Sølvi sine coryer og litt til :) (side 154)

Hold deg unna lunar wrasse - det er visst djevelen! Det var ei på The Puffer Forum som skrev et hysterisk morsomt stykke som het "Lunar wrasse - beautiful disaster". Dessverre eksisterer ikke det stykket på TPF, lenger, så jeg kan ikke linke til det. De hadde forreten en utrolig flott og ganske stor slik en på Midtun i Åsane i dag. Det er ingen tvil om at det er en vakker fisk! Men snill, det er den ikke!
Tror nok jeg skal holde meg unna den ja .
Ble anbefalt en Yellow Wrasser til dette bruk og den skal være fredelig
Selv har jeg siklet litt etter six line wrasse. Den er liten nok til å kunne gå hos meg, og den er tøff nok til å kunne bo sammen med klovnene mine. Men, jeg har igrunnen ikke plass til flere fisker i karet mitt - det er ulempen med et relativt lite kar - og jeg tør ikke rokke på aggresjonsbalansen som er der. Nå blir jeg jo nødt til å kjøpe en ny salarias, da Sjarmøren jo er borte. Kanskje får jeg en som er snillere enn det han var. Det er i det minste slutt på kyssemerkene på siden av Fruen nå. Jeg vet ikke hvorfor Sjarmøren la akkurat den fisken for hat.
Six lineren er og en fisk som spiser fireworms .Har hatt den tidligere ,men solgte den da den ble litt for "hissig" mot enkelte av mine fisker.

Salarisen er jo og en forholdsvis hissig fisk ,ihvertfall noe den blir litt eldre,men en artig skrue er den
Kom hjem fra jobb i sted og oppdaget plutselig noen egg fra Oiapoquensisene
Lenge siden de har lagt egg nå .så at de var litt aktive i går ,men ikke noe mer .
Plukket bladene de var lagt på og hev de over i karet på pc/soverommet-rommet der det går noen små C121-yngel og.

Et bilde av et par av disse småttisene.

[External Image]
Sverddagerbabyene går fremdeles i yngelkaret ,aner ikke hvor jeg skal slippe de løs.
Reiser på ferie på fredag så de burde fått et annet sted å bo. I dette karet går det noen Blond ,flerfarget undersverdguppy-hanner og jeg er litt usikker på om jeg tør å slippe de løs sammen med de.

[External Image]
Tror nesten de bare må få være her til vi kommer tilbake. Får be fiskepasserne følge litt ekstra med de. Veldig kjekkt/praktisk å ha fiske/hundepassere i huset

Ellers hadde jeg hyggelig besøk i går ,Inger Anne og en annen akvarist "Loki" her på forumet og som vanlig masse fiskeprat . Ble nok litt hundeprat også siden vi alle har hunder.

Tok noen bilder forleden av en skive som folder seg ut ,de er skikkelig artig når de er sammenfoldet og nydelig når de er helt åpen .

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Så var ferien over for denne gang,godt å komme seg vekk litt selv om det var i varmeste laget for meg med 37-38 grader og vindstille de første dagene.
Full i myggbitt ble jeg også så holder på å forgå av kløe ,men det var en fin og avslappende ferie ,så bør ikke klage.

Fikk og med meg et par fotbehandlinger med Gaffa Rufa-fisker der ,kanskje bedre kjent som doktorfisker og skal ha god effekt på eksem og psoriassis. Føttene ble ihvertfall silkemyke og all hard hun forsvunnet ,vel verdt å anbefale

Her hjemme står det fint til med fisker og reker mm heldigvis. De små sverddragerne som gikk i fødeboksen svømte fornøyd rundt i karet da vi kome hjem. Boksen hadde nemlig veltet og de kunne svømme fritt ut ,så nå svømmer det ca.30 stk. der. Må nok finne på noe annet når de blir litt større ,men det problemet tar jeg senere.

Noe Oiapoquensis-ungdommer fikk seg nytt hjem i dag og kom til et stort kar så de riktig kan boltre seg i

Nå minker det på disse ungdommene og godt er egentlig det for de har for liten plass for øyeblikket. Men blir de ikke solgt med det første .så tror jeg nesten de skal på komme ned i 222 literen og gå der .

[External Image]
De doktorfiskene kunne jeg tenke meg å prøve en gang, det var faktisk en gjeng av de på auksjonen jeg var på sist og jeg hadde litt lyst på de, men så var det plassen da....de blir vel litt for store for mine kar.

Det har på et eller annet vis gått meg hus forbi at du har drevet med kampfisker, enda jeg har fulgt tråden din så lenge jeg har vært på forumet
Da kan jeg kanskje spørre deg om hvordan det er med kryssning av de forskjellige typene, for jeg tror hunnen og hannen som har lekt er forskjellige...men det er vel greit å blande kampfisker? Eller er det fy som med andre arter?

Og jeg skulle forresten ønske jeg bodde nærmere, for Oiapoquensis har jeg veldig lyst på, de er flotte
Ikke så rart du ikke har fått det med deg for det er veldig mange år siden . Var vel før jeg ble medlem av Akvaforum ,har holdt på endel år etterhvert vet du

Hvordan det er med krysning av disse vet jeg dessverre ikke ,men du kan jo spørre guruen på Bettaer ,Svein Antonsen om dette ..

Oiapoquensisène er kjempeflotte ,men her i mitt område er det dårlig med interesse for spesielle coryer. De fleste av de jeg selger ,dette gjelder andre typer og ,går til helt andre steder enn Bergen. Ja ja noen har jo blitt solgt til folk her og da ,men stort sett forsvinner de til andre kanter av landet.

Oiapoquensisene ser ut til å trives. Suser rundt når de tror ingen ser de, og stivner til når de merker at noen har oppdaget de. Herligste ungdommene.

De er jo litt morsomme når de stivner til da he he.

I dag har jeg fått levende cyclops i posten og for første gang forer jeg med levende for .Dvs. jeg forer jo med nykjekket artemia til yngel ,men det blir liksom noe annet.

Karene som har fått dette nå er det med C121 og Eques,sp. black og green laser. Det er disse fiskene jeg prøver å trigge til lek for tiden så da er det bare åse om det skjer noe.

C121 og Equesene var er lite øyeblikk i ro før de fikk ferten av de og dermed var det full jakting. Sp. black var og rimelig kjappt på de ,mens green laser måtte se de an en liten stund før de skjønte at dette her var mat

Fortsett å fôr dem med dafnier og gi dem et skikkelig kaldtvannsbytte senere i uken så blir det kanskje lek hos noen av dem. Coryene mine elsker dafnier og klikker i vinkel med en gang disse kommer i vannet.

Har akkurat satt opp tre av kulturene på nytt nå da de var begynt å bli litt gamle og lite produktive. Så nå er det tre 75 litere som det skal dyrkes i for harde livet. Kassadamen på Kiwi så undrende på meg da jeg kom med fem pakker tørrgjær og ingenting annet. Viktig med fôr til levendefôret…
Hvor mye tørrgjær gir du egentlig til dafniene når du fôrer dem? Hver gang jeg skal gi dem, blir jeg stående og undre.
I den mengden jeg dyrker oppe i kjelleren vår bruker jeg en hel pose per kultur 1-2 ganger i uken. Vannet skal bli lett tåkete og det må fores igjen når det klarer til. Etter en god stund blir det rødaktig pga tettheten av dafniene.

Du må nesten prøve deg ut, du kan jo blande ut en pose i en 1,5l flaske med vann og helle derfra til du ser at kulturen er lett tåkete og så bare la flasken stå til neste foringsrunde. Da er jo vannet enda mer "levende" og dafniene blir enda mer happy...
Lars Jamne
Fortsett å fôr dem med dafnier og gi dem et skikkelig kaldtvannsbytte senere i uken så blir det kanskje lek hos noen av dem. Coryene mine elsker dafnier og klikker i vinkel med en gang disse kommer i vannet. Har akkurat satt opp tre av kulturene på nytt nå da de var begynt å bli litt gamle og lite produktive. Så nå er det tre 75 litere som det skal dyrkes i for harde livet. Kassadamen på Kiwi så undrende på meg da jeg kom med fem pakker tørrgjær og ingenting annet. Viktig med fôr til levendefôret…

He he hun trodde nok du var en storbaker

Jeg vet ihvertfall at om jeg ikke får til noen kultur ,så må jeg ty til deg igjen neste gang og ,virker som du skal produsere endel ja

Kaldtvannsbytter blir det nok så sp. black og green laser ,men Equesene liker visstnok ikke dette ,så dat får holde med et stort vannbytte i same temperatur som de går i nå.

Hadde egentlig tenkt å gjøre dette i morgen da jeg har litt god tid ,men får se hva det blir til .Har jo ikke kjempemengder av de heller ,så må kanskje "spare" litt
Burde kjøpt mer når jeg først bestilte ,men var jo litt usikker på om dete var noe jeg klarte å fore med også. Men det går forresten kjempefint ,har ingen problemer med det .Tror så lenge det er krepsedyr ,så klarer jeg det . Men med en gang det blir buktende larver så får jeg panikk

Har nettopp gitt de en ny porsjon og jakten i gang igjen

Forsvant fort den porsjonen gitt , siste porsjonen forsvant i går
Satte opp artemiaklekkeren i går kveld og nå har de fått en porsjon med disse.
Om det gjør samme nytten vet jeg ikke ,men det er nå levende iallefall.

Måtte le for meg selv i sted da plutselig 5 jegersnegler tok seg en tur.
Elendig bilde ,men synes de var litt morsomme

[External Image]
Dafnier forsvinner raskt. Tror de smaker alt for godt til at de lar det ligge... Ser det samme med whiteworms når jeg forer med dette. 

Bruker begge deler til oppforing av noen sverddrager som har sluppet en haug med yngel den siste halvannen uke. Og de vokser veldig bra med dette foret.
De falt i smak ja

Ellers så har C121 lagt egg i dag ,ikke uventet siden de fikk vannbytte i går,de er grei sånn
Men de er flink til å gjemme eggene sine ,så venter en dag eller to med å lete da de er lettere å se da når de er blitt brune.

Weitzmaniene synes visst det var kjekkt å få ha hjemmet sitt alene igjen ,de siste ungdommene flyttet hjemmenifra i går.
Så nå er de i full gang med egglegging og ,men de plasserer nå eggene i ferskvannstangen som er festet på røtter og dermed umulig å plukke. Håper de finner for godt å plassere noen på glasset også da jeg godt kunne tenkt å ta ut noen.
Weitzmaniene er ikke så snille som C121 som lar eggene værei fred . Disse mumser gjerne i seg eggene så det er jo litt kjedelig.
Mottok noen mykkoraller i posten i dag også ,litt usikker på hva to av de er ,må høre med vedkommende som sendte de hva de heter. Fikk og en liten stein med orange skiver ,litt annen farge enn de jeg har fra før pluss en eller annen gorgonia .

Disse kom i bytte for en fragg med en skjelden gorgoia jeg selv har ,en esudoplexaura prosa , så blir spennende å se hvordan de ser ut når de åpner seg skikkelig og polyppene kommer ut.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap