Sissis våte drømmer (side 149)

CT-dame nummer to er på vei inn til Mons i Fødestua. Hun har lys kropp, og gråaktige finner som skinner i lilla og rosa. Tror hun skal hete Mina...
[External Image]
Levendefødere er som vanlig linselus...
[External Image]
Mons er meeeget interessert...
[External Image]
De nye fiskene ser heldigvis ut til å trives som plommen i egget. De to CT-damene fikk veldig lang tilvenning, siden Klæbu-vannet de kom i er veldig mye hardere enn her. De har en GH på hele 19 i krana der!

Flyttet Fiona (egen oppdrett) inn til Halvor, for hun er virkelig eggstinn. Ser ut til at det blir fin klaff, for flørtinga er i full gang. Hun fikk leksstriper i det jeg satte nedi tilvenningskoppen, så hun er klar

Flyttet de to pygméguramiene fra Speilsalen til Rio Fantasia. Tenkte at Didrik og Dorthe skal få flørte aleine. *Krysser fingrene*
Hadde ikke du kjøpt den gule hunnen, så hadde jeg græbba henne. Hun var utrolig spesiell og fin. Men jeg har sannelig nok kampfisker her nå. 7 stykker ble det med meg hjem fra Trøndelag! De eneste som ikke har dame her nå, er de 3 som fant ut at de ville være hanner i stedet for hunner. Hva jeg skal gjøre med dem, vet jeg sannelig ikke ennå. Mulig at jeg gir bort to av dem, og beholder den ene.
Den lille gule (det ble Bitten), er virkelig nusselig ja. Hun gled rett inn i gjengen i Trollskogen, uten tegn til aggresjon på noen av dem

Og i Plæstikk leker Halvor og Fiona
"Åh nei, nå har hun den skumle, røde tingesten igjen! Ligg heeeeeeelt stille..."
[External Image]
He he ,herlig
Ellers blir det ,stikk av nååååå
Har levert bilde til fotokonken, men håper strengt tatt at de får inn så mange, flotte bilder at mitt blir forkastet...
Var fres over en del av bildene denne gangen! Som vanlig var jeg sent ute, og fikk stemt i stedet for å poste
Mange fine bilder denne gangen ja, men mitt passerte nåløyet alikevel gitt

Her har starten på året vært veldig tung, så det har ikke skjedd særlig mye akvarierelatert. Byttet vann og fôret selvfølgelig, og studert søte cory-yngel. Bittesmå bilineatuser er virkelig bare til å spise opp! Kjenner jeg gruer meg litt til de skal selges...

Har vært veldig lite her på AF i det siste også, nesten bare tittet innom de personlige trådene jeg følger. Virker som om det er flere enn meg som har AF-tørke, men Mona er aktiv igjen, så da regner jeg med at de trengende får hjelp
Plussmedlem
Huffda, da håper jeg at det blir en opptur snart! AF trenger jo dine kreative og morsomme idèer og din inspirerende sjel
Takker for det Anders; jeg kommer nok sterkere tilbake

I dag har jeg gjordt om i den venstre vinduskarmen på kjøkkenet. Har lagt på ei bredere plate, slik at Fæntastikk (plast-akvarium på 12-liter) kunne byttes ut med en 28-liter. Disse er like lange, så det ble en bra oppgradering uten at det går utover plassen. Kaller denne Potet-to, slik at denne og 19-liter´n (Poteten) som nå har fått plass i samme vinduskarm, blir omtalt som "Potetene". Da kan, som poteten, brukes til alt mulig...

Plassen i høyre vinduskarm, der Poteten sto, vil nok bli fylt i morgen. Har nemmelig byttet blue-pearl med Svampen. Går det an å kalle et kar for Byttingen?
Oppdaget forresten yngel i Plæstikk i dag (såg tre), det må bety at Phalloc'ene er i gang. Må si ynglene er overraskende store, i forhold til størrelsen på hunnene...
Ser ut til at frosne dafnier ble en suksess. Bare så synd at levendekulturen min døde ut. Har en følelse av at den ikke luktet vondt nok...
Du kan få låne gipsen min Sissimor, den lukter perfekt Micromark-kultur! Ingen har tatt bølgen over frosne Dafnier her, særlig Apistoene synes det er en underlig ting å bry dem med...
Ha, ha Linda

Har både Micromark og Walterworm, så har levendefôr. Men de lukter heller ikke mye, kanskje jeg er for forsiktig med gjæren? Det var de levende dafniene jeg tenkte på, som døde ut altså. Men ser det er noen tanglopper oppi der, som jeg må prøve å redde ut før jeg tømmer plastkaret.

Prøver å rydde opp litt i opplegget mitt her, men det blir så mye rot av rydding! Satser på at det går seg til etterhvert
Denne gangen har jeg hele tiden tatt av litt og startet en ny kultur eller to så fort det blir antydning til velling hvis du skjønner, da er den nye igang hvis den gamle tar kvelden, og så har jeg en reserve stående kaldt, det litt kjølig som backup. I levendeforartikkelen beskriver Mona gjærmengden som "sukker på babygrøt" hvis det sier deg noe. Tror kanskje ikke man bruker sukker på babygrøt lenger når jeg tenker meg om, litt tettere enn Tutti-Frutti-pynt på sjokoladekake. For lite gjær så stopper den, og dobbel dose fordi man ikke trodde man hadde strødd på og rørt ned dreper den også, da lukter det ordentlig moden gips. Tørke er heller ikke bra har jeg lært...
Da er nok ikke gjærmengden min så gal likevel da. Pleier å røre inn mer havregryn jeg, når det blir velling, og så kaster jeg aldri...

Har nå tre kulturer av hver sort gående. Microorm formerer seg villig, mens walterworm er mye treigere. Mulig det er fordi den står litt lenger unna varmovnen?

Cory-ynglene ser ihvertfall ut til å elske det, men de får avskallede artemiaegg også, sånn for variasjonens skyld...
I dag gav jeg bort dverggurami-hannen, som dessverre ble enkemann i jula. Han som hentet ham vil prøve på oppdrett, og denne herren er ihvertfall en kløpper på skumreder, så satser på at det vil gå bra.

Dette åpnet plass i Rio'n, så nå flytter Anton inn sammen med Runa og Ronja (døtrene til Reidar og Lilja). Søstrene har ikke sett hverandre på ei stund, men regner med det vil gå bra. Ingen av dem er aggresive, og de flytter jo inn på et nytt sted
Dette med å røre inn mer havregryn var lurt - tar du aldri ut alt og starter på nytt med litt kultur? (altså spare bittelitt)?Trodde det ville mugles skikkelig etterhvert ellernoe, og at man derfor burde bytte av og til, eller er jeg helt på bærtur?

Jeg var uheldig med for mye gjør og knerta faktisk hele kulturen min, sukk...

Vet ikke helt hva som er lurt jeg. Kastet et par kulturer nå, fordi de virket døde. Luktet lite, og var ikke mugne. Har alltid tre gående av hver sort, og når jeg kaster en, deler jeg opp en av de andre. Begynner vel egentlig aldri på nytt nei...
Tilfeldig bekjentskap
© helene D. Klementsen
Reklame for plussmedlemskap