Frustrert over ulike råd i hver eneste butikk... (side 15)

Jeg har da to kar uten lokk, mange andre som har det også....aldri skjedd noe her, men da har jeg selvsagt ikke arter som hopper heller. Ikke engang sneglene går ut av karet Kampfisken er vel ikke kjent for å hoppe heller ?
Og det støver vel ikke ille hjemme hos deg ? Jeg ser ihvertfall ikke på det som noe stort problem, enda ene karet mittt har stor overflate.
Jo, kampfisk hopper, har sett det på film. De kan hoppe ut av ganske små åpninger, visstnok.
Vel. er man engstelig for det, er det bare å lage et glasslokk slik du har gjort.
Jeg mener også å ha sett at kampfisk hopper, men er ikke sikker.

Mener ikke at kar uten lokk generelt er et problem, det vet jeg ikke noe om.

Og jo - dersom han flytter inn på kjøkkenet støver det en del (jeg baker mye) - men kanskje jeg må finne et annet sted til ham uansett. Vet bare ikke hvor...
Har du fått laget eget glasslokk kuledrøm?
Har mistet to kampfisk som hoppet, begge hoppet ut av mateåpningen på glasset..
Sissan
Har du fått laget eget glasslokk kuledrøm?

Ja, se her. Glassene var billige, men opphengene ble dyre (ihvertfall frakten!). Fins sikkert billigere løsninger for festing av lokk, for den som er litt mer handy enn meg... En annen løsning er jo da å kjøpe et kar med glasslokk (fx Aquael'en), og så kjøpe til et bra filter.
Har driti meg ut igjen - lyst til å selge hele akvariet
Da har vi vært og kjøpt fler fisk.
Etter råd i dyrebutikken (alna), ble det 10 guppy og 6 platy i tillegg til de 1+2 vi hadde fra før. har også en kampfisk og to ancistruser i 125 liters akvariet.

Så raskt hvorfor dere anbefaler å flytte kampfisken i eget kar - det anbefalte de på Alna også. Han ble veldig stressa av de nye fiskene, og skal få eget kar så snart jeg får tak i. Det blir Aquael 30 liter på ham - de kommer med lokk, og jeg orker ikke spesialtilpasse noe.

Jeg trodde de andre fiskene trivdes, det så slik ut. MEN i morges så vi en av guppy-hannene slet - han hadde fått flerret opp hele halefinnen, og svømte med nesa opp og halen ned. Var oppe og spiste litt ved foring i 12-tiden, men når vi kom hjem nå kl 20 var han død. Ikke noe haleslør igjen - alt var borte. Også en av guppyhunnene var død - hun lå bare i en grasstust ubevegelig. Så ikke ut til å ha noen skader, og så helt frisk ut - men altså død.

Så 16 nye fisk inn, og 2 døde i løpet av 48 timer. Da antar jeg det er noe feil, og det eneste jeg kan tenke meg er at det er for mange der. De andre fiskene ser ut til å ha det bra, og ingen av de fiskene som har vært med fra starten er blant de døde.

Ungene griner, og jeg blir også lei meg. Skal tilbake til Alna - de har 8 dagers garanti, så jeg tar med vannprøve dit på mandag, sammen med fiskene og får sikkert tilbud om nye. Men jeg er ikke sikker på om jeg vil ha det egentlig. Kan heller be om rabatt på Aquael-en, som jeg håper de får inn så raskt som mulig.

Antar Prince overlever en stund til sammen med alle de andre i karet, de går ikke etter ham foreløpig - men jeg ser at han ikke trives.

Så får jeg ta vannprøver og vannskift i morgen - regner ikke med at det er gift som har tatt de nyankomne - men det kan jo være at økningen i belastning ble for stor selvsagt.

Trist igjen nå, etter å ha fått opp håpet litt. Syns dette akvarie-greiene er mer trist enn hyggelig jeg.
Siste av de tre guppyene vi kjøpte ved oppstart funnet død i kveld - halesløret borte, bare pistrer igjen. Er det kampfisken som angriper? Han ser rolig ut når lyset er på. Men angriper guppy hverandre? Platyene er rolige, mye kiving og mas på guppyene. Guppyene er skilt etter kjønn i dyrebutikken, kan d bli mye stress for dem å møte hanner/hunner hos meg?
Dette var leit å høre!

Jeg syns det høres veldig mye ut med 16 nye fisk - det er en ganske stor økning i belastningen. Du kan ha fått en "mini-syklus", men du må måle for å finne ut hvordan den står til. Og så er det de avrevne finnene - jeg gjetter på at det nå har blitt for mye for kampfisken. Se f.eks. her... Jeg tror jeg nå ville satt inn et ynglekar/flytekasse e.l. som han kan være oppi til du har et nytt (og godt innkjørt!) kar på plass. Eller hvis du får til å dele av akvariet med en grovsvampmatte for en periode?? Jeg vet ikke helt hva som er lureste løsning, dessverre.

Har ellers vært litt skriving om guppyer her på forumet siste dagene, se f.eks. i denne tråden.
Enda en guppyhann skamfert i dag - dør vel i løpet av dagen
Jeg ser ikke at kampfisken markerer revir i lys-tid, den virker unnvikende. Men det må nesten være den som er på kjøret - for guppy-hanner tar ikke hverandre? Til nå er det gått med 2 guppyhanner med fine slør og en guppy-hunn med lang hale. De andre guppy-hunnene ser ut til å få være i fred.

Tror også tilleggsbelastningen med 16 nye fisk i et kar som har gått med 6 fisk ble for stor, har utslag på det meste av prøver i dag:

NO2: 0,025-0,05
NH3: 0,15-0,2
NO3: 5
GH: 7
PH: 7
Fe: 0,1

Kjører 40-50 liters vannbytte om litt, og med litt omorganisering i karet så kampfisken kan få sitt eget hjørne å forsvare. Han har hatt et hjørne som han har vært mye i - dette ble raskt inntatt av 5-6 guppyer på torsdag, og nå har han ikke noe fast sted lenger.
Jeg skal se om jeg får tak i et flytekar/ynglekar i morgen - stikker med døde fisk og reklamasjonslapp til Alna. Vil ikke ha flere fisk nå, men kanskje jeg kan ha det til gode.

De skulle få inn Aquael-karene relativt raskt, men kunne ikke si akkurat når. Jeg venter i utålmodighet, for akkurat nå er det krig i karet.
Det er nok desverre Prince som er på farten, ja...guppyhanner kan kives litt, men de skamferer ikke hverandre slik. Og du visste jo at kampfisk ofte ikke liker andre fisk med slørfinner/haler. Han må nok flytte på enerom

Som Kuledrøm også sa, 16 nye fisker var nok å gå litt for langt, særlig i et såpass ny-innkjørt kar. Men med noen vannbytter rir du nok av den stormen også, skal du se !
Tror ikke kampfisk i eget kar blir noe tema. Prince er alvorlig skadd, antar vi mister ham også i løpet av et døgn. Og da blir det ingen ny kampfisk.
Det er veldig vanskelig å vite at jeg utsatte ham for dette, han er en fin kar - morsom og sosial. Hadde gledet meg til å få ham på ungkarshybel.

Den skamferte guppy-hannen fant vi død nå under vannskift, sammen med enda en død guppy-hunn uten utvendige skader. Da har vi mistet 5 guppyer på 24 timer, og snart går kampfisk-hannen.

Har 6 guppy, 8 platy og 2 ancistruser igjen.
enda en guppy-hunn som dør nå. Kan vannbyttene bli for voldsomme? Tilsetter jo både gjødsel og GH+ nå.
...og hvordan - og når - avliver dere skadd fisk?
Kampfisk død og behørig begravet med en platy og tre guppy som har vært med oss fra starten. 1 guppy-hunn er borte, 4 guppy-hunner og en -hann igjen i karet.
Alle 8 platyer ser ut til å ha det bra, det samme med ancistrusene.

Kan jeg håpe på ingen skamferinger nå som Prince er borte?
Ja, det tror jeg du kan. Veldig trist at han ikke klarte seg, forstår at dere er lei dere.

Det ser da ut til å vise seg igjen at fisk som har gjennomlevd mye nitritt får skader og vesentlig forkortet livslengde. Og mange butikk-guppy er ikke særlig robuste fra starten av, så de tåler mindre. Jeg har f.eks. en mistanke om at disse "billige" fiskene som produseres i milliontall lever et særdeles hardt liv, og at tap er en kalkulert "utgift". Spesielt tror jeg de pakkes veldig trangt på sin vei rundt om i verden (mer nitritt). Hvert liv har liten verdi, virker det som. Og guppy-forbruket i hobbyen viser vel at mange fiskeholdere (vil ikke kalle dem akvarister !) har noenlunde samme innstilling.

Dere får ta vare på de som er igjen og la ting stabilisere seg nå fremover en stund, og prøve å få tilbake gleden over fiskene
Takk Silvershaded.

Jeg tror nok du har litt rett i det med guppy.
Det er ganske påfallende at 6 guppy har dødd, men ingen platy?
Antar guppy er mer avlet på.

Jeg regner meg som dyreelsker, men føler ikke akkurat at jeg er noen akvarist. Jeg ble jo advart her inne, men valgte å lytte til rådene fra det som fremstod som en som visste hva han snakket om.
Jeg syns det er trist med guppyene, men de som kom hit på torsdag kjenner jeg at jeg ikke klarer å ta inn over meg. At vi mistet den siste som har vært her noen måneder, var trist.

Å miste kampfisken var virkelig ille. Han var en personlighet, sosial og morsom. Kanskje er alle kampfisk slik?
Jeg har ikke slått fra meg tanken om kampfisk i eget kar, men det tar nok litt tid før det kommer nye fisk i hus. Blir ikke kjøp av nanokar på denne siden av jul i hvert fall.

Litt spent på hva de sier på Alna når jeg ringer dem i morgen... De har jo "garanti" på fiskene, om de dør innen 8 dager får man nye. Men jeg vil jo ikke HA nye - og de kan jo ikke gi meg en ny kampfisk - den ble ikke kjøpt hos dem.

Aldri kommer det mer enn 4-6 fisk av gangen inn i mitt akvarie heller - etter å ha hatt null-verdier lenge var det kjipt å se giftfargene på prøvene i dag. Selv om de ikke er høyere enn at jeg tenker at fiskene burde ha tålt det i et par døgn, er jeg jo ikke så dreven i dette - og dør gjør de. Hunn-guppyene tilsynelatende uten skader.
Jeg har ikke så masse erfaring med kampfisk, men det virker som alle eiere syns akkurat deres fisk er unik Og det er nok ingen tvil om at de er veldig individuelle. Så med tid og stunder, og et nano-kar, prøver dere sikkert på nytt !

Det er en god plan å roe ned fiskekjøpet, ja. I akvaristikken er det sjelden lønnsomt å handle mot bedre vitende.. Får håpe Alna tar ansvar, da...kan vel få en tilgode-lapp ?
Ja, kan jo håpe på det. Men vet ikke om jeg orker. Da må jeg ta med døde fisk, vannprøve og kvittering inn til dem i morgen.

5 døde guppy= 100 kroner, og for å få det, må jeg kjøre over 8 mil og gjennom bomringen i Oslo, det lønner seg ikke.
Så de slipper nok lett unna - noe som ikke er så uvanlig vil jeg tro. Men jeg vil høre hva de sier i hvert fall - de skal få alle verdier, og hele historikken.

Du nevnte noen butikker i Moss, Silvershaded. Er de trygge? Når jeg en gang er klar for å handle igjen mener jeg?
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap