- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 15)
Tropheus Bilder (side 15)
Postet 14.01.08 kl 17:52
Postet 14.01.08 kl 17:58
Postet 14.01.08 kl 18:19
Postet 14.01.08 kl 18:20
Postet 14.01.08 kl 18:34
de ikolaene er ingen ting å lure på de er bare utrolig fine.
ja hadde vært gøy å finne litt ut om det er hold i det med at de bruker så mye lenger tid, men uansett 6 leker kan jo ta mange år det. så at det er så lang tid tviler jeg på. men veit folk om fakta om dette legg igjen en link eller fortel.
ja hadde vært gøy å finne litt ut om det er hold i det med at de bruker så mye lenger tid, men uansett 6 leker kan jo ta mange år det. så at det er så lang tid tviler jeg på. men veit folk om fakta om dette legg igjen en link eller fortel.
Postet 14.01.08 kl 19:27
Evolutionde ikolaene er ingen ting å lure på de er bare utrolig fine. ja hadde vært gøy å finne litt ut om det er hold i det med at de bruker så mye lenger tid, men uansett 6 leker kan jo ta mange år det. så at det er så lang tid tviler jeg på. men veit folk om fakta om dette legg igjen en link eller fortel.
Hvis jeg ikke husker feil så har jeg kommentert akkurat dette spørsmål med tømming og la yngel går sammen med foreldre tidligere i tråden når du eller Vibeke skrev at dere ville la yngel går med foreldrefisker.
Dette dreier seg om hva som er etisk forsvarlig. Og det er absolutt verdi av deg å stille dette spørsmålet Erik. Det sier seg selv at unger som bor sammen med foreldre lærer seg familiesamhold og oppdragelse. Tømming gjennom flere generasjon fører til at fiskene mister en god del av instink som barneoppdragelse og viktige livserfaringer. De blir barske når de blir store, hvis de overlever. Vi ser det til daglig ute i samfunn ellers. De blir garantert dårlig foreldre.
Du kommer til å miste noe unger ved å la dem går i samme kar med foreldre, men til gjengjeld får du unger med sterke overlevelsesevner.
Postet 14.01.08 kl 20:28
Endret: 14.01.08 kl 20:28
I begynnelsen av min tropheustid var jeg veldig for og la hunnene tygge helt ut.. Dette virker jo som det mest humane og naturlige.. Nå, noen grupper senere har jeg skiftet litt mening.. Det fordi jeg har sett hvor mye stress hunnene blir utsatt for, uten noen som helst retrettmuligheter. I naturen trekker hunnene seg tilbake når de tygger. De holder seg så langt unna gruppen, men alikevel nærme nok til og ikke bli glemt. Dette er helt umulig i et akvarie med normal størrelse. I våre akvarier går de fleste hunnene 3-4 uker uten mat, mens i naturen har de muligheter til å gresse litt alger og få i seg litt annen mat, i sitt tempo. Når jeg legger sammen stress+sult er ikke det akkurat lik humant.. Når jeg tømmer hunnene, gjør jeg det om natta, mens de sover. Legger de så tilbake med en gang, mens yngelen går i en flyte yngelkasse. Morgenen etter er hunnen tilbake i flokken, spiser godt og ser mer tilfreds ut en det hun har gjort de siste par ukene. Når yngelen når ca 8 mm slipper jeg dem tilbake sammen med de voksene, via en hov som jeg fanger de opp i, for og så slippe dem ned i småsteinene.
Det er en "metode" som jeg syns er god, og tro ikke de mister foreldre kunnskap på denne måten. Instiktene er der uansett..
Hva er synspunktene til dere andre?
Hadde vært intressant og se en avhandling på dette temaet..
Det er en "metode" som jeg syns er god, og tro ikke de mister foreldre kunnskap på denne måten. Instiktene er der uansett..
Hva er synspunktene til dere andre?
Hadde vært intressant og se en avhandling på dette temaet..
Postet 14.01.08 kl 21:51
Postet 14.01.08 kl 21:54
Postet 14.01.08 kl 21:58
våre huer spiser under hele tyggeperioden, flakforet spesielt, de gresser mye på steiner og bakgrunner. bare de sistedagen de ikke spiser men da gjemmer de seg. oppe ved pumpen. der det er kraftig gjenomstrømming av vann. dette skjer også i livua karet. spsier til det er 3 dager igjen,
men de står i de fineste farger heletiden å de blir hakket litt på ja, så tror de sliter litt der men det er utrolig fint med masse fine farger.
ps måtte bare legge inn bilde av leptosoma hannene vår
men de står i de fineste farger heletiden å de blir hakket litt på ja, så tror de sliter litt der men det er utrolig fint med masse fine farger.
ps måtte bare legge inn bilde av leptosoma hannene vår
Postet 14.01.08 kl 22:10
Postet 14.01.08 kl 22:23
Postet 14.01.08 kl 22:30
vi har så vidt begynt å tilvenne kirizaen osi foret nå. så går veldig sakte frem her, så vi bruker bare en type fôr til alle fiskene, i tilfelle vi skal ha folk som mater de, så de ikke står der med masse forskjellig fôr typer osv. å enklere for oss, tenkte og skaffe noe syklops da dette er et veldig bra fôr for yngel og voksne tropheus har dere erfaring med dette?
Postet 14.01.08 kl 22:34
Hei gutter
Jeg har dessverre ikke fått noe nye fisker i huset enn de sør amerikanske ciklider som Kristian lurte på (orange greie). Ha tenkt å holde et kar med dem. Ellers så foregår akkurat nå en diskusjon hos Nordisk ciklideselskapet om forskjell på farge hos yngel som går sammen med foreldre og de som ikke gjør det.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57554&page=22
Ut i fra en vitenskapelig logisk tankegang så mener mener jeg at forskjell finnes både i mentalitet og fysisk. Resten er det opp til hver enkel akvarist å velge. Men du bør vite hva du går inn for.
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57554&page=22
Ut i fra en vitenskapelig logisk tankegang så mener mener jeg at forskjell finnes både i mentalitet og fysisk. Resten er det opp til hver enkel akvarist å velge. Men du bør vite hva du går inn for.
Postet 15.01.08 kl 21:11
badatJeg har dessverre ikke fått noe nye fisker i huset enn de sør amerikanske ciklider som Kristian lurte på (orange greie). Ha tenkt å holde et kar med dem. Ellers så foregår akkurat nå en diskusjon hos Nordisk ciklideselskapet om forskjell på farge hos yngel som går sammen med foreldre og de som ikke gjør det. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=57554&page=22 Ut i fra en vitenskapelig logisk tankegang så mener mener jeg at forskjell finnes både i mentalitet og fysisk. Resten er det opp til hver enkel akvarist å velge. Men du bør vite hva du går inn for.
Hehe Skal lese litt i den tråden når jeg får tid,. Jeg mener også at det er en forskjell, men jeg mener også at man må vurdere mtp foreldrefiskene også. Rett og slett la de slippe endel stress.. Nå har jeg ikke holdt tropheus i større akvarier enn 150 cm langt, så det er meget mulig det spiller inn ifht at hunnene spiser og trives bedre.. Nå blir det 200cm på neste gruppe så da får jeg sett litt mer på om de forandrer noe.. Gleder meg!
Hørte rykter om at du hadde fått deg chaitika jeg badat
Postet 15.01.08 kl 22:23
Postet 15.01.08 kl 22:30
Roger KaasaLitt merkelig da.... Nå har jeg full kjelleren med forskjellige tropheuser men det er bare ynglene til fiery fryen som oppfører seg slik. Mvh Roger
Hei Roger!
Ble det stor fangst denne gangen da! Hva har du fått med deg?
Riktig nok det var Fiery fry (kipilli) det snakket om her. Så lurte folk på om dette gjelder også andre arter. For mentaliteten påvirker jo det fysiske. Men kanskje ikke like tydelig hos andre enn tilfellet her.
Jeg har en avtale på Chatika, ja. Men har ikke fått dem i hus enda. Jeg har jo rød og "gul" rainbow så nå med blå blir det komplett.
Postet 15.01.08 kl 22:49
Postet 15.01.08 kl 23:10
badat[QUOTE=Roger Kaasa]Litt merkelig da.... Nå har jeg full kjelleren med forskjellige tropheuser men det er bare ynglene til fiery fryen som oppfører seg slik. Mvh Roger
Hei Roger!
Ble det stor fangst denne gangen da! Hva har du fått med deg?
Riktig nok det var Fiery fry (kipilli) det snakket om her. Så lurte folk på om dette gjelder også andre arter. For mentaliteten påvirker jo det fysiske. Men kanskje ikke like tydelig hos andre enn tilfellet her.
Jeg har en avtale på Chatika, ja. Men har ikke fått dem i hus enda. Jeg har jo rød og "gul" rainbow så nå med blå blir det komplett.
hehe, du kjører den helt ut med de regnbuene da Artig den siste diskusjonen på ciklid.se- Poster et lite bilde til fra rogers namansi reef "fiery fry"
Postet 15.01.08 kl 23:11