- Hjem
- Forum
- Malawi / Tanganyika / Victoria
- Tropheus tråd (side 15)
Tropheus tråd (side 15)
Postet 10.04.09 kl 02:01
Postet 10.04.09 kl 08:15
Endret: 10.04.09 kl 08:16
Postet 10.04.09 kl 08:41
Postet 10.04.09 kl 10:00
micyTusen takk :) Må bare si at jeg føler meg mindre nervøs for å holde tropheus for første gang når dere erfarne troffefreaks har så mye lærerikt å komme med :) Det er helt topp med så mye støtte, da særlig fra vibsi og evolution :D Så får vi bare se da hvor mange feil nykomlingen gjør i startgropa :P
1 tips får du gratis her... ikke vær nervøs, ikke tenk på at ting kan gå gale....... kos deg heller med den,,, så er det no heller ikke så langt ut til austmarka zoo om det skulle være noe...... mohaa
Postet 10.04.09 kl 10:30
2nelise[QUOTE=Mariflyfly][QUOTE=saffen]om det er mange hanner så er nok kanksje ikke det så veldig unaturlig.
har mistet to hanner nå.... er ca 45% hanner(var)
Mistet ikke du ei hunn her om dagen? Hvor mange har du mistet nå totalt? Bare observer de nøye at det ikke er noe sott på gang hos deg, huff huff.
har mistet 3.. på 9 uker. Ser ingen tegn til sykdom... mye lek og litt slossing enda. var to hanner som ikke fikk være med i gruppen, den ene er nå død, så kommer ann på om den andre står for tur.
Postet 10.04.09 kl 11:12
VibsiHar du mange hanner så kan det lett være en eller to som blir mobbet ut,eller rett og slett farger lite ut, og holder seg helt nøytral. Har flere ganger hatt hanner som jeg har trodd har vert hunner. Det går an å få enkelt tilfelle av bukvannsott. En som blir mobbet ut kan få stress-sott. Da er det ikke smitte i karet, men noe den enkeltfisken utvikler selv. Var han tydelig oppblåst?
Nei var helt fin slik. bare litt "spist på"
Postet 10.04.09 kl 11:13
Postet 10.04.09 kl 11:21
Postet 10.04.09 kl 11:30
Postet 10.04.09 kl 11:41
Vibsikasakalawene dine kommer i trygge hender! :) Og canaryene sef. Hva har du på gang da vidar?
Her er det reservert en av de mest spesielle og dyreste tropheusene som finnes... :p
Så er det en lang liste over ulike spesielle tanganyika arter... noen av de rekner jeg med ikke finnes i Norge.
Kommer ut med listen når bestillingen og prisene er bekreftet.
Når kommer dere hjem med nye fisker da?
Postet 10.04.09 kl 12:04
Hilsner fra fjellet!!
Her i Østerdalen er det flott vær og deilig temp.
Hjemme i karet går det bra i følge min mor. Alle fiskene spiser godt og ingen tegn til død eller sykdom. Var litt nærvøs for å dra bort, men ser ut til at det går bra. Til tross for at min mor ikke kan fisk i det hele tatt..hehe..
Nå som ferien begynner og helle mot slutten kjenner jeg at jeg er glad for å komme hjem igjen til fiskene mine. Har en 60 liter med J. ornatuser som går litt på kjiipern når det kommer til mat, men håper at det har gått bra.
Påskeklemmer fra Linda
Her i Østerdalen er det flott vær og deilig temp.
Hjemme i karet går det bra i følge min mor. Alle fiskene spiser godt og ingen tegn til død eller sykdom. Var litt nærvøs for å dra bort, men ser ut til at det går bra. Til tross for at min mor ikke kan fisk i det hele tatt..hehe..
Nå som ferien begynner og helle mot slutten kjenner jeg at jeg er glad for å komme hjem igjen til fiskene mine. Har en 60 liter med J. ornatuser som går litt på kjiipern når det kommer til mat, men håper at det har gått bra.
Påskeklemmer fra Linda
Postet 10.04.09 kl 12:05
Postet 10.04.09 kl 13:01
Postet 10.04.09 kl 13:48
Postet 10.04.09 kl 13:57
Hei Vibsi. Det er faktisk ingen slossing i det hele tatt. De to alfahannene sloss de første timene etter at de kom i karet. Så ble de enige om hver sin ende av karet og holder seg på hver sin side. Yngelen bryr de seg ikke om i det hele tatt, så *bank i bordet*, men det er harmoni i akvariet. Kanskje jeg har vært heldig og har flest hunner? Nå er det flere som tygger igjen.
Postet 10.04.09 kl 14:04
Endret: 10.04.09 kl 14:07
har selv mistet to livua hanner for 2 år siden når gruppen var ny hos meg.
Da var de tydelige mobbeofre og hadde fått så mye bank at finner og alt var oppfliset. De var veldig tynne, og "turde" ikke å flytte seg rundt i karet.
Den ene utviklet stress sott og var helt oppblåst når den døde. Ingen av de andre fikk sott..
Er de mobbeofre så vil eg tro du ser det godt på fisken.
Hvordan vet du at det er hanner?
Hadde det vert sott,så hadde mest sannsynlig alle fiskene dine vert død i og med at det er over 9 uker det er snakk om. Men eg ville fulgt ekstra godt med under mating.
Personlig så kakker vi mobbeofre, da de tydelig lider i karet.
Da var de tydelige mobbeofre og hadde fått så mye bank at finner og alt var oppfliset. De var veldig tynne, og "turde" ikke å flytte seg rundt i karet.
Den ene utviklet stress sott og var helt oppblåst når den døde. Ingen av de andre fikk sott..
Er de mobbeofre så vil eg tro du ser det godt på fisken.
Hvordan vet du at det er hanner?
Hadde det vert sott,så hadde mest sannsynlig alle fiskene dine vert død i og med at det er over 9 uker det er snakk om. Men eg ville fulgt ekstra godt med under mating.
Personlig så kakker vi mobbeofre, da de tydelig lider i karet.
Postet 10.04.09 kl 14:07
2neliseHei Vibsi. Det er faktisk ingen slossing i det hele tatt. De to alfahannene sloss de første timene etter at de kom i karet. Så ble de enige om hver sin ende av karet og holder seg på hver sin side. Yngelen bryr de seg ikke om i det hele tatt, så *bank i bordet*, men det er harmoni i akvariet.
Det er jo bra! Hvordan går det med at de er så skvettne da?
Postet 10.04.09 kl 14:07
Jeg regner med at det innlegget var til mariflyfly. Hos meg så er det ingen mobbeofre, ingen som viser tegn til aggressivitet, bortsett fra de to hannene, men ingen av de tør å krysse den andre sin grense nå. De har respekt for hverandre og dermed holder de seg på sin side. De andre får svømme rundt uten å bli plaget. Selvfølgelig, litt uskyldig jaging forekommer, men ingenting som tyder på mobbing.
Postet 10.04.09 kl 14:11
VibsiDet er jo bra! Hvordan går det med at de er så skvettne da?
Fordi de var nervøse i det nye karet. Det har roet seg betraktelig og de er nå "normale" igjen. Var skummelt å komme i et nytt kar gitt Det tok noen dager før de følte seg trygge igjen. Hadde det vært mye slossing så hadde jeg blitt bekymret og selvfølgelig skrevet til dere om det.
Postet 10.04.09 kl 14:14
Endret: 10.04.09 kl 14:18