Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 15)

Hvordan forbereder du klekkebeholderen?

Hvordan går du fram?
Bruker du et annet akvarie som klekkebeholder?
Først og fremst, Xante, når du skal svare på noe, vær så snill å ikke sitere absolutt alt.
Du får med bilder og hele innlegg, og det blir unødig mye scrolling nedover lange sider av slikt.
Det er jo ikke nødvendig å klikke sitatknappen og få med hele bildeserier ENDA en gang... Du kan jo bare klikke "svar" knappen istedet, med mindre det er spesifikke punkter du vil snakke om. OK?
Du kan redigere sitatene, ved å trekke ut de punktene du vil spørre om, og fjerne resten med Delete-knappen.

Men vær så snill, fjern bildelenker i sitatene dine iallefall

xante
Hvordan forbereder du klekkebeholderen?

Ingen spesielle forberedelser. Bare skyller og gnir litt på den i varmt vann, så den er passelig ren.
Bruker plast-tanker på mellom 6 og 10 liter til klekking av egg, og dette er også tanken yngelen bor i de første ukene. Det er ingen innredning i klekketankene mine.
Plasttanken fylles med litt vann fra akvariet man tar eggene i fra.

xante
Hvordan går du fram?

.... der må jeg nesten henvise til en annen tråd jeg har om oppdrett av Corydoras her på AF. Jeg har repetert meg selv så mange ganger ang. det at jeg føler meg som en sjørøver-papegøye Mange ber meg gjenta det om igjen i kortversjon fordi de ikke orker å lese tråden... men jeg orker ikke gjenta alt sammen hele tiden

I tillegg finnes det en artikkel her på forumet om det.

xante
Bruker du et annet akvarie som klekkebeholder?

Som nevnt ovenfor; en plast-tank. I den er det plassert en luftestein for å sørge for oksygentilførsel og mild sirkulasjon rundt eggene.
Slettet de to siste innleggene.

Videre diskusjon om sitering er unødig og forstyrrer bare tråden enda mer.

xante
Hvordan forbereder du klekkebeholderen? Hvordan går du fram? Bruker du et annet akvarie som klekkebeholder?

Beklager innlegget mitt lenger opp, jeg var bare
veldig sliten (ryggplager)

Du finner noen artige bilder om du starter i oppdrettstråden her f.eks.

Det viktigste og kanskje vanskeligste med å klekke corydoras-egg, er å unngå at de mugner.
Selv eksperter sliter med det, noen ganger mugner alt, noen ganger ingen. Det finnes diverse remedier man kan putte i klekkevannet, men jeg har ikke så godt erfaring med kunstige midler som f.eks. methylenblått. Eggene gikk kort fortalt i oppløsning!

Det jeg har hatt best erfaring med, er å bruke torv i klekkevannet. Torv inneholder garvesyre, som virker hemmende mot mugg og sopp.
I tillegg bruker mange utenlandske oppdrettere kongler fra treet svart-or. Akkurat hva som forebygger mugg i disse konglene er usikkert, men veteraner som Ian Fuller har også begynt med dette etter tips fra Corydoras-fans i Tyskland (tror det var der tipset kom fra).
På engelsk heter svart-or "alden". Svart-or kongler heter altså alden cones.

Det kan også være lurt å skifte vann på eggene noen ganger i løpet av de dagene de ligger til klekking. Friskt vann skader aldri, men det må være riktig temperatur og ph. Corydorasegg kan ha vansker med å klekke f.eks. om vannet er for hardt.
Denne 'dingsen' fikk jeg lyst å prøve til Corydoras-eggklekking..:-)
Denne så ut til å være litt smart
"[URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=248052&t=temartic_e&userid=v8NGGVbyJnQZw27eRgXBhtA2a4uGtDAaVLC]Interpet fresh flow breeding unit[/URL]"

Den skifter ut vannet i boksen kontinuerlig, og sørger for at det hele tiden er svak gjennomstrømning i den. For at det skal skjer, må man koble den til en luftpumpe som da driver vannet inn. Fisken inni boksen slipper ikke ut, men vann kommer inn og ut hele tiden.

Dette kunne kanskje vært noe til klekking av egg? Man kleber bare eggene fast på boksens innside, setter i gang pumpen og venter på klekking. Perfekt temperatur hele tiden og sirkulasjon med oksygenrikt vann.

Den kostet ikke allverden, så det er kanskje verdt å prøve? Så veldig enkelt og praktisk ut, selv om størrelsen på den tilsier at den må henge i en av de større akvariene mine.

Hva tror andre.... ville den kunne duge som "eggklekkeri"?

PS! Deleristen i den kan selvfølgelig tas ut, og det gjør man jo når man har egg i den (den er tilpasset å fungere som fødeboks for levendefødere også).

[External Image]
mona o
På engelsk heter svart-or "alden". Svart-or kongler heter altså alden cones.

Skrivefeil.... det heter alder, med R altså på slutten. Ikke alden

Slik ser "alder cones" ut.
Jøss, den klekkeboksen ser spennende ut. Muligheten for at dette er er noe som ser bra ut på bilde, men ikke fungerer helt ved bruk er vel tilstede, men det tar vi vel sjansen på?
Jeg tror søren jeg bestiller en med en gang jeg.
Jeg har en sånn klekkeboks, og jeg er sånn middels fornøyd, rillene på siden var litt for store slik at ting av og til kom seg ut derfra. Men ellers fungerte den fint. Man kobler rett og slett luftslangen til en liten brusestein som befinner seg inne i et kammer på siden av boksen. Boblene går da videre oppover og inn i ett rør med hull over selve klekkeboksen.
Sindre Dybvik
Jeg har en sånn klekkeboks, og jeg er sånn middels fornøyd, rillene på siden var litt for store slik at ting av og til kom seg ut derfra.

Du som har sett denne "live", ville du si det var en enkel sak å f.eks. silikonere på noe finmasket myggnetting i plast over der rillene er, slik at nyklekte yngel ikke kommer ut?

Det ville vært suverent med en slik innretning som oppholdssted for yngelen de aller første dagene, mens man venter på klekking og et par dager etter det.
Men jeg tror nok jeg måtte tatt dem ut når det skal begynne å fôres med f.eks. levende artemia. Ellers svømmer vel bare de ørsmå artemiaene ut av boksen, gjennom myggnettingen og mot lyset i akvariet
Beklager, skulle ikkje trykket på siter.. ("My Misstake"...)

Tenkte å prøve oppdrett på Corydoras haraldschultzi, Corydoras adolfoi, L270, L333 og L399
Så det er godt å samle så mye korrekt info som muleg før ein setter i gang.

Tusen takk for meget nyttig info som hjelper meg veldig mye... =

Blir å bestille den "rugeboksen"...
Mona, silikonering vil nok funke ja
Corydoras panda'ene er noen flittige småtroll )

I går og i forgårs (to dager på rad) holdt de på med lek og egglegging. Men med 16 stk i karet, som alle suser opphisset rundt i ekstase, klarer jeg rett og slett ikke se hvor hunnene plasserer eggene. Det er to-tre hunner som deltar, og en bråte med hanner. De er fullstendig propell.

Så, dermed har jeg gitt opp å finne eggene. Kanskje har jeg sett et eller to, men det er for lite å sette i gang yngelkar for...
Men i går kveld, da de holdt på igjen, bestemte jeg meg for å prøve å finne noen. Snudde på planteblader, løftet på anubias, fiklet gjennom javamosen forsiktig for å se etter egg.

Og det var mens jeg fiklet med javamosen at det plutselig hoppet ut et lite "troll" av mosen!! En liten C. panda yngel! He-he, en krabat som har greid seg selv. Kanskje det er flere rundt om i karet, men de pleier ikke bli synlige før det har gått noen uker og de får en viss størrelse. Da føler de seg tryggere på å ikke bli spist, så da kommer de frem.

Jeg brukte minst en time på å lete gjennom karet etter egg, men klarte bare å finne 6 egg. Så de tok jeg ut og la i klekketanken sammen med C. metae eggene. Blir spennende å se om de er befruktet og klekker.
I klekkevannet har jeg puttet tre kongler fra treslaget Svart-Or. Det ser ut til å ha en flott effekt, og hindrer sopp eller mugg på eggene.
En flom av guppy-yngel! Noen som vil ha?
Hvem sa at guppy spiser avkommet sitt? Det er ihvertfall det jeg har lest at de skal gjøre, og derfor folk styrer med fødekasser og det som er....

Her hos meg viser de voksne guppyene tydeligvis null interesse for å spise ungene. I går da jeg skulle kikke litt inn i 160 literen, der jeg har guppyene, satte jeg meg ned på knær for å se ordentlig. Og da sperret jeg sjokkert opp øynene! Det yret av guppy-yngel rett under overflaten! Herregud, jeg ante ikke at de fikk så store kull. En eller annen har født her, og det så det holder!
Hva i all verden skal jeg gjøre med alle sammen? Denne guppybestanden regulerer slett ikke seg selv slik jeg trodde. Det blir bare fler og fler, selv om jeg gir bort de eldste (og altså mest-produserende ynglemaskinene) av og til.

Jeg har ingen større ciklider e.l. for tiden som kan kontrollere bestanden, og de voksne guppyene gidder jo ikke spise noen

Hmf! Jeg får vel være litt brutal og håve ut noen og rett og slett ta kål på dem selv... egentlig litt synd, for det er veldig spennende å se hvilke mønster og farger de får. Jeg har en blå bestand, og de får alt fra dypeste marineblått til lysende lavendelblått. Meget pene guppyer.

Kanskje noen vil komme og hente en pose guppyyngel?
Kan være riktig spennende å oppfostre disse, å se hvilke sjatteringer av nydelig blått de vokser opp til å få

Jeg har to stk hanner med blåkropp og rødoransje haler også, men de har jeg flyttet til et annet kar så de ikke får formert seg. Dermed bevares guppybestanden helt blå i hovedkaret.

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Den mørke guppyen din er den vakreste jeg har sett! Jeg er veldig, veldig fristet til å ta imot noen fra deg, når jeg ser den!
Flotte guppyer!

Skulle hatt den varianten i fiskebasen.
De var utrolig pene. Fikk nesten lyst på guppy!

Men hva er det du driver med, Mona? Du må begynne å bli slemmere. Tenk å gi fisken sin bedre mat enn sine egne avkom?
Selv om far (bestefar) er helt blå, kan avkommet få hvilke som helst farge på kropp og hale. Jeg har selv yngel etter blå foreldre (på begge sider i to generasjoner) men endel av disse har fått orange hale, og en har blitt en nydelig utgave i helt sort og skinnende beige. Det er den flotteste hannen jeg noen gang har sett., og håper den får avkom som ligner på far.
Digger guppy jeg =)
Noen som bor i stavanger - Jæren området MED slike blå guppyer ...??? * lyst på ..- VELDIG lyst på *
Håvard Støre Andresen
Flotte guppyer! Skulle hatt den varianten i fiskebasen.

Skal se hva jeg får til med kameraet, og få sendt inn bilde. Har akkurat nå bare uskarpe og temmelig dårlige bilder av guppy lagret
(de er jo ikke kjent for å stå stille og posere akkurat....)
Søren at jeg ikke bor nær ski kommune... Hadde vært flott med sånn flott fisk. Gratulerer, hvis det var du Mona O som vant fotokonkurransen.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap