- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Rognkjeksens akvarium (side 15)
Rognkjeksens akvarium (side 15)
Postet 24.03.10 kl 22:15
Fikk en liten Lange på garnet i går.
Langene lever for det meste på ganske dypt vann,men mindre eksemplarer oppholder seg ofte grunnere.
Jeg fikk den på cirka 10-15 meters dyp.
Langer som man får på dypt vann klarer ikke utligne trykket i svømmeblæren,og vil derfor alltid flyte når den kommer til overflaten.
Så det er ikke ofte jeg har lange i akvariet. Mener jeg bare har hatt det en gang tidligere.
Fikk også en sjøkreps. Og siden jeg ikke har steinbit i akvariet,regner jeg med det går bedre med denne enn hva det gjorde med de forrige jeg hadde
Langene lever for det meste på ganske dypt vann,men mindre eksemplarer oppholder seg ofte grunnere.
Jeg fikk den på cirka 10-15 meters dyp.
Langer som man får på dypt vann klarer ikke utligne trykket i svømmeblæren,og vil derfor alltid flyte når den kommer til overflaten.
Så det er ikke ofte jeg har lange i akvariet. Mener jeg bare har hatt det en gang tidligere.
Fikk også en sjøkreps. Og siden jeg ikke har steinbit i akvariet,regner jeg med det går bedre med denne enn hva det gjorde med de forrige jeg hadde
Postet 28.03.10 kl 20:07
Postet 28.03.10 kl 20:20
oh shit den var fin den langen....trøste og bære...jeg blir så imponert over hva du finner i sjøen. Hadde vært moro å sett at du har steinbit da. Den er jo ikke til å spøke med. Husket da jeg var med bestefar på sjøen og jeg fikk beskjed om å sette meg langt bak i båten når han dro opp steinbiten....så stygg men så go....)
Skal utover i vogna nå i påska og da skal jeg stupe nedi fjære å bare suge til med havlukta....og vende hver en stein etter krabbe og fine snegler....det er livet det)
Skal utover i vogna nå i påska og da skal jeg stupe nedi fjære å bare suge til med havlukta....og vende hver en stein etter krabbe og fine snegler....det er livet det)
Postet 28.03.10 kl 23:51
Postet 29.03.10 kl 00:05
Skal jeg ha steinbit i akvariet bør den vær liten. De jeg hadde i fjor var litt for store siden de spiste opp både sjøkrepsene og kråkebollene.
bilde av steinbit fra i fjor..
Jeg forer for det meste med makrell og reker. Av og til annen fisk som ikke fiskene liker,slik at krabbene og får noe.
Fiskene har en tendens til å spise opp alt slik at det ikke er noe igjen til krabbene.
For øyeblikket har jeg i akvariet:
4 kloskater
3 torsker
1 pigghå
1 rognkjeks
1 lange
3 trollkrabber
4 kråkeboller
1 sjøkreps og noen små eremittkrepser som er litt vanskelig å få tatt bilder av:
bilde av steinbit fra i fjor..
Jeg forer for det meste med makrell og reker. Av og til annen fisk som ikke fiskene liker,slik at krabbene og får noe.
Fiskene har en tendens til å spise opp alt slik at det ikke er noe igjen til krabbene.
For øyeblikket har jeg i akvariet:
4 kloskater
3 torsker
1 pigghå
1 rognkjeks
1 lange
3 trollkrabber
4 kråkeboller
1 sjøkreps og noen små eremittkrepser som er litt vanskelig å få tatt bilder av:
Postet 29.03.10 kl 06:51
Har to forskjellige typer eremittkrepser.
Vanlig eremittkreps som bruker sneglehus som beskyttelse og Anemone-eremittkreps som bruker en anemone som ekstra beskyttelse. Føler krepsen seg truet skyter anemonen ut giftige nesletråder.
krepsen og anemonen danner et partnerskap,og anemonen lever av matrester etter krepsens måltid.
Vanlig eremittkreps som bruker sneglehus som beskyttelse og Anemone-eremittkreps som bruker en anemone som ekstra beskyttelse. Føler krepsen seg truet skyter anemonen ut giftige nesletråder.
krepsen og anemonen danner et partnerskap,og anemonen lever av matrester etter krepsens måltid.
Postet 05.04.10 kl 08:11
Temperaturen i akvariet ligger for øyeblikket på 6-7 grader. De skapningene jeg har i akvariet nå trives med kalde temperaturer.
Det som er positivt for meg med kald sjø,er lite algevekst og veldigt klart vann. Har hatt akvariet i gang i en måned nå og har enda ikke hatt behov for å gjøre rent. Når det er sommer må jeg gjøre det ukentlig.
Har fått 2 nye sjøkreps. Disse fikk jeg i en fisketeine satt på 50 meters dyp. Fikk også noen flere anemone-eremittkreps..
Det som er positivt for meg med kald sjø,er lite algevekst og veldigt klart vann. Har hatt akvariet i gang i en måned nå og har enda ikke hatt behov for å gjøre rent. Når det er sommer må jeg gjøre det ukentlig.
Har fått 2 nye sjøkreps. Disse fikk jeg i en fisketeine satt på 50 meters dyp. Fikk også noen flere anemone-eremittkreps..
Postet 08.04.10 kl 20:52
Postet 08.04.10 kl 21:18
Postet 09.04.10 kl 10:47
Black_Flystang og tare. Tar du da steiner som dette alerede sitter fast på eller kutter du og prøver å feste det i ettertid? Utrolig tøffe krepsdyr.
Jeg finner steiner som allerede har tare festet til den. Taren blir overgrodd av alger etter en stund,hovedsaklig brunalger. Da begynner de og henge og ser ikke så fine ut lenger, så da bytter jeg dem ut med ny stein og tare
Postet 09.04.10 kl 22:07
Postet 09.04.10 kl 22:53
Oppdaget til min store overraskelse 3 eggkapsler i akvariet i går. En hang fast i taren mens to lå i sanden.
Den eneste fisken som jeg har i akvariet som legger eggkapsler er skatene.
Jeg tok de to som lå i sanden og la i en finmasket liten teine som jeg hang nede på bryggen ved båten.Jeg håper at de kanskje vil klekke der Den siste henger enda i taren. Jeg er redd for at hvis de klekker i akvariet,vil de fort bli mat for de andre fiskene.
Har enda ikke klart å finne ut hvor lang tid det tar før eggkapslene klekker,men regner med det tar en del måneder (Kanskje noen der ute hvor lang tid det tar;?)
Hadde vært fantastisk hvis det hadde klekt frem små skater
Den eneste fisken som jeg har i akvariet som legger eggkapsler er skatene.
Jeg tok de to som lå i sanden og la i en finmasket liten teine som jeg hang nede på bryggen ved båten.Jeg håper at de kanskje vil klekke der Den siste henger enda i taren. Jeg er redd for at hvis de klekker i akvariet,vil de fort bli mat for de andre fiskene.
Har enda ikke klart å finne ut hvor lang tid det tar før eggkapslene klekker,men regner med det tar en del måneder (Kanskje noen der ute hvor lang tid det tar;?)
Hadde vært fantastisk hvis det hadde klekt frem små skater
Postet 11.04.10 kl 20:35
Postet 11.04.10 kl 21:43
Postet 11.04.10 kl 22:36
Endret: 11.04.10 kl 22:40
Postet 12.04.10 kl 07:34
Postet 12.04.10 kl 20:52
Postet 12.04.10 kl 20:56
Postet 12.04.10 kl 21:54
Postet 13.04.10 kl 01:44