Tropheus Bilder (side 153)

dette er ikke en bilde tråd men en tråd om troffer, det er moderator som har lagt denne under bilde tråd noen den ikke urde, har er mere info og hjelp en bilder, vi kan jo si det slik da at alt som ikke har med bilder ikke her noe her og gjøre, så da er vi alle of topic.

Hvorfor ville du sette det på spissen, har ikke all medisin snakk og sott snakk vært på spissen også, hører ikke inn under bilde tråd det heller
må vi ikke sitte barnevakt her dette er om dere har lest fulgt med en tråd om hold av troffer osv.

fint med litt off topic som hund en gang i mellom, vi lærer hverandre og kjenne vi har mange felles interesser, dette er en av de få komunikasjons kanalene vi har med alle her inne.

Grunnen til at vi legger ting her er, 1: du slipper alle mailene om at kan vi kjøpe 1 eller 2, kan disse gå med guppyer osv osv, nr 2 de som vil ha slike fisker older til her.
Se her du, her var det moderert litt gitt.

Finnes det noen "pm" funksjon på forumet her? Skjønner ikke så mye av strukturen på dette forumet igrunn.

Bare et hundespørsmål til, så skal jeg ikke skrive mer om hund. Lover!

De ridgebackene dine Kristian, de het vel ikke tilfeldigvis Ninia og Zetu?
kimes
Se her du, her var det moderert litt gitt. :-) Finnes det noen "pm" funksjon på forumet her? Skjønner ikke så mye av strukturen på dette forumet igrunn. Bare et hundespørsmål til, så skal jeg ikke skrive mer om hund. Lover! ;-) De ridgebackene dine Kristian, de het vel ikke tilfeldigvis Ninia og Zetu?

Jeps Så da slår jeg sammen 1 + 1 og gjetter på at du kjenner til Mari ?
Denne tråden har alltid vært "romslig" og syns egentlig den kan forbli det i framtiden også
Noen her inne som har prøvd ut rådasand i minste størrelse på troffer?? Hørte de hadde tilbud på dette her i dyrebutikken og vurderte å sjekke det ut. Eller blir dette helt noe annet??

Mvh Linda

det blir vel nesten likt biltemasanden det, det funker veldig bra det, men den har ingen PH buffer som argonitt sand har. men vist du ser bort fra buffer egenskapene så er den bra, troffer liker og flytte på sand. vi har litt forskjellig sand typer i karene våre, argonitt er den beste sanden, alger fester seg dårlig til den i bunn. den har buffer egenskaper på PH siden, den er hvit og du får den i fine str på korn. selges faktisk billig i bergen.
kimes
Se her du, her var det moderert litt gitt. :-)

Jepp, dere blir noe vel ivrig på off topic så da må det ryddes litt.

kimes
Finnes det noen "pm" funksjon på forumet her?
Nei, kun en mail funksjon.

Kristian Hennig
Denne tråden har alltid vært "romslig" og syns egentlig den kan forbli det i framtiden også;)

Er helt ening, men minner også om retningslinjene som bl a sier at AkvaForum.no er et nettsted der akvariehobbyen står i sentrum. Når du skriver i forumet bes du holde deg til diskusjoner innenfor disse rammene. Emner utover dette kan tas opp i forumet "Off topic - diverse".

Dette er blitt etterhvert en meget omfangsrik tråd, utrolig mye bilder og masse flott diskusjoner om det meste som vedrører tropheus.

Hvis det blir for mye off topic og siteringer ( spesielt tropheus folk er ivrige på sitering knappen) blir det fort en for omfangsrik og lite oversiktlig tråd for nye lesere.
Tilbake til Tropheus hold: jeg gir meg ikke med den bæsjinga til mine troffer. Jeg skal ta bilde slik at dere forstår hva jeg mener. Var innom dyrebutikken i dag og kjøpte en hevert som KUN skal brukes i dette karet. Så får det bare gå ned i bøtta. Håper det holder med en bøtte for å få mesteparten. Det ergrer meg veldig - det er jo ikke særlig pent heller, eller?

Skjønner ikke dere som tar sjelden slamming, enten er det noe galt med bunnlaget mitt, pumpene mine, troffene mine eller fòret. Eller kanskje det er meg? - prøve å være mindre hysterisk?

Uansett, jeg velger å tro at den møkka som ligger ikke er bra for vannkvaliteten. Men det er vel ikke bra å slamme annenhver dag heller (stress).

Jeg skal flytte sirkulasjonspumpa i dag og gå tilbake til svamp i den innvendige pumpa istedet for filterwatt.
Hvor mye sirkulasjon kjører du da?

Hvilke filter bruker du?

Jeg bruker en 10-15x regel hos meg hvertfall.

Dvs. i 540 literen kjører jeg en sirkulasjon på tilsammen 7-8000 l/h
Bruker 2 sirkulasjonspumper på 3000 l/h hver + filterne som jeg har (Eheim 2080 og Eheim 2028).
Unnskyld meg Vidar, men 10x15 sier meg ingenting.

Jeg har en Utvendig Tetratec EX 1200 og det er god trykk i den. I tillegg så har jeg en innvendig filterpumpe, husker ikke nå kapasiteten, og så har jeg en liten sirkulasjonspumpe for ekstra sirkulasjon.

Nå begynner jeg å lure på om jeg har for lite? Men det var dette jeg hadde i 540 literen til malawiene og det funket i massevis. Nå snakker i om et kar på 100 liter mindre...
2nelise
Unnskyld meg Vidar, men 10x15 sier meg ingenting. Jeg har en Utvendig Tetratec EX 1200 og det er god trykk i den. I tillegg så har jeg en innvendig filterpumpe, husker ikke nå kapasiteten, og så har jeg en liten sirkulasjonspumpe for ekstra sirkulasjon. Nå begynner jeg å lure på om jeg har for lite? Men det var dette jeg hadde i 540 literen til malawiene og det funket i massevis. Nå snakker i om et kar på 100 liter mindre...

Det jeg mener er at dersom en har feks en 540 liter akvarie, bruker jeg minimum filter og sirkulasjonspumper som gir 540 x 10 = 5400 l/h.

I ditt tilfelle så har du rundt 440 liter?
Da bør du ha sirkulasjon på 440 x 10 = 4400 l/h

Pumpen din har maks "Water Flow: 1200 Litres per hour"
Og med den innvendige så har du kanskje toppen 2000 l/h, men kommer ann på hvilken innvendig pumpe du har.

Som du ser kan det være liten sirkulasjon som gjør at dritten som legger seg på bunnen ikke klarer å sirkulere og bli tatt opp av filterne.
Jeg er tydligvis litt treg i oppfattelsen, men jeg tok den før du rakk å svare. Men så måtte jeg ta omstart på pc`n * jada ro ro *

Jeg har tydligvis for dårlig filterkapasitet til å ta unna dette. Hva bør jeg gjøre nå da?
2nelise
Jeg er tydligvis litt treg i oppfattelsen, men jeg tok den før du rakk å svare. Men så måtte jeg ta omstart på pc`n * jada ro ro * Jeg har tydligvis for dårlig filterkapasitet til å ta unna dette. Hva bør jeg gjøre nå da?

Tror ikke du har for dårlig filterkapasitet, men for dårlig sirkulasjon.
Dersom du har en sirkulasjonpumpe på 2-3000 l/h. så sett den inn og se om det endrer seg.
Vet ikke helt om vi "snakker samme språk" her, jeg skjønner ikke det der med sirkulasjonspumpe. Hos meg, så kjøpte vi en sirkulasjonspumpe til 540 literen. Det er en liten sak som kun sirkulerer vannet, that`s it.

Vel, her kommer noen bilder så skjønner dere hva jeg mener. Og OBS! jeg slamma i går faktisk. Det går jo ikke an å ha det slik, hverken for meg eller fiskene
Her er et eksempel på en god sirkulasjonspumpe. Det fins uttalige typer og modeller av sirkulasjonspumper.

Utfra bildene du har så ser det ut for meg som du har for dårlig sirkulasjon.

I min 540 liter har jeg gående over 50 tropheuser og har aldri hatt problem med at avføringen blir liggende, men som tidligere skrevet så har jeg mye sirkulasjon der.
Det blir neste invistering, ny pumpe. Så bra at vi har denne tråden og at vi kan hjelpe hverandre. Dette møkk opplegget her i huset er et problem for meg - sikkert også for troffene.

Det er nesten blitt sånn hos meg at - søren - det var ikke så artig med tropheus allikavel *snufs* - men jeg elsker jo disse fiskene...

Linda, og ellers alle andre "nybegynnere" i tropheus verden som leser dette: sørg for skikkelig filterkapasitet, da tydligvis troffer griser mer enn "vanlige" ciklider.
Vidar Alfei
[URLBLOCK1] er et eksempel på en god sirkulasjonspumpe. Det fins uttalige typer og modeller av sirkulasjonspumper.

Jeg skjønner ingenting jeg. Jeg er tydligvis ikke "den skarpeste kniven i skuffen", disse jet sirkulasjonspumpene RENSER jo ikke møkk, de sirkulerer bare vannet? Eller er jeg helt ute på vidda her? Det er jo en slik liten sak jeg har i karet.... Nå husker jeg ikke kapasitet, men det skulle holde i massevis til 540 literen, hvorfor funker den ikke i 450 literen da?????

*hjelpe meg* jeg blir jo nesten deppa av dette
Siden det heter sirkulasjonspumpe, så ligger forklaringen i ordet... "Sirkulasjon".

Denne renser ikke! Noen typer kan en koble filter til under og får da en delvis ok filterløsning.

Dersom du ser på bildene du la ut, så ligger møkka på de plassene det ikke er vannstrømmer i akvariet. Ergo så må det mer sirkulasjon til.

Tenk deg hvordan Tropheus lever i naturen, enkelt nær elver og langs klipper med mye vannstrømmer, så derfor forsvinner møkka da.
2nelise
Linda, og ellers alle andre "nybegynnere" i tropheus verden som leser dette: sørg for skikkelig filterkapasitet, da tydligvis troffer griser mer enn "vanlige" ciklider.

Lol... kan ikke annet enn å le litt. Du er nå god og da. Det er godt at noen passer på oss som er nye og det er folk veldig flinke til her inne.

Når det kommer til filtrering og sirkulasjon har jeg en Fluval FX5 som hovedfilter og en filtermodul med blåfilter drevet av en maxi-jet ph 1200. Jeg har også to sirkulasjonspumper som jeg tenkte jeg skulle sette inn, men de bør vel være litt strategisk plassert?? Det er en maxi-jet ph 900 og en Boyu sp 1200.
Så da er vel spørsmålet om dette holder i min 400 l. Det bør vel kanskje det eller??

Når det kommer til plassering er vel dette også ganske viktig? Jeg syntes det er kjedelig hvis jeg ikke får sjult alle pumpene, men fornuften sier meg at ikke alle fire kan stå i samme hjørne lissom..hehe..
Hvordan har dere plassert sirk pumpene deres??

Mvh Linda

P.S. 2nelise: Kan fortelle at jeg gav etter for mine "lyster" idag og raste opp i dyrebutikken og kjøpte rådasand. Det var litt dyrere, men 119.- for 25 kg kan jeg leve med. Nå er det 50 kg sand i karet, alle pumper går for fullt og jeg kan starte innkjøringen av karet. ENDELIG!!

Linda Kristin [B
P.S. 2nelise:[/B] [I]Kan fortelle at jeg gav etter for mine "lyster" idag og raste opp i dyrebutikken og kjøpte rådasand. Det var litt dyrere, men 119.- for 25 kg kan jeg leve med. Nå er det 50 kg sand i karet, alle pumper går for fullt og jeg kan starte innkjøringen av karet. ENDELIG!![/I]

Ikke for og vøre slemm da.. men var det dyrt?? jaja iforhoild til biltema sand så var den jo dyr ja.. hmm nesten 5 ganger så dyr faktisk...

har sand i karen her hjemme som kostet 500 kr for 18.8 kg..... agronitt sand,,

PS Vibsi... De har hevet prisen bitte lite granne (!) på agronitt sand no ja.. til 800 kr.
Tilfeldig bekjentskap
© L
Reklame for plussmedlemskap