Smått och stort (side 15)

Idag blev jag lite förvånad...
Hade skickat in en bild till artsregistret som jag tyckte var fin på Astatotilapia latifasciata men fick svar att den inte var bra nog ?

Har även skickat in andra bilder som jag tyckte var bra men det har blivit kalla handen.

Är verkligen denna bild dålig?

Nu fick jag svar på varför bilden inte blev godkänd och det var ju bra .

De har skäpt kraven på foto som blir godkända att det inte är lika "lätt" längre att få in foto i artsregistret .
Detta akvarium hämtar jag om 2 veckor!
Med fisk och alla tillbehör.
Se der, ja!
Nå får du plass til flere fisk, som yngler, og da må du ha større kar, og da får du plass til flere fisk som yngler og da må du ha større kar og da har du plass til flere fisk som yngler....

Grattis Kjell! Fint kar det der! Vet du hvilken bakgrunn det er i karet?
Skal du ha det som rent Tropheus-kar?

Nja de fiskarna du ser på bilden skall säljas och Viktoriaciklider skall flytta in som jag redan har !

Bakgrunden är jag inte säker på vad det är .

Det med yngel är en farlig sak..man vill ju gärna ta vara på yngel.
och de behöver plats....som man inte har...
Mina Copadichromis sp.Kawanga White blaze flourocent Mloto
har jag idag skickat med till Sverige till en kompis i Billingsfors
Så nu har jag 3 st arter med malawiciklider kvar.

Det blir Viktoriaciklider för hela slanten nu.
Man kanske kan säga Östafrikanska ciklider i stället .

Det betyder det att det blir fisk från Viktoriasjön samt sjöar och vattendrag runt viktoriasjön!

Pseudocrenilabrus multicolor victoriae
Var på Nol igår och fick med mig Pseudocrenilabrus multicolor victoriae den åter finns i Viktoriasjön, Albertsjön, Albertnilen,Edwardsjön Georgesjön Kyogasjön och floder, träsk och mindre sjöar runt om viktoriasjön

Fick med mig 5 st ungfiskar Pseudocrenilabrus multicolor victoriae så har något att börja med.Skall till Albin i Växjö nästa månad och få ta på några till.

Pseudocrenilabrus multicolor victoriae är en lugn fisk som lever på grunt vatten.
De är inte speciellt revir hävande.

De har väldigt kort ruvningstid bara ca 14 dagar vilket är kort för att vara munruvare,många andra viktoriaciklider ruvar i ca 17-18 dagar.

Grattis igjen! Veldig fine de der!
PS: Jeg tror de fryser. De er blå på leppene....
Ja de har varit länge i vattnet. så det är nog därför de blivit blå .



Igår tog jag mig en liten tur till Skövde och hämtade ett akvarium.
Det är ca 3 timmars resa från Fredrikstad .Man åker via Stömstad Uddevalla Trollhättan Skara.Men så kan man ju inte motstå att ta vägen om Nol utanför Göteborg då så det blev en "liten" omväg.För titta där måste man!Men på vägen hem blev det raka spåret till Fredrikstad

Var ganska trött när jag kom hem kl 17 det var bilkörning från kl 07:30 så gick det i ett



Har gjort klart det akvariumet jag hämtade i Skövde i går.
Var tvungen att förbättra filtret som var bakom bakgrunden.
Satt i plast skiva med "riller" i stället för blåmatta som de stoppat i hålen som de hade borrat.Det skall bli ett viktoria akvarium så småning om.

Akvariumet är på 375 liter och har en Aqvarock bakgrund .
rådasand var det oxå med .Se bilden brevid så såg det ut hos den gamla ägaren.
Skall ändra lite på det.

Skall ha Vallisneria och någon rot .



Ja, hva gjør man ikke for denne hobbyen
Du vil ikke ha mørk sand i karet i stedet? Når jeg ser på bilder av kar så har tanken slått meg at det er finest med mørk sand.
Da kommer også fiskenes farger bedre frem, virker det som.
Kun en tanke...
Rådasanden är ganska mörk.Ser inte så ut på det fotot på akvariumet men den är mera mörkbrun.

Och vist är det sant att det är finare med mörksand och att fiskarnas färger kommer fram bättre.

Om du ser på sanden på detta foto så syns det bättre att den är mörk.

har biltema sand oxå i något akvarium .Sanden i sig är ok men den är lite för ljus.

Astatoreochromis alluaudi
Nu har de fått en kull till och jag är lite förvånad över att de kan få relativt stora kullar med tanke på deras nuvarande storlek !

De är nu ca 5-6 cm och de blir ca 20 cm som vuxna.

Den kullen som de fick igår var på ca 20st.visserligen var ynglen ganska små (om man jämför med malawiciklider).Men tycker att 20st är mycket tanke på fisken nuvarande storlek.När de blir vuxna så blir kullarna 50-70 st.

Jo då jag har lite malawi kvar :-)
Nu har det bara stått om Viktoriaciklider här en lång tid.Så det är väll dax att visa upp Tyrannochromis nigriventer hannen .

Det är ju så populärt att visa före och efter bilder .Tänkte då på "makeover " bilder.Men i fisk världen så fixar fiskarna det själva.

Bild nr 1 så såg hannen ut i December

Bild 2 så ser den ut nu.

Tyrannochromis nigriventer Kirondo hannen har blivit blå och fin .

Har den till salu men skall nog ta bort annonsen.



Kjell Begby
Det är ju så populärt att visa före och efter bilder .Tänkte då på "makeover " bilder. Men i fisk världen så fixar fiskarna det själva.



Kanskje en idè å starte en ny bilde-tråd med "før og etter"-bilder? Har selv noen bilder som hadde passet der (og da er det fisk jeg tenker på).
Han har blitt veldig fin, ja. Jeg har jo en forkjærlighet til blå fisk....
Ja det var en god ide Shiramor.

Starta en du så kommer jag efter med bilder jag oxå!

Visst är blått vackert.Skulle sälja den men jag behåller den ändå.
Det är något specielly med den hannen .
Han har koll på mig hela tiden och när jag sätter mig framför akvariet kommer han och ställer sig rakt framför mig och tittar tillbaka.

(vet ju att det är mat han vill ha..men vill ju gärna tro annat...hihi )

Nu är Albin Ekenberg i Tyskland och Holland för att hämta Viktoriaciklider.
Det fina med det att han skulle ta med fisk till mig

Han är på University of Leiden och hämtar fisk.Det är på grund av att University of Leiden har fått minskade bidrag att driva avel och forskning så de måste trappa ned.Så Albin och en Tysk samt en Franskman skall få fisk.

I Tyskland är han hos Axel Böhner i Schneverdingen och lämnar fisk och tar med sig fisk.Axel hade 2 st Paralabidochromis chilotes hannar som Albin tar med för jag har tyvär bara honor nu.

Så jag skulle troligen få:

[URL=V]Lipochromis melanopterus[/URL]

Paralabidochromis chilotes

Haplochromis thereuterion

Så det skall bli spännande!

För det är ju inte direkt någon fisk som man kan beställa i vanliga akvariebutiker.

Så jag håller tummarna nu!
Nu är det klart att jag får de arter som jag bokat!
Gissa om jag är glad !


Lipochromis melanopterus

Paralabidochromis chilotes

Haplochromis thereuterion

ni kan läsa lite om Albin resa till University of Leiden [URL=http://www.ciklider.se/forum/index.php?topic=1530.msg13487;topicseen#new]här[/URL]:


mvh Kjell

Tropheus duboisi, "maswa". yngel
Har fått lite till ökning av Tropheus duboisi, "Maswa". det var en hona som fick 7 st yngel idag.De var ganska så stora om man jämnför med Viktioriaciklid yngel.

Hade planer på att sälja dessa fiskar men tror de får gå kvar ett tag till.

Fick även Pyxichromis Orthostoma largemouth Uganda yngel oxå ca 60 st.
De har redan flyttat ut och bor numera i Sarpsborg hos Cato.


Så de får det helt säkert det bra där!

Kunde inte ta vara på de för jag har redan ca 150 yngel av dessa.
Så hade inte Cato tagit hand om de så hade honan fått spottat i akvariumet och då hade ynglen blivit mat.För de går i ett rovfisk akvarium

Läste en intresant artikel om det att honan sätter prägel på sina yngel i det nya numret av Ciklidbladet.

Artikeln är skriven av Ola Svensson som jag hade det stora nöjet att träffa i mars månad när vi åkte till Albin i Växjö.

Det står så här:

Machteld Verzijden har tidigare visat att honor av Pundamilia pundamila och pundamilia nyererei som fötts upp i munnen hos andra arten kraftigt påverkats i sitt partnerval .De svarar helt enkelt på uppvakning av fel art eller ser ingen skillnad.Nu har hon visat att samma sak gäller för ytterligare två viktoriaciklider nämligen Mbipia mbipi och Mbipia lutea.Att fiskyngelpräglas på sina föräldrar är förstås ett kraftigt argument mot att "tvångstömma" munruvande ciklider innan de gått tiden ut


Så detta är tankvärt !
Man bör låta honan få spotta ut sina yngel i lugn och ro om man har möjlighet till det.


Ni som är intresserade av detta läs denna


Där kan man läsa Machtelds försök

Mycket intressant!

mvh Kjell
Ännu färre malawi
Idag var Alenate här och hämtade min grupp med Fossorochromis Rostratus 1+3
som jag troligen kommer att sakna.Men en tröst är att de kommer att få det bra hos Alenate.

Men som jag har skrivit tidigare behöver jag platsen.
Hade man obegrensat med plats så hade jag behållt de.
Det är en mycket vacker fisk.

Så nu har jag 2 arter kvar av Malawiciklider.

Tyrannochromis nigriventer Kirondo
Nyassachromis sp.Paparazzi

Har 13 arter Viktoriaciklider.

Och en art Tanganyikaciklider
Tropheus duboisi, "Maswa".

Tilfeldig bekjentskap
© Graham Ramsay
Reklame for plussmedlemskap