Hattemannens akvarier (side 15)

Vært lite oppdateringer i det siste her, ja. Ekstremperiode på jobb. Huff. Nuvel.

Jeg skjønner meg ikke helt på den damen. Det var i en periode litt annenhver dag med av og på. En dag hang hun bare i overflaten og dagen efter var hun i vigør igjen. De siste dagene har hun vært mer interessert i å by seg frem, men det virker som om det er mest uskyldig lek. Hun har ikke tett igjen hulen all verden og er kun i perioder interessert i hannen. Ikke har hun vist særlig interesse for mat heller. Det har derimot hannen som gladelig mumser både discusgranulat og mygglarver (helst det siste). Han patruljerer hvileløst og banker amanoreker som om han var Chuck Norris på jakt efter korrupte senatorer fra Texas og er generelt blitt ordentlig kar. Det hadde jeg ikke trodd når jeg så hvor hundset han var den første uken.
Puffpuff. Det ble en lang søndag på storauksjon. Opp 06.40 og hjemme 20.40. Kostet meg 1100 kroner pluss kjøring gjorde det også. Beste søndagen på lenge! Uten tvil!

Som vanlig ble det med litt fisk som rett og slett blir for billig til at man kan la være. I den kategorien faller L-340 som jeg kjøpte to av. Dernest kommer grupper man allerede har (nok av) men som likevel kan bli flere om man synes prisene er skammelig lave. Der gikk jeg på en smell på puntius ticto og corydoras metae.
MEN: På hver auksjon er det som regel slik at et kjøp vil bli husket og ruver og i så måte blåste jeg nesten halvparten på 1+2 av Apistogramma sp. "Papagei". Disse er nu satt i jobbkarret og det blir spennende å følge dem fremover.

I tillegg ble det masse planter, herunder en herlig pakket godsak av forgrunnsplanter som Linda W stod for, en tettvekst busk med Ludwigia repens og diverse grønne saker. Jeg gjetter at 270-literen klarer å ta livet av en del av dem. Merkelig nok bare røttene som trives i det karret og danner intrikate labyrinter under sanden uten at noen noensinne ser så meget som et blad... Nuvel.

At Callahan er å finne i hulen sin ved hjemkomst mens hannen vifter med en hale som har fått en knallrød kant er en bonus!

Takk til alle som møtte i dag, frivillige, kjøpere og selgere!
Truls O. Bjørhei
Opp 06.40 og hjemme 20.40.

Jeg tror jeg slår deg, opp 07.00 og hjemme 22:30. Men det var så absolutt verdt det! Dagen slo vel dine opprinnelige planer, gjorde de ikke? Hehe. Takk igjen for dagens samarbeid i sekretariatet, sammen er vi gull!
Strengt tatt var dette de opprinnelige planene. Men det slår det meste. Storauksjon er skøy og når det er så mange spennende artikler som denne gangen og gjennomgående gode priser (i det minste til helt på slutten) så er det superskøy både å være kjøper og en del av arrangørene. Er dog for gammel til å gå på enda et par timer hos Boonyarit selv om han også har fantastisk mye spennende. Da kunne jeg heller ta det med ro og akklimatisere fisk hjemme i ro og mak heller enn å stresse med det rett før leggetid.

Selv takk! Ditt opplegg dette. Jeg er bare andrepilot og forsøker unngå fucke opp dine saker.
Glemte å si det da jeg var innom før jeg dro, men dere gjør en fantastisk jobb i sekretariatet :o)
Takktakk. Ekstra moro når tallene stemmer på slutten.

Ellers har det vært en rolig akvariedag. Alle fisker ser ut til å ha en myk start og de søte små Odessanykommerene var lettere ekstatiske over å bli møtt med røde mygglarver. Særlig fordi de har ikke helt assimilert seg til resten av fiskene i 150-literen ennu og er derfor ikke like skvetne. Det å være de eneste tøffingene (sammen med SAE'ene som tar altfor mye mat og ser ut som Knut Borge begge to) garanterer nok mat i magesekken.

Litt styrete med 3 forskjellige typer frossenfor (thorichtysene skal ikke ha røde mygglarver, og Callahan og typen får den sorte typen for å se om det fører til noe spennende) men gleden er det ingenting å si på.
Apistogramma sp. "Papagei"... utrolig morsomt Truls. Congratulerer!!! Gleder meg til å høre om disse herlighetene

S
Takk! De er nok et stykke unna voksne per akkurat nu, men de er vesentlig mer nysgjerrige så langt enn ap. Borrelii som gikk i karret tidligere.
Så var den sinteste av de sinte borte. Callahan lå stiv og død i sanden i morges. Hun har jo oppført seg noe snodig men det har vart såpass lenge og uavhengig av diverse endringer så jeg var usikker på om det egentlig lå noe problem i dette.
Det setter nok foreløbig strek for Panduro-prosjektet. Slik ting ligger an nu tar jeg nok med meg Papagei'ene til 70-literen og flytter panduroen til et selskapskarr i mellomtiden.
Uansett hva folk sier har vi alle fisk som betyr noe spesielt for oss, noen mer enn andre. Noen blir litt mer favoritt enn andre av forskjellige grunner.... når en slik fisk faller fra kan det være tungt og føler med deg. Vet du har slitt med å holde liv i disse panduroene. Og derfor er det trist når en epoke nå er over.

Vet ikke om du skal på auksjon i Drammen den 7.oktober, men om du skal det så sier du fra. Da skal jeg sørge for å ha med et nytt par med Apistogramma til deg. Ikke panduro, men det er fler valg nede i kjelleren.

Du kan da ikke være uten apisto, Trulsemann....

Panduroparet jeg fikk sist torsdag la egg allerede etter 2 1/2 dag her, men hua spiser egg som bare det og er kun få igjen. Er det overhodet noen igjen klekkes de i dag. Paret går alene i en 128L så det skulle ikke stå på plass ang eggspising.

Si i fra om du skal til Dramma Truls, da jeg gjerne vil hjelpe deg med nye apisto
Takktakk. Men jeg har mulighet til å flytte sp'ene jeg kjøpte på auksjonen forrige helg over i apistokarret. Det er jo egentlig det beste også. Det karret er mer egnet til en sjelden apisto enn jobbkarret. Dessuten får jeg sett vesentlig mer til dem. Og det er skøy. Uten apisto var aldri aktuelt. 70-literen var, er og skal være dedikert til dette. Men jeg gir nok opp panduro for nu. Erfaringsmessig er det min oppfatning at panduro til tross for sin størrelse er ganske plasskrevende da den tar store områder som revir og er ganske aggresiv for apisto å være.
Når det er sagt er jo ikke en dag i Drammen på auksjon det verste selv om jeg ikke har plass til mer apistoer... Vi får lete litt i kalenderen.
Hvis det er plass i kalenderen din til Drammen søndag 7. oktober er jeg ledig dersom du ønsker reisepartner
Sweetening the deal?

Mon tro om vi klarer å være venner en hel dag når vi ikke har Excel? Det må vel gå bra... Det er kanskje passende tid for den nye reolen til å fylles det?
Hehe, det er bare en måte å finne ut det Og ja, veldig fin timing med tanke på reolen!
Foreløbig ser ting lovende ut. Har en liten kontroll til som må gjøres, men ikke ille i det hele tatt så langt.
Papagei'ene ser ut til å trives vesentlig bedre i apistokarret enn i jobbkarret og særlig hannen har såvidt begynt å farge ut litt, selv om de alle i hovedsak er mer grå med sorte striper enn fargerike. Men de er jo ikke voksne så jeg er ingenlunde utålmodig. De virker generelt mer aktive og utforskende enn panduroene var. Men igjen, dette kan skyldes at de ikke er voksne ennu. Amanorekene eri det minste strålende fornøyde med å kunne benytte hele karret igjen og marsjerer både i tropp og enkeltvis rundt og snafser med seg det de måtte finne av spiselige saker.

Ellers har jeg forsøkt legge om til sorte mygglarver på betta-parret. Nesten irriterende at de går så godt overens uten antydning til romantikk. Kun en eneste gang har Krigsveteranen bygget et lite skumrede ellers svømmer de stort sett rundt og venter på mat...
Drar innom Ikea en gang neste uke og kjøper med ledlister. Gir deg et pip på Facebook når det nærmer seg, så kan du overføre noen kroner. Så blir det moonlight på deg også!
Wu und hu!

Kamelot har en kul sang om Moonlight... Tror ikke fiskene liker den dog..
Lite oppdateringer for tiden, da tiden rett og slett ikke strekker til for både å jobbe med akvariene og å skrive om dem.

I dag dukket det opp uønsket ekstraarbeid da skjøteledningen med kontakter til apisto-karret viste seg å ha tatt kvelden. Temperaturen hadde heldigvis ikke falt all verden men det hadde dannet seg en proteinhinne.Det fikk vi heldigvis fikset og med tanker på iveren de 3 hadde når de fikk artemia virker det som om det har gått bra. Både apistoer og amanoer var helt i fistel. merkelig eftersom de har fått dette en del før.

mer dramatisk var at en av mine puntius ticto på et eller annet merkelig vis klarte å tre en rød mygglarve gjennom den ene gjellen fra munnen. Det så meget merkelig ut og gjorde ham umiddelbart til jaktoffer blandt stimens øvrige innbyggere. Jeg regner med han klarte å tygge over den til slutt eftersom jeg ikke så ham efter kort tid (hvilket betyr at han enten hadde gjemt seg, dødd kjapt eller tygget den over slik at han igjen var lik resten av stimen). Har dog aldri sett den varianten der tidligere.

Ellers gleder jeg meg til storuaksjon i Drammen på søndag. Har egentlig ikke plass til noe særlig... eller noe i det hele tatt, men det var det å huske akkurat den biten når det kommer noe snadder på bordet da...
Som regel er det snacks for noen og en hver i Drammen Trulsemann. Det gjør det til at en som oftest har for få kar når en kommer hjem med individene. Typisk meg når jeg også kom hjem fra auksjonen i Larvik. 2 stk 160L måtte fyres opp i løpet av natta for å få plass. To par apistoer ble med fra Larvik og i dag fikk jeg egg på det ene paret. Apistogramma trifasciata. Hannen er en utrolig flott blå mann.

Etter det jeg har lest meg til, blir ikke denne arten så veldig store, men liker også små diamanter jeg.... Håper det går bra med karene som var litt uten strøm. Apistoer er jo vant med å gå i stille vann og dammer, så de klarer seg nok

Skulle visst nok komme noen papagei i Drammen også......
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap