Lettere øvet nybegynner :) (side 15)

Skulle ønske jeg viste hvordan jeg skal gjøre så bildene blir store og at jeg kan legge inn fler enn 3 på ett innlegg, så slipper man kanskje lage tre innlegg bare fordi man har 9 bilder en vil vise.
1 dårlig bilde men er dette lissom en hann og det til venstre i skallet "tissemannen" hans??
2 slik ser "tennene" til eplene ut
3 eller kanskje det er tungen?
Huff godt ingen kom på besøk til meg mens jeg drev å målte opp alabaster og fyllte opp poser på 500g. Det så nemlig utrolig suspekt ut, følte meg som i en gangsterfilm.
Vel jeg gjorde det nøye og er ganske fornøyd.
La først på posen før jeg slo på vekta (digitalvekt med 1gram`s nøyaktighet) slik at ikke vekten på posen ville slå inn. Deretter fylte jeg hver pose til nøyaktig 500g, tørket nøye av vekten om jeg fikk griset slik at det ikke skulle påvirke totalvekten til slutt.
Sitter da med 9 poser alabastergips på 500g og 1 på rundt 470g, som jeg skal bruke av selv. De andre har jeg tenkt til å selge for 50 kr posen. (om jeg gidder da)
For når jeg kjøpte alabastergips for ca 1 år siden var jeg heldig som fikk tak i, for ei hadde bestilt men da ikke hentet. Sekken var på 5kg og jeg var egentlig bare ute etter 1kg. Men kjøpte den likevel da jeg skulle bruke det å heve GH, det har da altså ikke blitt gjort før da nå.
Er man treig så er man treig.
1 vekta er slått på med pose oppå og viser derfor null
2 dette ser kanskje noe suspekt ut??
3 neida er jo bare gips ;D
ÅÅÅÅÅÅÅ, fikk min kjære til å sette tlf til lading igår rundt klokka 2-3, nye tlf skal jo lade uavbrutt i 16 timer. Desverre hadde jeg ikke satt simkortet i, men det skal vel ikke telle?? Virker som det gjør det likevel, for når jeg nå tenkte, jippi det har gått 16 timer og tok ut batteriet, satte i simkortet og prøvde slå på skjedde det ingenting.
Satte den derfor i laderen og bip sier tlf glad og begynner lade for harde livet. Ikke får jeg slått den på heller, så da har den vel ikke ladet uten simkortet da. Med mindre min kjære har satt batteriet i feil da, men det ligner ikke han, han er meget detaljfokusert og pertentelig nemlig.
Samma det, nå må iallefal tlf lade i nye 16 timer og jeg har bare å vente, æsj.
Hmmm...
Et par åpenbare feil med ladeprosessen. Jeg fikk en ny Nokia et eller annet for en mnd. tid siden. Det sto utrykkelig i bruksanvisningen at ladetiden er ca. 80 min. også første gangen. Videre så ladet jeg den opp mens simkortet satt i den gamle tlfn. Jeg husker også at telefonene skulle lades i en 16-17 timer, men det var i tidlig steinalder.

Jon
Det at du skal lade så lenge var noe som gjaldt i forrige årtusen :P Nye batterier skal bare lades til de er fulle, som det står i manualen. På noen nokiatelefoner må man ha simkortet i når man gjør det, ganske dumt egentlig :P
Grattis med ny telefon forresten, men ser jo på bildene dine hvor du får penga dine fra, så du har vel god råd
Hva mente du med det Kjetil?
Jeg har ikke så veldig god råd egentlig, men er flink til å bare bruke penger på det jeg trenger (man trenger ikke en ny bukse om man allerede har 5) ny tlf og akvariegreier derimot
Jeg jobber som vikar i kommunen, ikke verdens beste betalte jobb, men når man er to på husleie osv, da ordner det seg.
Ønsker såklart fast arbeid og ikke vikarstilling i et halvt til helt år av gangen, man får nemlig ikke lån til hus da.
Tenkte på store mengder hvitt pulver, nøyaktig vekt og plastposer Mente ikke å såre med det uff unnskyld
åja, neida ikke såret. Bare ler av det, er jo bare uskyldig gips. Men ser såklart utrolig suspekt ut, hehe, men sånn er det med oss akvarister, vi er pinlig nøye når det gjelder fiskene våre. Det går i en og en dråpe og ned til 1gram nøyaktighet

Har foresten funnet ut av mobilen, er så vant med den jeg lånte hvor man slo av og på på usiden at jeg helt glemte at det er nokia jeg har nå. Av og på tasten sitter inni, ikke rart det var svart når jeg satt å trykket på kameraknappen *ler så jeg får vondt i magen*
Det er bra
Hva bruker man sånn gips til egentlig?
Det brukes til å heve GH rett og slett.
Åja. trodde det var noe man ville ha så lavt som mulig jeg :P
Den er bare på 2 hos meg, og jeg vil ha den opp på 5. Dette fordi både fisk, snegler og reker trives bedre da. Snegler skal gjerne ha litt høy GH på grunn av skallet (tror jeg) de skal iallefal ha litt over nøytral pH altså 7,5 - 8.
skal du ha flere bilder i et innlegg må du hoste dem eksernt, feks photobucket.com, og bruke enten link eller img tag for å vise dem
Ok, greit å vite det med GH'n, takk

Sanne
skal du ha flere bilder i et innlegg må du hoste dem eksernt, feks photobucket.com, og bruke enten link eller img tag for å vise dem :)

Da kan man også få bedre kvalitet på dem, ikke bare 1kpix Du må bare huske å skalere det litt ned, tar veldig lang tid hvis det er mange store bilder
Huff det hørtes ut som en masse kjas jeg ikke har peiling på, får hele lage 3 innlegg på rappen. (det vet jeg i det minste hvordan jeg gjør)
Ooops
Hehe lønning og fiskebutikk er vel ikke det smarteste. Hentet de 20 pygmepansermallene idag og da fikk jeg se noen skikkelig mørke kuhliier og dermed måtte jeg ha det, så kom jeg over banjomaller og dermed ble to med derfra å. Sjekket i ei bok først da, hva de krever av vannet og hvor de er fra osv. Så nå skal de bo sammen med de andre sør amerikanerne mine.
Fikk oxo tips til hvordan man skal få til lek på kuhliier, vanskelig å se kjønn så er best å ha en hel bønsj. Så trenger man en trigger fisk i den forstand at de trenger hormoner fra en annen fisk som driver på med egglegging etc.
Si at man har de i et kar med coryer som legger egg jevnt over, vel da burde det trigge ålene nok til å legge egne egg.

Kom foresten med 4 små guppieyngel med pygmeene.
Da er alle fiskene sluppet løs, det var på håret da lyset slukket idet jeg skulle slippe ut banjoene. De ser jeg nok ikke særlig mye mer til, men de var fine, mye mørkere enn de andre, men som torstein så greit forklarte, de er ikke akkurat kartlagt fordi interessen er middelmådig. (han sa ikke akkurat det da) så derfor kommer de alle sammen i en hop under samme navn. Om fargeforskjeller er pga strl, kjønn eller art vet man derfor ikke.
Omtrent samme med kuhliiålen, men siden interessen har steget der er oxo fiskene blitt bedre kartlagt.

De er så utrolig små de pygmeene, i forhold til store tykke (alt er relativt) habrosuser, så ser de sånn ut. De virker oxo som stimer bedre enn sine "større" slektninger. Selv om det ikke er mer enn 0,5cm som skal skille de, men nå er jo Habrosusene mer coryformede med tunge fyldige kropper, mens Pygmeene er mer strømlinjeformet.
Har foret en tabelett med krabbefor til rekene, så forhåpentligvis holder de (ordrett) klørne unna småtassene mine.
Lurer på om Hiawatha kommer til å se på guppieyngelen som for eller ikke, fælt å si men jeg håper han spiser dem, da jeg absolutt ikke ønsker guppier igjen, iallefal ikke i dette karret.
Arg ser to fiskelik i vannet og teller 17 pygmeer, dette selv om jeg har foret rekene om natta, tror nok den største får flytte. Du ser jo på bildet hvor uskylden den lissom prøver være, men jeg faller ikke for det likevel.

Ble faktisk et bra bilde av Banjomallen før jeg slapp den ut å.

Oxo er det de nye kuhliiene, den ene er veldig mørk og har et litt spesiellt mønster på kroppen.
Hva er dette???
Sneglen satt og vasket på det og jeg lurer da på om det er egg"sekken" eller noe sånt, for dette skal jo være en dame.

Oxo er det de flotte posthornsneglene, snegler er virkelig kult.

Hmmm hvor kom alle disse fra
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap