Da er jeg i gang (side 15)

Ser ut som om Ancistrus ungene er spist opp, kan ikke finne noen i karet.

Bilde av Ancistrus.

[External Image]

RHD
Apistogramma sp. ´wangenfleck´ egg
Vurderer å prøve å få fram ett kull av Apistogramma sp. ´Wangenfleck´ igjen,
de legger egg og det kommer fram unger hele tiden, men få som vokser opp. Trolig på grunn av en blanding mellom at de blir spist av foreldrene og av eldre søsken.

Plantene i karet med HMF filter ser ut til å ha det bra etter rensen av filteret.
Jeg har en terori til at plantene i karet med HMF filter plutselig døde.
Den første er at pga tett filter gikk vanngjennomstrømningen så sakte at det meste av næring ble tattopp av filteret. Og i tillegg byttet jeg vann for ofte, eller for mye vær gang. Slik at resultatet ble lite næring til plantene.

Skal sjekke dette med målinger neste gang HMF filteret begynner å gå tett.

RHD
Corydoras paleatus egg (til middag)
Satt på gulvet og pakket inn julegaver da jeg la så merkelig oppførsel i akvariet.
Corydoras paleatus la egg, kastet meg over kameraet, fikk knipset ett bilde.
[External Image]

Før Apistogtamma bitaeniata kom til middag.
[External Image]
[External Image]
[External Image]
[External Image]

Og helt til slutt det siste egget, med eggerøre rund hele fjeset.

[External Image]

Kortvarig lykke, men det var morro så lenge det varte.
Første gang jeg har sett Corydoras egg i karet.

RHD

Artige bilder RHD. Bitaeniataene dine er ganske så like di jeg hadde.......
Har di lokasjon Rio Momon, mon tro?

Mulig jeg henter noen slike i Lillesand når jeg er sørover i jula. Er en kjøretur på ca 20 min fra Lyngdal hvor jeg er julaften++

Selger var ikke sikker på lokasjon, men lignet veldig på dem jeg hadde. Vet bare at di var fanget i Peru.
LOFFA
Artige bilder RHD. Bitaeniataene dine er ganske så like di jeg hadde....... Har di lokasjon Rio Momon, mon tro?

Hei
Loffa jeg har desverre ikke noe lokasjon på disse Apistogramma bitaeniata. Og jeg her desverre ikke noen hunner

RHD
Fart66
[QUOTE=LOFFA]Artige bilder RHD. Bitaeniataene dine er ganske så like di jeg hadde....... Har di lokasjon Rio Momon, mon tro?

Hei
Loffa jeg har desverre ikke noe lokasjon på disse Apistogramma bitaeniata. Og jeg her desverre ikke noen hunner

RHD

Jeg har 2 bilder av hannen jeg hadde i basen her på AF. Legger dem med her så kan du sammenligne.... Finner du likheter?

[External Image]
[External Image]
Bytte hvit filter i eheim 2224 filteret.
Litt av en Apistogramma bitaeniata hanne du hadde Loffa. Mine er fortsatt små, så de har litt å ta igjen. Her er en av mine.
[External Image]

Begynte å surkle i eheim 2224 i det siste, og i dag prøvde jeg å gjøre noe med det. På den enkle måten. Byttet bare den hvite filtervatten i pumpa og renset svampen på innsuget. Men det var ikke nok, hæres ut som om luft har samlet seg under blåsvampen og da må det litt mer arbeid til. Får ta det på neste vannbytte.

RHD

Ja han var en skjønnhet jeg virkelig var stolt av å ha i eie. Mistet hua før jeg fikk egg på disse. Håpet er å få tak i et par trioer av disse igjen. Får se om turen ender i Lillesand, og om jeg finner hva jeg er ute etter i jula.

Håper du i nær fremtid også får deg noen huer
LOFFA
Ja han var en skjønnhet jeg virkelig var stolt av å ha i eie. Mistet hua før jeg fikk egg på disse. Håpet er å få tak i et par trioer av disse igjen. Får se om turen ender i Lillesand, og om jeg finner hva jeg er ute etter i jula. Håper du i nær fremtid også får deg noen huer

Håper på muligheten til å skaffe meg noen huer av Apistogramma bitaeniata.

Corydoras paleatus var ikke ferdig med egglegginga, fortsatte utover kvelden i går.
Det så ut som om de la merke til at eggene ble spist, så de ble mer og mer kreative i forsøket på å gjemme eggene. Men de andre fiskene var oppmerksomme på at noe var på gang, så de ble nok spist de også.
Kjøpte litt julesnadder til fiskene, frosne dafnier og artemia.
Jeg har ikke prøvd å fore med frosne dafnier før så det blir spennende å se om fiskene vil like det.

Ser fortsatt to villguppyer med ankerorm, klarer ikke å fange dem, bare jeg viser meg forsvinner de inn i urskogen av planter og røtter.

RHD
Lys til ny karet og sending fra
Da har jeg fått lysarmaturen til nykaret. Har lysrør klare så da er det bare å programere timeren og feste ledlysene i armaturet for litt kvelds/nattbelysning.

Sendingen fra aquaristikshop.com med blant annet JBL Aradol medisin mot ankerorm (Lernaea) er sendt i dag. Da får jeg det sikkert ikke før på nyåret.

Ser ut som om det er blitt endel færre villguppy, ser ut som om de er hardest rammet av ankerormen.

RHD
Bilder av nykaret med nytt lysarmatur
Her kommer det 3 bilder av nykaret med to lysrør, det framste er [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908300+*+908301+*+908302+*+908303+*+908304+*+908305&t=temartic_e&userid=CgB0VDw1gBiBfl4q0bUSHA6k9dASEOBTNQ0]Denerle Amazon-Day[/URL]

Det bakerste er [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908270+*+908271+*+908272+*+908273+*+908274+*+908275&t=temartic_e&userid=CgB0VDw1gBiBfl4q0bUSHA6k9dASEOBTNQ0]Denerle Special-Plant[/URL]

Kjøpte også [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=908310+*+908311+*+908312+*+908313+*+908314+*+908315&t=temartic_e&userid=CgB0VDw1gBiBfl4q0bUSHA6k9dASEOBTNQ0]Dennerle TROCAL-SUPER Color-Plus[/URL]

Hadde lurt på hvordan jeg skulle dempe belysningen i karet, da jeg ikke ville ha det for lyst. Heldigvis var det brytere på begge lysrørene så det er enkelt å sette på det lyset man vil.

Bilde 1. Begge lysene er på (Amazon-Day og Special-Plant)

[External Image]

Bilde 2. Bare det bakerst lyset (Special-Plant)

[External Image]

Bilde 3. Det framste lyset (Amazon-Day)

[External Image]

Jeg synes Denerle Special-Plant gir det fineste litt dunkle preget i akvariet. Har enda ikke prøvd Dennerle TROCAL-SUPER Color-Plus lysrøret.

Målte Nitrat i dag (NO3). Perfekt lå på rett under 12.5 mg/l

RHD

Målt ph i nykaret
Ny ph måling i nykaret. Ph = 5.0 Perfekt til mange av Apistogrammaene jeg kunne tenkt meg.

Blir vel første vannbytte i dette karet til helga. NO3 ligger fortsatt rundt 12.5 mg/l

Blir full jakt på fisker til karet på nyåret. Samt noen røtter små mangroverøtter til.

Så Imazo hadde Apistogramma iniridae på listen sin før jul, men den er borte nå.
Har lenge kunne tenkt meg denne Apistogrammaen.

Var heldig å slapp unna strømstans som så mange andre har hatt i jula. Var lett panikk
kvelden første juledag da jeg fikk melding om atstrømmen gikk, ikke så langt fra der jeg bor. Uten noen hjemme og timer uten varme ville kunne gått ille med fisk, planter og filterbakterier.

RHD
Selv var jeg uten strøm i nøyaktig 10 timer, men gikk ikke så alt for ille. Mistet noen acara yngel samt en av tilapiaene i kjellern, som ikke innvolverer leiksparet. Så nettopp ynglene til tilapiaene ute fra rota si på tur for første gang. Kjempe artig å se så mange forvirra individer, hehe- Legger ut noen bilder i tråden min om noe kan brukes

Fortsatt god jul, RHD

LOFFA
Takk for det Loffa.

Må bare skrive om tipset jeg fikk av han jeg kjøpte armaturet av.

Siden jeg ønsket litt dempet belysning i karet, så anbefalte han at jeg la litt aluminiumsfolie under deler av lysrørene. Har bare en liten bit på midten av lyset nå,
sees på bildene i post 292.

Skal ha noe aluminiumsfolie på lysrørene på siden slik at det blir litt dempet belysning på sidene og litt sterkere på midten. Har prøvd litt og det ser veldig stilig ut.

RHD
Pakke fra aquaristikshop.com
I dag kom medisinen mot ankerorm. JBL Aradol, i følge bruksanvisningen skal det holde med en behandling med 10 ml pr 40 liter vann. Medisinen skal virke i en uka, i den uka skal det fores sparsomt. Filteret bør helst være lett renset før behandlingen for at medisinen skal virke opptimalt.

Har også justert timerne på lysene til akvariene, de har slukket litt tidlig om kvelden.
Justert dette med å legge på en time på kvelden og blir slått på en time senere.

Til slutt litt artig bilde av en Nannostomus beckfordi hanne med en stykk JBL Granna Cichlid med 10 % Krill i munnen.

Ikke rart den har fått navnet liten munn.

[External Image]

RHD
Ny runde meg bga
To en ny runde med opprenskning av planter i 128 literen. Fylte nesten en hel handlepose med Javabregne (Microsorum pteropus), Javamose (Taxiphyllum barbieri)
og Gulrotgress (Ceratopteris thalictroides).

Og hva fant jeg i midten av store klaser med javamose og gulrotgress, jo BGA. Det var ikke store mengder. Starter med algin extra kur. Har virket bra mot BGA siste gang jeg hadde det.

Lurer på om det er det stillestående vannet midt oppe i denne plantejungelen som er årsaken til BGA i karet igjen.

Etter denne opprenskningen virker karet litt større en det var tidligere.

Artemiaegg
Begynner å få lite artemiaegg igjen, aquaristikshop.com var utsolgt for den sorten jeg bestilte før jul, og var dermed ikke med i pakken som kom i går.

Må prøve å bestille en annen sort av dem da lageret begynner å bli tomt.

Byttet ut luftpumpa jeg brukte til artemiaklekking med denne SCHEGO Membrane pump -Ideal- Det var en ny opplevelse, så å si lydløs i forhold til den gamel. Et godt kjøp.

RHD
Corydoras hastatus og serrapinnus kriegi
Holder på å sjekke bøker og google om Corydoras pygmaeus som sterk kandidat til nykaret, er også innom de andre dvergcoryene som corydoras hastatus.

I boken Identifying Corydoradiane Catfish av Ian A. M. Fuller og Hans-Georg Evers står det at corydoras hastatus noen ganger stimer med serrapinnus kriegi som ligner på
corydoras hastatus. serrapinnus kriegi søker beskyttelse blant corydoras hastatus.

Sjekket litt på nettet her er et [URL=http://www.amtra.de/cmi/cms/front_content.php?client=1&lang=1&idcat=222&idart=470&m=&s=]bilde av de to fiskene.[/URL] Hadde jeg bare hatt ett kar til skulle jeg prøvd å få tak i disse to artene i et Rio Mutum
biotop kanskje med noen andre fisker fra samme plass.

RHD
Godt nyttår.

Har du sjekket denne siden ? mye fin og billig artemia her blir å bestille herfra neste gang tror jeg.ta-aquaculture

Personlig syns jeg hastatusene er mye finere enn pygmaeusene. Artig den andre fisken de stimer med, må nok ned å sjekke haleflekker på mine i morgen tidlig hehe.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap