Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 151)

Her er det Corydoras spilurus øverst, og lett blandet stiming nederst

[External Image]


[External Image]
Kjempeflotte bilder, og megafine Corydoraser Mona!!
Lurer på en ting Mona, sånn bare for morroskyld=D Tittet litt lengre tilbake i tråden din(igjen)(s.13 eller noe rundt der). De C. Weitzmaniene du kjøpte av Ian Fuller, er det weitzmaniene du har som leksgruppe nå og solgte ungene til for ikke så lenge siden?
Ja, blant annet de, ja Jeg hadde fem voksne viltfangede fra før da jeg kjøpte de 10 ungfiskene fra Ian Fuller. Det var når de 10 F1-ungfiskene ble kjønnsmodne at lek og egglegging begynte. De dro med seg de 5 gamle i leken, så de kastet seg også ut i det
så disse blir f 0,5 de da hehe
Jeg har mine mistanker om at disse Green Laser eggene som ble lagt på mandag, kanskje ikke er av de beste... Det vanskeliggjør vurderingen litt at de er satt til klekking i sortvann, for det gir eggene en misvisende farge. Egg skal mørkne hvis de er gode, og bli gyldne og fine. Men med sortvann blir ALLE gyldne pga eggehinnene tar opp vannets farge. Inkl de som sannsynligvis ikke er gode.

Men nå er det gått noen dager siden eggene ble lagt, og jeg skulle jo tro at de ubefruktede, dårlige eggene ville mugnet nå uansett sortvannsekstrakt eller ei i vannet...? Eller bevarer det virkelig eggene så godt?

Jeg tok en inspeksjon av eggene i dag, siden de ble lagt mandag. Og jeg aner faktisk ikke om 95% av dem er befruktet overhodet! De har en så merkelig "tom" farge, og kun 3 - 4 egg er skikkelig mørke.

Legger ved et bilde (det øverste) som viser en klynge Green Laser egg, der 4 av 5 har denne merkelige fargen jeg ikke helt greier å tolke. Samtidig er det litt misvisende for jeg la lyset bak eggene, slik at de blir kunstig opplyste fra feil vinkel.

[External Image]


[External Image]


[External Image]


De to nederste bildene til innlegget over.
Umiddelbart ville jeg nå si at de så fine ut ,men har jo ikke brukt sortvann til mine heller så vet ikke hvordan de evt. ville sett ut da. Eggene trenger ikke å mugne, men det jeg ser det på er om det er hvit prikk inni de eller svart. Håper de er OK .
Fine bilder Mona.

Jeg gikk til innkjøp av 5 stk Corydoras Cochui. Jeg lurer på om du har noen erfaring med disse?
Hei
Har ikke noen erfaring med disse, men jeg vet at det er en dverg-Corydoras, som bare blir mellom 3 og 3½ cm. Ordentlig søte!
Pass godt på at det ikke finnes noen store munner i akvariet ellers, som kan finne på å ta en smakebit av de små dverg-coryene.

ZLIPPN
Jeg gikk til innkjøp av 5 stk Corydoras Cochui. Jeg lurer på om du har noen erfaring med disse?
Men de går vel sammen med annen Corydoras?

Planen er å ha dem i den nye 105-litern etterhvert. Med bare en annen type Corydoras- Det går vel det?
Det går fint, helt supert!
Lykke til med dem, de er en så artig liten art. Det er ikke så mange dverg-Corydoras arter, så det var morsomt at du har fått tak i en av de som ikke var av de vanligste.
Corydoras pygmaeus er nok den vanligste dvergen, så har vi C. habrosus og C. hastatus.
Jeg jobber i dyrebutikk skjønner du. Så¨jeg har gått og sett på disse i et par uker. Og i dag klarte jeg ikke se på de mer, så jeg kjøpte de-.

Skal se om jeg får tak i fler. Hadde vært fint med en 10 stk til sammen. Skal se om jeg får tatt noen bilder av dem også, er ingen bilder av den i fiskebasen.

Er du sikker på at det er cochoi og ikke habrosus, de er meget like.
Bilder av begge artene finnes her:

Corydoras cochui
og
Corydoras habrosus

Som man ser, har Habrosus et tettere og mere kompakt felt av mørkere, svarte flekker langs kroppssiden, som omtrent lager et bånd. Mens Cochui har mere "salt og pepper" over det hele, finere flekker fordelt over alt.
Ifølge bildene jeg har sett, er C. habrosus mer svart i flekkefargen, mens C. cochui er mer grå.

Er du i tvil kan du jo ta bilder og legge ut for id her på forumet, Zpplin

Har sett nøye på bildene nå. Jeg er ganske sikkert på at det er Cochui. Prøver å få tatt bilder. Men ikke lett, de er meget aktive, og ikke glad i kamerat.
Corydoras og alder :-)
Av og til får jeg spørsmål om hvor gamle Corydoras kan bli. At de kan bli gamle til akvariefisk å være visste jeg, men det eldste konkrete eksempelet jeg har visst om var en leksgruppe med Corydoras sterbai som fremdeles la egg i en alder av 12 år. Så når folk har spurt, har jeg svart "minst 10-12 år gamle".

Nå går det en lignende tråd på Corydorasworld, blant Corydoras-veteranene der Og gjett.... bare gjett hvilken rekord jeg leste om!!

Det er Ian Fuller selv, som har holdt på med Corydoras i over 40 år nå, som fortalte det. Den eldste Coryen han vet om, levde til den modne alder av 43 ÅR! Jeg ramlet nesten av sofaen..
Videre forteller han om en drøss eksempler, Corydoras han har som er f.eks. 17 år, 15 år osv.

Corydoras er altså en fisk man med godt og riktig stell kan regne med å få beholde i mange, mange år Det gjør MEG glad
Det var en innom jobben (dyrebutikken) en dag, som fortalte om at han hadde hatt en corydoras som var nærmere 25-30 år. Han skulle delta i en konkurranse om eldtst akvariefisk. Men noen uker før konkurrasen døde fisken.

Er det ikke typisk
De er jo ikke like i det hele tatt, jeg har deffinitivt habrosus. Bare at de nesten er usynlige mot biltemasanden nå.
Corydoras oiapoquensis egg
I kveld bestemte jeg meg for å bruke 85 literen med de fire Green Laserne som oppdrettskar for yngel, så de voksne fiskene måtte ut. Kontrollerte ph-verdien i det karet mot 128 literen der de andre er, og den var lik, så da bare håvet jeg dem opp og heiv dem over.

Deretter stod jeg en god stund og håvet ut kirsebærreker fra 85 literen. Den bestanden var kommet helt ut av kontroll, og rekene dekker hele bunnen etter fôring. Så jeg tok ut en hel del av dem også, men hvor jeg skal ha dem vet jeg ikke. Får vel hive dem i 180 literen.

Så plukket jeg ut 12 Corydoras oiapoquensis egg fra nederste 160 liter, og la dem i mosen i 85 literen. De har nok allerede hengt i 160 L noen dager, for de var gyldne allerede og ikke klebrige lenger. Derfor fikk jeg ikke "hengt dem" på glasset, men bare la dem i mosen. De kommer nok til å klekke

Nå skal jeg forsøke å finne en måte å legge plast-tanken med Green Laserne i på siden i overflaten av denne 85 literen, slik at når yngelen klekker så svømmer ut i akvariet og ned på sanden. Jeg er fremdeles ikke sikker på om eggene er gode eller ei, de har en så merkelig farge. Men jeg har blitt lurt før av egg jeg ikke trodde ville bli noe av, så de får sin sjanse i enda noen dager.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap