Tropheus Bilder (side 151)

Vibsi
[QUOTE=Roger Kaasa]Kan love deg en ting Vibeke. Din 600 liter blir ikke "tom" med 25 simochromiser. De går i en 600 liter i dag og tar stooor plass enda de største hannene bare er 10 cm. Det er hele tiden 5-6 hunner som tyger og fire dominante hanner som lyser i alle regnbuens farger. Gled deg:) Tror ikke det er det smarteste trekket å ha bright red og moliro i samme burken:)))

"ka e de dåå"? Hehe.. ja gleder meg! Blir flott! Graver de? Har grus i karet idag men vil bytte ut til sand.

Innred simoakvariet som du ville innredet et tropheusakvarie.
Virker som de liker samme forholdene.
kimes
Kiriza er fortsatt det mest attraktive for meg tror jeg, så er slett ikke umulig at det blir en gruppe etterhvert. :-)

Her kommer noen bilder av mine gamle kiriza
Roger Kaasa
[QUOTE=Vibsi][QUOTE=Roger Kaasa]Kan love deg en ting Vibeke. Din 600 liter blir ikke "tom" med 25 simochromiser. De går i en 600 liter i dag og tar stooor plass enda de største hannene bare er 10 cm. Det er hele tiden 5-6 hunner som tyger og fire dominante hanner som lyser i alle regnbuens farger. Gled deg:) Tror ikke det er det smarteste trekket å ha bright red og moliro i samme burken:)))

"ka e de dåå"? Hehe.. ja gleder meg! Blir flott! Graver de? Har grus i karet idag men vil bytte ut til sand.

Innred simoakvariet som du ville innredet et tropheusakvarie.
Virker som de liker samme forholdene.

Leker de i huler eller "åpent"?
Simochromisene leker åpent,gjerne på en flat sten e.l
i går fikk jeg endelig min første tropheus gruppe i hus!
en godt voksen gruppe med 25 pemba kom med båt fra en hyggelig kar i Tromsø
de var mye større enn forventet, og jeg ble selvfølgelig storfornøyd.
så nå er det hakking og napping for å gjenetablere rang osv.
dette er virkelig flotte fisk, som er ett virkelig blikkfang midt i stua.
jeg har hatt av lyset og ikke matet.
hvor lenge bør de ha det mørkt og uten mat?
Det var godt å høre at turen gikk bra. Det er jo nesten synd å selge slik fine fisk, men må man så må man. Da har jeg igjen bare ca 60 Pemba yngel..

Håper du er flinkere til å legge ut bilder enn jeg er.
Tror du kan forsiktig begynne å gi dem mat i morgen. Lite fôr og ofte.
Lykke til.

Gratulerer med nye Tropheus. 2 dager er nok. Du kan mate dem forsiktig nå. Bare gi litt av gangen og se om de tar maten. Øk først matmengde ved neste dag men også bare litt.
enda godt du bestemte deg for å selge de
bilder kommer om et par dager når de har roet seg litt.
da begynner jeg å mate forsiktig i morgen.
greit å skru på lyset i morgen også da?
vet noen mener de bør ha det mørkt de første dagene for å roe seg...?
Du kan bare ta på lyset imorgen grattis med nye fisk!! Gleder oss til bilder!
Grattis med ny fisk reptilfrelst!!

Off topic: Hvilken hund er det du har tattovert på ryggen?
Reptilfrelst
i går fikk jeg endelig min første tropheus gruppe i hus! en godt voksen gruppe med 25 pemba kom med båt fra en hyggelig kar i Tromsø :)

Ja det er kjekt med den Hurtigbåten gitt Gratulerer som ny tropheus akvarist, pemba er jo også en fin art. Jeg fant frem et par bilder av mine første troffer som var pemba. De var bare ungfisk da, disse solgte jeg til Badat i fjor. Flotte fisker da
Når det gjelder Bright Red gruppa mi, så synes jeg fortsatt at de møkker utrolig mye. Har aldri sett så mye møkk i malawi karene noen gang. Kan det være at jeg fòrer de for mye? De får mat morgen og kveld, men ikke mer enn at det blir spist opp i løpet av ca ett minutt.

Er det normalt at Tropheus driter så mye, eller er det bare mine? Jeg har "løst" problemet med å ha kjøpt en batteridrevet slamsuger som kun suger opp møkka og ikke vannet. Tok vannbytte + slamming sist lørdag, 2 dager siden - men ser at jeg må oppi nå med multi vac`en.

hm.... ?
ja de griser mye, vi mater 6 ganger om dagen, men slamsuger kanske en gang i uken. tar det i forbindelse med vannbytte. suger av det vi ser.

Vibsi
ja de griser mye, vi mater 6 ganger om dagen, men slamsuger kanske en gang i uken. tar det i forbindelse med vannbytte. suger av det vi ser

6 ganger om dagen? Jøss - betyr det at jeg fòrer for lite da, 2 ganger daglig? Mener at jeg har lest et sted at de skal mates ofte og lite, men hvor raskt skal maten spises opp egentlig? føler ikke at jeg mater for mye om gangen når jeg ser det tempoet de bruker på å spise.

Hvorfor mater dere 6 ganger om dagen Vibeke? jeg spør fordi jeg er nyskjerrig
disse passer vårt hus og ikke minst fiskene når vi er borte.

nitro øverst 3år
ayla i midten 6år
tequila nederst 2år

Til å begynne med matet jeg også 2 ganger om dagen, men nå er det 5-6 ganger fordel utover dagen med NLS pellets, NLS Grow, OSI Spirulina kombinert med litt Tetra Pro vegetable.

Når det gjelder Burtoni yngelen som jeg har, så får disse NLS grow med litt fin knust OSI og de vokser FORT! Så det er ingen tvil at NLS foret fungerer veldig bra her hvertfall.

2nelise: Hvilken slamsuger har du?
Vidar Alfei
2nelise: Hvilken slamsuger har du?

Noen ganger så er det dyrt å kjøpe billig
Prinsippet er genialt, og jeg bestilte fra nettet og sparte (trodde jeg) 500,- kontra butikk. Problemet er at røret er alt for kort, denne er beregnet til små akvarier, og 450 literen min er for dyp. Dette sto det ingenting om i produktbeskrivelsen da jeg bestilte den, da jeg ringte og klaga så møtte jeg på en noe uvillig person som sa at den var beregnet på små akvarier. Jeg forsøkte å argumentere med at det sto ikke og bla bla bla, men jeg ga opp. Og da jeg selvfølgelig brutte forseglingen da jeg åpnet rikkelrakklet, så får jeg ikke returnert den, selv om den er ubrukt.

Så jeg må med den øverste delen nedi vannet, der batteriene er og ja - da går det itte så bra nei.
Mannen min skal se på om han kan forlenge det røret som slammer på en eller annen måte.

Hadde jeg visst dette så hadde jeg ikke kastet bort de 500,- (var ikke så dyr, men med moms og frakt) Da hadde jeg heller kjøpt en ordentlig en på Krizoo til tusenlappen. For som sagt, ganske enkelt genial løsning, men for meg ble det en dyrebar erfaring.

Vidar, når tror du at jeg kan øke mat mengden til mine? Jeg gir de ikke den grow, men pellets. (NLS) Troffene mine har litt forskjellig størrelse, har et par små i gruppa som er ca 5 cm, ellers så varierer de fra ca 7-11 cm.
vi bruker OSI og det krever større mengder mat, så lenge de spiser aktivt og alt er blir borte på kort tid ser ikke jeg grunn i å mate så lite, fiskene våre holde meget fin form og det er kondisjonen på fiskene som avgjør matmengde. så lenge de holder formen fint og filtrene tåler belsatninge så er det bare og kjøre på. vi bruker triks som dryge vannskifte mate mye så ett vannbytte lite mating i en uke, så masse mat hyppige vannskifter hver 3 dag så har du plutselig 4 til 6 hu fisk med egg..

du mater fiskene etter det du synes er bra, du ser om de er tynne eller tykke.
troffer spiser hele tiden i naturen.
Og denne skulle selvfølgelig brukes til å gjøre rent innimellom ukentlige vannbytter. Da slammer jeg på vanlig måte.
2nelise
Vidar, når tror du at jeg kan øke mat mengden til mine? Jeg gir de ikke den grow, men pellets. (NLS) Troffene mine har litt forskjellig størrelse, har et par små i gruppa som er ca 5 cm, ellers så varierer de fra ca 7-11 cm.

Så lenge du øker sakte, men sikkert så skal det ikke bli noe problem.
Du får gradvis øke mengden, men hvor mye og over hvor lang tid er det ingen fasit egentlig.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap