Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 154)

Jeg la til noe mere tekst over bildene av yngelen rett etterpå, Elin
Det står om det der.
ElinH
Åh, de har klekket :-) Så morsomt! Interesant å se de bildene. Igjen en helt ny "type" plommesekk; langstrakt, liksom. Til forskjell fra atroene som hadde to digre poser på hver side av hodet. Har alle klekket nå, Mona? Skal bli moro å følge disse fremover :-)
Hehe, jeg er for kjapp på avtrekkeren

Tegner til å bli en flott størrelse på et kull dette, Mona. Utrolig spennende
Greatulerer med yngelen! (fin førjulspresand dette!) De var utrolig søte der de lå Plommesekken var ikke så stor men mer langstrakt og fin Når mine aeneus klekker så dekker plommesekken 3/4 av kroppen og stikker ut på alle sider, men det er vel kanskje fordi de klekker allerede etter 3 dager.. :p
Inaktiv bruker
di var jo kjempesøte =
Atropersonatusen din var fin. Vi har også disse, men de er ikke helt like dine. Våre har en svart maske... Hva kommer det av?

våre er heller ikke sky.. kan kanskje komme av at de er ganske unge ennå?

Hilsen Liselotte
Virkelig fin yngel

Nå har Cochui kommet til et eget kar som de skal dele med nyinnkjøpt Sterbai.
Kentis
Atropersonatusen din var fin. Vi har også disse, men de er ikke helt like dine. Våre har en svart maske... Hva kommer det av? våre er heller ikke sky.. kan kanskje komme av at de er ganske unge ennå?


Mine har også øyemaske, den fremkommer bare ikke så godt på akkurat det ene bildet Eller...fiskene har vel mere grå enn svart maske, og blitzen "blendet" bort hele øyemasken. Tror også den Atroen på bildet var ganske engstelig for å våge seg ut i det åpne midt på blanke dagen... Da blekner de jo litt.
Men de har maske altså

Sannsynligvis er dine både unge, og kanskje også akvarieoppdrettet. Vet du noe om det? Om de er viltfanget eller akvarieoppdrett? De er nok mere "selvsikre" dersom har vokst opp i akvarium Det at dine er unge som du sier, tyder egentlig på at de kan være akvarieoppdrettet, for viltfangede fisk er (iflg.min erfaring) stort sett voksne. Unntak forekommer, men jeg synes de som oftest har en viss størrelse og alder, ofte til og med helt utvokste (størrelsesmessig).

Det er en nydelig art, disse Atropersonatusene, det er det overhodet ingen tvil om. Jeg er småmisunnelig på Inger Anne og Elin H her på forumet, som har greid å få til oppdrett på dem. Mine nekter!

[External Image]
Her er et gammel bilde, fra da jeg nettopp hadde fått dem i fjor vinter (en måned etter kjøp).

Der fremkommer denne øyemasken bedre
Faen!

Alle de 5 Cochuiene er døde. Jeg skulle se på karet i stad, og så at en Sterbai slet litt med å svømme-. Jeg så etter Cochuiene, men de var ikke å se, før jeg så foran filteret. Der lå de døde. Jeg fanget alle fiskene og tok de over i det andre karet, men Cochuiene var og ble døde, men Sterbaiene ser ut til å komme seg. Nå skal vannet testet.

Må se om jeg kan få tak i noen sånne igjen.
aha.. sånn å forstå..
Jeg antar at det er oppdrettsvarianeten ja. De er utrolig vakre. Våres har lekt, men det har ikke blitt noe ut av det. De har fra dag 1 svømt opp og ned vinduet her og kost seg skikkelig, sånn det har sett ut hvertfall.
Vi har også aenus, her er det noen av disse som er stinne av egg, så håper det blir noe snart.. hehe.
og de siste innkjøpte er virginiae. De er utrolig fine de og, angrer ikke på kjøpet av de!

Hadde vært artig å fått til lek på disse, men vet ikke om vi har de optimale forholdene for det i et selskapskar.
Auda, det var fryktelig leit... Håper iallefall Sterbai'ene kommer seg.
Har du en test for ammoniakk hjemme? Hvilken ph hadde/har du i det karet her...? Hvis ikke det er nitritt, så kan det være ammoniakk om ph er over 7.
Det må ha vært en form for forgiftning tror jeg, siden alle døde så brått.
Ble de pakket alle fem i samme pose da du kjøpte dem i butikken?

ZLIPPN
Alle de 5 Cochuiene er døde. Jeg skulle se på karet i stad, og så at en Sterbai slet litt med å svømme-. Jeg så etter Cochuiene, men de var ikke å se, før jeg så foran filteret. Der lå de døde. Jeg fanget alle fiskene og tok de over i det andre karet, men Cochuiene var og ble døde, men Sterbaiene ser ut til å komme seg. Nå skal vannet testet.
Er ikke ammoniakk. pH ligger på ca 6.5. Testa det før jeg tok de oppi karet. Cochuiene har jo gått i det andre karet i nesten en uke, ikke noen tegn til sykdom der. Sterbaiene pakket jeg i to poser bra butikken i dag- Jeg jobber der så fikser det selv- Ikke sykdomstegnpå de der. Sterbaiene kommer seg nå.

Skal teste Nitrat, er nemlig tom for Nitrit-test. Skal jeg teste GH også eller?
Jeg trenger hjelp mona!
Jeg vet neimen ikke hva som kan være årsaken til så brå massedød, men jeg må tilstå at det første som slår meg er: forgiftning. Et eller annet har forgiftet dem. Sprayet med noe - hva som helst - i samme rom som karet i det siste døgnet? Småsøsken som kan ha stappet noe muffens i karet i et ubevoktet øyeblikk? Kan du ha hatt rester av sterke vaskemidler på hendene, og så stukket hendene i akvarievannet kort tid etterpå?
Selv er jeg veldig, veldig nøye med å alltid skylle hendene mine i masse rent og rennende vann etter at jeg har f.eks. vasket kjøkkenet, brukt rengjøringssprayer o.l. Jeg gjør det alltid med en gang jeg er ferdig å vaske med slike midler, fordi plutselig er det noe jeg skal gjøre i et akvarium og så glemmer jeg at jeg kan ha rester av rengjøringsmidler på hendene fra tidligere på dagen. Slike rengjøringsmidler kan være ren gift for livet i akvariet! Drepte en hel koloni med røde krystallreker en gang, fordi jeg tørket dekkglasset deres med tørkepapir som tidligere hadde vært brukt til å tørke av JIF vindusspray fra vinduet med....

Jeg vet egentlig ikke, men jeg tipper altså forgiftning. Du får tenke nøye og godt gjennom tingene, og se om det er mulighet for at noe kan ha kommet i vannet.
Hmm

Har ikke hatt noe i vannet nei. Vasket fingrene godt også

skal kjøpe Ammoniakk og nitrat test i morra

så får vi se hva som er galt

God klekkeprosent på Green Laser-eggene :-)
Det ser ut til å bli overraskende bra klekkeprosent på Green Laser eggene!

Mye bedre enn jeg hadde trodd i min villeste fantasi. Kult! Det er jo tross alt første gangs egglegging for disse fiskene, og mange egg "levert", så det pleier jo ofte å bli litt "slurv" fra fiskenes side da, hehe Jeg gikk først rundt og trodde at kanskje bare 10-20 prosent av eggene ville klekke og bli noe av. Men siden dagene gikk og ingen mugnet, begynte jeg å se litt mere lyst på det Det er jo egentlig helt utrolig at ingen har mugnet. Sortvannsekstrakt i klekke-vannet er iallefall veldig effektivt.

Hadde en liten opptelling i formiddag i klekketanken, og av de eggene jeg klistret på veggen (77 stk om jeg ikke husker feil) så er det bare 10-12 stk som ikke er klekket enda. Men de ser fine ut, merkelig nok, så de får henge litt til. Usikker på hvor mange dager jeg skal gi dem, nå har det tross alt gått en uke. I tillegg la jeg jo noen egg på bunnen, men de vet jeg ikke hvordan det går med (det ligger eikeløv der).

Eggene har brukt litt lenger tid enn vanlig på å klekke, de har jo stått til klekking uten spesiell oppvarming i romtemperatur... og den ble ganske lav enkelte netter i klekkeperioden, fordi jeg glemte vinduet åpent på luftegløtt et par netter. Uten akvarielys på, blir rommet ganske kjølig om natta. 20-21°C. På dagtid er det vanligvis 25-26°C. Her om dagen kom temperaturen der inne opp i 27,4°C og da måtte vinduet opp igjen. Det er den hersens luftavfukteren som varmer så veldig. Skal bli fornøyd den dagen jeg kan skifte den ut med air-conditioneren, men slik som ståa er med gubben og prolapsen, blir det ikke med det første den blir innstallert. Hull i veggen og greier må jo lages, og det får vi ikke gjort nå.

I dag er det en uke (forrige mandag) siden disse Green Laser-eggene ble lagt, så jeg gir de siste eggene et døgn til. Har ikke lyst å fjerne dem så lenge de ikke ser hvite eller mugne ut.

Jeg har lyst å flytte yngelen til ny tank snart, men jeg må vente til de siste eggene klekker. Det er ikke så mange yngel å se egentlig. De gjemmer seg selvsagt under mosedotten (en bitteliten en, holdt på plass av en liten stein på bunnen) og under eikeløvet.



Testet vannet for alt på jobben i dag.

Eneste som var varierende var nitraten.

Det var 12,5mg/L i det gamle karet og 0 mg/L i det nye. Kan dette ha noe å si?
Nei, det hørtes ut som et helt normalt nitratnivå med 12,5. I et beplantet kar kan det godt ligge på mellom 10-15, ettersom planter trenger det som næring.
Hmm, men hva kan det være da?

Skjønner det bare ikke
ZLIPPN
Hmm, men hva kan det være da? Skjønner det bare ikke


Post et nytt innlegg under Sykdom eller noe, og se om det kan komme svar fra andre. Ikke alle som leser her i min personlige akvarietråd, vet du
Ta med all info du har skrevet hittil om saken, inkl vanntester og alt.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap