- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 154)
Tropheus Bilder (side 154)
Postet 11.02.09 kl 18:06
Postet 11.02.09 kl 18:14
saffen[QUOTE=Linda Kristin [B]P.S. 2nelise:[/B] [I]Kan fortelle at jeg gav etter for mine "lyster" idag og raste opp i dyrebutikken og kjøpte rådasand. Det var litt dyrere, men 119.- for 25 kg kan jeg leve med. Nå er det 50 kg sand i karet, alle pumper går for fullt og jeg kan starte innkjøringen av karet. ENDELIG!![/I]
Ikke for og vøre slemm da.. men var det dyrt?? jaja iforhoild til biltema sand så var den jo dyr ja.. hmm nesten 5 ganger så dyr faktisk...
har sand i karen her hjemme som kostet 500 kr for 18.8 kg..... agronitt sand,,
PS Vibsi... De har hevet prisen bitte lite granne (!) på agronitt sand no ja.. til 800 kr.
Hehe.. no problem her. Som jeg skrev og mente var at den sanden er litt dyrere enn biltemasanden, men utover det er den faktisk ganske billig..hehe..
Grunnen til at jeg ikke kjøper slik dyr sand er at jeg ikke er så stor fan av hvit sand. Blir for hvitt...hehe..
Mvh Linda
Postet 11.02.09 kl 18:16
Postet 11.02.09 kl 18:24
Postet 11.02.09 kl 18:28
Postet 11.02.09 kl 18:31
er sanden for fin får du slike annsamlinger med drit. slik er det bare med fin sand bruker dere litt grovere sand en den fineste slipper dere dette problemet med driten som er over alt. så fin sand er bra og se på men ikke godt bunnsubstrat, fin sand før lite sirk i bunn og har en tendens til og rottne vist du ikke har dyr som fikser dette for deg. derfro liker vi sand med litt størelse på kornene så har du ett bedre grunnlag for at bunn substratet ditt også skal fungere som filter, husk at det ligger mye gode baktereier i bunnsubstratet ditt.
i biltemasanden sin str så har vi bestandig funnet sort råtten sand som stinker noe helt sinnsykt. men aldri med sand med større korn, knust skjellsand osv. dette bunnsubstrate er også ett stort filter. men biltemasanden funker heller dårlig som filter.
i biltemasanden sin str så har vi bestandig funnet sort råtten sand som stinker noe helt sinnsykt. men aldri med sand med større korn, knust skjellsand osv. dette bunnsubstrate er også ett stort filter. men biltemasanden funker heller dårlig som filter.
Postet 11.02.09 kl 21:06
Postet 11.02.09 kl 23:52
Postet 11.02.09 kl 23:55
Postet 11.02.09 kl 23:59
Postet 12.02.09 kl 00:12
Postet 12.02.09 kl 00:17
Postet 12.02.09 kl 00:41
Postet 12.02.09 kl 00:45
Postet 12.02.09 kl 00:51
Gratulerer med lek etter et par dager i karet - ikke værst
Når det gjelder filtrering i karet mitt, den innvendige pumpa pumper bare 1000 L i timen. og den utvendige 1200. Den lille powerhead`n vet jeg ikke. Men skjønner jo at filtreringssystemet i karet er underdimensjonert til troffer.
Bør jeg skaffe meg en ekstra utvendig pumpe å ha i motsatt hjørne av den jeg har? Eller hvordan skal jeg fikse dette?
Når det gjelder filtrering i karet mitt, den innvendige pumpa pumper bare 1000 L i timen. og den utvendige 1200. Den lille powerhead`n vet jeg ikke. Men skjønner jo at filtreringssystemet i karet er underdimensjonert til troffer.
Bør jeg skaffe meg en ekstra utvendig pumpe å ha i motsatt hjørne av den jeg har? Eller hvordan skal jeg fikse dette?
Postet 12.02.09 kl 08:11
2neliseGratulerer med lek etter et par dager i karet - ikke værst :-) Når det gjelder filtrering i karet mitt, den innvendige pumpa pumper bare 1000 L i timen. og den utvendige 1200. Den lille powerhead`n vet jeg ikke. Men skjønner jo at filtreringssystemet i karet er underdimensjonert til troffer. Bør jeg skaffe meg en ekstra utvendig pumpe å ha i motsatt hjørne av den jeg har? Eller hvordan skal jeg fikse dette?
Jeg hadde kjøpt en fluval FX5. Den er rå.
Postet 12.02.09 kl 08:29
Postet 12.02.09 kl 08:39
2neliseEtter å ha lest om bunnsubstrat her nå, så skal du bare være glad at du ikke fikk tak i biltemasand.
Det er ikke det at den heter biltema som er problemet, men det er at den er for fin sand uavhengig om den heter Biltema, Rådasand eller andre navn.
Grunnen til at den lukter er fordi en har for fin sand som nevnt tidligere av andre og da ikke vil få luft til nederste del av bunnlaget. Det som lukter er ammoniakk dannelser i sanden.
Når det gjelder filtreringen din så har du en Tetra Tec EX 1200 i et akvarie på 440 liter.
Jeg skal si min personlige mening om det filteret og det er at det ikke holder det som er anbefalt liter antall fra leverandør.
Dersom du ser på testen som Frank Angell har gjort her. Støtter jeg det han sier med de erfaringene jeg har hatt med det filteret.
Nå i dag bruker jeg kun Eheim 2026, 2028 og 2080 pumper i alle akvarier. Det koster med Eheim, men mer driftsikre pumper skal en lete lenge etter.
Det fins mange bra Eheim filter også som er billigere enn FX5.
Men skulle jeg først kjøpt et filter så hadde jeg lagt til noen kroner å kjøpt et skikkelig som en kunne brukt senere dersom en ønsket et større akvarie.
Postet 12.02.09 kl 09:10
Har lest testen til Frank nå.
Det er en ting jeg ikke forstår da - hvorfor funket dette utmerket i 540 literen da jeg hadde den oppe å gå? OG - i dette karet nå, 450 literen. Da jeg hadde malawiene i karet så var det null problem. Når troffene kommer i karet så hoper møkka seg opp.
Fordi tropheus sviner mer enn andre fisker? Nå har jeg ikke lest hele denne tråden fra A -Å, men etter at jeg ble aktiv her inne så er det minst to stk. som var i ferd med å skaffe seg tropheus. Jeg har ikke fått med meg noen anbefalninger om at det er viktig med overdimensjonerte filtre til tropheus kontra malawi eller andre fisker.
Pr. dags dato så har jeg ikke råd å kjøpe et ekstra filter i den størrelses orden og priser vi her snakker om.
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå jeg...
Det er en ting jeg ikke forstår da - hvorfor funket dette utmerket i 540 literen da jeg hadde den oppe å gå? OG - i dette karet nå, 450 literen. Da jeg hadde malawiene i karet så var det null problem. Når troffene kommer i karet så hoper møkka seg opp.
Fordi tropheus sviner mer enn andre fisker? Nå har jeg ikke lest hele denne tråden fra A -Å, men etter at jeg ble aktiv her inne så er det minst to stk. som var i ferd med å skaffe seg tropheus. Jeg har ikke fått med meg noen anbefalninger om at det er viktig med overdimensjonerte filtre til tropheus kontra malawi eller andre fisker.
Pr. dags dato så har jeg ikke råd å kjøpe et ekstra filter i den størrelses orden og priser vi her snakker om.
Vet ikke helt hva jeg skal gjøre nå jeg...
Postet 12.02.09 kl 10:38