Leifs verden, del 2 (side 150)

Tusen takk alle sammen. Takhøyden er kun 180cm, men har betong gulv....

Det jeg er mest bekymret for er vel hjerte og dets påkjenninger. Alle rundt meg vet hvordan gleden er bare jeg får et lite nytt yngel par i "samlingen" min. I dag har det blitt veldig mye. Startet med at jeg oppdaget 3 huler med egg i alacrina karet, videre til å hente ikke mindre enn 4 damer til mine 3 han cf luelingi. Stakkars, det er klart dem skal få bruke det di har fått utlevert....

Så ventet jeg et par viltfanget cacatuoides, men fikk ikke mindre enn 8, og til slutt på den turen ble det et par med nydelige sp. Abacaxis. Når jeg så kommer hjem å skal klimatisere dem, oppdager jeg egg i ei av bitaeniata hulene.

Ikke rart det tar på et entusiastisk hjerte dette her. Tok noen bilder underveis i kveld ved klimatisering, men synes ikke bildene er gode nok eller fiskene fortjener så dårlige bilder, MEN

Mange som følger tråden min vet knapt noe om apistogramma i det hele tatt, og heller ikke hvor effektivt ei hue graver ut hula si når hun har fått egg. Nå skal jeg legge ut to bilder av apistogramma bitaeniata som i kveld la egg. Bilde 1 er tatt når jeg kom tilbake med di nye fiskene, det andre når jeg var ferdig. Antar et par timer etterpå. Bilde 3 er av hua med eggene, tatt sammen med det første bilde. Dette øyeblikket har jeg ventet på lenge, ikke bare for at dette er en av dem flotteste apistoene jeg vet, men det er fisk jeg har drettet selv =)

Det er helt utrolig hvor effektiv en så liten apistogramma munn kan være. Tenk å hatt ei slik dame.....

Tusen takk for at dere følger tråden min og deler mine "bragder", nykomlinger, egg og yngel nedkomster og min entusiasme. Uten dere hadde det ikke vært fult så moro
heidisen
Gratulerer med nye flotte apistoer :) Du får bare utvide akvarierommet kjapt nå, for rositaebarna jeg har gående her er kjønnsmodne og lager egne barn her for tiden. Har vel 3-4 par som må flytte snart nå.

Rosita står helt klart toppers på listen nå heidisen. Når Tom C er på vei hjem fra hytta søndag, skal han ha med seg noe fisk her i fra. Så skal jeg endre litt på fiske plasseringene for det som var ventet inn av cacatuoides var et par, men ble 8. Synes derfor dem fikk litt liten plass med 110L. Når jeg har fått romstert ferdig, så er det kar ledig.

Om du ikke har lyst til å bytte fisk (apisto) må jeg nok vente til jeg får lønning igjen. Regner med vi blir enige om pris pr PM eller mail. Dem er iallefall veeeldig ønsket

Folkens.... mer glede i vente og en mer huggern LOFFA!!!
Gratulerer igjen Loffa med enda flere fantastiske Apistogramma.

Hilsen
RHD
Takk RHD

Det er ikke lett å vise hvor glad jeg er, og hva dette gjør med meg å ha slike flotte arter av apistogramma. Jeg er overveldet av enorm ydmykhet over å ha anledning til å ha et par fiske rom i kjelleren her, og skulle ønske alle hadde samme mulighet.

Jeg antar at noen av dere kjenner meg så godt at dere vet hvor stor pris jeg setter på hobbyen min, og gleden fiskene gir meg. Engasjemang kommer en langt med, og når en har en som Tom som skjenker en fisk i verdensklasse ja da er jo løypa lagt.

Min oppgave videre er å drette disse og sende generasjoner videre til andre entusiaster, det er vel det eneste jeg forlanger av meg selv. Hver gang noen er her å henter et par eller en trio, er en høytidsdag for meg, da jeg vet gleden jeg har og har hatt med fiskene som forlater meg, blir utvidet til en ny akvarist

Da står ROSITA for tur inn som neste art. Har også ønsket meg denne en stund, og ønske trykket ble sterkere enn sterkest når jeg var så heldig å se disse LIVE hos Simen. Han burde ikke snu ryggen til meg når jeg kommer på besøk =)

Hehe, neida, en avtale har jeg gjort nå i kveld og rositaene er klare for Hof s store sønn når jeg får litt orden nede

Når det skjer så mye som det gjør hos Hofs store sønn om dagene er jeg glad det er bilder som kan bevitne gledene ellers ville nok noen tro jeg farte med løgn.

Om det er gøy å se to fisk ha "sex" skal ikke jeg si noe om, men at det er en opplevelse.... Det kan jeg si. Har nettopp matet fiskene og kom over mine apistogramma elizabethae legge egg og hele prosessen. Kan vel trygt si han bruker lengre tid med dama si enn meg......

Nå har jeg hatt noen dager som overgår alt jeg noen gang har opplevd med denne hobbyen. De nye artene med apistogramma jeg fikk i går har det også bra. Dette blir en strålende vinter, det kan en trygt si.

Ikke alle di nye fiskene var villige til å posere, men skal se hva jeg finner av bilder som kan brukes på kameraet...

1. Her ser en så vidt elizabethae hannen under befruktningen av egg tidligere i dag
2. Sp Abacaxis hannen sjekker om kolba står på 25c. Hunnen er en god del mindre
3. En litt skremt cf luelingi han. Han har nok oppdaget at det har kommet dame besøk, og av den grunn er litt forskrekket.

Ha en aldeles nydelig dag alle sammen
Håper flere blir med i apistogramma gruppen jeg har startet på facebook

Tom C sine sider er også på toppen av anbefalte apistogramma nettsteder
Mhht personvern opplysninger kom jeg til skade for å skrive noe jeg ikke skulle gjort, og har slettet dette så godt jeg kan. Derfor har det blitt litt endringer, dvs slettinger i trådens siste innlegg. Beklager så mye ovenfor den det gjelder og til dere som følger tråden. Til tider blir en så ivrig at en ikke tenker lengre enn nesa peker....
Minner om apistogramma gruppen jeg har startet på FB

Skal med denne gruppen prøve å fremme apistogramma i Norge blant norske akvarister. Gruppen skal i utgangspunktet være for norske akvarister, da det flommer over av utenlandske grupper. Her kan du komme med spørsmål, bilder og ellers det som måtte falle deg inn i vår hobby hva angår apistogramma

Har du intresse for apistogramma og vil være med, finner du oss her:

https://www.facebook.com/groups/506115422744869/?fref=ts
Hvordan går det med de nye diamantene Leif? Har du vært vært ute av akvarierommet enda he he he.
Jo da, som vanlig er jeg inn og ut der og det skjer ting. Må jo på jobben så må ut til tider. VF cacatuoidesene er ganske skye og Tom kunne fortelle om samme opplevelse av dem

Bilde 1 viser en VF han og er veldig lykkelig over å ha fått disse. Har lengtet etter å få VF, eller iallefall viltformen av disse lenge. Se hvor flott han er. Det er hele 8 stykker av dem, men er litt usikker på kjønnsfordelingen på dem.

Jeg skal bytte ut substratet i dette karet da jeg overhode ikke synes det gjør seg i et apistokar.

Bilde 2 viser en cf luelingi herremann som er litt forskremt. Di nye 4 huene er en del mindre og liker å gjemme seg i eikeløvet fra Tom =) Så får ta noen bilder av dem senere.

Sp "Abacaxis" er et flott, men ungt par, og gleder meg enormt til di blir som bildet til Tom, tidligere i tråden viser. Guddommelig flotte. Har ennå ikke fått tatt noen gode bilder, men bilde 3 er iallefall hannen.

Ellers klekker det egg i hopetall i alacrina karet, og antar hele tre kull har klekket nå. Nytt "Xingu" V,A kull har også klekket, egg hos elizabethae, nytt kull klekket hos hongsloi, eldre yngler oppdaget i agassizii karet og slik kan jeg vel fortsette. Alacrina ynglene fra det aller første kullet klarer seg veldig bra og vokser godt. Må nesten gå tilbake for å se hvor gamle disse er nå =)

Håper å kunne påbegynne en ny reol om ikke mange dagene. Et 160L kar er også på vei til å bli gjort til rositae kar. Blir nok 2+2, og om jeg skjønte det riktig var disse kjønnsmodne. Vil bruke tiden jeg trenger for å få det bra før jeg henter dem i Porsgrunn. Hun sa dem ventet på meg, hehe. Gleder meg enormt til dette.

Gruppa jeg startet på FB vokser og vi er 90 medlemmer nå og dette er gledelig.

Som du skjønner Simen skjer det mye selv om jeg ikke er så aktiv her som tidligere. Men skal iallefall oppdatere med bilder etterhvert som jeg får bilder som er gode nok til å legge ut.

Ettersom akvaforum ikke holder avtalene sine så gjør iallefall Drammen akvarie klubb meg glad.

Fikk klubbavisen "Sjøhesten" i dag og der er artikkelen min om apistogramma "Xingu" Vielfleck, Assurini publisert. Hyggelig å se at noe en har brukt en del tid på, kommer til nytte for iallefall noen.

Når jeg sendte artikkelen til AF, fikk jeg beskjed om at den ville bli publisert en av di første dagene. Godt over en mnd siden. Har etter dette sendt mail et par tre ganger, uten en gang å få svar.

Di får seile sin egen sjø tenker jeg og det blir ikke noe innsending av noe som helst senere, ettersom di ikke ser ut til å kunne ønske å motta noe. Dem burde da heller ikke si at det vil bli publisert.

Drit og dra med hele greiene....
Har drive og venta på artikkelen på trykk jeg også!
Men gratulerer med en publisering

Pål
"Basse er kidnappa"! Vi får tru & håpe at det har kommet noe hyggelig i veien. Mitt forslag er da at du legger den ut på FB i mellomtiden... Jeg kjenner han som har starta den norske Apistogramma-gruppen der. Han er hyggelig og imøtekommende, og vil nok trykke din artikkel
Jeg kjenner han som har starta den norske Apistogramma-gruppen der. Han er hyggelig og imøtekommende, og vil nok trykke din artikkel

Er ikke han en real kranglefant da ??
Pål
S i m e n
"Basse er kidnappa"! Vi får tru & håpe at det har kommet noe hyggelig i veien. Mitt forslag er da at du legger den ut på FB i mellomtiden... Jeg kjenner han som har starta den norske Apistogramma-gruppen der. Han er hyggelig og imøtekommende, og vil nok trykke din artikkel :)

Takk Pål, ja det er hyggelig at noen setter pris på det en selv er engasjert i og bruker tid på. Jo da Simen jeg kunne jo høre med han =) Hehe. Antar jeg legger den inn som en del av artikkel samlingen der.

Artikkelen omhandler jo litt mer info enn bare om sp "Xingu" Vielfleck, Assurini. Litt generell info om apistogramma.

herlig å se at så mye egg har klekket siste dagene, men i alacrina karet er det det en kan se på som boksen går eller sjuv og purk. Kan vel trygt si at det er liv oppi der med tre huler med yngler. Hadde planer om noe endringer og flyttinger i kveld, men grunnet familiære ting måtte jeg avbryte akkurat i det jeg hadde begynt.

Det kommer en dag i morgen og i over i morgen.....

Rakk likevel noen bilder før jeg måtte gi meg...

1. Siste Sp. "Xingu" V,A som fikk yngler. Her kommer hun tilbake til hula etter å ha gått en 10 runders kamp mot hannen. Hunnen vant på TKO. Skal si han fikk gjennomgå-

2. Avkom fra hongsloiene som kom fra deg Simen. Gleder meg til disse farger ut litt =)

3. En kamp på 5 runder mellom 2 alacrina huer som begge har nye kull i hulene sine
Pål sine fisker
[I]Jeg kjenner han som har starta den norske Apistogramma-gruppen der. Han er hyggelig og imøtekommende, og vil nok trykke din artikkel :)

Er ikke han en real kranglefant da ??
Pål

Noen vil nok mene det om meg Pål, men som regel er det kortvarig. Av og til hissig som en panduro, men som regel ydmyk og selskapelig som en barlowi. Håper ikke alle ser på meg som en panduro... ; -)

Jeg var vel mer en barlowi type når du var innom her......
Sikkert gammalt nytt for deg, men la en inn en discus-link hos Finn Erik... Den hører jo likegodt inne her.
Er nok som barlowi jeg kjenner deg her på forumet også Leif!

Pål
Takk Simen
Så det sto noe fra Rio Xingu der, men skal se mer på det litt senere i kveld.

Takk også til deg Pål. En lærer vel så lenge en lever og en vokser for hver dag, kanskje jeg er på vei til å bli voksen?

Har fått flyttet på et par grupper nede i kveld, så jeg har nå fått plass til di rositaene som kommer. Dem får plassen i den ene 160L som er i reolen jeg bygget aller sist (2x160L) Hadde et håp om å hente dem i helgen. Skal sammen med en hente en reol i Grimstad og mulig at vi kanskje kunne hente dem på vei hjem?

Ja ellers er det vel tid til det på søndag. Om jeg har sett rett, noe som er litt opp og ned.... så er det 2+6 av di VF cacatuoidesene jeg fikk av Tom sist helg. Åh... di er så utrolig flotte, men ennå noe skye. Skal nok etter hvert også få dem til å spise fra hånda mi.
Oppdaget nettopp at innlegg 3 0 0 0 rundes nå. Dæven det er mye lesestoff det =)

Vil i den anledning takke alle som har bidratt til at tråden har blitt så lang og innholdsrik. Den er fylt av oppturer, nedturer, latter, glede, entusiasme, engasjemang og masse flotte bilder fra hele Norges land

Tusen takk alle sammen =)
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap