Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 156)

Herlig å se disse stime! Corydoras condiscipulus kledde virkelig å øke gruppen fra 6 til 11, de er rålekre!
De har slått seg sammen med gruppen med Corydoras spilurus og noen av Corydoras amapaensis'ene, og stimer i flokk og følge frem og tilbake i karet. En uoverveid eller brå bevegelse utenfor karet, og *svusj* så er alle på vei over til motsatt ende av karet i èn samstemt bølge Stilig.
Noen av Amapaensis'ene ser ut til å foretrekke en litt mer solitær tilværelse, og jeg lurer på om dette har med kjønn å gjøre. At hannene har en tilbøyelighet til å trekke seg unna og ligge og lure på en egen plass. Det ser nemlig ut til at det er faste plasser det dreier seg om, jeg vet alltid nøyaktig hvor jeg skal sjekke når jeg har "vareopptelling" for å sjekke at alle er i fin form

Jeg tok noen bilder av stimen i kveld også, men der fikk jeg ikke noen bra resultater. Skal se om jeg får fjernet reflekser i skitne vannstriper og støv ved hjelp av bildebearbeiding, i så fall legger jeg dem ut :p

[External Image]


[External Image]


[External Image]
HEi Mona!

For noen vakre bilder. Fiskene du har må da stortrives slik du steller med dem. Er sikker på at hadde de kunne snakke ville de sikkert sagt som linken viser: Ta en titt.


Hei Crnlab

Jeg håper iallefall Coryene trives hos meg, jeg gjør ihvertfall alt jeg kan for å prøve

__________________

Noen flere nye bilder, også de tatt i dag.

Dette er Corydoras cf. burgessi, eller C-121 som de også kalles, en fargesterk og utrolig flott Corydoras! Slående fargekontraster med svart og oransje. De har lagt egg flittig i lang tid, men nå ser det ut til å være en pause. Kan ikke huske jeg har sett noen egglegginger de siste to-tre ukene iallefall. De har alltid vært sterkt sesongbetonte lekere, men jeg får da håpe det ikke er over for denne gang allerede. Nå angrer jeg for at jeg ikke tok ut noen egg mens de styret som verst, men jeg trodde jo jeg hadde allverdens tid :p
Jeg har oppdrettet denne arten flere ganger før, men så nydelige som de er så gjør jeg det gjerne en gang til

[External Image]


[External Image]


[External Image]




L-144 egg????
Jeg tror pinadø L-144 hannen min ligger og ruger på en eggklase!
Det er i så fall første gang Herlig! Hehe

Etter hva jeg kan se, har jeg 3 hunner og 1 hann. De går i 180 literen, men det er ikke mer enn et par mnd siden hannen ble satt inn der. Han gikk alene i 112 literen leeenge, før den ble solgt. Da flyttet jeg han sammen med de andre. Jeg ville ikke sette dem sammen tidligere, fordi de tre i 180 literen var såpass små. Tenkte at det var greit at de slapp å konkurrere med den mye større hannen om algene og maten ellers.

En liten kokosnøtthule er det han har, og jeg har lenge tenkt å bytte den ut med en skikkelig skiferhule. Syntes nesten litt synd på han, nemlig, slik han måtte drive og kveile seg sammen inni kokosnøtta Men dersom det jeg tror stemmer, så får han beholde kokosnøtta si.

For ikke så lenge siden, så jeg at en av hunnene hang utenpå kokosnøtta hans, mens han lå inni. Det var litt overraskende å se, for vanligvis er han kjapp til å jage vekk de andre når de kommer i nærheten. Men ikke nå.... kun nesa hans stakk ut av åpningen, med bartene stående rett opp. Jeg kunne se at han sniffet og sniffet... her luktet det sikkert kjønnsmoden dame! Hunnen hang rundt der ganske lenge, ventet vel på invitasjon. Jeg glemte hele greia og så ikke noe mere til dem.

Men i går slo det meg at det var merkelig at hannen ikke kom byksende ut av hula si når jeg fôret med røde mygglarver. Han var i hulen sin, det så jeg. Jeg ble litt nysgjerrig, og forsøkte å lyse inn i åpningen med lommelykt. Men jeg så ikke noe annet enn den massive kroppen hans som blokkerte alt innsyn... men jeg så at han viftet febrilsk med finnene!

Idag forsøkte jeg igjen. Jeg var nå nesten sikker på at det måtte være noe, for jeg fikk øye på en av hunnene som hang på trerota, og buken hennes var nesten innhul! Et typisk tegn på at hun har kvittet seg med en stor ladning egg....
Kokosnøtta står dreid litt feil, det er veldig vanskelig å se inn i den fra frontglasset og den står bakerst, i skyggen under en enorm kladd hengende javamose. Men i dag lå han litt annerledes enn i går, og nå så jeg noe....!! Finnene hans viftet og viftet, og rett under den ene finnen så jeg et par gule små "klumper" Egg eller nyklekte yngel med stor plommesekk!


Åh, dette er så gøy! Jeg kan ikke huske sist jeg hadde Ancistrus-yngel! (L144 er jo en Ancistrus) Skal bli moro å se hvor mange det er.


Dette bildet er fra et innlegg datert 30/11 litt bakover i tråden. Da skriver jeg at "dette må vel være en hunn som vil være kjønnsmodne snart" og at de er ca 7 cm. Fant også et innlegg datert 29/10, den dagen jeg flyttet hannen over til hunnene. Akkurat to måneder altså

[External Image]
grattis med l144 yngel.
29.12.08 corydoras oiapoquensis egg!
NOTE-TO-SELF:
___________________
20 stk Corydoras oiapoquensis egg plukket i dag 29/12-08.


De ble hentet fra den nederste 160 literen og plassert til klekking i 85 liters "barnehagen", samme sted som de forrige 12 egg fra samme art ble plassert. Eggene jeg plukket i dag, stammer fra gårsdagens lek og egglegging. De var ikke klebrige lenger, så de ble sluppet ned i mosen i 85 litern.
85 literen er et fisketomt kar ellers, kun noen kirsebærreker.

De forrige Oiapoquensis-eggene jeg la der har klekket. Hvis jeg står og studerer bunnen stille og rolig en stund etter mating (avskallede artemiaegg) så ser jeg i blant en yngel eller to som tusler rundt. Men jeg vet ikke hvor mange av de 12 eggene som faktisk klekket og lever nå, siden karet er fullt innredet med planter, eikeløv, sand og mose.

Underveis mens jeg plukket dagens Oiapoquensis-egg, lettet jeg litt på eikeløvet her og der på bunnen for å se etter egg. Det ble noen egg av det også, men i tillegg avslørte "dyneløftingen" yngel fra tidligere kull. Flere ganger suste det ut en yngel som søkte dekning andre steder da jeg lettet på gjemmestedet deres. De var slett ikke store, men langt forbi alderen da det er risiko for å bli spist, og hadde fått kamuflasjefarger. Kult! Da vokser det opp yngel på egenhånd her også! Det kan jeg like!

Så, da har jeg tilsammen lagt 32 Corydoras oiapoquensis egg i 85 literen. Blir spennende å se hvordan det går, og hvor mange som vokser opp til slutt

Denne 160 literen hadde jeg jo opprinnelig tenkt å ha som "stocking tank", dvs et sted jeg hiver oppi Coryer jeg ellers egentlig ikke vet hvor jeg skal ha, eller at jeg vil bruke det andre akvariet deres til noe annet osv.
Men jeg ga meg selv et dyrt og hellig løfte etter at min tidligere leksgruppe med Corydoras adolfoi SLUTTET å legge egg pga jeg satte inn guppyer i karet deres.... Det ødela alt, og de legger ikke egg mer til tross for at guppyene er flyttet for lenge siden.
Da lovet jeg meg selv at jeg skal ALDRI, aldri tulle med en leksgruppe Corydoras igjen!

Og nå har jeg jo plutselig en leksgruppe på 7 Corydoras i en 160 liter.... som de deler med bare 7 andre (Corydoras atropersonatus). Setter jeg ned flere Coryer nå... hvem vet hva som vil skje? Forstyrrer alt og ødelegger hele greia med jevne egglegginger? Fullt mulig. Derfor setter jeg ikke inn flere Corydoras der nå, selv om det er en smule råflott å ha bare 14 Corydoras i en hel 160 liter...


Her yngler det ser jeg!

Hva er ideel PH og Gh for coryer generelt sett? Tenker på de ynglene jeg har. Der ligger PH på ca 6-6,5 og Gh = 0-1
Psykfallet
Her yngler det ser jeg! Hva er ideel PH og Gh for coryer generelt sett? Tenker på de ynglene jeg har. Der ligger PH på ca 6-6,5 og Gh = 0-1


Ja, nå yngler det endelig flittig, etter en eggtørke tidligere i høst. Nå venter jeg i grunnen bare på èn art, som jeg ikke har fått til oppdrett på før; Corydoras atropersonatus. Eller to; jeg kunne tenke meg en ny runde egg fra Corydoras sp. Black, siden jeg kun fikk to yngel utav forrige runde. Nei, tre arter! Jeg glemmer jo helt Corydoras eques!

Ang. vannverdier til Corydoras:
Du har i grunnen perfekte forhold, de du nevner De skal ha mykt vann (lav gh og kh) og ph fra rundt 7 og nedover. Mellom 6 og 7 er flott! Jeg har ph på alt fra 6.2 til 7 hos mine Corydoras i de ulike karene.

Det laveste jeg har hatt på Corydoras er ph 4.5... Det var hos C140, som er en sortvanns-art og dermed genetisk tilpasset et liv i vann som kan bli ekstremt surt i blant. Sannsynligvis var den lave ph'en grunnen til at jeg fikk så utrolig mange til å leve opp (175 stk!). I så surt vann er det lite bakterier å finne, og dermed slapp jeg frafall som skyldes skumle bakterieutviklinger. De beholdt den lave ph'en helt til jeg solgte dem, og det gikk utrolig fint. Jeg gjorde ingenting for å senke ph'en, den ble så lav pga det store antallet fisk (hver fisk avgir sin dose urin og avføring daglig, noe som i sin tur virker forsurende på vannet og senker ph).
Så kjekt, da slipper jeg og tenke så mye på det da Heller bare passe på at verdiene holder seg stabile.
Lykke til med L-144 egga/yngelen din! Kjempespennende dette!
Hvordan går det forresten med de nye coryene dine?(c. spilurus, c. amapaensis o.s.v.)???
Avlivning er aldri gøy....
Dette er det verste jeg vet... å måtte ta beslutningen at avlivning er eneste utvei på en fisk man er veldig glad i. Det hjelper heller ikke at den er sjelden, og dyr i innkjøp.

Det er min ene enslige Corydoras narcissus som sliter alvorlig. Hva årsaken er, aner jeg ikke, den har gått i samme karet i lang tid. Nå puster den fryktelig tungt, den har begynt å få noen merkelige utvekster på kroppen som ser ut til å presse seg gjennom huden innenfra. Virus, vorter? Eller svulster? Det kan se sånn ut, og det kom brått i løpet av noen få dager. Dette ligner iallefall ikke noe jeg har sett før, men den har noe mer i tillegg: noe som ser ut som begynnende Dropsy, eller på norsk bukvannssott. Det ser gyselig ut uansett hvilken fisk som får det, men hos Corydoras (som ikke har skjell) er det kantene på benplatene langs kroppen som begynner å reise seg og sprike ut. Det gjør det på denne.

Narcissusen er viltfanget og jeg har hatt den en stund, så jeg aner selvfølgelig ikke hva dens egentlige alder er. For alt jeg vet, kan den være 15 år gammel! Kan det være alderdomsrelatert? Gosj, jeg håper det, for dette ser ikke bra ut, og det ville være forferdelig om hele 180 literen ble rammet. Der befinner det seg L144 og alle mine Corydoras Black også...

Jeg husker ikke om det var i -06 eller -07 jeg kjøpte denne Narcissusen (tidlig vinter, mener jeg å huske). Uansett, denne fisken er svær, og altfor stor til å kunne avlives på min vanlige måte med kokende vann. Så mannen i huset er hyret inn for jobben, og skal kutte nakken på den med husets skarpeste kniv.


Huff, nå er jeg skikkelig lei meg. Dette var utrolig trist
Jeg skal ha Narcissus igjen, flere, men den er vanskelig å få tak i fordi eksportørene bare shipper avgårde alt mulig rart med stripebue nedover kroppen. Har fått feil art to ganger før ved forsøk på å bestille Narcissus....

Uff, det var synd, men vi får håpe at du får tak i noen nye! Går det ellers bra med de nyeste VF coryene dine?
Matsi95
Uff, det var synd, men vi får håpe at du får tak i noen nye! Går det ellers bra med de nyeste VF coryene dine?


Det går veldig bra med dem De spiser og alle er i aktivitet.

Eller, det er en av C. amapaensis'ene som har fått noe hvitt på et øye. Jeg tror den skrapet seg opp da den i vill panikk prøvde å bore seg under trerota så sandspruten stod, for jeg holdt på oppi karet og forsøkte å få "nøstet opp og ut" en del av de hersens trådalgene som har kommet. Da ble alle fryktelig redde og hele bølingen styrtet inn i et hjørne i vill panikk. Etter dette oppdaget jeg det hvite øyet på den, så jeg tror det skjedde da. Jeg skifter vann annenhver dag i dette karet, så det skorter ikke på vannbyttene. Er ikke så mye annet jeg kan gjøre enn det, og håpe at naturen leger seg selv.
Jepp, får håpe det bare er et "fiskeskrubbsår"!=D
I dag har jeg syslet med akvarierelaterte ting i flere timer.

98 literen som hele kullet med C140 gikk i, ble stoppet, filterne tømt og vasket, deretter satt vekk. Så ble karet tømt for sand (kastet) og karet ble satt på høykant i dusjen, der det ble vasket grundig med varmt vann en ganske god stund. Til slutt, når karet var gullende rent ble det tørket omhyggelig med tørkepapir.
Jeg spekulerte en stund på å kjøpe flere Juwel Rock bakgrunner, og lage samme HMF filterløsning i denne 98 literen som i de to 160 literne mine. Men de bakgrunnene koster en del penger, og siden jeg hadde en annen HMF filter-løsning liggende parat som ikke ville koste meg en krone (og som jeg kunne gjøre i dag) så valgte jeg det.

Siden flere år tilbake har jeg hatt liggende noen glass-staver i et skap. De var i sin tid silikonert øverst på kanten til et 63 liters kar, og meningen var at disse to glasslistene som gikk på langs i karet, skulle holde dekkglasset. Men siden jeg aldri bruker dekkglass, ble de bare til irritasjon og til slutt skåret ut og fjernet. Siden da har de ligget i et skap i påvente av å bli brukt til noe. Og de passet jo perfekt til å lage HMF hjørnefilter av! De var litt for lange, så de ble skåret til passelig lengde ved hjelp av glass-skjæreren jeg kjøpte på Clas Ohlson for en stund siden. Filte godt med sandpapir og renset dem.

Har nå silikonert inn de to glass-stavene, som skal holde på plass HMF hjørnefilteret med svart svampmatte. Til slike småjobber er det mest praktisk og lettvindt å bruke en liten tube med silikon, istedenfor de svære og uhåndterlige silikonpatronene som settes i pistolhåndtak. Tuben hadde jeg liggende, ny og uåpnet. Det står til herding, og skal få stå slik i et par døgn iallefall, før jeg prøver å sette inn svampmatten.
De sorte svampmattene jeg har er 10 cm tykke, så de må deles i to slik at tykkelsen blir 5 cm. Det holder i lange baner til et HMF filter.

98 literen hadde et Eheim Termo 2224 utvendig filter mens det var i drift med Coryene, samt et svamppatronfilter drevet av luftpumpe. Men tønnefiltere tar plass! Og hva skal jeg med Termofilter? Det er nesten for varmt som det er uten varme i akvariene...
Jeg hadde veldig lyst å spare den plassen utenfor akvariet, siden den hyllen filteret stod på er flott å sette små yngelkar på. Så da ble det slik. Jeg hadde materialene liggende, så det var bare å sette i gang. Og nå er det fiks ferdig!

Glass-stavene og glass-skjæreren
[External Image]

Hjørnet i bunnen på glass-staven er skåret av, slik at staven får plass til å stå kloss inntil glasset.
[External Image]

Den sorte filtersvampen, skåret i to like. Mere tilpasning må til, den skal ikke være så høy og bred, men det tar jeg når jeg kan prøve meg frem etter at silikoneringen er herdet.
[External Image]

Silikon på tube - enkelt og lettvindt å manøvrere
[External Image]

Glass-stavene er silikonert ferdig på plass
[External Image]


[External Image]



De tre siste bildene til innlegget ovenfor.

Urk, jeg er gørrsliten i armene, det verker i skulderleddene, etter all sjauingen med 98 literen i dag. Det ble derfor litt laber kvalitet på bildene jeg forsøkte å ta av Green Laser yngelen i dag.

Jeg gransker dem nøye hver eneste dag, flere ganger om dagen, og fanger fort opp om noe ikke stemmer et sted. Og i dag så jeg en liten yngel som ser ut til å slite. Den hadde unormal farge, noe blekere enn sine kullsøsken, og den hadde ikke spist. Jeg kom tilbake til karet da det hadde gått noen timer etter fôring, for å se om den hadde fått i seg noe da, men det hadde den ikke. Denne vil garantert bukke under. De tåler ingenting i den alderen, og når man først ser tegnene så er det som oftest ingen vei tilbake.

Det har jo gått utrolig bra så langt med kullet, så fantastisk klekkeprosent og ingen frafall hittil. Så før eller siden må vel en eller annen bukke under (statistisk sett er det jo ikke unormalt at det skjer)

Jeg fikk et par bilder av småen som sliter også. Sammenlign magen og fargen på den med de andre som ligger der med mette mager. Lett å se at noe er feil.

Men ellers bare godt nytt altså, de spiser og farter rundt dagen lang

Første pulje med bilder, 3 stk, kommer 3 til nedenfor.

[External Image]

[External Image]

Oransje, fine mager, fulle av mat.
[External Image]

[External Image]

Her er småen som sliter. Sammenlign magemål - den er helt tom i magen, stakkar.
[External Image]

Her er den samme igjen, nå ved siden av et kullsøsken som har magen full.
[External Image]

De 2 siste bildene til forrige innlegg.
Green Laser yngel.
Corydoras spilurus
Mine Corydoras spilurus ser ut til å ha mørknet ganske mye siden jeg fikk dem. De er fremdeles kuuule!



[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap