- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Nytt akvarierom i Skien ! (side 15)
Nytt akvarierom i Skien ! (side 15)
Postet 23.12.08 kl 11:44
Hallo
Veldig imponert over denne tråden. åssen går det nå da, er det mulig å få se noen bilder fra storkaret ditt?
Postet 30.12.08 kl 16:57
Bestilling av fisk fra glaser i tyskland
Da skal jeg ha en sending fra Glaser inn i januar, og er det noen som er interessert i å være med på denne kan der sende meg en mail på ksiljan@online.no.
Dette blir en sending med L-maller, corydoras og discus
Dette blir en sending med L-maller, corydoras og discus
Postet 31.12.08 kl 12:54
Litt forskjellig fra kjellern min i dag
Omsider har jeg fått satt meg ned og nyte synet med mye ny fisk. Oppbygningen etter smellen i oktober i fjor er heldigvis ferdig, så nå er det kun 1 reol rom som gjenstår -- i tillegg til 1 million småting da....
Har forsøkt å ta litt bilder i dag. Kvaliteten er så ymse, men de vises i hvertfall at det svømmer noe i karene mine igjen..
Når det gjelder discus begynner besetningen nå å komme opp på et brukbart nivå. Jeg har rundt regnet ca 150 discus gående i de forskjellige karene, og omsider har jeg også begynt åp få par igjen. Håper på at jeg kan få fart på frettingen igjen i løpet av det kommende året. Tapet av 7 lekspar i oktober i fjor var vondt.
Av discus typer jeg sitter med nå er det både oppdrtts og VF fisk.
Av VF er det Green Tefe, Wild Blue, Heckel, Brown Cameta
Av Oppdrett er det Albino Leapord Snakeskin, Pigeon Checkerboard, Indiana Tiger, Leopard, Blue Diamond, Alenquer + litt til.
Er det noen som har lyst til å ta en tur innom er det bare å ta kontakt
Har forsøkt å ta litt bilder i dag. Kvaliteten er så ymse, men de vises i hvertfall at det svømmer noe i karene mine igjen..
Når det gjelder discus begynner besetningen nå å komme opp på et brukbart nivå. Jeg har rundt regnet ca 150 discus gående i de forskjellige karene, og omsider har jeg også begynt åp få par igjen. Håper på at jeg kan få fart på frettingen igjen i løpet av det kommende året. Tapet av 7 lekspar i oktober i fjor var vondt.
Av discus typer jeg sitter med nå er det både oppdrtts og VF fisk.
Av VF er det Green Tefe, Wild Blue, Heckel, Brown Cameta
Av Oppdrett er det Albino Leapord Snakeskin, Pigeon Checkerboard, Indiana Tiger, Leopard, Blue Diamond, Alenquer + litt til.
Er det noen som har lyst til å ta en tur innom er det bare å ta kontakt
Postet 22.01.09 kl 12:42
Postet 22.01.09 kl 12:44
Postet 22.01.09 kl 12:46
Postet 22.01.09 kl 12:46
Postet 22.01.09 kl 12:48
Postet 22.01.09 kl 12:48
Postet 22.01.09 kl 16:07
Postet 22.01.09 kl 19:15
Postet 23.01.09 kl 17:09
Postet 27.01.09 kl 14:44
Postet 27.01.09 kl 18:29
Postet 31.01.09 kl 17:04
Postet 15.04.09 kl 16:06
Postet 20.04.09 kl 12:45
SiljanDe siste 24 timene har vært spennende. Storkaret har sakte men sikkert blitt fyllt og kl. 21 i kveld begynte det i renne i overløp til sumpen. Det har vært spennede timer og alle lyder som var skumle var nok til å øke pulsen mange hakk. Det verste var i dag til morgen når bikja i huset veltet en materiale stabel. Et himla brak som neste ga meg hjertestans og et par minutter med febrilsk leting etter årsaken til bråket..... Konstruksjonen ser ut til å holde bra. Det er ingen bevegelser i hverken rammeverk eller fundamentering fra fyllingen begynte til karet var fullt, så i kveld er jeg lettet.
Gøy å se utviklingen. Takker for at du deler det med oss!
Postet 20.04.09 kl 13:29
En stund siden jeg har skrevet noe på tråden nå. Bilder er et problem. For det første er jeg elendig til å fotograferè - har hverken utstyr eller kompetanse om fotografering - og det er ikke enkelt å ta skikkelige pga. lysblending ( det var det en som KAN ta bilder som sa.. )
Uansett, karet blir bedre og bedre og den urskogen jeg vil ha over vannet begynner å ta form. Har en god bladnig med discus, rokker ,++ i karet nå, så det skikkelig artig å studer om kveldene når solnedgnagen starter.
Morsomt å se dagaktiv fisk begynner å gå til ro og nattaktiv fisk begynner å farter rundt.
har 2 stk P. reticulatus gående i karet nå. Disse rokkene er av den mindre typen, men storkoser seg og spiser så det holder. De er eksperter på å " jalte " på snegler. Et morsomt syn når de " overfaller " sneglen "
Den ene rokka tror jeg vil melde seg på NM i glideflyvning. Om kvelden svømmer den ofte opp til overflaten og glideflyr i hele lengderetningen før den lander på bunn igjen. Noen rare skapninger.
Ellers er det 3 par med Heckel som til stadighet legger egg. Ganske artig ettersom denne discus typen ikke vanligvis drettes. Lar de gå i fred ennå en stund før jeg eventuelt forsøker å ta ut et par til et lekskar.
Er vanskelig å beskrive karet med ord, så jeg er redd at det beste er å komme en tur på en kaffekopp og en prat. for å se det med egne øyner
Tåkemaskinen funker veldig bra, men litt provisorisk opplegg med tilkobling ennå. Når regnværet stopper starter tåkemaskina og legger et dampende teppe over plantene og overflaten i noen minutter. Hadde det vært lov med reptiler i Norge hadde jeg sporenstreks gått til innkjøp av pilgift frosk
Uansett, karet blir bedre og bedre og den urskogen jeg vil ha over vannet begynner å ta form. Har en god bladnig med discus, rokker ,++ i karet nå, så det skikkelig artig å studer om kveldene når solnedgnagen starter.
Morsomt å se dagaktiv fisk begynner å gå til ro og nattaktiv fisk begynner å farter rundt.
har 2 stk P. reticulatus gående i karet nå. Disse rokkene er av den mindre typen, men storkoser seg og spiser så det holder. De er eksperter på å " jalte " på snegler. Et morsomt syn når de " overfaller " sneglen "
Den ene rokka tror jeg vil melde seg på NM i glideflyvning. Om kvelden svømmer den ofte opp til overflaten og glideflyr i hele lengderetningen før den lander på bunn igjen. Noen rare skapninger.
Ellers er det 3 par med Heckel som til stadighet legger egg. Ganske artig ettersom denne discus typen ikke vanligvis drettes. Lar de gå i fred ennå en stund før jeg eventuelt forsøker å ta ut et par til et lekskar.
Er vanskelig å beskrive karet med ord, så jeg er redd at det beste er å komme en tur på en kaffekopp og en prat. for å se det med egne øyner
Tåkemaskinen funker veldig bra, men litt provisorisk opplegg med tilkobling ennå. Når regnværet stopper starter tåkemaskina og legger et dampende teppe over plantene og overflaten i noen minutter. Hadde det vært lov med reptiler i Norge hadde jeg sporenstreks gått til innkjøp av pilgift frosk
Postet 20.04.09 kl 13:31
SiljanDa har karet vært i full drift på 3 døgnet. Alt virker OK og plantene har allerede vist trivsel med nye skudd. Sump og sandfiltere går som det skal og har så langt ikke hatt antydning av nitritt, men for sikkerhets skyld vil jeg la karet står 2-3 uker før jeg sette inn noe fisk. Dog har jeg sluppet oppi 2 endlers for å ha en indikator mht. til nitritt. Var morsomt å se endlersene rimelig forvirra med 12000 liter å boltre seg på... Forer opp discus for full maskin nå, så det blir vel ihvertfall 10-20 stk. som blir klare for overflytting i løpet av 5-6 uker
Usj.. Det var litt ekkelt å få vite..
Neste gang; betal for en test. Ikke sett liv på spill..
Postet 20.04.09 kl 13:39