Inge´s blog (side 15)

Det du har en albino ancistrus slørhale variant tenker jeg. mallene vil ikke spise opp ungene, men derimot slippe dem ut av hulen når de er klar til å spise på egenhånd

Til lykke med wigglers
Hei Atle,

Jamen selvfølgelig skulle jeg da bare have spurgt dig!!!! Hva tænker jeg da på!
Kommer gjerne snart efter andemat også og så har mannen min en pakke med til dig fra dk!
Mine L 142´s små babyer er nu kommet ud idag og ser sig omkring. Meeeen hvad er det som jeg ser??? Jep nye egg hænger allerede inde i hulen!!!
Stakkels mann han får jo ingenting at spise! Måske jeg må flytte hann ut sammen med hulen da, så han får ro til at få noget mat også når han er færdig med at passe på kuld nr. 2?
Ak ja så har jeg jo snart maller nok. Desværre må jeg jo nok have fat i nogle andre maller som vil kunne gå sammen med Malawi, det er jo de karrene som har mest alger og som trenger masser af maller.
Inge Poulsen
Mine L 142´s små babyer er nu kommet ud idag og ser sig omkring. Meeeen hvad er det som jeg ser??? Jep nye egg hænger allerede inde i hulen!!! Stakkels mann han får jo ingenting at spise! Måske jeg må flytte hann ut sammen med hulen da, så han får ro til at få noget mat også når han er færdig med at passe på kuld nr. 2?


Bekymret meg over akkurat det samme, og klaget den stakkars mallefaderens nød til et par som driver oppdrett i nokså stor skala. De ba meg ta det mer ro, stort sett vil et mallepar få to-tre kull, og så ta en pause. Naturen har jo ikke nytte av at flinke fedre dør av sult så fort de har lært å bli flinke fedre ;o)
Hei Linda & Ove, tusind tak for jeres svar. Ja i naturen går det jo nok anderledes for sig, men her har hann jo 3 stk damer der "vil" hele tiden åbenbart Vi får se, nu er andet sæt egg blevet til "Wigglers" og må jo så vokse til de er klar til at komme ut af hulen også. De første små har jeg talt op til 20 stk. så nu bliver det spændende hvor mange der overlever.
Jeg elsker de gule maller men jeg må have fat på nolge andre, da disse her nok vil få problemer hvis de blev sat i mine kar med Malawi. Jeg har bare ikke nok andre maller til at tage algerne der allerede vokser godt på baggrunden mine i de kar der ikke har ultraviolet lys i forbindelse med pumpen.
Sandet i de andre kar er også begyndt at blive grønt men det vet jeg ikke helt hva som jeg skal gøre ved.

Jeg så idag at den ene frue til Blå delfin går og munnruger og det samme gør den ene af Rød Zebra fruerne. Det bliver morsomt om jeg kunne få bitte små af de også.

Mine Marisa snegle lægger masser af egg og ligeså gør kjempe sneglerne. Også de blå eplerne er igang så det er dejligt. Desværre så jeg ikke at en kjempe eple også havde lagt egg i karret som jeg flyttede de blå epler over i, så nu har jeg små bitte snegler af kjempe epler og blå epler i en stor blanding :-/Ikke særligt smart.
Ja jeg havde jo altså stadig lidt ondt af mallefar sådan at skulle sulte, så jeg fik placeret en malle tabelet lige ude foran åbningen og ganske rigtigt, så kom han langt nok ud til at kunne spise inden han smuttede indenfor igen. Smart fyr!
MEN min blå delfin dame er nu sat på permanent pension i karret sammen med mine Labidochromis chisumulae. Det går også fint, hun svømmer stille og roligt omkring, gemmer sig ikke og snuser og roder også efter mad. Hun er dog igen helt indhulet i "kinderne" så hun trænger til ro, fred og masser af mad! Det skal hun nok få hvor hun er nu og så må hun gå i fred for "hot lips" den store hann med de helt røde læber!
Ja så er jeg atter stødt på et problem.
Jeg har fundet igler i det ene af mine kar.
Jeg har snegler, reker og guppyer gående i karret.
Slår jeg igler op herinde så finder jeg flere omtaler men mest om planarier, og de få steder det handler om rigtige blodsugende igler, så er der ikke enighed om hvorvidt man kan bruge fisk til at spise dem eller ej. En mener at de vil suge sig fast i fisken og svække den indtil den dør, en anden mener at størrer fisk bare spiser de og at det er fint. Jeg aner ikke om jeg skal tømme hele karret og smide sand, planter og sand snegler ut. Ak ja det er ikke altid lett. Aner heller ikke hvorfra iglerne kommer da jeg ikke har fået nye snegler i karret og guppyerne har været i karret i laaang tid. Det eneste nye er en klump javamose og det har været i flere kar, så forhåbentligt er det ikke det, da jeg jo så sikkert har igler i alle mine kar på nuværende tidspunkt :-o Nogle ideer?
Huff og huff. Hvem sitter denne iglen på og hvilken farge har den? Har du kjøpt noen suller fra butikk i det siste. Sist jeg kjøpte gule så var det igler på dem.
Hei Heidi, Nei har ikke kjøbt andre snegler og det er det der undrer mig. Nei har kunn hat de sneglerne i det karret i det hele taget. De sitter på døde sneglehuse og jeg finder de krybende på sandet og glasset (en enkelt af gangen, ikke mange) og som sagt de døde sneglehuse. Jeg har ikke fundet nogle i selve de levende snegler men er igang med at tømme et kar til karantæne. Iglerne er røde på oversiden og hvide på undersiden. tager jeg fat i de, så krymper de sig sammen til en oval plet som jo så ser helt mørk ud på toppen og hvid/grå på undersiden. kan ikke tænke mig hva som det ellers kann være.
hmmm troede et øjeblik ikke at det alligevel var igler da de ikke sådan "springer" på sandsneglerne eller den lille eplesnegle som sad i vejen. MEN så kiggede jeg på Heidi´s billeder af igler på sulawesi sneglerne hendes og då ligner de på en prik!
Jeg fandt en hel del under en træ rod og under en kalksten. Pludselig vrimler det også med dem i kanten af sandet og ruden. Øv altså.

Har fjernet Guppyerne og de reker jeg kunne få fat i, men sneglerne må i karantæne og så har jeg overvejet at prøve at sætte en af mine Malawi ned i karret og se om den har "appetit" på "iglerne". Fisken jeg tenker på er en ungfisk som desværre er misdannet og ikke en som jeg ønsker skal yngle. Vil ikke ha flere mutanter Måske det er lidt ondt at bruge den som "forsøgs kanin" men orker nesten ikke at tømme hele karret, puuuhhaa Var det nu muligt at ha Malawi i karret så kunne jeg jo gøre det og holde sneglerne i et andet kar....
Øv jeg tror jo nok alligevel at jeg bare udsætter det, for det er jo nok en fuld tømning og rengjøring der alligevel skal til....
Æsj det hørtes ikke noe særlig ut. Jeg trodde de døde hvis de ikke levde på en vert. De jeg hadde var jo helsvarte. Har du noen snegler som er i live i dag da? Har de disse iglene på seg? Jeg har aldri sett mine igler utenfor en vert...skikkelig guffent....Hvis du har ut alt av karet og salter det da? Iglene dør jo av salt.
Hei Heidi, De levende har jeg sat i is-bokser for at se om der kom flere igler frem.
Én kom der og en anden faldt af da jeg løftede sneglene ut af vandet for at skifte vann. De dratter selv af, somom de ikke liker at være på sneglerne! Mærkværdigt.

Der var en der fortalte at han havde sat en pansermalle ned i hans kar som havde fået de, og den spiste dem op. Og en anden sagde fisk. Men de får vel ikke med alle og da risikerer man jo at mann aldrig slipper helt af med de, eller?
Og hva sker hvis fisken eller mallen spiser de, suger de sig så fast indeni kroppen på de?

Læste at disse bla. blev brugt til undervisning i USA og at hvis man deler de så regenererer de sig og bliver til to eller hvor mange man nu har delt dem i. Uff

Hvis man bruger salt i karret, hvor mye salt skal man så bruge i 125 L?
Kann rot og planter blive i karret også?
Suger saltet sig ikke ind i roten? for så kan den vel ikke bruges bagefter, eller?
Og hvor lang tid skal saltvannet stå i karrer og hvordan i allerverden får man skyllet alt saltet ut igen?

Tja mange spørgsmål og megen undren.
Hvor pokker kommer de dog fra? uff.

Jeg har tilladt mig at kopiere nogle billeder fra en anden bruger herinde der har vist dem i en tråd ang. igler, og disse er nøjagtigt ligesom de jeg har.
Det ser ut som planarier, jeg tror ikke de gjør så mye skade i akvariet men ekle det er de Her er det litt info om slike kryp.
Hei Rita, ja jeg tror du har ret. De går i alle tilfælde ikke på sneglerne. Jeg havde en der døde for mig og den åbnede jeg og kiggede efter indeni og der var ingen "igler" overhovedet. De andre har været i karantæne og de er også frie.
Jeg har sat ind en malawi og en sommerfugleciklide i karret og det ser ut til at de bliver tykke og fede af al den "naturlige" mat de finder i karret
Nu vil jeg holde et øje på karret og se hvad som sker. Sneglerne er taget ut og der er så kun sandsnegler og de to fisk i karret.
Ellers har jeg læst mig til et sted om et middel man kann putte i karret som ikke påvirker reker og da tenker jeg om det mon så heller ikke går på sneglerne? Men ellers må jeg holde dette karret fri for snegler og så bare bruke det til fisk istedet, hvilket jeg også nemt kan gjøre.
I vil høre mere efterhånden.
Har lige fået kjøbt mig 10 stk. maller så nu skulle jeg forhåbentligt få gjort mine nye baggrunde lidt mere rene. vi ses.
ak ja tiden den går og jeg syntes at vi har så travlt men alligevel er det jo begrenset hva som vi laver, hverdagen er jo egentlig alligevel den samme.
Vi var dog på besøg hos et andet par som helt klart også er blevet bidt af litersygen og da der var fodbold Norge/Danmark, ja så var det jo vældig spendende hvem af OS der vandt. lol jo da og sikke en herlig aften vi havde. Jeg havde masser af andemat med mig hjem til mine herlige kjæmpe snegler og de koser sig i øjeblikket vældigt, så tak til Christer og Turid for grøntkosten og også for de fine blå Guramier vi havde med os hjem, de koser sig veldigt i selskabskarret mit sammen med mine rødmunn tetra og Kaiser tetra. Jaaa og selvfølgelig nogle af alle mine snegler Dem kan jeg jo ikke undvære.
De blå eplesnegler formerer sig vældigt og mine Albino slørhale ansistrus er ved at blive store, det er bare herligt som alt formerer sig og vokser herhjemme. Det jeg troede var igler var alligevel ikke igler, heldigvis, istedet blev fiskene tykke og fede af at spise dem Så fik de også lige lidt proteiner
Alle fiskene munnruger så det er en fryd så jagt instinktet går nok i højeste gear når ungene bliver sluppet heroppe i malawi karret i stuen. Der fanger jeg de ikke ind, der får de lov til at klare sig eller ikke, det må blive naturens gang. De er jo heller ikke til at fange, de er jo lyn hurtige, men jeg syntes heller ikke at de skal jagtes og fanges hele tiden, de skal have lov til at gå i fred og ro.
Det er lørdag eftermiddag og der er diset utenfor og nu vil jeg ned i akvarie rummet mit og kose mig. Ha en go helg.
Påskeferien er ovre men vi havde en skøn uge i Danmark med temp. på mellem 21-24 grader, så vi gik ude i tanktops og shorts. Herlig vejr til havearbejde. Da vi kom tilbake til Norge efter en uke, var blomsterne herhjemme tørret næsten helt ud og og ja vandstanden i de små akvarier var gået væsentligt ned og jeg nåede med nød og næppe at redde nogle af pumperne i at brænde af, sammen med varmelegemerne. Må vist hellere få lavet de toppe til akvarierne der mangler, hvilket er mange, øv, ellers bliver det jo umuligt at tage væk i 2-3 uger til sommer.

Lidt morsomt skete idag. Min mann gik forbi akvariet og den ene blå delfin hunnen, blev så forskrækket at hun fór frem og tilbage og "bankede" ind i glasset. Ikke godt. Det "morsomme" er at vi tror at det var hans blå skjorte der gjorde det! Så snart han havde skiftet tøj, gjorde hun det ikke mere! Mon hun troede at han var en kæmpe blå monster? lol ja vi lo altså lidt, selvom det jo også var synd for fisken og jeg var noget nervøs over om hun kom til skade.

Albino Slørhale Ansistrus er begyndt at avle igen! Første omgang lagde de egg i 3 omgange og så pause, nu bliver det så spendende om det samme sker igen.
Jeg har fordelt de tidligere afkom på de andre akvarier og de vokser godt og elsker at sidde på sneglerne som nu er fine og blanke i skallen, akvarierne er algefrie og jeg har fine maller at se på foruden mine dejlige snegler.

Okay absolut IKKE morsomt.

Min fine flotte Blå Delfin han er død!

Jeg gider ikke mere, han var hele grunden til at jeg ville ha alle Malawierne.
Lige nu har jeg ikke lyst til at have fiskene mere. Han var min yndling.
utrolig kjipt.
Har du bilder av Mallawi oppsettet?

Kos deg i fin været.

Espen
Hei, har ikke fået taget billede, har ikke haft lyst på fisk siden Hann var min yndlings fisk men jeg havde aldrig troet at en fisk kunne gøre mig så trist.
åh gud, nu er endnu en af mine blå delfiner syg! Jeg har nu kun 2 tilbage fra de originale 5 og det skal åbenbart ikke lykkes for mig at holde delfinerne. Hva´ pokker foregår der? De sidste par dage har den (ene måske) to haft en hvid stor gat og det har set ud til at de to gamle hunner har leket, hmmmmm Jeg troede måske at jeg var fejl og det er en hunn og en hann, men der kom ingen egg mens jeg sad og så på. I dag så jeg så at den ene af damerne har fået et stort øje! arghhh hva pokker sker der for mig, øhhh dem altså!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap