- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Kaja's coryastiske verden (side 15)
Kaja's coryastiske verden (side 15)
Postet 26.11.12 kl 13:20
Postet 03.12.12 kl 19:54
Postet 03.12.12 kl 19:58
På tide å oppdatere litt igjen.
Eigemani'ene våre har virkelig vært ett eget kapittel da de bodde i 325 literen først og det ble en fryktelig krangel der når de lå egg første gangen.
128'ene var med på krangelen og en fikk skade men klarte seg.
En grenmalle av ukjent art som bodde der fikk så mye juling at den omkom av skadene.
Dette var første kapittel hvor alle eggene ble spist og kastet ut av hulen.
Andre kapittel så hadde gruppen på 3 eigemani fått eget kar og det ble lagt masse egg hvorav 50% ble kastet ut av hulen og resten spist opp av far.
Men jeg puttet eggene i hangon boks med masse reker og håpet på det beste.
Det var med håpet for eggene bare råtnet bort, trodde jeg....
ved storrengjøring i akvariet der boksen er så fant jeg 6 stk små grenmalle barn som har klart å klekke og levd opp.
Jeg har ikke osmose anlegg så eneste jeg gjorde var å tilsette masse catappa for at de typisk 'harde' eggene skulle ha en sjanse og det var heldigvis nok til at de 6 kom seg ut av eggene sine.
Og vår dårlige eigemani far ligger nå på egg igjen som han faktisk passer på som han skal.
Han lever visst opp til at alle gode ting er 3.
Det har dessverre ryke med ennå en Loxozonus yngel selvom de er over 8 uker nå, så da er de bare 2 igjen.
Trodde heller ikke foreldrene hadde egget noe mer men så yngel i foreldre karet igår.
Det er jo merkelig for så vanskelig de er til å få til å vokse opp med alle hjelpemidler og spesialmat når jeg plukket egg, så vokser de opp hos foreldrene uten noe ekstra.
Det er i samme karet jeg har satt oppi 21 stk Yunnanilus cruciatus og disse er virkelig ekstremt flinke til å spise skivesnegler.
Ser jo at de heller ikke spiser cory yngler og da er jo alt i orden).
Litt mer oppdatering og bilder kommer nok sånn før forjulsstria setter inn
Eigemani'ene våre har virkelig vært ett eget kapittel da de bodde i 325 literen først og det ble en fryktelig krangel der når de lå egg første gangen.
128'ene var med på krangelen og en fikk skade men klarte seg.
En grenmalle av ukjent art som bodde der fikk så mye juling at den omkom av skadene.
Dette var første kapittel hvor alle eggene ble spist og kastet ut av hulen.
Andre kapittel så hadde gruppen på 3 eigemani fått eget kar og det ble lagt masse egg hvorav 50% ble kastet ut av hulen og resten spist opp av far.
Men jeg puttet eggene i hangon boks med masse reker og håpet på det beste.
Det var med håpet for eggene bare råtnet bort, trodde jeg....
ved storrengjøring i akvariet der boksen er så fant jeg 6 stk små grenmalle barn som har klart å klekke og levd opp.
Jeg har ikke osmose anlegg så eneste jeg gjorde var å tilsette masse catappa for at de typisk 'harde' eggene skulle ha en sjanse og det var heldigvis nok til at de 6 kom seg ut av eggene sine.
Og vår dårlige eigemani far ligger nå på egg igjen som han faktisk passer på som han skal.
Han lever visst opp til at alle gode ting er 3.
Det har dessverre ryke med ennå en Loxozonus yngel selvom de er over 8 uker nå, så da er de bare 2 igjen.
Trodde heller ikke foreldrene hadde egget noe mer men så yngel i foreldre karet igår.
Det er jo merkelig for så vanskelig de er til å få til å vokse opp med alle hjelpemidler og spesialmat når jeg plukket egg, så vokser de opp hos foreldrene uten noe ekstra.
Det er i samme karet jeg har satt oppi 21 stk Yunnanilus cruciatus og disse er virkelig ekstremt flinke til å spise skivesnegler.
Ser jo at de heller ikke spiser cory yngler og da er jo alt i orden).
Litt mer oppdatering og bilder kommer nok sånn før forjulsstria setter inn
Postet 10.12.12 kl 11:05
Endret: 10.12.12 kl 11:07
KajaNoen litt bedre bilder av mine vakre Baderi
OJ! Oj, oj, oj....! Hvor har du fått tak i Baderi hen???? Den er utrolig fin, men jeg tror jeg aldri har hørt om noen i Norge som har den?! Aldri sett eller hørt den nevnt eller noe, alt jeg har sett er et britisk bilde av den.
PS! Heldiggris
PS2!
Nå så jeg på forrige side at du nevnte at du har kjøpt dem av Ian Fuller. Det var nettopp hans bilde av arten som er det eneste jeg har sett av dem Tok han med oppdrett til Norge som du kjøpte her eller...?
Postet 10.12.12 kl 14:23
Endret: 10.12.12 kl 14:43
mona oTok han med oppdrett til Norge som du kjøpte her eller...?
Ja kjøpte de av han når han var i Oslo og holdt foredrag.
Tror ikke det flere enn mine i Norge men kunne gjerne tenkt meg flere av denne arten.
Men nå nærmer damene i den lille gruppen min seg 3.5 cm og største gutten snart 3 så de blir nok snart kjønnsmodne og kanskje fixer det med større gruppe selv....
Vakre skapninger!
Postet 10.12.12 kl 18:02
Postet 10.12.12 kl 18:14
Postet 10.12.12 kl 18:24
Postet 10.12.12 kl 18:34
Endret: 10.12.12 kl 18:36
Postet 10.12.12 kl 18:46
Postet 10.12.12 kl 18:52
Endret: 10.12.12 kl 18:53
Postet 10.12.12 kl 19:03
Postet 10.12.12 kl 19:10
Oi oi her skjedde det mye mens jeg lagde middag...
Gruppen min er F1 så håper at de er noe enklere å få i lek enn Ian sine VF om han hadde vannbytte annenhver dag i 3 uker for å få igang.
Men utenom dette sa han at de egentlig var en enkel art å få igang å leke.
Hans første hoe la 16 egg første egglegging, så det er ikke en art som overproduserer men er grei å få til å klekke og vokse opp.
Akvarie med riktig størrelse står klart her når den tid kommer og Ian mente de kunne være klare til lek noen mnd frem i tid etter foredraget, så det er omtrent nå)
Har lagt inn ett bilde i profilen her men er litt vel kravstor på de bildene jeg sender inn til akkurat profilbildene i basen.
Ellers la jeg jo ut noen her også...
Bare det blir yngler skal jeg gledelig la flere få gleden av å ha slike vakre skapninger
Gruppen min er F1 så håper at de er noe enklere å få i lek enn Ian sine VF om han hadde vannbytte annenhver dag i 3 uker for å få igang.
Men utenom dette sa han at de egentlig var en enkel art å få igang å leke.
Hans første hoe la 16 egg første egglegging, så det er ikke en art som overproduserer men er grei å få til å klekke og vokse opp.
Akvarie med riktig størrelse står klart her når den tid kommer og Ian mente de kunne være klare til lek noen mnd frem i tid etter foredraget, så det er omtrent nå)
Har lagt inn ett bilde i profilen her men er litt vel kravstor på de bildene jeg sender inn til akkurat profilbildene i basen.
Ellers la jeg jo ut noen her også...
Bare det blir yngler skal jeg gledelig la flere få gleden av å ha slike vakre skapninger
Postet 10.12.12 kl 19:25
Endret: 10.12.12 kl 19:33
Alltid litt spennende med 'vareopptelling' i januar...
Eller rettere sagt å finne yngel en ikke visste en hadde.
Satt opp ett nytt rekekar i sept ifjor og stjal noen flytteplanter fra ett kar med Pseudomugil cf paskai og nå 3 mnd senere fant jeg halvvoksen yngel i rekekaret
Og jeg som ikke trodde jeg hadde fått vannet surt nok til at de skulle legge egg.
Men alltid hyggelig at fiskene lurer deg slik da)
Det er foresten en kjempesøt liten regnbuefisk art som tydeligvis ikke forsyner seg stort av rekeyngel når de vokser opp der...
Ellers har jeg regnet frem og tilbake på annen yngel som ble født på tampen av fjoråret for innlevering av oppdrett via klubben.
Noen oppdrett glemte jeg helt å få lagt inn her på fjoråret og 2 av artene er ikke i basen og da blir det umulig å legge de inn.
Men får vel også starte å legge inn de artene som har lekt etter fristen ifjor, hvor yngelen er store nok nå og de som lekte både før og etter.
En av de er gjeddekilli'ene mine og der dukker det opp stripette barn i flere akvarier som leksparet aldri har bodd.
Gjorde nemlig det sjakktrekket og flyttet litt mose og planter til andre kar.
Tror de er en gjeng på ca 10 stk nå i veldig div størrelser og når jeg ser de får de flytte hjem til mor og far.
Satt opp ett plantekar ifjor også som egentlig ikke skulle ha fisk men så syntes jeg at det vakre blå crowntail utstillings paret mitt hadde det så trangt der de var og etter de flyttet klarte far endelig å holde orden på boblene sine og klare farsrollen sin.
Dette har resultert i at de leker jevnt og trutt men jeg er litt skremt av tanken på 40 unge hann kampisker i bokser overalt så flytter ikke ut mor og far....
Har også holdt tempraturen på 23-25 grader for synes å huske å ha lest ett sted at lavere tempr. gir mest jenter og håper at det blonde hodet mitt husker rett der.
Har nok en samling på 20+ barn nå og veldig stor fargevariasjon er det også.
Blir spennende å følge med på videre.
Ellers merker vi veldig leksmodus på de fleste Cory og Malle arter her nå.
Cervinus'ene har herjet brutalt rundt i karet idag med den karakteristiske sorte flekken ved overfinnen de får når de er yre.
Det er virkelig spess hvordan de holder på og idag prøvde største Baderi dama å flørte seg innpå største baderi gutten.
Fant ingen egg men det så veldiiig ut som en T posisjon uten den store besvimelsen da vel å merke.
Så om de bare hermer etter Cervinusene eller om ungdommene mine virkelig er klare, vet jeg ikke.
Med så mye hormoner i vannet bør forholdene være tilrettelagt i alle fall....
Prøve å finne innspirasjon til en runde bilder snart vel for de som savner det))
Eller rettere sagt å finne yngel en ikke visste en hadde.
Satt opp ett nytt rekekar i sept ifjor og stjal noen flytteplanter fra ett kar med Pseudomugil cf paskai og nå 3 mnd senere fant jeg halvvoksen yngel i rekekaret
Og jeg som ikke trodde jeg hadde fått vannet surt nok til at de skulle legge egg.
Men alltid hyggelig at fiskene lurer deg slik da)
Det er foresten en kjempesøt liten regnbuefisk art som tydeligvis ikke forsyner seg stort av rekeyngel når de vokser opp der...
Ellers har jeg regnet frem og tilbake på annen yngel som ble født på tampen av fjoråret for innlevering av oppdrett via klubben.
Noen oppdrett glemte jeg helt å få lagt inn her på fjoråret og 2 av artene er ikke i basen og da blir det umulig å legge de inn.
Men får vel også starte å legge inn de artene som har lekt etter fristen ifjor, hvor yngelen er store nok nå og de som lekte både før og etter.
En av de er gjeddekilli'ene mine og der dukker det opp stripette barn i flere akvarier som leksparet aldri har bodd.
Gjorde nemlig det sjakktrekket og flyttet litt mose og planter til andre kar.
Tror de er en gjeng på ca 10 stk nå i veldig div størrelser og når jeg ser de får de flytte hjem til mor og far.
Satt opp ett plantekar ifjor også som egentlig ikke skulle ha fisk men så syntes jeg at det vakre blå crowntail utstillings paret mitt hadde det så trangt der de var og etter de flyttet klarte far endelig å holde orden på boblene sine og klare farsrollen sin.
Dette har resultert i at de leker jevnt og trutt men jeg er litt skremt av tanken på 40 unge hann kampisker i bokser overalt så flytter ikke ut mor og far....
Har også holdt tempraturen på 23-25 grader for synes å huske å ha lest ett sted at lavere tempr. gir mest jenter og håper at det blonde hodet mitt husker rett der.
Har nok en samling på 20+ barn nå og veldig stor fargevariasjon er det også.
Blir spennende å følge med på videre.
Ellers merker vi veldig leksmodus på de fleste Cory og Malle arter her nå.
Cervinus'ene har herjet brutalt rundt i karet idag med den karakteristiske sorte flekken ved overfinnen de får når de er yre.
Det er virkelig spess hvordan de holder på og idag prøvde største Baderi dama å flørte seg innpå største baderi gutten.
Fant ingen egg men det så veldiiig ut som en T posisjon uten den store besvimelsen da vel å merke.
Så om de bare hermer etter Cervinusene eller om ungdommene mine virkelig er klare, vet jeg ikke.
Med så mye hormoner i vannet bør forholdene være tilrettelagt i alle fall....
Prøve å finne innspirasjon til en runde bilder snart vel for de som savner det))
Postet 17.01.13 kl 03:01
Du har nok lest helt rett når det gjelder kampfisk; lav temp gir flest hunner. Jeg lar også foreldrene være i karet, for som deg har jeg skrekk for å plutselig ha 40 unge hanner! Men det vokser opp yngel her også, og foreløpig nesten bare jenter...
Å oppdage cory-yngel er jo noe av det morsomste som fins! Men dere ser det vel så ofte at gleden ikke blir helt den samme lenger
Å oppdage cory-yngel er jo noe av det morsomste som fins! Men dere ser det vel så ofte at gleden ikke blir helt den samme lenger
Postet 17.01.13 kl 12:48
Den huskeregelen gjelder nok flere arter, som Apistogramma. Hos enkelte arter slår pH inn også, så man må ha lav temp + høy pH for hunner, husker ikke hvem det gjaldt. Mistenker at til og med helt hverdagslige sverddragere er påvirket av temperatur, det ble ikke en tut å se på kullet som ferierte på terrassen uten varmekolbe i sommer!
Postet 17.01.13 kl 13:59
Interessant det du skriver om Corydoras cervinus og flekken dems. Jeg krysser fingrene for noen egg hos dem. Og det med baderiene hørtes jo heller ikke lite spennende ut...
Og ellers... selvfølgelig er vi gira på bilder! Ta med deg kamera, gå rundt litt, og du vil straks ha noen flotte bilder å legge ut
Og ellers... selvfølgelig er vi gira på bilder! Ta med deg kamera, gå rundt litt, og du vil straks ha noen flotte bilder å legge ut
Postet 17.01.13 kl 14:10
Postet 17.01.13 kl 22:04
Postet 17.01.13 kl 23:15