Leifs verden, del 2 (side 15)

Takk Mona og Anna.
Ja egentlig ble det veldig bra det bildet Anna. Av og til har jeg flaks med et og annet bilde, men ikke ofte. Avstanden fra sanden og opp til huleåpningen var vel 3cm ca, men nå ligger sanden omtrent jevnt etter at hun har skuffet på med sand i fra høyre siden av hula. Inni hula er det omtrent som en pyramide i midten.

Er sykmeldt for tiden og derfor en del inne på akvarierommet, som nå. Men har ikke sett henne på tur med yngel enda, og synes det tar lengre tid enn hva som er vanlig. Husker ikke helt når eggene klekket, men det er en del dager tilbake.

Er som nevnt tidligere bare paret og yngelen i dette karet. Mulig hun ikke føler seg trygg? Kanskje jeg for en kort periode burde flytte hannen til et annet kar? Noen synspunkter på dette?

Ellers har coryene lagt noen få egg. PÅ FØDEKASSA til ancistrusynglene selvfølgelig. Har flyttet fødekassa til karet med macmasteri yngelen i dag etter at jeg så eggene og at Platyene napper di haletuppene de får tak i hos anc ynglene, og spiser det de får tak i. Så det har nok minket litt på yngel... tror jeg da.

I morgen, regner jeg med, skal jeg kjøpe noen apistogramma igjen. Denne typen fisk fasinerer meg bare mer og mer. Flotte farger, de er elegante og de er ikke alt for store

Venter fortsatt på at hogsloi gruppen min skal legge egg igjen. Hadde bare vært så moro å få opp noen av dem :- =)
Ny fisk i hus i kveld
Ja da blir det en ny type Aspidoras på meg i kveld ;- =)
Bytter mine 6 siste C125 yngler med 6 stk yngler av CW052. Blir artig med enda en type Aspidoras i hus. Hm, tyder på at det haster å få i gang de 6 stk 128L jeg har stående til restaurering nå.

Inntil videre får de få plass med sine artsfrender. Godt det er str forskjell på dem så slipper en trøbbel med å skille dem. Mange av Aspidorasene er jo så like at en må være nær expert for å skille dem. Det er ikke jeg på Aspidoras (eller noe annet for den saks skyld) ;- =)
LOFFA
Er som nevnt tidligere bare paret og yngelen i dette karet. Mulig hun ikke føler seg trygg? Kanskje jeg for en kort periode burde flytte hannen til et annet kar? Noen synspunkter på dette?


Jeg ville egentlig forsøkt å la han bli der. Han har en oppgave han også, i dette med yngelpleie, og det er å patruljere området og holde det fritt for inntrengere og rivaler (de vet jo ikke at det umulig kan komme noen i et lukket akvarie,hehe)
Hunnen pleier derfor å godta hans nærvær, men bare inntil en viss avstand fra avkommet. Hun er ikke 100% sikker på at han ikke vil forsyne seg
Hannen har altså som oftest en litt mer perifer rolle i oppdragelsen av barna, men han har en viktig rolle altså

Men i enkelte unntakstilfeller virker det som om det blir skjærings i ekteparforholdet mellom en hunn og en hann (spesielt i små akvarier), og da kan det hende man må gripe inn og skille dem, dersom ikke karet er spesielt stort og rikt innredet med huler, røtter, planter, mose og you name it av gjemmesteder

Jeg har aldri opplevd å måtte skille et Apistogramma-par, selv ikke Panduro'ene (som er av de litt mer aggressive Apistoene) under oppdragelse av yngelen deres. Det har alltid gått bra å ha dem sammen. Men som nevnt ovenfor, kan det oppstå unntak som bekrefter regelen. Og helt ærlig så har jeg egentlig relativt begrenset erfaring med Apistogramma, har kun hatt et fåtall arter.

I store akvarier lar man dem være, for da er det plass for en av partene og trekke seg langt nok ut av synsvidde for motparten. Det er i små kar det kan bli problematisk, som oftest.

PS!
Med en gryende Apistogramma-dilla så bare MÅ du legge oppi masse eikeløv på bunnen til dem De elsker det! Og ofte legger hunnen eggene sine under bladene da, 100% naturlig for dem, og akkurat slik de ville gjort det i naturen.
Takk for svar fra deg Mona

Karet de går i er ikke veeldig stort, i påvente av en 128L. Kommer hannen for nær henne når hun er ute å lufter seg, viser hun fort hvem som er sjefen. Men det er udramatisk og flott harmoni dem imellom.

Så da lar jeg han være der og bidra med sitt i yngelpleien. Kan jo være at de har vært på turer uten at jeg har sett det. Skal bli artig å se hvor mange yngel hun har, når jeg først får se de på tur i karet. Kribler litt i magen, og er litt som et gammelt barn :- )

Ny fisk i hus (cw052)
Da har jeg fått hentet mine nye Aspidoras CW052. De står nå til klimatisering. Ble bare bånn i bøtta bilder, så får se om det går bedre når de kommer ned i karet og får "roet" seg.

Pytt sann putter inn de tre beste av de elendige bildene så får nye komme senere
(men ikke syt på dårlige bilder da....)

Happy owner of CW052

Tilleggsinfo:
Disse er bekreftet som CW052 av Kim. Alle som driver seriøst med cory og aspidoras vet hvem jeg snakker om. Kanskje en av de beste på cory/aspidoras i Scandinavia, etter manges mening
Da har mine CW052 kommet seg ut i karet sammen med mine C125. Var så dum at jeg matet før jeg skulle ta bilder, så de er overalt, og da er det ikke enkelt å ta bilder. Har sendt et bilde til basen og håper det blir greit vurdert, da det kun finnes et bilde av CW052 fra før

Er de ikke herlige?
Noen flere yngel bilder av apistoene
Grattis med nye aspidoras
Plussmedlem
Fine de nye fiskene dine! Gratulerer, da, med en ny og flott type aspidoras! Blir vel oppdrett på de også etterhvert, regner jeg med!

Og yngelpleiende ciklider fascinerer meg bare mer og mer, altså. Må bare ha et par av et eller annet slag en gang, det blir vel i såfall å starte med det enkleste
Takk takk. Ja det er artig med ny fisk. Og gleden ble stor når jeg i dag fikk mail om at det ene bildet jeg sendte inn til basen her kom på trykk. Spennende det. CW052.

Har i dag fått gjort litt i akvariekjelleren også. Bakdelen til 160L som er i midten på reolen er på plass, så da er det iallefall ferdig.

Når jeg hentet ned en av 128L for å bruke som mal til reolen ble det mye banning. Fant ut med måling at det ikke er plass til 3 i høyden da di karene er like høye som 160L. Så det blir bare 2 stk 128L på hver side av 160Litrane. POKKER. Dvs at jeg må utnytte plassen best mulig i ytterkantene for 6 kar blir da alt for lite!!!

Alt i alt var planen å ha mellom 10 og 15 kar der nede, men finner nok en løsning på det etterhvert. Har evnt et par jern reoler jeg kan bruke
LOFFA
Så det blir bare 2 stk 128L på hver side av 160Litrane. POKKER. Dvs at jeg må utnytte plassen best mulig i ytterkantene for 6 kar blir da alt for lite!!!


Du har jo en vegg til på motsatt side av rommet også, den står jo der helt tom og ensom. Fyll opp!
Hehe... Har litt andre planer for den veggen, vennen. Ettersom jeg antar at jeg kommer til å tilbringe en del tid der nede må jeg jo ha sofa, bord og stereo!!! Hehe. Blir vel også å sette ned et par deler fra en seksjon om den er lav nok.... også.

Må jo kose seg litt når en skal holde på der nede, så sofa, evnt en 2 seter og bord og musikk må en ha. Men har jo fortsatt en del igjen av den malte veggen. JEG SKAL NOK FÅ PLASS, hehe.

Det var da virkelig masse skryt av hobbyrommet...
frosken
Det var da virkelig masse skryt av hobbyrommet...;-)



Skryt? Hm...

Må jo ha et sted å hive seg nedpå og nyte tonene fra Elvis og annen krem musikk!!!

Prøvde å legge ved noen bilder, men fikk bare feilmelding. Skal prøve igjen

Fikk bare denne feilmeldingen, men gjør som jeg pleier....

MIME-typen av filen du lastet application / octet-stream ble ikke akseptert av serveren.
Kun filer av type image / jpeg, image / pjpeg, image / jpg, image / pjpg, image / bmp, image / png, image / x-png, image / gif kan lastes opp.
Kontroller at du laster opp en fil av den aktuelle typen.
Feilen oppstod på linje 32.
Hehe,bare koselig å lese tråden din og litt skryt må til så keep on going
Men,du har begynt å poste de samme innleggene både to og tre ganger etterhverandre det var egentlig det jeg mente med skryt :o)
Da er dobbel postene slettet. Skjedde nok samtidig som jeg prøvde å legge ut bildene som jeg kun fikk feilmelding på. Men skal prøve å sende et par til basen nå av CW052, så får jeg se om DET går
Det gikk greit å sende bildene av CW052 ene til basen iallefall. Har til nå 3 bilder i basen (alle aspidoras) (C125 og CW052). Det ble sendt 2 nye bilder nå. Skal igjen prøve å legge ut samme bildene her, atter en gang

Om det går bra er det nok bilde fra reolen tidligere i dag som skaper trøbbel
Apistogramma commbrae
1 av 2 bilder som jeg sendte inn til basen i går kom inn, og sier takk for det :-=)

Da har jeg kommet hjem og fått i hus ikke mindre enn 7 stk APISTOGRAMMA COMMBRAE. De er av de mindre typene av Apistogramma, og den største er vel 3-4cm og blir ikke særlig større har jeg lest.

Selger og jeg hadde litt problemer med kjønns ID, men det jeg tok, tok jeg ut som 2 hanner og 5 huer. Sannsynligheten for at det er noe bok er vel stor. Er det 2-3 huer blir jeg storfornøyd.

Har satt isoporkasse på gulvet litt for at fiskene skal roe seg litt før jeg gjør noe mer. De skal oppi den ene 160L inntil videre iallefall sammen med coryene og noen yngel av ancistrus.

Fikk gitt bort platyene som gikk i det karet samt palettene som gikk i den andre 160L før i dag.

Skal prøve å ta noen bilder av min 4. apistotype i løpet av kvelden, og legge de ut
Gratulerer med nye fisker leif!
Hyggelig å høre at du får taki det du ønsker
Plussmedlem
Jeg vet det blir mye styr, men du kan ikke spesialbestille noen kar etter mål for å få plass til 3 akvarier ved siden av 160 literne da? Sikkert et dårlig forslag, men.. jeg bare nevner det! :P
Tilfeldig bekjentskap
© L.J. Grangård
Reklame for plussmedlemskap