litt i tvil om dette er riktige tidspunktet å legge det nedi på, nå når fiskene er så nye og frafall fremdeles kan skje... man mister litt oversikten av løvet, vanskeligere å ha full kontroll og oversikt. En død fisk kan ligge skjult under løvet uten at jeg vet det. Vanskeligere å telle fiskene rett og slett.
Men, når jeg ser responsen deres og hvordan de trives med å stikke seg bort under det og ligge der og slappe av, så får det gå som det går. Jeg innbiller meg at eikeløvet rett og slett er stressdempende. Og mindre stress = mer motstandsdyktige og friske fisk! Det er et velkjent faktum.

Her er forresten et par bilder jeg tok av akvariet deres i kveld.
Det er plantet en litt mindre sverdplante bak trerota, omtrent midt i karet, men den syns ikke så godt enda ettersom den er relativt lav. Men når den vokser til etterhvert, vil den dekke skjøten som er synlig i bakgrunnen.

[External Image]

[External Image]


Inaktiv bruker
hei mona du fikk tat none kjempefine bilder der =;-D
Uff ,savner plutselig å ha eikeblad i corykarene når du be skriver gleden deres . Ser det for meg fra tidligere når mine hadde det også. Men de siste bladene som ble plukket følte jeg meg ikke helt trygg på ,de hadde lagt fuktig noen dager før jeg fikk de og mistenkte de for å være litt mugne .For håpe på bedre resultat til høsten igjen .
Dette er den berømte såkalte "third rictal barbel", altså det tredje paret med barter som kun fire arter Corydoras har på overkjeven. Corydoras amapaensis er en av disse fire artene. Dette "barte-settet" er mye mindre enn de øvrige bartene.

Med macrolinse fikk jeg knipset et par bilder der den fremkommer tydelig. Fiskene var så vennlige å legge seg parallelt med frontglasset i blant
Har forresten funnet en flott artikkel om Corydoras amapaensis på nettet.

[External Image]
Nydelige bilder Mona!!! Hva betalte du pr. stykk for amapaensisene?
Du er så heldig med alle disse flotte coryene!
De var ikke billige, men de er verdt det
Du finner dem her hos Aquamanias. Vet ikke hvor mange han har igjen da.
Jeg har forelsket meg litt ekstra i Corydoras amapaensis En stund siden sist jeg hadde en slik langsnutet art, og det er fascinerende skapninger.

Men de viltfangede kan være vanskelige å holde i live i fangenskap, etter hva jeg har lest meg til, så jeg får gjøre mitt aller beste - og håpe på litt flaks samtidig.

Her er noen bilder jeg tok i går
Se godt på dette bildet der en hann borer snyteskaftet dypt ned i sanda! Man kan se bartene mot frontglasset under sanden
[External Image]


[External Image]


[External Image]
holdt nesten på å få tyggisen i halsen. for en pris, men det er verd det for en så fin cory.
mona o
NÅ vet jeg hva det Melafix-middelet lukter som! Det er ikke mint, det er mentholatum! Noen som har prøvd sånn mentholatum-salve under nesa når de er skikkelig tett og forkjøla? (urgh) Det er [I]det[/I] det stinker, og jeg hater den lukta. Alt mentol er pyton, og jeg kjenner lukten i hele akvarierommet. Den gjør meg kvalm, rett og slett. Jeg besluttet å begynne vannbytter for å tynne ut middelet og få det fjernet. Jeg orker bare ikke stanken. Så i dag byttet jeg 40 L vann tidligere, og nye 40 L ble byttet nå nettopp. Og likevel stinker vannet i akvariet av mentol... dette tar tid å bli kvitt skjønner jeg. Men middelet har gjort en viss nytte også, ser jeg. At det er en viss antibakteriell effekt ved det er åpenbart, for problemet noen av Coryene hadde med finnekanter som "vitret bort" er forsvunnet. Såvidt jeg kan se, er de fine igjen nå. Skal holde øye med det, og skulle det bli verre igjen, eller noe uventet skjer bruker jeg heller eSHa-2000. Strødde noen eikeløv utover bunnen i karet til de nye Coryene i kveld, og de hilset løvet velkommen som en lenge tapt venn :D De sniffet og snuste, kravlet over og under det og så ut til å storkose seg ved å få det. Selv om jeg var litt i tvil om dette er riktige tidspunktet å legge det nedi på, nå når fiskene er så nye og frafall fremdeles kan skje... man mister litt oversikten av løvet, vanskeligere å ha full kontroll og oversikt. En død fisk kan ligge skjult under løvet uten at jeg vet det. Vanskeligere å telle fiskene rett og slett. Men, når jeg ser responsen deres og hvordan de trives med å stikke seg bort under det og ligge der og slappe av, så får det gå som det går. Jeg innbiller meg at eikeløvet rett og slett er stressdempende. Og mindre stress = mer motstandsdyktige og friske fisk! Det er et velkjent faktum. Her er forresten et par bilder jeg tok av akvariet deres i kveld. Det er plantet en litt mindre sverdplante bak trerota, omtrent midt i karet, men den syns ikke så godt enda ettersom den er relativt lav. Men når den vokser til etterhvert, vil den dekke skjøten som er synlig i bakgrunnen.


De ble skikkelig fint! Hva slags plante er det du har til høyre i karet?
Akva-Math
De ble skikkelig fint! Hva slags plante er det du har til høyre i karet?


Den heter Heteranthera zosterifolia
Ikke rart den minner meg om en septentrionalis. Jeg antar at den ekstra barten sier litt om nært slektskap (jeg har forøvrig fortsatt ikke greid å finne den ekstra barten på trionalisene mine)? Flotte fisker, i hvert fall!
Inger Anne:
De er nok nært beslektet ja, samt C. simulatus. Utifra hva jeg har lest på nettet, er det mange som sliter med å skille disse ordentlig fra hverandre - hovedsaklig fordi de kan være så variable i farger og mønstere innad pr art.

___________________

Jeg er iallefall strålende fornøyd med å ha fått langsnutede Coryer i hus igjen Går rundt og føler at det er julaften allerede Har kapret de siste C. condiscipulus som Aquamanias hadde igjen også (det var kun noen få), jeg bare følte at jeg måtte ha flere av dem når jeg ser hvor utrolig godt de stimer sammen og henger i lag. Det føltes for lite med bare 6 stk... så min egen julegave til meg selv i år ble enda dyrere

Jeg har ikke fått de siste Condiscipulus'ene enda, venter på levering (ingen her i huset som kan kjøre bil så...)

Nå har jeg forresten oppdatert akvarieprofilen på det akvariet de nye Coryene går i, og lastet opp bilder samt registrert plante- og fiskelisten.
Her er noen av bildene:

Corydoras amapaensis
[External Image]

Corydoras condiscipulus
[External Image]

Corydoras spilurus
[External Image]
Inaktiv bruker
hei mona for noen kjempefine bilder du har lagt ut av di 3 nye corydorasartene dine =
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap