Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 155)

Nå har jeg opprettet en egen tråd-

Men jeg leste litt tidlig i tråden din her om mugg/sopp på røtter. Da kom jeg til å tenke på røttene. Jeg sjekket de, og der var det noe hvitt-slimaktig som satt på de. Jeg har nå tatt de ut, og skal koke de. Er ganske sikker på at dette er årsaken. Er du ikke enig
Så godt å lese at så mange er befruktet og klekket, Mona! Nydelige fisk. Håper på å få 5 stykk i januar selv (ikke spør hvor jeg skal huse dem, for det vet jeg ikke. Men jeg SKAL ha. hehe)

ZLIPPN: den soppen er helt ufarlig, og spises til og med av enklete cory i hvert fall (mine har gjort det). Så jeg tviler på at det er årsaken. Uansett burde ikke noe slikt drepe en hel gruppe i løpet av minutter.
Nå har jeg så mye bilder på pc'en at jeg ikke lenger aner hvilke jeg har lagt ut her eller ei Husker ikke lenger.

Dette bildet var iallefall ikke bearbeidet, og tatt for en uke siden, så da antar jeg at jeg ikke har lagt det ut før, hehe

Det er to stk. Corydoras condiscipulus - en av mine nye yndlingsarter!
Å svømme rundt sånn midt i vannet som de gjør på bildet her, er veldig karakteristisk for denne arten. Jeg håper de beholder denne atferden og ikke endrer den over tid i fangenskap

[External Image]

Hvordan går det med green laser-yngelen Mona ?
De har fått sin første dose med fine avskallede artemiaegg. Artemia-klekkeriet med saltvann står imidlertid og bobler, og den første porsjonen med levende, nyklekt artemia er klar i kveld.

Jeg har ikke gransket dem så nøye i dag, jeg har vært så travelt opptatt. Hundre ting som skal gjøres på denne tiden - helt normalt det vel? Men jeg synes jeg så tegn til at de siste eggene var klekket også (altså de 10-12 siste jeg nevnte i går).
Det var ett enkelt egg som var litt for lyst i fargen til at jeg tror det blir noe, men ellers så det nesten ut som en fantastisk bra klekkeprosent. Jøjemeg... hva gir du meg? Første egglegging og første lek, og sååå bra resultat?? Det hadde jeg aldri trodd. Jeg tror det ikke nå heller, hehe, det er vel derfor jeg er såpass behersket Jeg har jo ventet på egg fra akkurat disse i over ett år, og så er jeg sååå rolig?

Skal skifte tank på dem i kveld, før de får den levende artemiaen, og da får jeg tatt en bedre oversikt og gransket karet de klekket i. Evt uklekte egg kan da telles opp, og etter det så vet jeg ca hvor mange yngel jeg har. Vet ikke om jeg orker å telle 70-80 yngel èn og èn... :p

Kanskje jeg får tatt noen nye bilder når de er flyttet til ny tank også


Kjenner den følesen ja Du har lyst til juble det ut, men så ligger det i bakhodet,tenkt om det ikke går bra og så holder en litt inne med det istedenfor. Men det bobler nok likevel ikke sant ?

Kjempeflott at det ser ut til å gå bra og med en drøss av yngel .
Noen sky, C140 vil gjerne få ønske matmor en riktig God Jul og et Godt Nytt År!

Ser ut til at barna dine har det bra. De får lov å legge fra seg eggene når tid som helst, men har ikke lagt noen planer enda ser det ut til...

[External Image]

Han en riktig god jul, Mona!
Green Laser yngelene er ferdig klekket :-)
Nå er alle Green Laser ynglene flyttet til ny og ren tank. Ble med en del smårusk over, for jeg måtte tømme dem over (etter å ha helt av mest mulig vann ned i en bøtte). Jeg forsøkte meg med flytting via pipette først, for jeg er jo så klart fryktelig nysgjerrig på eksakt hvor mange det er. Men da jeg kom til 12, ga jeg opp. Det er for mange - jeg hadde blitt sittende til midnatt

Nå har jeg iallefall fått bekreftet at alle unntatt et egg har klekket! Fabelaktig klekkeprosent! Kun et eneste egg klekket ikke. Eller, dvs da jeg flyttet på det med pipette og sprøytet det ut i bøtten med skittenvannet fra tanken, løsnet egghinnen og et komma-formet yngel datt ut. Det var liv i den, men den spant jo bare hjelpesløst rundt i en sirkel. Den var helt krøllete, klarte tydeligvis ikke rette seg ut.
Den tror jeg ikke blir med videre, for å si det sånn.

Ellers er det fullt av liv i tanken. Alltid noen som setter bånn gass og fyker bortover. Bremsingen derimot er de ikke helt kjent med enda, så når de kommer frem til en klynge søsken på motsatt side, kræsjlander de så det skvetter yngel til alle kanter, hehe

Det er vanskelig å bedømme når disse egentlig begynner å spise noe særlig, for de har jo klekket med såpass mange dagers mellomrom. De første klekket lørdag, og de siste nesten tre dager senere (natt til i dag)! Veldig rart, det er jo samme kull dette her, men det har altså variert så mye innad i samme kullet. Det tok fra fem til åtte døgn for dem å klekke. Fire-fem dager er vanlig, så dette var litt spesielt.

Her er noen bilder jeg tok rett etter at jeg hadde flyttet dem til det nye plast-karet. Gudskjelov har jeg fått noen nye, ripefrie plast-kar i blank og gjennomsiktig materiale, ikke de ripete og gulbrune jeg hadde før. De var det vanskelig å ta bilder gjennom.

Nå skal jeg gi dem bittelitt av noen oppbløtte, avskallede artemiaegg. Det ser ut til at flertallet ikke er ferdige med plommesekken enda, jeg venter litt med å gi dem levende artemia. Gir bare litt å mumse på for de tidligst klekkede som har brukt opp plommesekken.


[External Image]

[External Image]

[External Image]








Det går kjempefint med Corydoras Green Laser yngelen Har ikke funnet noen døde yngel, alle ser ut til å være i fin form. Jeg bytter et par liter vann om dagen på den 11 liters plast-tanken deres, selv om det er filtrering der som tar seg av vannkvaliteten.

Igår, selve julaften, oppdaget jeg at artemiaen jeg hadde satt til klekking 36 timer før, feilet. Jeg hadde sjekket etter 24 timer, og ble litt overrasket over å ikke se noe. Da det var gått enda flere timer og fremdeles ikke noe resultat, måtte jeg bare kaste det. En ny artemiaklekking ble satt i stand, og den er klar i dag. Hvis den også feiler, er det på tide å kaste den beholdningen med artemiaegg. De har vært oppbevart i kjøleskap i Norges glass med tett lokk, men burde ligget i fryseren i de periodene jeg ikke bruker dem. Jeg har heldigvis en splitterny, uåpnet hermetikkboks med nye artemiaegg på lur

Green Laser yngelen fikk avskallede artemiaegg istedet, noe de heldigvis ser ut til å spise. Nesten alt jeg ga i går kveld var borte da jeg sjekket i formiddag.
De fikk en ny porsjon avsk. artemiaegg tidligere i dag, for jeg orket ikke begynne styret med å høste levende artemia. Jeg er blitt syk Kjente de første tegnene i går kveld, og da jeg våknet i dag var jeg dårlig. Og det er omtrent en årviss hendelse det der, at jeg får noe influensalignende greier akkurat rundt juletider
Jeg har tatt Paracet, men har likevel 38° C i feber og er helt sløv, svimmel og slapp. Prøvde å begynne vannbytter på karene i dag, men orket bare to, så ga jeg opp.

Nå er det dyna og puta som gjelder.

En fredelig romjul ønskes dere alle! Håper alle fikk minst èn ting de ønsket seg veldig til jul! Selv fikk jeg to gavekort til Tropehagen & TAM zoo, hehe, de går nok med til nye fisk, garantert! TAM Alna har mye spennende, så der finner jeg sikkert noe jeg vil ha utpå nyåret.
En fredelig romjul og god bedring til deg også, Mona

Fint å høre at det går bra med barna.
Green laser yngelen spiser og trives :)
Det er veldig hyggelig å kunne fortelle at alle Green Laser ynglene spiser og trives! Og har jeg telt eggene riktig, så betyr det altså over 80 yngel!

Artemiaklekkingen jeg har forsøkt har feilet hver gang, eggene er vel for gamle, tenker jeg. Men de har fått avskallede artemiaegg å spise istedet, mye enklere, og heldigvis noe de villig vekk aksepterer og spiser. Det er det nestbeste ifht levende artemia, så det er fristende å fortsette med det. Men det blir vel til at jeg spretter den nye boksen med artemiaegg og klekker levendefôr til dem... de vokser uten tvil best på det.
De fôres to ganger om dagen, morgen og kveld. I dag morges var tanken renspist, alt som ble gitt i går kveld var borte. Veldig bra! Tyder på at de har en sunn appetitt, og at de nå begynner å spise litt mer for hver dag som går.

Jeg skjønner ikke helt enda at det ble hele 99,5% klekkeprosent på dette kullet Helt utrolig. Og at det ikke har vært noe frafall enda er jo også fantastisk!

Det er vanskelig å si noen eksakt alder på disse, siden de faktisk klekket over så mange døgn. De første eggene begynte å klekke den 20. desember, men det var bare noen få. Så kom en god del dagen etter, og resten klekket over ytterligere to døgn.

Krabatene setter stor pris på å ha noen eikeløv på bunnen hos seg. I tillegg en liten mosedott. De ligger under eikeløvet stort sett, ihvertfall når jeg slår på lyset. De er mere fremme når lyset er av, så for at de skal spise jevnere så har jeg lyset stort sett avslått.
Her er noen nye bilder jeg tok i formiddag.

Er ikke Corydorasyngel bare helt utrolig søte!?


Her syns det tydelig at yngelen har avskallede artemiaegg i magen
[External Image]

[External Image]

[External Image]


Inaktiv bruker
Ojj, 99,5 % klekkeprosent Det var skikkelig bra. Gratulerer med yngel på den flotteste (etter min mening) corydorasen. Skikkelig sjarmtroll disse coryynglene. Tenk så søte disse blir når grønnfargen begynner å komme. Lykke til videre med dem, alle 80+
Det siste av bildene jeg tok i formiddag av Green Laser yngel.

Om bare noen få dager begynner yngelen å miste det "ålelignende" utseendet sitt, der ryggfinnen fortsetter i ett nedover hele kroppslengden til halen. Snart fordufter det, og separate, normale finner vokser frem. Pussig nok så husker jeg ikke akkurat når det skjer, men jeg mener å huske det er rundt 9-10 dagers alder. Har ikke noen bilder liggende på pc'en nå, som viser Corydoras-yngel i akkurat den alderen. Men når de er to uker, har de iallefall fått de vanlige finneformene.

[External Image]

Jeg trodde aldri at jeg skulle ha Corydoraser. Helt til det dukket opp en 6-7 yngel i et fiskeløst kar. Viste seg at de kom med en stor dæsj javamose fra Tromsø. Så har dem i en 12 liter for seg selv nå, hvor jeg forer dem med avskallede artemia egg. Er overrasket over hvor fort de vokser! Ikke nok med det, jeg som er så nyskjerrig av natur klarer ikke og slutte og lure på hva slags type det er! Ikke finner jeg tak i han jeg kjøpte mosen av(ser ut til at han har slettet seg herfra) så må vist vente til de blir såpass store at man ser hva det er.

Så lurer jeg, hva skal jeg fore dem med etter de avskallede eggene? Den største er rundt 1cm om ikke over nå.
Du kan gi dem det de andre voksne fiskene dine får etterhvert, bare det er fôr som synker. Diskusgranulat som knuses til litt mindre biter er fint fôr til Corydoras i oppveksten, inneholder litt mer næring enn det vanlige flakfôret. Du kan også kutte opp f.eks. frosne røde mygglarver (bruk et barberblad og finhakk det så det blir smått nok til at de greier å få det i munnen). Dette er veldig populært, og alle Corydoras elsker røde mygglarver.

Fôrtabletter til maller er også greit å ha når man har maller, og det får man kjøpt i alle nettbutikkene.

Som du skjønner spiser Corydoras kjøttbasert føde, ikke grøntfôr.
Akvarierommet blir visst aldri fullt, hehe

Jeg har knapt fått opp de to siste akvariene mine, begge 160 literne, og sitter allerede og spekulerer på hva mer jeg kan finne plass til der inne :p
Så slo det meg at det 180 liters Akvastabil karet... hmmm. Det står jo der alene på et Akvastabil møbelskap, uten noen kar hverken over eller under seg! Går da ikke an?!

Jeg kunne jo... ha byttet ut møbelskapet med en porsarør-reol, og fått inn en 180 liter til! Eller to mindre kar, som kunne brukes til oppdrett og stå ved siden av hverandre på en hylle i reolen...?
Eller vent litt - egentlig har jeg ikke lyst på 180 litere. De har litt ukurante mål for meg. De er så høye i forhold til lengde og bredde... 180 literen har standardmålene 100 x 40 x 45 cm, altså nesten en halvmeter høy. Hva skal jeg med det da, som nesten bare har Corydoras på bunnarealet?

Da liker jeg bedre std.målene på 160 litere: 100 x 40 x 40 cm. Kunne godt vært enda 5 cm lavere også, men da må det spesialbestilles, og det fordyrer en del...
Jeg kunne i grunnen tenkt meg to 160 litere til, i reol, som kan stå på den plassen 180 literen står nå. Så kan jeg selge 180 literen og møbelskapet. Og Akvariekjellern i Skien hadde jo utrolig hyggelige priser på 160 litere, så det er slett ikke umulig at det handles derfra en gang til

Jeg får regne på det, og se om det blir 160 litere, eller om jeg får råd til å spesialbestille et par akvarier utover vårparten. Det blir ikke mer enn to i høyden hvis det blir såpass store akvarier. For meg er det mest praktisk å kunne nå opp til øverste kar uten å måtte stå på enten gardintrappa eller finne en krakk å stå på. Det må jeg i dag f.eks. til reolene med 98 litere (som er 3 i høyden).
Hvordan ser det ut på akvarierommet dit nå for tiden da, er jo byttet ut en del kar og slikt??
mona o
Du kan gi dem det de andre voksne fiskene dine får etterhvert, bare det er fôr som synker. Diskusgranulat som knuses til litt mindre biter er fint fôr til Corydoras i oppveksten, inneholder litt mer næring enn det vanlige flakfôret. Du kan også kutte opp f.eks. frosne røde mygglarver (bruk et barberblad og finhakk det så det blir smått nok til at de greier å få det i munnen). Dette er veldig populært, og alle Corydoras elsker røde mygglarver. Fôrtabletter til maller er også greit å ha når man har maller, og det får man kjøpt i alle nettbutikkene. Som du skjønner spiser Corydoras kjøttbasert føde, ikke grøntfôr.


Takk for svar
Har Diskusgranulat liggende(må bare sjekke datoen på det først) samt myggiser i frysern. Så er det abre og se om jeg får til og få dem opp til voksen størrelse
Galemor
Hvordan ser det ut på akvarierommet dit nå for tiden da, er jo byttet ut en del kar og slikt??


Godt spørsmål. Kanskje jeg skulle ta noen nye bilder og legge ut, vise hvilke akvarier som er plassert hvor og sånn. En stund siden sist. Artikkelen om akvarierommet mitt ble vel laget tidlig i 2007, det begynner jo å nærme seg to år! (jøss, er det så lenge...!?)

Men *host* da må jeg nok rydde et par dager først Kanskje jeg skulle bruke snømåkern og skuffe unna, hehe. Som du skjønner, oversiktsbilder av akvarierommet er ikke no' som tas på sparket!
Noen nye bilder av de søte nesten-Julii'ene mine, som nok er Corydoras trilineatus tross alt Men de er søte, de Corydoras-artene som har fregner strødd over nesa og hodet sånn




[External Image]


[External Image]


[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap