Milo's våte verden (side 15)

Plussmedlem
mona o
Dæger'n! Jeg er imponert! :) Det var litt av et utbytte :)

He, he... Ikke alltid like mye, men ligger stort sett på en halvkilo fryseklart pr gang... Så det har blitt litt i fryseren etterhvert.
En liten bonus er de hvite mygglarvene vi får med, har de i egen balje. Etter siling ligger de igjen i det grumset som vi kastet de første gangene, men det er det slutt på nå... :-p
Plussmedlem
Da har jeg fått tillatelse til å legge ut en liten rapport fra gårsdagens utflukt(er) sammen med Kaja og Marita...

Marita har i lengre tid vært lovet en liten utflukt, med levendefor og spennende, norske planter som mål... Og når morgenen kom med varme og knall sol var det bare for Kaja å avtale møtested og -tid...
"Dammen i parken, om en halvtime" kom det kjapt tilbake fra Marita. Så da var det bare å pakke sammen hover, bøtter og bikkjer og komme seg i vei.Siden det var ganske mye som skulle være med så tok vi 2 biler, og Kaja dro i vei med Dibo for å møte Marita, mens jeg kom etter med Mira og det som trengtes av ting og tang.
Valget av parken som møtested var litt strategisk, siden jeg skulle fange levendefor mens jentene "fanget" planter. I den ene dammen vokser det nemlig en plante som er utrolig kul, den minner mest om store bunter med gress.
Jentene var kjapt avkledd til passende antrekk og uti dammen for å plukke gresset sitt. Iveren etter å komme uti var stor, men jeg tror ikke badetemperaturen var noe særlig, for iveren etter å komme opp igjen var ganske mye større....

<embed src="http://www.youtube.com/v/y3_AOE2vyFc?version=3&;hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Mulig det jeg har fortalt om småkryp som finnes uti der også hadde litt med saken å gjøre...
Men de fikk da hvertfall noen store bunter med flotte planter, begge 2....
Med plantene sikret dro våre kjære blindiner videre til Tunevannet, for å lete opp en plante som lever der. Istedenfor å bli med dit fortsatte jeg å fange levendefor og vi avtalte isteden å møtes et tredje sted hvor jeg tidligere har funnet noen kule planter.
Når det nærmet seg slutten av fangingen ble det så plagsomt med andemat, at jeg så meg nødt til å starte den automatiske Andemat-fjerneren. Lettstartet som alltid og ganske effektiv...

<embed src="http://www.youtube.com/v/4B8Y6xEGVGk?version=3&;hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Avbrekket fra meg benyttet de tydeligvis godt og de la ny strategi for dagen videre...

Jeg fanget en stund til før jeg ryddet sammen og kjørte hjem med bøttene. Det er ikke noe særlig å ha de stående i bilen i flere timer, hvertfall ikke når jeg omtrent kjørte forbi hjemme likevel. Derfor var det en kjapp stopp for å tømme de over i balje og tilsette oksygen..

Neste møtested var vårt eget, lille fristed. Når jeg kom rundt siste sving så jeg at Kaja og Marita alt var på plass. Med badeshorts i sekken, bøtte til plantene og ei ivrig tispe tuslet jeg nedover gjennom skogen og ned mot vannet.
Vel nede sitter Kaja og Marita skravlende og fornøyde på bakken og venter. Ny runde med badetøy, denne gangen på oss alle 3, og ut i vannet bar det. Som den MANN jeg er kom jeg ikke med et knyst (egentlig mest for å ikke skremme Marita fra å komme uti), mens Kaja kom med en del ubeskrivelige lyder når det kalde vannet nådde steder mod'sa ikke lar meg nevne her...
At jentene hadde lagt en ny strategi er nevnt tidligere. Hva den strategien gikk ut på, skjønte jeg fort...
Punkt 1: Finn et lettlurt fjols (i dette tilfellet MEG)
Punkt 2: Lur det lettlurte fjolset (jada, det er meg) til å gjøre de tingene man ikke selv har lyst til i det kalde vannet
Punkt 3: Gjør noe helt annet og mye mer behagelig, mens fjolset (jada, du gjettet riktig, det er meg) vasser rundt i kaldt, gjørmete vann, sklir og faller i kaldt, gjørmete vann, og i det hele tatt lider seg i gjennom å lete etter planter i kaldt, gjørmete vann.
Alt dette gjorde fjolset, mens våre 2 kjære, utspekulerte, taktiske, øyevippeflagrende blondiner gjorde.....

<embed src="http://www.youtube.com/v/JmQedeSQVf8?version=3&;hl=nb_NO&rel=0" type="application/x-shockwave-flash" width="420" height="315" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>

Der er det 2 som enten ikke har hørt at gjørmebad er sunt, eller så har de gjennomskuet det som en løgn...
Men plantene sine fikk de da likevel der de lå og dirigerte meg rundt i vannet...
Dessverre sklei jeg rundt i gjørma på et gitt tidspunkt og fikk derfor ikke filmet det som A) Var tidenes gjeddevak, eller B) Marita som datt i vannet....
Riktig svar er alternativ B, selv om Marita sier det var med vilje....

Litt flaks hadde vi da mot slutten, for vi var akkurat ferdig tørket, -skiftet og -skravlet når regnet kom.
Dermed var det tid for hjemreise uansett.
Hjemme måtte jeg (er jo fortsatt et lettlurt fjols) rett i gang med siling av levendefor, mens bikkjene sloknet og jentene skravlet...
Tiden går fort i godt selskap og altfor brått måtte Marita vende nesen hjemover. Jeg antar ho hadde det moro på tur og jeg antar også at dette blir gjentatt.... Men da skal hvertfall JEG glemme badetøyet.... :-p
Haha, vet ikke helt hva jeg skal si om den videosnutten annet enn at vi tydeligvis trenger mer sol på kroppen :b
Det var godt jeg fikk drahjelp opp av dammen ellers hadde jeg vel stått der enda, fryktelig kaldt og ubehagelig var det, men disse gress-plantene er så flotte at det er akkurat verdt det
Veldig morsom tur da, med mye latter og fjas
Takker for svar milo, kan jo være nyttig om jeg skulle få meg Eques en gang...
Pål
Plussmedlem
Næh... På tide med en bitteliten oppdatering vel, innimellom sjokoladespising og pepsidrikking...

L010a leker i skrivende stund, en halv meter bak skulderen min...

Rineloricaria Lanceolata-hannen har sluppet kullet og er klar for lek igjen. Der ligger det ei feit hoe og er skikkelig på flørter'n...

Nanocara Anomala driver og jager på hverandre rundt hele karet og inn og ut av hulen... Håper de bestemmer seg for å gjøre litt mer enn å jage hverandre...

Sterbaiene har slitt med høy nitritt, men den er under kontroll etter 3 daglige vannbytter en periode. Så nå leker de igjen... Egg overalt.

Cory Cervinius leker konstant nå, og det titter stadig nye yngel ut av steinrøysa. De største er vel ca 1,5cm nå, tenker jeg....

i 325'en er det lekstendenser på noe jeg tror er Rineloricaria Ekgenmanni. Jeg har lissom aldri fått sikker id på de. Jeg kjøpte de som R. Fallax, men det er de visst ikke.... Laget et par nye huler til de og håper det er nok til å sette de i skikkelig stemning...

L128 fra Aquamanias har begynt å farge skikkelig ut nå, fantastiske maller... Begge kjønn ser det ut til å være også, så dette blir spennende....

Noe veldig spesielt er at L330 hannen driver og jager hoa rundt i karet og har okkupert en hule. Når han ligger i hula er ho aldri langt unna... Ganske typisk oppførsel egentlig, men noe sånt er ikke lov til å håpe på engang...

Av de 28 C125 har jeg mistet 2 stk de siste dagene. Vet ikke hvorfor, men mulig de har skadet hodet i leting etter mat i steinrøysa.... Håpe det går bra med resten, herlige, små søtinger...

På lørdag er det kvalitetsauksjon i Moss, så da blir det en tur dit.
Ble spurt av en kompis om jeg kunne ta med noen huler for han, og siden jeg da måtte lage noen huler til han og Kaja også hadde bedt om noen, ble det laget opp en grei haug. Tror totalen ble nesten 120 huler laget ferdig i løpet av i går og i dag. Så om noen skal til Moss på lørdag og trenger huler, så er det bare å ta kontakt. Jeg kommer til å ha en haug liggende i bilen....
Hvordan er hula L010a leker i, og hvordan er forholdene rundt den?
Plussmedlem
Forholda rundt hula er ganske våte.... :-p
Sier du det? Er det vått altså!
Plussmedlem
Jeg er ikke helt sikker på om jeg husker nøyaktig mål på hula, siden jeg lager de på øyemål tilpasset hannen som skal ha de. Så denne hula er da en "Milo L010a-spesial"
Jeg mener det er 2x2cm åpning og 15cm lengde. Ingen overbygg og åpen i begge ender. Denne er laget i skifer, men vanligvis bruker jeg porselenato til grenmallene.

Forholda rundt? Hmm... Den ligger i "skyggen" av en stor lavastein og en schwæær rot... Cabomba ganske tett plantet rundt på sidene, og noen cm fra åpningen foran. Bakenden er udekket, men vender mot et område hvot det vanligvis kun oppholder seg noen coryer...
Plussmedlem
Da var det fullt av små, grønne egg i en av hulene.... Endelig har de funnet ut at mørke huler kan brukes til å ha det moro...
Jeg har hatt 2 smellfeite Eigenmanni-hoer lenge nå og endelig fant den ene hoa ut at ho skulle leke... Holdt på og gjort seg til i et par dager nå, og jeg har holdt karet mørkt. Så plutselig var bare hele hulen grønn av egg, helt fram til åpningen...
Plussmedlem
milo
Da var det fullt av små, grønne egg i en av hulene....

Da var denne eggleggingen gått til h*****e... Det har vært voldsom slossing i karet mens vi har vært på auksjon, og flere fisk har stygge skader. Eggene er borte.... Bare å håpe at de snart leker igjen, de er nå flyttet til et annet kar....
Plussmedlem
1) Kødd med meg og jeg setter denne til klekking på soverommet ditt.... :-p
2) Pantodon Bucholzi
3) Pantodon Bucholzi
Plussmedlem
1) Jeg gjemmer meg her...
2) Så du meg?????
3) Åååhh.....
Plussmedlem
1) Jeg ligger her i hulen min....
Bare heeeerlig
Disse hundene våre sjarmerer oss bare i senk og de vet som regel hvordan de skal få det til
Plussmedlem
1) Davidsandsi?
2) Davidsandsi?
Plussmedlem
1) Gårsdagens voldsoffer
2) Dette skulle vært et corybilde, men ble isteden et greit endlersbilde...
3) Davidsandsi?
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap