Tropheus Bilder (side 155)

2neLise;
Legg litt planlegging bak hvordan sirkulasjonen du har i karet ditt er innrettet; dvs hvor strålene går, hvilken vei vannet suser osv.
Sørg for å unngå "stille lommer" eller bakevjer der ingen sirkulasjon kommer. Det er slike steder dritten på bunn samler seg.

Hvis du tar et helhetsbilde av karet ditt, og merker av på bildet med piler hvor pumpene står og hvilken vei de blåser, så kan sikkert andre her hjelpe deg med forslag om flytting og bedre plassering av f.eks. sirkulasjonspumpen(-e) slik at du unngår stille bakevjer uten sirkulasjon.

Når sirkulasjonen er riktig innstilt, vil dritten på bunn feies avgårde i riktig retning og havne i filterinnsuget til TetraTec'en din, og bli borte

På godt norsk blir det altså: sørg for å få blåst dritten mot filterinnsuget!

2nelise
Når det gjelder filtrering i karet mitt, den innvendige pumpa pumper bare 1000 L i timen. og den utvendige 1200. Den lille powerhead`n vet jeg ikke. Men skjønner jo at filtreringssystemet i karet er underdimensjonert til troffer. Bør jeg skaffe meg en ekstra utvendig pumpe å ha i motsatt hjørne av den jeg har? Eller hvordan skal jeg fikse dette?
mona o
Når sirkulasjonen er riktig innstilt, vil dritten på bunn feies avgårde i riktig retning og havne i filterinnsuget til TetraTec'en din, og bli borte :-) På godt norsk blir det altså: sørg for å få blåst dritten mot filterinnsuget! ;

Hei Mona.

Jeg har allerede flyttet litt om på pumpene, skal ta bilde litt senere. Den lille powerhead`en står nå og blåser rett inn i innsuget til tetra tec`en.

Jeg skal ta bilder, så får du komme med innspill
Jeg måtte flytte powerhead`en igjen. Den blåste bare møkka forbi innsuget til tetratec`en.

Nå har jeg snudd den innvendige pumpa på hodet, slik at utblåsinga kommer i nedkant av karet og satt powerhead`en fast på denne, slik at trykket til andre siden av karet der innsuget er blir kraftigere.

Er så lyst nå og så mye solskinn i stua (ikke på karet da) at alt blir bare gjennskinn, men skal ta bilder senere så får dere vurdere.
Er det lenge siden du rengjorde pumpen? Kanskje det er blitt litt mindre futt iden visst det er på tide å rense den? Men som tidligere nevnt i tråden så bør du ha hvertfall 10 ganger så mye sirkulasjon som antall liter karet er på.
Har du flere powerheader som du kan sitte i karet bare for å få litt mer sirkulason? Du får kjøpt billige sun sun eller seio pumper. Saffen kan sikkert selge deg en billig. Han har flere liggende, ikke sant Stein Arve :P
Så når de ringer til deg fra norsk tipping på hamar så får du kjøpe deg en eheim 2080
mona o
2neLise; Legg litt planlegging bak hvordan sirkulasjonen du har i karet ditt er innrettet; dvs hvor strålene går, hvilken vei vannet suser osv. Sørg for å unngå "stille lommer" eller bakevjer der ingen sirkulasjon kommer. Det er slike steder dritten på bunn samler seg. Hvis du tar et helhetsbilde av karet ditt, og merker av på bildet med piler hvor pumpene står og hvilken vei de blåser, så kan sikkert andre her hjelpe deg med forslag om flytting og [I]bedre plassering[/I] av f.eks. sirkulasjonspumpen(-e) slik at du unngår stille bakevjer uten sirkulasjon. Når sirkulasjonen er riktig innstilt, vil dritten på bunn feies avgårde i riktig retning og havne i filterinnsuget til TetraTec'en din, og bli borte :-) På godt norsk blir det altså: sørg for å få blåst dritten mot filterinnsuget! ;)

Nå har jeg forsøkt å ta bilde og forklare hva jeg har gjort nå. Dritten har samlet seg mer i midten av karet og det virker som det svever mer dritt i vannet enn det har gjort tidligere

Jeg er åpen for innspill og tilbakemeldinger
Det er pga den lave utblåsningen fra oppned pumpa di. Hva var tanken bak det?
Nei vibsi, det er ikke grunnen. Det snudde jeg opp ned nå i dag. Tanken bak det var å få bedre trykk langs bunnen der møkka ligger og bort til innsuget til hovedfiltret. Nå fant jeg frem en ubrukt pumpesak som hører til den originale juwel kassa. Denne har jeg nå plassert neders i karet, ved siden av oppned pumpa. Jeg prøver å få trykket bort til hovedfiltret, slik at det er trykk nok til at den kan motta dritten.

*føler meg desperat nå*
Den innvendige pumpen din har ikke behov for å stå sånn!

Du må ha mer sirkulasjon slik at denne danner strømmer i akvariet som går fra en vegg til en annen vegg som gjør at møkka reiser med strømmene og det utvendige filteret ditt fanger opp møkka.
2nelise
Nei vibsi, det er ikke grunnen. Det snudde jeg opp ned nå i dag. Tanken bak det var å få bedre trykk langs bunnen der møkka ligger og bort til innsuget til hovedfiltret. Nå fant jeg frem en ubrukt pumpesak som hører til den originale juwel kassa. Denne har jeg nå plassert neders i karet, ved siden av oppned pumpa. Jeg prøver å få trykket bort til hovedfiltret, slik at det er trykk nok til at den kan motta dritten. *føler meg desperat nå*

Kanskje hjelper det med juwel pumpen i tillegg, men jeg tror du må ha 1-2000 l/h mer sirkulasjon.

Skal legge inn et bilde av mitt kar etterpå, så kan du se der... jeg har MYE mer stener enn du har og hos meg er det svært lite/ingenting av møkk som ligger.
Tar imot bilder med takk.

Disse sirkulasjonspumpene, har de best effekt av å stå oppe eller nede i karet? Min logikk sier meg at jo lenger opp i vannflaten de står, jo mindre sirkulasjon nede i karet der møkka ligger.

????
Hvor er det haugene med møkk er plassert i forhold til pumpene dine da? Vanskelig å se hvordan de pumpene på venstre siden av bildet er plassert. Står de mot bakgrunnen, eller frem mot glasset?
Jeg skal ta bedre bilder senere, men den innvendige pumpa flytta jeg tilbake i bakkant der den opprinnelig sto. Den juwel powerhead`en står i front, nede, på samme side av karet som den innvendige pumpa. Møkka har flytta seg fra venstre side og mer til midten og mer mot innsuget til filtret
Vi har all sirk i ett hjørne av karet, som regel 2 sirk pumper på 3 til 5000liter pr stk vi sender en stråle opp i overflaten så vi får bevegelse i det, mere oksigen i vannet og ungår protein hinne på toppen, den ande spyler rett frem,

vi har biltema sand i ett kar og det er noe dritt. for all drit legger seg på topp og vi har det samme problemet som deg vi har 15000 liter i sirkulasjon i det karet.
De andre karene har grovere sandkorn og da har vi ikke det problemet lenger, det er argonitt sand i de andre karene, anbefaler selvsagt bare argonitt sand.
men det hjelper og ha god sirkulason sterke pumper og gode filter.
ja det var jo oppløftende lesning. Så lenge jeg har biltemasand i karet så nytter det ikke uansett hvor mange tusen sirkulasjon jeg har.
for å si det slik, det ser ut som på bilde ditt etter 2 uker. vist vi ikke har tatt opp driten ve forrige vannskifte
noen andre som har noen nye bilder da?
2nelise.....

1. er det lenge siden pumpen er rein gjort??? minst 1 gang i året.

2. husk jo større fisk jo mere drit. vet ikke om troffene dine er større enn malwiene du hadde før?

3. jeg ville ha flyttet innsug og utblåsningen litt lenger fra hverandre, om du ser for deg akre langsiden, sett dem på vær sin side av lang siden. vært sitt hjørne....

4. få tak i en større sirkulasjons pumpe... du har 440l x 10 = minst 4000 l/t

5. sett srk pumpen slik at den blåser opp i vann skorpen slik at du får tilført oksygen til karet ditt... selv om pumpen står i toppen vil du få sirkulasjon på bunnen og.. tro meg jeg vet.

6. litt drit vi du alltid ha i karet uannsett.

prøv dette og se om det vil hjelpe........

ps det finnes andre nettsider/nettbutikker enn den du siterer til!!! hint hint.. hehe og da får du nok ting noe billigere.

og joda har en sir,pumpe om du trenger en billig.. har sunsun 5000l/t er selv veldig fornøyd med disse.

du må nok regen med at sanden blir blåst litt opp i hauger da..
Nå har jeg forsøkt meg på tegneprogrammet på pc`n for første gang :P ( så ikke le av meg)

Bilde 1: slik har pumpestystemet vært plassert. Den pumpa i bakkant på venstre side filtrerer 1000L og tuten peker mot fronten av glasset

Bilde 2: Samme som bilde en, men med den sirkulasjonspumpa som hører til Kolossen av et innvendig juwelfilter som jeg overhodet ikke vil bruke. Denne sirukulasjonspumpa har ingen festesystem så derfor er den så langt ned. Henger liksom i ledningen. Jeg ser nå at det er mindre møkk i bunn enn det har vært før.

Min mann og jeg er ikke helt enige. Han mener at filtret ikke skal plukke opp møkk men slammes, mens jeg mener at noe av møkka SKAL suges inn i filtret. Hva mener dere?

Saffen: jeg har sendt deg en mail.

Alle dere andre, klarer dere å forstå hva tegninga viser, og kan noen fortelle om jeg bør gjøre noe annerledes, bortsett fra å få en kraftigere powerhead der den midlertidige er, men at den skal lenger opp i karet?
2nelise
Min mann og jeg er ikke helt enige. Han mener at filtret ikke skal plukke opp møkk men slammes, mens jeg mener at noe av møkka SKAL suges inn i filtret. Hva mener dere?

Filteret skal suge opp møkka, enkelt og greit!
Nå har eheim laget et forfilter til sine utvendige pumpe. (mange år etter at akvarister start med dette).

Hensikten med dette er å hindre store partikler komme inn i filtrene. Dette gjelder da både planterester, fisk og annet organisk materiale.

Jeg har stort sett forfilter på alle mine bøttefilter. Dette for å hindre at de full av skit og andre uhumskheter. Men det betyr selvfølgelig at forfiltret må renses oftere. Jeg har gått så langt at jeg har satt innsugene bak 5 cm matter for å slippe rense bøttefiltrene.

Samme tankegangen brukes i saltvann der det brukes sokker for å filtere vann før det kommer inn i sumpen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap