Leifs verden, del 2 (side 155)

I dag har jeg holdt på en tid nede i kjelleren. I dag med litt arbeid som faktisk synes. En del arbeid en gjør kommer jo aldri til syne.

Startet med å få grov kappede lister hjem. Etter det fikk jeg laget resten av bunnene i reolen som sto igjen fra i går. Så var det å sette i gang med listing og funderte først litt på hvordan jeg ville sette det opp

Målte ut og begynte med gulv og taklister, og da kom egentlig resten av seg selv. Er selv fornøyd med dagens arbeid. Ja ja helt fornøyd blir en vel aldri, men det er greit nok.

Tross alt er det kun en kjeller reol, ingen fagprøve =)

Kunne også se alacrina huler som var utgravd. Den ene har jeg sett, men ikke nok med at det bare er denne ene, men faktisk to til!! Skal si denn herremannen er aktiv på damefronten =)
Det er ALLTI' gøy å se folk tar av på akvarieromma he he he. Keep 'em pictures coming!

S
S i m e n
Det er ALLTI' gøy å se folk tar av på akvarieromma he he he. Keep 'em pictures coming! S

Jeg har da ikke tatt av enda Simen =) Har ikke engang begynt med å bygge på huset =)
Får se når tælan har gått...... om jeg tar av DA, hehe. Jaggu er det gøy også da
Mens jeg leita etter noen A panduro fant jeg et sitat fra ei god beite tilbake. "Gleder meg til å snart fullføre prosjektet"... Det holdt lenge he he he. Planlegger meg grønn i utvidelser mm. Og spesielt når tanken om et "import-forbud" på VF-fisk kommer. Da ser jeg for meg at det ikke blir et filterfritt melkeglass i huset he he he.

Dagens refleksjon: Hvorfor i all verden lager ikke noen et standard-kar på 100x40x30 (l/d/h) feks? Folk er jo gærne etter maller, coryer og div ciklider... Må jo være noen som kan gjøre ei nisje på det 8/.

Mvh
Hverdagsfilosof Simarius

Var det forrige prosjekt, prosjektet før det, eller det som var før der igjen? Hm, du har nok rett Simen, det er stadig prosjekter. Er vel ganske begrenset hva som er igjen av plass i kjelleren nå

Men tror du ikke det holder med 33 kar da? Når reolen er oppe å går har jeg iallefall dekket dagens behov og litt til =)
LOFFA
Men tror du ikke det holder med 33 kar da? Når reolen er oppe å går har jeg iallefall dekket dagens behov og litt til =)
.. Sikker på at du mener det samme om et års tid?
Torbjørn Jørgensen
[QUOTE=LOFFA]Men tror du ikke det holder med 33 kar da? Når reolen er oppe å går har jeg iallefall dekket dagens behov og litt til =)
.. Sikker på at du mener det samme om et års tid?

Jeg kan ikke tenke bare på meg selv nede i kjelleren. Alle fisker skal ha det like godt, ha samme pleie, skal fores, skal ha vannbytter etc. Fiskenes behov skal ikke glemmes oppe i denne lidenskapen (galskapen). Skulle behovet bli større enn hva kapasiteten er nå, må det heller byttes ut arter om en ønsker andre.

Problemet med det er at en blir glad i fiskene sine, og om en tenker slik at skal en ny art inn... må en annen ut. Det er da en egentlig må gå bort til et kar å si at dere må ut for dere er de jeg bryr meg minst om. Slik er det bare ikke i min verden, og derfor er nå grensen nådd hva angår kar.

Er fortsatt mange apistogramma jeg kunne tenke meg Torbjørn, men en kan ikke ta inn mer enn hva en har kar og tid til. Til tider glemmer selv jeg at jeg er en familiefar og at også andre har behov for noe av tiden min =) Men at det blir noen utbyttinger på sikt av apistos, det er sikkert, men elimineringen får jeg ta den tiden det er behov for det.

En ting er sikkert og det i fra denne dag ikke går ut noen apisto arter uten at dem først er drettet her. Pantalonene er ute, men det for å få plass til gruppen med VF cacatuoides jeg fikk av Tom. Jeg måtte veie frem og tilbake, og endte opp med det jeg har ventet på veldig lenge på å få tak i.....
Apistogramma rositae hannen
Apistogramma elizabethae passer på hula med yngler
Apistogramma sp "Xingu" Vielfleck Assurini

Siste bildet gleder meg enormt om en ser på ynglenes mager. Store og røde. Den verste økta er over og dem får i seg maten dem får. Tatt et lite vannbytte der i dag også. Tør ikke ta vanlig vannbytte der, men tar heller mindre og hyppigere. Fotsatt noen få cf huascar yngler igjen hos den ene hua. Den andre cf huascar har ikke sluppet sine ut av hula enda.

Ofte ser en at apisto huer flytter ynglene sine, og flere av huene her gjør også det. Bitaeniata hua har flyttet dem tilbake til hula... Eggene til den ene agassizii hua er klekket og hun har flyttet dem til et sted jeg ikke ser. Denne 160L er godt beplantet med lave planter.

Apistogramma cf huascar hannen
Fluval 405 som står til innkjæring på tredje uken. Skal brukes i 160L i den nye reolen
Cacatuoidesene som går i 222L
Kom over en fiske tråd på nett og fikk lese dette: sitat

Ellers producere mysteriesnegle også infusorier, hvorfor mange bruger dem i opdræts akvarier. Sitat slutt

Noen som vet om dette stemmer og hva slags snegler dette egentlig er?

Nettopp dette innlegget var skrevet av en Danske

Simen, Fart og dere andre, har dere noen erfaring med dette?
Det er eplesnegler det er snakk om i den tråden, de produserer infusorier som kan brukes som startfór til bittesmå yngel. Jeg har aldri prøvd dette da vi har altfor lav pH og Gh til å holde slike snegler. Du har vel samme vann som oss så hvis du vil prøve infusorier som yngelfór bør du nok prøve en annen måte, f.eks slik
Ok så det var eple snegler det var snakk om. Ja dem trenger nok litt høyere pH enn hva jeg har i karene mine og muligens også noe kalg grunnet skallet deres.

infusorier kan jo lages av så mye så det skulle vel for alle være ganske greit. Har aldri prøvd med potet før, så kanskje prøve meg på det..... La det stå 4-5 dager da kanskje og titte litt med forstørrelses glass og se om det skjer noe, hehe.

Tusen takk for hjelpen Rita
Infusorier
Hei Loffa, jeg har fått fram en del infusoria med å bruke potet litt akvarie vann og rent vann i ett glass, satt dette i ett varmt sted, men har funnet en enklere metode som funker både for mine apistogramma yngel og Nannostomus yngel.

Jeg har i det siste brukt Hobby protogen

Hilsen
RHD
Oversatte det litte som sto der RHD, men gav meg ingen mening egentlig

Hobby Protogen er et konsentrat vokst i god jord med tørket infusoria av varierende størrelser, som sammen med vann og fruktbar jord som finnes i Protogen, kommer til liv igjen i løpet av svært kort tid og fortsette å utvikle seg. Akvaristen er derfor i stand til å mate yngelen uten problemer.

Er dette pulver som skal blandes ut i vann, eller hvordan fuker dette?
Hobby protogen ser ut som pellets som brukes til dyrefôr.

Det er to måter å bruke hobby protogen på, den ene er å få fram infusoria ved å putte noen pellets i vann og sette de på et varmt sted. Men den enkleste som jeg har brukt i det siste er å putte disse hele i akvariet, noen vær dag. Da vil det etter noen dager dukke opp infusora i akvariet.

Hilsen
RHD
ARTige greier RHD! Får de være i fred lenge nok i fred med voksne i karet, eller benytter du det kun i yngelkar?

S
Jeg bruker det i kar der jeg ser at apistogramma hunnen har egg på gang, slik at når de er fritt svømmende så har de litt ekstra mat.

De voksne Nannostomusene spiser litt på det, og sneglene, har ikke sett at apistoene er noe interessert.
Interessant RHD! Skal begynne å klekke artemia, men dette kan vel umulig skade. Flott at du deler med deg med gode fòr-tips

S
Høres jo artig ut dette, men fåes dette kun på nett? Så i kveld at den cf huascar hua som fikk først yngel, igjen har nye yngler i hula!! Skal si dem har hatt dårlig tid. Noen få yngler igjen fra første kullet som også var med på "yngelpleie". Artig å se.

Elizabethae ynglene er nå frittsvømmende og antar bitaeniataene kommer etter i morgen. Fikk kjøpt det siste karet som manglet i reolen i dag. En Akvastabil med heldekkende lys og bord. Med på kjøpet fulgte det med et par pumper, tre røtter, et par nye føde kasser som jeg ikke har behov for og litt annet. Karet er omtrent som nytt og sannsynligvis det flotteste bruktkaret jeg noen gang har sett. 400 kroner. For et røverkjøp. Det er jo ikke engang for lystoppen.

Svigers kom i dag og skal være her i helgen. Godt med en elektrikker når dem trengs. Skal da legge opp en ny kurs ned fra skapet. Dette blir en 16A kurs og skal være MER enn nok =)

Er herlig å se en reol som endelig er komplett med 11 nye kar. Karene har totalt kostet meg 1100kr vel og merke uten utstyr, men er likevel utrolig billig. 8x63+1x54+2x160L

Da er det å sette igang med å skaffe pumper, kolber etc =) Får sette i gang et og et kar så en ikke gaper over for mye på en gang
160litere er flotte kar, ingen tvil - flott at du fikk ordna deg . Har jo nevnt at jeg har to som kan settes igang... og så i et øyeblikk med for god tid oppdaget jeg plutselig at jeg muligens har to for lite he he he. Jeg har forøvrig en 105liter (100lx35d x30h) som er utrulig flott som Apistokar. Sitter å lukter litt på 5 stk limeprosjekter som et alternativ også. I mellomtiden, artsdrømming til gullmedaljen!!! Legg gjerne ut litt flere bilder av dine A. bitaeniata når tiden strekker til... nydelig art... den også

S

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap