Leifs verden (side 15)

Inaktiv bruker
god dag leif, en ting jeg lurer på, har du lyst til å selge noen av dine L144?
de små altså? eller er dem ikke salgsklare enda?
vi kan godt ta denne praten etterpå i dag, vi snakkes
vegar haugerud
god dag leif, en ting jeg lurer på, har du lyst til å selge noen av dine L144? de små altså? eller er dem ikke salgsklare enda? vi kan godt ta denne praten etterpå i dag, vi snakkes;)



Hei Vegar.
Vil ikke selge dem og dessuten er disse tassene for små enda. Flyttinger etter hva jeg har lært meg er ikke så bra i en så tidlig stund av maller. Vi får se hva som skjer når di er store nok, men hadde jo vært kuult å hatt et stort karr da med 20-30 L-144. Kommer til å ta med meg noe av fisken i 500L til auksjon i kveld, i forberedelse til et mindre karr på søndag.... Mulig jeg tar med den ene store hann ancistrusen oppe i 2.etg også. Da blir det igjen 2 hanner og tre huer. Tror det er en bedre sammensetning enn 3 av hver?
Den er diger og håper det er intresse på klubben for den. Snx senere

Mvh Leif
Hey Leif=)
Du kan jo ha 20-30 L144 oppi det karet du skal bytte med Vegar, det på 300 å noen liter?? Der er det vel nok plass til mange L144?? Hvis du ikke skulle ha bytta vekk 500literen så kunne du hatt en stoooor gruppe med L144 oppi der, det hadde vært kjempe kult..

Klemz fra lille meg:P
Lissi87
Hey Leif=) Du kan jo ha 20-30 L144 oppi det karet du skal bytte med Vegar, det på 300 å noen liter?? Der er det vel nok plass til mange L144?? Hvis du ikke skulle ha bytta vekk 500literen så kunne du hatt en stoooor gruppe med L144 oppi der, det hadde vært kjempe kult.. Klemz fra lille meg:P



Ja du er deg selv lik lissi87, et karr av den dimmen med bare 30 L-144 hadde vel blitt litt ensformig. Det nye karret kommer på sikt til å inneholde ancistrus og ciklider som er så store at di ikke okkuperer hulene til ancistrusene, for det gjør dem nå. En del mindre fisk som er her i dag vil bli byttet bort.

Var på akva møte/auksjon i Drammen i dag og fikk med meg hjem en pose planter og 6 stk Heros sp "rotkeil". Disse blir opptil 20 cm og passer inni mine planer. Var en god del flere tilstede denne gangen enn sist. Også en del mer auksjonsobjekter. Fisk ble også loddet ut, film ble vist og masse hygglig prat. Ja jeg er fornøyd med kvelden. Ja så kom det enda en 54L i hus og kanskje på sikt alle karrene i reolene blir 54Litere. Dette karret vil i løpet av helgen bli satt opp i 2.etg på røykestua. Corydoras er planen der OGSÅ. Ennå ikke sett egg eller yngel hos prinsessene, men lever i håpet
Men Leif da, jeg mente jo ikke at du bare skulle ha 30stk L144 da, men at du skulle ha det som bunnfisk og ha andre fisker oppi sammen med dem.
Hehe, du er jammen meg et surrehue du Leif:P Hihi
Lissi87
Men Leif da, jeg mente jo ikke at du bare skulle ha 30stk L144 da, men at du skulle ha det som bunnfisk og ha andre fisker oppi sammen med dem. Hehe, du er jammen meg et surrehue du Leif:P Hihi:D




JA jeg er et surrehue og glad i å vri på ord og ting. Men nevnte tidligere for deg at jeg beholdt 3 guppyer og noen sverddrager etter at jeg kvittet meg med levende føderne. Hadde ikke hjerte til å bli av med disse tre flotte guppyene, om det ikke kommer et godt tilbud på mail da etter dette... hehe

Her kommer iallefall bilder, dog av dårlig kvalitet

Hehe ser du er misunnelig..... ;- =)
Flere bilder

bilde 1. Corydoras aeneus yngel som i kveld ble flyttet til oppdrettskarr
bilde 2. Slik ble levendeføderkarret etter litt mer planter i kveld (kun en 54L)
bilde 3. Ancistrus albinokarret
Denne kvelden har gått med å tømme 500L og gjøre den klar for henting i morgen lørdag i stedenfor søndag. Inn kommer da en 375L. Fiskene har fått plass i ..... tør jeg si det da.... badekarret nede i kjelleren med pumpe kolbe og planter som flyter. Ja det var den løsningen jeg fant på i farten. Mallene, Ancistrusene har fått eget karr oppe i 2.etg, da di små ciklidene okkuperte hulene når dem ønsket det. Ble ikke mye fred for egglegging der. Så disse Ancistrusene, 2 hannene og 4 huene fikk æresplass i eget karr. Det innkomne 375L karret vil få plass på motsatt vegg her i stua i 1. etg

Bilder vil komme senere

LOFFA
gleder meg til bildene.
Egglegging
I dag tidlig fikk vårt helgebesøk (konas yngste bror, kone og tre barn) se corydoras leik og egglegging. Dem ble ganske fasinert over dette og jeg kom omtrent ikke frem for å ta ut eggene. Jeg for min del er like fasinert HVER GANG. Har vel tatt ut 150-200 egg i dag og det begynner å bli maaaange egg og yngel av Aeneusen nå, men jaggu er det gøy. Det jeg funderer litt på er når hua leter etter en plass for å legge eggene sine, hva er det da som er avgjørende for plassen hun legger eggene? Om du Mona er innom her, eller andre vet dette, hadde det vært fint om dere fortalte meg dette her. Ene hua brukte speiselt lang tid på den ene eggklasen og trodde nesten det skulle ta evigheter før hun skulle slippe dem. Tiden nærmer seg bytte av karr og alt er klart for det her nå.
Så noen bilder iforbindelse med karrbytte
Da er karrene byttet og begge allerede i gang hos meg og hos vegar. Her kommer bilder::::::- =)
Inaktiv bruker
der er meg jo hehe:P
Her det nye karret på 375L. Blir slik til jeg orker å gå i gang ordentlig på det, men en bakgrunn ville hjulpet mye. Ellers ble jeg kvitt all sebra ciklidene i dag og fikk nye ca 200 corydoras aeneus egg i dag.
Egg, men fra hvem?
Når jeg i kveld skulle slukke lyset i karrene nede i kjelleren fikk jeg øye på egg i det karret jeg har 4 c. schwartzi, 2 trilineatus og 4 paleatus. Aldri hatt egg der tidligere. Ettersom schwartziene er vanskelige eliminerer jeg dem, og siden det bare er 2 trilineatus synes det lite sansynlig så jeg gjetter på at dette er paleatus egg. Fikk ut 11 stk og ca det samme antallet datt ned i sanden og ble borte, men skal bli gøy å følge disse eggene fra egg til yngel og videre for å se hva det er for noe. KJEMPE gøy er det uansett

LOFFA
loffa
Når jeg i kveld skulle slukke lyset i karrene nede i kjelleren fikk jeg øye på egg i det karret jeg har 4 c. schwartzi, 2 trilineatus og 4 paleatus. Aldri hatt egg der tidligere. Ettersom schwartziene er vanskelige eliminerer jeg dem, og siden det bare er 2 trilineatus synes det lite sansynlig så jeg gjetter på at dette er paleatus egg. Fikk ut 11 stk og ca det samme antallet datt ned i sanden og ble borte, men skal bli gøy å følge disse eggene fra egg til yngel og videre for å se hva det er for noe. KJEMPE gøy er det uansett LOFFA


Dette blir kjempe spennende og følge med på Leif så du må oppdatere ofte om hva som skjer med egg/yngel framover=)

Klemzikozi
med innlegg 3 0 0 vil jeg si at det skal jeg med glede gjøre. Klemzi tilbake
loffa
Det jeg funderer litt på er når hua leter etter en plass for å legge eggene sine, hva er det da som er avgjørende for plassen hun legger eggene? Om du Mona er innom her, eller andre vet dette, hadde det vært fint om dere fortalte meg dette her. Ene hua brukte speiselt lang tid på den ene eggklasen og trodde nesten det skulle ta evigheter før hun skulle slippe dem.


Det er nok ikke noe svar på, for det går på innfallsmetoden Det varierer også fra hunn til hunn, og fra eggladning til eggladning. Noen er mer nøye enn andre, og andre bare hiver eggene fra seg første og beste sted.
Noen ganger er det glasset som gjelder, andre ganger stapper de omtrent alt i mose og så brått ombestemmer de seg og klistrer haugevis av egg på et par bestemte planter.
Hvor lenge en Corydoras-hunn suser rundt i karet for å finne et sted å klistre eggene varierer også sterkt. Alt fra noen sekunder til tjue minutter!
mona o
[QUOTE=loffa] Det jeg funderer litt på er når hua leter etter en plass for å legge eggene sine, hva er det da som er avgjørende for plassen hun legger eggene? Om du Mona er innom her, eller andre vet dette, hadde det vært fint om dere fortalte meg dette her. Ene hua brukte speiselt lang tid på den ene eggklasen og trodde nesten det skulle ta evigheter før hun skulle slippe dem.


Det er nok ikke noe svar på, for det går på innfallsmetoden Det varierer også fra hunn til hunn, og fra eggladning til eggladning. Noen er mer nøye enn andre, og andre bare hiver eggene fra seg første og beste sted.
Noen ganger er det glasset som gjelder, andre ganger stapper de omtrent alt i mose og så brått ombestemmer de seg og klistrer haugevis av egg på et par bestemte planter.
Hvor lenge en Corydoras-hunn suser rundt i karet for å finne et sted å klistre eggene varierer også sterkt. Alt fra noen sekunder til tjue minutter!


Takk for svar mona o. Ja det varierer veldig fra gang til gang. Har nå etter litt erfaring byttet ut planter i corykarrene mine. Spesielt i aeneus karret. Her popper det egg ut omtrent hver dag nå. Kanskje jeg burde bremse litt med mygglarvene? Hadde en del planter det ble litt vrient å få eggene av, så jeg har i dette karret byttet ut til planter med litt "store" blader, slik at eggene er enklere å fjerne. En får erfaring og lærer av di "feil" en gjør. Regnet med at mose i cory karr kanske ikke var så lurt jeg for eggene blir vanskelige å fjerne. Mulig jeg tar feil.
Da har jeg i kveld fått gjort i stand den ene 54L nede i reolen til Corydoras albino. Det kommer i hus 5 stk individer tirsdag kveld. Blir vel til at jeg kjøper iallefall 2-3 stk til for å få hva jeg kaller en grei gruppe. Ellers har jeg renset et par pumper og luket litt i karrene. Et par karr begyte å ligne litt på en urskog.... Ellers har jeg ikke gjort stort når det gjelder karrene enn det vanlige i dag
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap