Mine akvarier og sånt (side 15)

Som jeg har nevnt tidligere var jeg ute etter andemat til å putte i dammen. Jeg etterlyste den i et par forum, og naturlig nok var folk bare glade for å kvitte seg med litt av den. De syntes det var merkelig at jeg faktisk hadde lyst på andemat.

Men så var det noen som tipset meg on en australsk plante som heter azolla. Den er en flyteplante på lik linje med andemat, men i motsetning til andemat regnes den som en nytteplante i australske vassdrag, mens andemat sees på som en pest. Jeg bestemte derfor at azolla virket som et bedre valg, for da slipper jeg å bekymre meg for at den skal spre seg til elver og dammer i nærheten. Er jo noe man helst ikke vil bidra til..

Dessuten synes jeg at det er litt kult med både innfødte fisk og planter, så det passer bra

Jeg fant nettopp en pakke som inneholder både andemat og azolla på ebay, og kjøpte den. Andematen kan jeg sortere ut og putte i sneglekaret og bruke som mat til gullfiskene når jeg føler for det. Azolla skal visstnok ikke være like fristende som andemat, men med gullfisk vet man jo aldri...

Her er info om azolla. Det er ikke den samme azollaen som kommer opp når man søker her på AF.
La merke til disse hvite flekkene på den ene killihunnen i dag. De er ikke korn, det er mer som om skinnet hennes har blitt hvitt.. Hun er også veldig slitt i finnene, men det la jeg merke til for noen dager siden og jeg bare antok at det hadde gått hardt for seg under lek/jaging, så det er ikke sikkert det har noen forbindelse med flekkene. Hun er også litt grå i fargen.

Bildene ble ikke spesielt bra, de er ikke helt enkle å ta bilder av disse killiene, siden de sjelden sitter stille.

Hvis noen har sett noe lignende eller vet hva det kan være er det bare å rope ut. Mistet en annen hunn for et par uker siden, og vil helst ikke miste enda en. Da blir det litt tomt for hunner i karet...
Kikket etter killiyngelen nettopp, og så hunnsneglen sitte opp-ned under dekselet. Bildet ble utrolig dårlig for jeg ville ikke forstyrre henne og bildet ble tatt fra motsatt ende av karet... Kan ikke skjønne hva hun skal der etter med mindre det er egglegging på gang, men det var vanskelig å se noe som helst...

Hun har bodd i 22 literen noen dager i håp om at nye omgivelser skulle inspirere til egglegging, men i dag begynte hun å gå løs på hygrophilaen igjen, så jeg flyttet henne tilbake i 15 literen. Det første hun gjorde var selvfølgelig å ha langvarig sex med den blå sneglen, og nå ser det altså ut som om det er egg på gang. Så planen min virket den, om enn litt senere enn planlagt

Hmmm.. kom nettopp på et mulig problem.. Egg har klekket før i det karet, men da hadde det varmekolbe.. Nå ligger tempen rundt 18-20 grader.. Er det et problem, eller tar det bare lengre tid da?
Joda, det er egg på gang
Nattempen har ligget på komfortable 19,5 de siste nettene, og derfor skal sebradanioene få flytte ut i dammen i løpet av et par dager. Endelig er tomåneders vinteren over. Har ikke gjort noe annet enn å hutre og fryse i hele vinter...:/

I morgen skal vi til dyrebutikken og kjøpe et par gullfisker. Begynner med to og ser hvordan det går med katter og fugler osv. Håper jeg ikke må opp med netting...

Hadde egentlig tenkt til å kjøpe gullfiskene på torsdag, men da fant typen ut at han måtte ha 2 bøker fra kjøpesenteret og da fant jeg ut at jeg like gjerne kunne handle farsdagsgave (som feires første søndag i september her), og det ble vanskelig å kombinere med en tur til dyrebutikken.

Killihunnen ser fremdeles rar ut. Hun virker egentlig i fin form, hun spiser normalt. Hun gjemmer seg kanskje en smule mer enn normalt, men hun virker ikke direkte syk. Vet ikke hva som foregår der.

Killiyngelen har jeg ikke sett i hele dag, men av erfaring så vet jeg at det trenger jo ikke å bety noe...

Og sist men ikke minst ble det en stor, fin eggklase i sneglekaret. Bildet ble tatt i går morges, bare noen timer etter den ble lagt. Ser den er ikke helt tørr ennå engang

Har lært meg et lurt salgstriks fra en bok om forutsigbar mennesklig adferd. Dersom man lover noe gratis, vil folk ha en tendens til å kjøpe noe de vanligvis ikke ville kjøpt, bare for å få det som er gratis. Så neste gang jeg må selge unna snegler skal jeg skrive 'kjøp 5 - få 1 gratis' og se hva som skjer da..
ja det hjelper med sånne triks. jeg sender med gratis sandsnegler og posthornsnegler og så betaler jeg porto hvis de handler 20 snegler og det hjelper. Folk er bevisst på det. Jeg ville helst ha gitt bort sneglene men det koster jo litt å holde på med dette også. Men jeg har jo også gitt bort veldig mange også jeg da.
Jeg har også vurdert å gi dem bort gratis, men da må de hentes. Vi kjører ikke rundt og leverer dem gratis, spesielt siden typen synes det er såå kjedelig alt som har med akvarie og gjøre, og han er den som må kjøre. Men hvis jeg får betalt for dem, selv om det bare er en mindre sum, så har han en tendens til å synes at det er verdt det.

Har aldri blitt bedt om å sende dem i posten, men det kan ha noe med at sneglene er ekstremt lite fargerike her. Det går i brune og gule, og de kan man få tak i overalt, ingen grunn til å sende dem lange avstander, i motsetning til dine som har mange stilige farger som man kanskje ikke ser overalt

Men nå er den blå sneglen min som er faren, og jeg håper at noen av babyene skal være blå. Vil ha litt mer farge i sneglebestanden her i landet, og vil derfor selge en god del av dem, og beholde noen selv.
Da var endelig 2 gullfisker på plass

Vi fikk dem for $3 per stk, i motsetning til $6 per stk som den andre butikken skulle ha.

Det viser ikke så godt på bildene, men de er ganske pene Begge er røde med hvite tegninger, og den ene er mer hvit enn den andre. Jeg er godt fornøyd med det

Typen klarte å sette fra seg posen på gresset etter den var åpnet, med det resultat at den veltet og en av fiskene havnet på gresset, men typen var rask til å få den oppi posen igjen og den ser ikke ut til å ha tatt noe skade av det.

De ser ut til å trives i dammen, og holder seg sammen. Skal prøve å få tatt bedre bilder i morgen, for nå har det blitt mørkt og de er ikke enkle å finne igjen..
Inaktiv bruker
fine gullfisk =
Jepp, jeg vet Røde og hvite er de fineste synes jeg..
Jeg og typen jobbet ute i hagen i flere timer før i dag, så jeg holdt øye med gullfiskene. De lå stort sett på bunnen i skyggen av en av plantene. Ble litt bekymret så jeg testet for ammoniakk og nitritt, men de var på 0 begge to, så jeg konkluderte med at de enten ikke hadde funnet seg til rette ennå eller det skarpe sollyset plaget dem. (Filteret ble seff kickstartet vha et annet filter.)

Sistnevnte ser ut til å ha vært grunnen, for jeg gikk ut og kikket på dem rett etter solnedgang, før det ble mørkt, og da svømte de rundt og jaget hverandre og jeg fikk overtalt den ene til å spise en pellets.

Solen blir de vel vant til etter hvert, de er vel sannsynligvis født og oppvokst innendørs, og da er det ikke rart de er skeptiske når de plutselig havner i skarpt sollys.

Killihunnen ser ikke ut til å bli noe bedre, snarere tvert imot. Når jeg kikker bort på karet er det som regel full aktivitet blant de 3 andre, men den syke ser jeg ikke noe sted. Tidligere i dag fant jeg henne ikke og tenkte med en gang det verste, så jeg tok frem boksen med flakfor, og skrudde av lokket rett foran karet slik jeg pleier. De kjenner seff igjen dette som et tegn på mat nå og blir svært oppspilte, og den syke hunnen kom pilende og spiste sammen med de andre.

Ikke helt lett å bli klok på hva som skjer der..

Mulig det er alderen. De lever jo ikke særlig lenge, og jeg vet ikke hvor gamle de var da jeg kjøpte dem. Jeg spurte fyren i dyrebutikken og han sa 'ca 3 mnd', men om det er noe å stole på er ikke godt å vite.
Sebradanioene fikk flytte ut i dammen i dag. De ser ut til å stortrives

Mens jeg fanget dem inn holdt jeg plastbeholderen jeg puttet dem i i en hånd mens jeg fisket dem ut med den andre. Den ene klarte å hoppe ut av beholderen og falt 1.5 m ned på gulvet. Jeg plukket den forsiktig opp og puttet i beholderen til de andre, hvor den fløt opp ned noen sekunder før den sakte men sikkert kom seg igjen. Håper den ikke har fått noen alvorlige skader av det. Den svømte helt fint sammen med de andre da jeg forlot dem i dammen..

De ser ut til å ha en betryggende effekt på gullfiskene. De virket litt mer aktive etter at sebradanioene flyttet inn.

Typen var redd for at de skulle dø eller mistrives dersom jeg puttet dem i dammen, men jeg informerte om at det er jo ikke noe galt med vannet i dammen som tilsier at de skulle dø, de tåler lavere temp en mange tropiske fisker, og eneste grunnen til at jeg gjorde det var jo fordi han synes de er så kjedelige, og vil ha noe mer fargerikt i 90 literen. Og da kunne han jo ikke gjøre noe annet enn å innse at jeg kan mye mer om dette enn han gjør

90 literen har blitt voldsomt tom nå... Er ingenting i midt- og toppjikt annet enn en ung molly og en sverddrager. Tror jeg går for en stim kileflekkrasbora.

Mollyen har forresten vokst voldsomt siden jeg begynte å fore med mygglarver 2 ganger i uka. Hun har fått flakfor hver dag hele sitt liv, innblandet med litt agurk og erter innimellom, og selv om hun er nesten 6 mnd gammel var hun ikke mer enn ca 1-1.5 cm lang. Men nå har hun plutselig strekt seg voldsomt på bare et par uker, og er nærmere 3 cm.
I går kveld klarte jeg endelig å få tatt et par skarpe bilder av killiyngelen fra siden og forfra. Forfra ser den ut som en voksen killi, og fra siden ser man tydelig at den har form som en killi, om enn ikke fargene ennå.
oj det første bildet forfra ser den ut som en skikkelig banditt...)
Hehe, ja den gjør vel kanskje det
Jeg foret fiskene i dammen i dag tidlig og tre av kattene fulgte etter meg og satt rundt dammen mens jeg foret. Og de så ikke ut til å registrere at disse oransje greiene i vannet kunne være noe interessant. Null interesse whatsoever. Det er litt betryggende

Spesielt siden gullfiskene nå har blitt husvarme og er oppe i overflaten og nær kantene stadig vekk.

Danioene er nesten umulige å få øye på mot den mørke bunnen. Hvis de er helt i overflaten kan man skimte dem som hyperaktive skygger.

Den ene planten i dammen vokser noe helt utrolig. Er nærmest ugresstilstander. Ganske tydelig på bildene. Det første er fra den dagen jeg satte planten nedi (lengst fra kameraet), det andre er fra i dag (nærmest kameraet), og det tredje viser knopper som snart kommer til å være i overflaten.

Det første bildet er fra 24. august, altså en knapp uke.

(Jeg vet ikke helt hvorfor typen har lagt den planken over dammen, men han har planer om å bygge en liten bru over dammen, både som pynt, ekstra skygge og underholdning for kattene, så jeg mistenker en forbindelse der.)
Ulempen med å ha 5 katter er at det merkes ikke noe særlig når en av dem mangler. Prøver å ha i bakhodet hvor alle befinner seg til enhver tid, men det er ikke så lett.

Vi har kattesikring på gjerdet slik at de ikke kan hoppe over gjerdet og forsvinne eller bli påkjørt osv. Julie klarer å komme seg ut, til tross for gjentatte sikringer hvor vi vet hun kommer seg ut, men alle de andre er trygt forvart i hagen om dagen.

Så etter jeg fikk inn de som var i hagen tidligere i dag innbilte jeg meg at Odo lå og sov på kontoret mitt, for han var ikke ute.

Vi satt og så på tv omgitt av 3 katter, mens Julie var ute som vanlig og Odo sov på kontoret... Trodde jeg. Men da jeg noen timer senere sjekket kassen på kontoret hvor han pleier å ligge viste det seg at det var Beanie som var der.

Og da innså jeg plutselig at jeg ikke hadde sett Odo på ca 8-9 timer, og jeg spurte typen om han hadde sett han, men nei han hadde ikke sett han i hele dag, og da det ble satt igang leteaksjon. Vi lette ute i hagen i tilfelle jeg ikke så han da jeg hentet inn de andre, men der var han ikke. Deretter ble huset gjennomsøkt, uten hell. Så han må ha kommet seg over gjerdet på en eller annen måte. Kanskje han hermet etter Julie.

Er kjempekos å ha 5 katter, har alltid ønsket meg en stor flokk, men noen ganger er det altså ikke helt ideelt....
Inaktiv bruker
håper han.komer.til bake da =
Mvjnz
Jeg foret fiskene i dammen i dag tidlig og tre av kattene fulgte etter meg og satt rundt dammen mens jeg foret. Og de så ikke ut til å registrere at disse oransje greiene i vannet kunne være noe interessant. Null interesse whatsoever. Det er litt betryggende:) Spesielt siden gullfiskene nå har blitt husvarme og er oppe i overflaten og nær kantene stadig vekk. Danioene er nesten umulige å få øye på mot den mørke bunnen. Hvis de er helt i overflaten kan man skimte dem som hyperaktive skygger. Den ene planten i dammen vokser noe helt utrolig. Er nærmest ugresstilstander. Ganske tydelig på bildene. Det første er fra den dagen jeg satte planten nedi (lengst fra kameraet), det andre er fra i dag (nærmest kameraet), og det tredje viser knopper som snart kommer til å være i overflaten. Det første bildet er fra 24. august, altså en knapp uke. (Jeg vet ikke helt hvorfor typen har lagt den planken over dammen, men han har planer om å bygge en liten bru over dammen, både som pynt, ekstra skygge og underholdning for kattene, så jeg mistenker en forbindelse der.)

Hei kjempefin hagedam du har der og fin hage. Så deilig det må være å ha bare 6 ukers vinter....sukk...Så fin den svarte katten din er der den sitter og lurer...Håper den andre kommer tilbake. Jeg har en 8 år gammel skogkatt som heter Tussi og jeg kan ikke tenke meg å leve uten katt. Her er tre bilder av min katt Tussi.
Heidi: Næmmen sååå søøøt

Katter er best, jeg eeeelsker katter over alt på jord Kan ikke forestille meg å leve uten dem Prøver å overtale typen til å skaffe en kattunge, men han er ikke helt med ennå..

David: Odo var som vanlig bare ute til i dag tidlig. Da vi stod opp satt han utenfor døren og ventet på oss
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap