Nina og Lars Erik sin fisketråd (side 15)

I dag har eggene fra weitzmaniene begynt å klekke, har sett 5 stk til nå. De skal få stå helt i fred til i morgen før jeg gjør noe som helst. Må nok bytte boks og vann etter seks dager i en isolasjonsboks med samme vann.
Har brukt vannet fra karet jeg plukket de fra for å beholde alle vannverdier like. I morgen får de en ny tank og nytt vann fra samme akvarium. Jeg tar ikke sjansen på å bruke kranvann på disse, da det er for stor forskjell i vannverdier.
Veldig spennende og lur fremgangsmåte. Du er blitt gørr god på fisker og oppdrett.
Da er Weitzmani ungene i ny boks og rent vann
9 stk klekket av mellom 15-20 egg.

Nå blir det nye kaldtvannsbytter med påfølgende mygglarver, hos foreldrene for å se om de gjentar prosessen med egglegging.

Apistogrammaene har også fått ett nytt kull med frittsvømmende unger, det er utrolig hvor små de er altså..

Bare å klekke artemia nå skjønner jeg, hvis de skal ha noen sjangs til å klare seg.
Grattis med Weitzmani yngel ,det er jo bare noen utrolig flotte coryer ,lykke til videre med de
Tusen takk, Sølvi
Endelig cory yngel til som ikke er gjennomsiktig. Jeg har jo bare hatt en haug med yngel på aeneus albino og en eneste C116 tidligere. Det er faktisk stor forskjell.

Det tenker jeg nok
Håper du legger ut bilder av de små .
Må jo det Må bruke mobilen tror jeg, der har jeg macro. Vi har ikke macrolinse til D80'n vår og kommer ikke på langtnær nærme nok for å få med et bittelite yngel med den linsa vi har.

Yngelen er litt større enn albino aeneusen, eggene var og større.
Da var det tid for noen bilder, ganske lav kvalitet da de er fra mobilen.

Først ut er et gammelt bilde av det eneste overlevende yngelet fra mine 6 viltfangede C116.

Så et bilde av mine nye weitzmani yngel, ni stykker klekket og alle lever fortsatt.

Forsøkte å fore med nyklekket artemia hos weitzmani ungene idag, de spiser ikke. De ligger bare stille og enser ikke maten som svinser forbi. Det er kansje for tidlig, men jeg kan ikke si jeg ser noen eggsekk lenger heller.
Får prøve igjen i morgen. Alle ni er fortsatt i live, krysser fingre og tær nå altså.
Du får ha lykke til og slenge oppi en eplesnegle som kan gi fra seg litt infusorier om det kniper
Ja, det kan jeg gjøre den holder det jo rent også.
Jeg kom hjem i natt etter tre dager på besøk hos min bror på Nesodden.
To dager til sykebesøk og en hel lang dag på stranda til sol og bading
Min mormor på 90 år hadde blitt skikkelig dårlig, så da måtte jeg jo på besøk. Hun hadde rotet med medisinene sine og fått ekstremt høyt blodsukker, 38 mot normalt under 7. Nå er det heldigvis litt bedre. Hun har litt trøbbel med å kjenne igjen familien og slikt. Når hun skulle fortelle en sykepleier hvem jeg var, så sa hun at jeg var en kusine..

Puttet unga i bilen og reiste avgårde på tirsdag kl 10.00, radiatoren ble ødelagt etter timer i kø gjennom festningstunnellen pga. kræsj ved operaen i bjørvika. (Mormor er innlagt på aker sykehus) Så vi kjørte tilsammen nesten fem timer med full varme på i bilen (en svær chevrolet suburban) og alle vinduer åpne.. et par omkjøringer, noen feilkjøringer, og stopp for å fylle vann, mer diesel, og spise is. Jeg er ikke glad i å kjøre bil i Oslo altså.. Her nede finns det jo knapt nok to-felts motorvei. Vi brukte tilsammen, inkludert 45 min på sykehuset 8 timer på turen fra Grimstad til Nesodden, neste gang tar jeg ferja..

Her hjemme har ynglene måtte ta til takke med Lars Erik som pappa så lenge. Alle ni lever fortsatt også Han hadde ikke satt på ny klekking av artemia i går, og de trenger litt mer enn et døgn på å klekke her i huset, så i morgen må de få microorm. Håper de tar det også, de hadde jo endelig begynt å spise artemia nå.
Da er jeg nede i åtte weitzmani yngel.. Rett og slett på grunn av min egen udugelighet!
Det ble en utrolig dårlig kveld nå etter vannbyttet. Jeg klarte å helle en i vasken.. rett i sluket og borte var den.
Grine..
Du er ikke alene om å gjøre sånne dumheter .Jeg klarte å koke en yngel da jeg skulle rengjøre plastboksen etter å ha tømt de over i nytt rent kar .Oppdaget sor sent at det var en yngel igjen i boksen
Da er vi nede i 7 yngel, en døde i dag. Den har vært tynn og har ikke vist tegn til å ha spist noe særlig heller. Er spent på de neste dagene, da det er en tynn en til i kullet.
Vi skal reise bort på søndag, skal til Harstad med fly og hente ny bil. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med ynglene mens vi er borte..
Hadde jeg hatt bil skulle jeg tilbudt meg å stikke innom å mate og skifte litt vann på dem. Kan hende det er andre drevne akvarister rundt dere som kan ta på seg oppgaven?

Hvordan går det med L144'ene? Trenger en algespiser til det stakkars forsømte karet jeg har igjen i kjelleren hehe
Hei Elin
Du kan få kjøpt den gamle audien vår, veldig billig hvis du vil..

L144 ungene er blitt et par cm store nå, så du kan sikkert få en til karet ditt.

Vi får se, det løser seg nok med yngelpass. Kan ikke akkurat ta de med meg på flyet heller..
Inaktiv bruker
va med javamose i yngelboksen da.for det er jo en god matplas for små coydorasyngler
Vi blir borte tre dager ca, så hvis ingen kan komme innom må jeg sette de i et kar sålenge. Jeg har en innkjørt 19L som det ikke er noen andre beboere i lenger. Der er det fin sand og javamose og svampfilter, så får de en jbl corytablett å kose seg med imens. Håper bare de skjønner at de må spise ting som ikke rører på seg snart..

Jeg har bestilt avskallet artemia og hermetisk artemia på nett idag og håper på kort leveringstid denne gangen. Har en tendens til å glemme å sette over ny artemia nå på sommeren altså. I dag har de bare fått microorm, knust diskusfor ville de ikke røre.

Den siste av de puslete ynglene hadde takket for seg i ettermiddag også, så nå er jeg nede i 6 yngler. Håper inderlig de klarer seg altså.
Har masse avskalla artemia du kunne fått, men det hjelper vel ikke ynglene i denne omgang?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap