Tropheus Bilder (side 149)

Jeg har ikke hatt så mange red varianter, men jeg erfarte at lunangqaene var veldig hissige, mens det gjorde vel ikke dere i bergen? Så det er mye som spiller inn, men JEG ville ikke hatt mindre enn 15 hvis ikke kjønnsfordelingen var ekstrem..
vår erfaring med luangwaene om de var i 530 l med 16 individer så kunne det virke som om de mistrives det virket rett og slett som at det ble for stort for dem. når leptosomene kom oppi igjen ble de roligere og virket så de trivdes bedre da.
saffen
Ett lite spørsmål... hva er annbefalt anntall i gruppe med troffer av de forskjellige sortene? da med unntak av dubber som kan være i mindregrupper enn andre da. kan feks sp red også være i liten gruppe og mindre kar enn andre sorter??????? kan ikke se noen grunn for dette da også sp red kan bli en stor fisk.14 cm eller tar jeg litt feil her? eller er det feil i fiske basen?.....

Hei saffen! Skal dere ut på shopping eller!
Nei, du tar ikke feil her, saffen. Sp. red som dine Moliro kan ikke leve i et lite kar. Selv med bare 2 hanner og noe hunner så vil alfa hannen lager et helvete for han andre og resten av gruppen. Men derimot tror jeg en han og 2-3 hunner kan gå godt sammen hvis gruppen har blitt slik etter langtid. Duboisi anses som greiere å ha i mindre gruppe ikke fordi de er mindre i størrelse men fordi de er mer toleranse for andre fisker enn andre Tropheus.
neida ingen shopping runde på gang men litt salg av moliro yngel.og ett generellt spørsmål bare...

en liten oppdatering ang dubbene. er vel ca 14-16 igjen av dem. og alle ser ut til og spise no. unntatt en. den er litt rundere enn noen av de andre. MEN dette har da skjedd etter at vi har tatt ut alle kirizaene leptosomene og hestenessene. så da blir mitt spørsmål. KAN det ha no med soten og gjøre? at det rett og slett ble for mye fisk for dubbene? eller snakker vi bare om tilfeldigheter?? og det er snart gått 14 dager siden siste dubbe svømmte til de evige spirulina markene no. må si at det begynner og se lovende ut. Men så har man jo det igjen at men kan jo ha større grupper med dubber sammen og da.. hehe bare en tanke som plutselig suste forbi meg hehe
Du stiller et viktig spørsmål her, saffen. Var det blanding av fisk som var grunnen til sot? En ting er hel sikkert, forskjellige fisker som kommer fra forskjellige miljø bære forskjellige smittefarer.
Ja du kan så si. greit de er blitt flyttet i all hast i frontosa karet for en mindre periode en liten uke. men det ble ikke gitt noe kjøtt. så flyttet sammen med kirizaene. kanskje en stress faktor det i seg selv ja. MEN andre grupper som vi har hatt er blitt flyttet mere på Men dog kun med seg selv om du/dere skjønner hva jeg mener.
Ja, det ser ur som det kommer seg Må jo også få si at dubbne er mer harmoniske nå og gjemmer seg ikke hele tiden. Skulle nesten tro at det er en anne gruppe oppi der. Kirizaene er veldig aktiv og er liksom over alt.

Etter det som jeg har sett denne korte stunden med dubbene, så er de veldig rolige og harmoniske og liker ikke mye stress oppi karet. Skal ikke si at dette var grunnen til utbrudde, men det kan være det. Blir vel egentlig bare spekulasjoner.
På tide med noen bilder i tråden ?
Rykte om min "død" er betydelig overdrevet.
Jeg har hele tiden siden varmekatastrofen min i fjor sommer hatt en liten gruppe med Chaitika, denne overlevde da karet stod i en annen etasje enn de andre karene.
Gruppen bestod i utgangspunktet av 12 stk, har i dag 10 voksne + 15 stk yngel.
Får jeg løst varmeproblemet mitt på loftet innenfor en rimelig penge så har jeg forsatt ledige kar for en ny gruppe, men bare en, hørt den før eller...... "bare en til"

Har funnet ut at det finnes en ny type troffer, kom fram i en salgsannonse på et annet forum, nemmelig Tropheus sp Kuusa. Er det du som sitter på denne Roger ?
Herligste annonsen jeg til nå har sett, gapskrattet når jeg leste gjennom komentarene på denne, virkelig synd at den nå er fjernet.
Men tror nok jeg satser på denne varianten om du har noen til overs Roger.
fine bilder stigger... håpe du klare og kjøle ned lofte litt da.. er jo ett litt kinki sted og kjøle ned da... varmepumpe er vel tingen da kanskje... eller noe sånt... eller bytte rom til lavere etasjer om det lar seg gjøre...
Ja, det er enda en raritet du kommer med nå Stig. Den miner meg litt om Muzi grønn. Yngel ser kult ut ihvertfall. Vet du hvor og hvem oppdretter er eller?
Nei jeg har ikke klart å nøste opp hele historien på de.
Eneste jeg vet er at de blei solgt fra Klepp, på nord jæren til en fra Haugesund som jeg igjen kjøpte de fra.
Jeg aner ikke hvor i "F" rekken disse høre hjemme.
Mulig det er noen som kjenner til disse ?
Jeg har liksom gått å ventet her et par dager på at noen skulle gratulere meg med lek på troffene mine, men den gang ei

For meg var det jo fryktelig moro, etter bare 3 uker hos meg så leker de, noe jeg ( i min uvitenhet med tropheus oppdrett ) tolker at de trives hos meg og at de har bra forhold her.

Eller er det sånn at "de bare gjør det hele tiden" uansett liksom?
2nelise
Jeg har liksom gått å ventet her et par dager på at noen skulle gratulere meg med lek på troffene mine, men den gang ei ;) For meg var det jo fryktelig moro, etter bare 3 uker hos meg så leker de, noe jeg ( i min uvitenhet med tropheus oppdrett ) tolker at de trives hos meg og at de har bra forhold her. Eller er det sånn at "de bare gjør det hele tiden" uansett liksom?

Gratulere med yngel da 2nelise. Bedre sent enn aldri. He...he...
Har ikke fått med meg at det er yngel på gang hos deg. Og ..joda... Du kan med hånd på hjerte være stolt av at du har klart å drette opp Tropheusyngel. Det betyr at fiskene trives hos deg, ja.
Legg flere hulesteiner i karet hvis du ikke har tenkt å tømme moren i yngelkar. Som regel så kommer flere hunner til å tygge med en ukestid mellomrom. Dvs. hvis du venter ca. 5 uker etter første hunnen tygger så kan du tømme flere hunner samtidlig. Da unngår du å rote ned i karet hver enste uke (stress). Det er litt av en jobb å fange dem.
Takk Badat nå er det jo ikke yngel ennå da, men lek - det var det. Satt å så på og så at hun plukket opp 6 egg, som jeg kunne se.

Joda, jeg skal forsøke å tømme hunnen når hun er klar og fostre opp yngelen i yngelkar slik jeg gjør med malawi. Tar ingen sjanser Ja, det er stress å fange de, men jeg er "dreven" med å fange og strippe tyggende malawi hunner, så jeg takler nok dette også.

Delfinciklide hunnene må en være ekstremt forsiktig med når en fanger de grunnet de kan svelge eller spytte yngelen hvis de blir stresset. Delfiner er kjent for å være "dårlige mødre" sånn sett. Men jeg har flere kull på de.

Hvordan er det med tropheus?

Jeg er veldig stolt, hadde ikke forventet at de skulle leke så "tidlig" hos meg )))))))))
Grattis med yngel 2nelise Jeg var også sånn i begynnelsen at jeg var superglad hver gang det var lek i karet, men det blir du fort vandt til visst du er flink med vannbytte og riktig mat Og du skal også vite at det er ikke sikkert det blir yngel. Nå vet eg ikke hvor gamle fiskene dine er men er de unge og dette er en av de første gangene de leker så må de veldig ofte "prøve og feile" flere ganger før det blir yngel av leken. Har hatt flere hunner som har gått med egg i noen dager, kanskje opp mot en uke. Så plutselig er eggene vekke.
Det er helt naturlig. De kan o også slippe eggene visst de blir stresset..
Uansett så ønsker jeg deg lykke til med eggene og håper det blir mini troffer om noen uker
Etter og ha studert det ene av være tanganika kar , så ser vi at bestanden av noen av fiske typene har økt betraktelig for og si det på den måte... trodde at det bare var hann maller oppe der men den gang ei gitt.. det var det kommet noen små tasser fram på glasset og koser seg... ser også at litt lenger bak i karet er bestanden av lelupier MANGE DOBBLET seg gitt hehe.. noen knøtt små skaer som svømmer der. og INGEN får nærme seg dem. Foreldrene passer på som hauker.. var jo litt kult da.. er sikkert mellom 30-50 bitte bitte små lelupier... har ikke akkurat talt dem da men det var mange.. men får no se hvor mange som overlever frontosaene da... hehe
Sier grattis med lek jeg 2nelise... håper det kommer noen små troll bebiser da hehe tiden vil vise.. men morro er det jo uannsett da så...
stilig saffen, tror nok ynglene får gå i fre frontene dine er så små enda
har jo 2 som er "litt " større og da hehe.. og calvusene er kanskje litt små sultne og ... er kanskje for små de og.. men foreldrene påasser på som bare fy de så
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap