Underwater world (side 15)

Den nye guppyhoa med gul halefinne har fått beibier! Fant tre beibier i fødekassa idag da jeg kom hjem! Satte henne inn der i går kveld. Den ene er veldig mørk i forhold til de to andre, og er veldig stilleliggende av seg.. jeg er spent på utviklingen dens.

Dette beviser for meg hvor stor forskjell det er mellom fisk, satte nemlig inn en mye mer sprengferdig guppy samtidig i en annen fødekasse (den med rød hale) - hun har ikke fått. Det henger nok sammen med at gula bare fikk tre unger da.. men jeg var jo temmelig sikker på å se røda få beibi først.. dog, var det jo noe ved gula som gjorde at jeg satte henne inn da.. hmm

De nye Paleatusene lager virkelig mye liv i karet. De svømmer ofte i samlet flokk langs frontglasset, morro å se på
Gratulerer me yngel igjen.
Ingen tegn til at Coryene legger egg ennå? Den ene hunnen du hentet var jo ganske rognstinn..

Neste gang vi sees, så må du få med deg den enslige guppyen som fulgte med Ancistrusene jeg fikk sørfra.
hehe, takk. Er ikke fullt så stas når guppyer får yngel da, det er mer forventet enn overraskende! Den kan godt få flytte inn hos meg ^^ Er veldig for det å få nytt blod inn i den nye lille slekta! Håpet er å lage en gjeng guppy som ikke dør med en gang.. Glemte selvsagt å spørre om de allerede var i slekt de jeg kjøpte på nye gullfisken, for jeg anntok at de ikke var det.. :/

Jeg har lurt litt på det der! Synes fortsatt hun er veldig tjukk! Blir litt redd for at de ikke trives. Sist jeg målte PH hadde den sunket helt ned til 6, så jeg har tatt ut et av bladene.

Jeg har en liten dårlig uttestet hypotese om guppyenes generelt dårlige forfatning for tida.. Jeg tror nemlig at i tillegg til innavl, så synes jeg det ser ut til å være endlers-blod i årene dems. Blandingshanner synes å få et veldig merkelig og lekkert mønster nemlig, og det synes jeg har blitt veldig vanlig i handelen nå... Grunnen til at jeg tror dette er fordi jeg og en venninne engang prøvde å krysse hennes endlers med en av mine vanlige, og utfallet var en nydelig gul og sort leopardmønstret hann. Det jeg tenker er at kanskje disse ikke blir like levedyktige som andre... Nå kan det være at hunnen og endlershannen aldri parret seg da, og at hun allerede var befruktet.. Så ja. Men allikevel verdt å nevne tenkte jeg.
Ånei!
Åneeeei!

Aeneusene ser lørvete ut, hvite prikker og lørvete noen steder på finnene! Har jeg fått hvitprikk ellernoe? :O

Maks uflaks nå som jeg drar vekk en uke!
Vannsti
Åneeeei! Aeneusene ser lørvete ut, hvite prikker og lørvete noen steder på finnene! Har jeg fått hvitprikk ellernoe? :O Maks uflaks nå som jeg drar vekk en uke!

Det hørtes ikke bra ut.
Håper ikke det går galt mens du er vekke da. Kan du ikke starte en kur mot hvitprikk og få noen til og hjepe deg med det mens du er vekke?
Er ikke sikker på om det er hvitprikk.. kan være noe sopp også.. Det henger noe hvitt fra flere av finnene til noen fisker, og en av aeneusene er angrepet i selve fisken i sporen..!

Det står i sykdomsartikkelen at hvitprikk ikke blir større enn 1mm, og jeg tror kanskje noe av dette er større.. ser ikke helt for de gjemmer seg. Og klør.

Jeg har bare Contralck.. kan jeg bruke det? :/
Kjenner desverre ikke den medisinen.
Kom bare og hent eSHa hos meg om du vil.
Tusen takk Lisa =)
eSHa 2000 er nå i karet, og jeg tror ikke det er bare jeg som er glad for å få medisinert med et bra produkt - men fiskene virker allerede kvikkere! Det har vært litt slapp holdning i karet, og jeg trodde det kanskje var PH som var blitt for lav - men det var nok hvitprikkparasitter som angrep...
Tror det er det iallefall. Funky farge i karet nå ^^
Vannsti
Tusen takk Lisa =) eSHa 2000 er nå i karet, og jeg tror ikke det er bare jeg som er glad for å få medisinert med et bra produkt - men fiskene virker allerede kvikkere! Det har vært litt slapp holdning i karet, og jeg trodde det kanskje var PH som var blitt for lav - men det var nok hvitprikkparasitter som angrep... Tror det er det iallefall. Funky farge i karet nå ^^

Så bra. Ja mener og at eSHa er et middel som virker kjapt og bra.
Fargen er jo litt fancy da.

Men 2000 er jo et middel først og fremst mot sopp, bakterier og finneråte. Den er ikke så effektiv mot hvitprikk da, men fiskene vil nok føle seg bedre om de er reduserte pga sykdommen. Sjekk om fiskene tåler en varmekur, så kjører du det også om de og har hvitprikk.

Beklager at jeg var litt korttenkt da du var her, skulle ha sendt med deg Exit også som man kan bruke samtidig med 2000 og som er ment mot hvitprikk. Var litt stressa pga hundene og at jeg drev og fylte vann i 375en. :p
Kan du ikke kjøre varmekur, så får du heller ta deg en tur innom i morgen også, og få med deg litt Exit også. - eller evt ta dere enda en kjøretur i kveld. :P

Anbefaler og kjøpe inn og ha det liggende i alle tilfeller, jeg har alltid en flaske av hver på lur her.
Det skal jeg helt klart gjøre, jeg tenkte jo at jeg hadde den flaska med tetraguffe liggende.. men den tror jeg går i søppla.
I basen står det at Paleatusene ikke vil ha noe høyere temperatur enn 26grader.. hva tror du om det?
Jeg kan se det ann til i morgen om jeg trenger exit eller ikke, så kan jeg jo komme innom. Kan jo være at det er borte..?
Da ville jeg unngått varmekur.
Kom bare innom i morgen og hent deg exit istedet, like greit og kjøre de to medisinene sammen siden du ikke er helt sikker på hva som er galt.
Exit i karet i to dager nå, eSHakur fullført. Jeg synes jeg ser forbedringer hos de rammede fiskene. Bartene til en ser ikke helt bra ut, men den mest syke fisken har mistet flere av prikkene sine og ser mye bedre ut.
Jeg ser derimot at finnene til noen har gått i oppløsning.. eller sånn, delt seg...

Fortsatt bare aeneusene. Synes det er veldig snålt at guppyene ikke er rammet egentlig.
Kan hende du må kjøre hvitprikk kuren enda en gang.. Du tar bare knekken på de i tredje stadie, så det kan enda finnes i karet ditt. Du får bare følge med.
Lykke til.
Ja.. jeg har tenkt på det. Men nå er det en uke til jeg ser dem igjen...
En uke etter..
Kom hjem på fredag etter en uke borte fra fiskene som nettopp hadde hatt sykdomsutbrudd. Har vært litt bekymret ettersom prikkene ikke var borte på den verst rammede aeneusen da jeg dro.
Denne har nå en rar hvit ripe bak på ryggen. Vet ikke helt hva det betyr, men er nå i sving med enda en Exitkur slik at eventuelle gjennlevende sykdommer skal bli borte.

Ellers ser alle ut til å være friske, og det har ikke vært noen frafall.

Det ser ut til at de har fått god stell mens jeg har vært borte; guppyene har triplet seg og ancistrusene har et nyklekket kull i hula si. =)

Noen av guppybeibiene er fryktelig bleike, sånt har jeg ikke sett før - de er nesten hvite! Men tilsynelatende friske og spreke er de!

Viftereka mi har vært undelig brun og stille siden jeg begynnte å senke PH, tror kanskje ikke den liker det - før var den jo veldig aktiv og oftest knallrød.

Ellers har det dukket opp et oljelag på toppen av 160literen. Dette skjedde før jeg dro. Har prøvd å sette utblåset til pumpa sånn at det blåser mot overflaten, men det ser ikke ut til å hjelpe.

Algene ser også ut til å ha tatt meg igjen. Meh!
Selge malawi..?
Fikk plutselig en vill ide om å selge Malawiene.. det har litt med vannverdiene å gjøre, litt med at jeg ikke synes karet mitt er stort nok, og litt fordi jeg vil pynte karet mer med planter og røtter..
Men jeg er jo så glad i Crabroene! Tenker kanskje jeg selger de blå først..

Jeg vet ikke.. Hjelp? :O

Hehe, høres ikke ut som om du helt har klart og bestemme deg.
Det ville jo ikke hjelpe på vannverdiene, hvis du tenker på miksingen av hardt nok vann til de, om du bare fjerner noen da. :P

Lykke til med bestemmelsen. :-o

Viftereker, som alle andre reker, kan skifte farge fra tid til annen. Er mest sannsynlig ikke noe og bekymre seg for.
Jeg tror det har noe med at den skulle til å bytte skall, nå er den som før igjen. Jeg reagerte bare på den mørk brune fargen i forhold til de noe lysere fargene den før har byttet mellom =)

Har ikke helt bestemt meg nei.. Har litt lyst å slippe å tenke på vannverdier da!
Hvor store var Aceiyngelen din da du solgte dem?

Vannsti
Har ikke helt bestemt meg nei.. Har litt lyst å slippe å tenke på vannverdier da! Hvor store var Aceiyngelen din da du solgte dem?

De var vel rundt 2 cm, men jeg solgte de ikke, jeg ga de vekk sammens med de voksne fiskene når jeg solgte de.
oki.. Er synd å kvitte seg med dem, er jo så flotte fisk! :/

Men jeg har lyst til å kunne utnytte karet litt mer enn det jeg kan med malawi der.. =p

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap