- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Den forvirrede amatør (side 15)
Den forvirrede amatør (side 15)
Postet 03.11.12 kl 16:45
Postet 03.11.12 kl 18:25
Jeg satt og studerte sterbai-eggene jeg har reddet. Er jo fryktelig spent på hvordan dette blir. Eggene er fortsatt blanke og fine, håper det er et godt tegn? Så oppdaget jeg mange mini-sutter. Det har nok klekket et nytt kull et eller annet sted. Og de andre fiskene har et herremåltid. Jeg så en bitteliten killidame sluke hel en yngel som nesten er halvparten så stor som henne. Nå lurer jeg på. Går det an å fange noen sutter (hvis det i det hele tatt lar seg gjøre) og ha dem i samme boksen som eggene? Vil mini-sutter type nærmest nyfødt ødelegge eggene? Jeg har bare en boks, ellers skulle jeg ordnet noe annet tror jeg. Med 11 katter i hus tror jeg ikke det er smart å sette en isboks ved siden av akvariet....
Postet 05.11.12 kl 11:39
tanteNå lurer jeg på. Går det an å fange noen sutter (hvis det i det hele tatt lar seg gjøre) og ha dem i samme boksen som eggene? Vil mini-sutter type nærmest nyfødt ødelegge eggene?
Små nyklekte corydoras-yngel rører ikke egg, de er ikke sterke nok. Akkurat hvor store de er når de utgjør en fare for sine uklekte søsken er ikke godt å si, men en brukbar størrelse har de nok. Siden de du så i karet var små nok til å bli spist av en killi, tror jeg ikke de er store nok til å være en fare for uklekte egg eller nyklekte dagsferske yngel.
Husk en ting med små "bokser"; vannkvaliteten er utrolig vanskelig å vedlikeholde. Du må skifte vann hver eneste dag, gjerne to ganger daglig om boksen er veldig liten. Jo flere yngel du har i en boks, jo verre er det. Husk at hvert enkelt yngel både bæsjer og tisser i vannet og forurenser det mange ganger hver dag.
Vannkvalitet er alfa og omega for små Corydoras yngel. De stryker med utrolig fort om du lar vannet bli dårlig eller matrester blir liggende og råtne. Så, les signaturen i innlegget mitt
Postet 05.11.12 kl 13:36
Postet 05.11.12 kl 13:50
Postet 05.11.12 kl 14:01
Postet 05.11.12 kl 14:04
Postet 05.11.12 kl 14:15
Gubben var innom dyrebutikken og kjøpte en fødekasse på vei hjem fra jobb i dag. Nå går det 4 stk bittesmå sutter i den. Så får vi se da hva det blir av dette. Det er bare et forsøk. Nå har jeg altså en kasse med cory-egg og en kasse med baby-sutter. Og har ikke tid til stort annet enn å sitte og se på dem - hva som skjer.
Jeg har ikke mye tro på at dette går bra. Men det måtte bare prøves.
Jeg har en diger håv. At jeg ikke tenkte på det! Men neste gang.....
Jeg har ikke mye tro på at dette går bra. Men det måtte bare prøves.
Jeg har en diger håv. At jeg ikke tenkte på det! Men neste gang.....
Postet 05.11.12 kl 17:36
Postet 05.11.12 kl 19:34
SissimorCoryene kommer seg nok ut av fødekassen så fort de klekker, så for dem er en form for nett best...
Enig i det, da har man også en viss grad av gjennomflyt, vannet blir ikke dårlig.
Et fødenett av denne typen er best for små maller og små yngel generelt, synes jeg. Nettet henges på innsiden av akvariet.
Et lite tips om man skal bruke det til bittesmå nyklekte Corydoras eller maller; legg en liten rund stein i bunnen av nettet, sånn at bunnen trekkes litt ned og vekk fra stengene langsmed kantene i bunnen. Det er veldig lett for små Corydoras iallefall å bli klemt ihjel under de stengene (been there, done that...). Jeg vet ikke med L-maller, de er jo generelt større når de klekkes, men.... better safe than sorry?
Postet 05.11.12 kl 19:41
Endret: 05.11.12 kl 19:45
Postet 06.11.12 kl 12:02
Hva skjer? Etter å ha hatt disse fiskene et års tid og ikke sett antydningen til et egg, så har de i dag lagt egg igjen. Disse har jeg plukket opp i en hov. Ikke så mange, tror nok det hadde vært en matorgie før jeg oppdaget de, men de var ihvertfal limete og fine fortsatt, og lette å flytte. Så nå har jeg noen egg som begynner å skrante i et fødekar, og noen helt ferske i en hov. Spennende tider...
Postet 06.11.12 kl 17:20
I går kveld, da jeg skulle slå av lyset i akvariet og legge meg, da oppdaget jeg at det drev og kom et yngel ut av et egg! Å, som jeg ønsket meg en lupe akkurat da. Noe så bittelite og ynkelig og nærmest usynlig. Men jeg så bevegelsene og hva som skjedde. Jeg ble jo sittende ganske så fascinert. Men da jeg stod opp i dag var det borte. Så det at de reiser ut av fødekasse, det er nok riktig ja. Så dumt! Ser fortsatt ut som et par av eggene er friske og fine, men det er ingen tegn på liv. Så får vel bare vente litt. Det er spennende dager her nå. Det går også 4 L144-yngel (i en annen fødekasse) som virker å ha det veldig bra. Og de eggene jeg plukket i en hov i går er jo der....
Postet 07.11.12 kl 12:23
Postet 07.11.12 kl 13:44
Postet 07.11.12 kl 15:14
Postet 07.11.12 kl 15:50
Eggene i fødekassa, jeg så 3 av dem bli klekket men yngelen forsvant. Så la jeg noen egg i en hov, og der er det ihvertfall 1 yngel, mulig flere, men de er ikke lett å se. Nå har jeg plukket egg igjen. Ikke mange, de fleste ble spist før jeg oppdaget dem nå også. Dette er fryktelig spennende og morsomt altså!
Jeg har lyst på smykketetra. Noen som har slike? Er de mulig å få tak i? Er de greie å ha med å gjøre?
Jeg har lyst på smykketetra. Noen som har slike? Er de mulig å få tak i? Er de greie å ha med å gjøre?
Postet 10.11.12 kl 16:03
Smykketetra er greie å ha med og gjøre, ja, hvis du mener de vanlige smykketetraene, Nannostomus marginatus. De tåler litt mere enn f.eks den Korallrøde smykketetraen, er min erfaring. Har hatt vanlig smykketetra i flere år, og de er utrolig dekorative og fredelige av seg. Anbefales
De pleier ikke plage noen, og passer sine egne saker. De bare svinser rundt i øvre lag av akvariet og ser pene ut, hehe
De pleier ikke plage noen, og passer sine egne saker. De bare svinser rundt i øvre lag av akvariet og ser pene ut, hehe
Postet 10.11.12 kl 16:18
Postet 10.11.12 kl 20:17