Tropheus Bilder (side 156)

I mine akvarier bruker jeg eheims store bøttepumpe 2260.
Den er fylt med grov blåmatte med finfilter på toppen.
Denne gjør jeg ren ca hvert 3 år.
Jeg har den fineste koralgrusen i mine akvarier ,men bare så det dekker bunnen
Jeg slamsuger aldri.
Hm... hm - hm - hm...

Nå ble jeg litt forvirret. Det er tydligvis delte meninger om hva som skal suges inn i filtret eller ei. Innsuget har jo en sånn rist tut, er jo vanskelig for fisk og planterester å komme seg igjennom der?

Har forresten ei tyggende hunn igjen. Blir spennende å se om det blir noe yngel denne gangen, det er ikke samme hunn som sist, denne er større - så vi får se
Yngel på gang...
Så moro at det er yngel på gang hos deg 2nelise.

Håper det ordner seg med filtergreiene. Det skal ikke være enkelt skjønner jeg.

Mvh Linda
Takk takk Linda alltid moro når det er lek, betyr jo at fiskene trives.

Flott kar du har fått deg forresten, har du bestemt deg for hva du skal ha i karet, og hvor du skal kjøpe det? Skal du over til Sverige eller blir det "norske" troffer?
Takker 2nelise. Er veldig fornøyd selv. Mangler kun naturstein nå og det er ikke akkurat sesong for plukking..hehe..

Jeg kommer nok til å helle mot svenske troffer, men hva slag vet jeg ikke enda. Tror jeg må se hva Kent har før jeg kjøper. Nå kan det jo sef. hende at jeg plutselig kommer over noen troffer jeg bare må ha her i Norge også, men foreløpig satser jeg på Kent.

Må bytte litt vann i karet idag. Det er fremdeles litt grumsete etter at jeg..eh kremt... ikke gadd vaske sanda før jeg hadde den oppi karet. Et par vannbytter så burde det ordne seg..hehe..
Skal også ta ut den ene rota om ikke begge, men jeg må finne ut en måte å sjule den ene pumpen på.

Mvh Linda
Nå har du jo bred erfaring med malawi, men hadde du røtter i malawikarene? Røtter er jo, så vidt meg bekjent med på å senke ph`n og det vil en jo ikke med troffer o.l.
Hva er ph`n i springvannet ditt? Her jeg bor er jeg heldig og har "farrisvann", ph på over 8, så jeg slipper buffer produkter.

Min personlige mening er at det er penest og mest naturlig å ikke ha røtter i troffekaret. Du har ikke steiner liggende fra malawi karet da? Du kan jo også kjøpe en fake steinhule som du kan sette slik at du skjuler pumpa litt.

Og ja - hehe - vanskelig å plukke steiner i all denne snøen - hehe. Da jeg plukket steiner til troffekaret så var det ikke snø men skikkelig frost. Jeg slet veldig, måtte stå å sparke løst steinene, hadde ikke sjans til å plukke de opp med hendene, de var megafrossen fast i bakken.

Synd at steiner skal være så dyrt å kjøpe i dyrebutikker...

Du gidda ikke skylle sanda LOL, vel hadde det travelt med å få vann i karet skjønner jeg

Et par vannbytter fikser nok den biten, er jo ikke så farlig ennå - du har jo ikke fisk i karet uansett.

Blir spennende å følge med da
Må si meg engi med Roger,jeg tar mine filter en gang i år.
Magnar Langeng
Må si meg engi med Roger,jeg tar mine filter en gang i år.

Hva slags filter har du, og har du sirkulasjonspumpe? Hvor ofte slammer du? Jeg regner med at du her snakker om troffekar?
2nelise
Nå har du jo bred erfaring med malawi, men hadde du røtter i malawikarene?

Jeg hadde den store rota i malawikaret. Mest grunnet gibbicepsene som gikk oppi der. Jeg merket ingen svingningi PH men så kan jeg ha hatt flaks da. Uansett har jeg tatt ut røttene av karet nå. Skal prøve uten, men så lenge Ph er grei ser jeg personlig ingen problemer med å ha en eller annen rot i karet.

Ph hos oss er mellom 7,6-8,3 i følge vannverket så vi har afrikavann også. Dog har jeg brukt noe Ph pulver og Gh pulver for å få stabile verdier. I den siste tiden med malawi brukte jeg noe slikt natrium-et-eller-annet og det funket som gull.

Når det kommer til steiner hadde jeg kun lavastein i malawikaret og disse er solgt. Så det blir ut å lete etter steiner når været tillater det. Og akkurat nå er det 17 minus så det blir nok ikke idag..hehe..

Har tatt av ProFlow filteret på den ene pumpen og prøvd å gjemme den litt så får vi se. Har masse filtermatriale i FX 5`en og i filtermodulen så trenger egentlig ikke mer.

Må innrømme at når det ikke skulle fisk i karet på en stund var jeg lat og ikke vasket sanda nei..kremt..
Den eneste fisken som skal i karet er en enslig Synodontis multipunctatus som går hos veninnden min. Den har jeg tatt vare på. Men det er ikke på en stund enda.

Mvh Linda
2nelise
Nå har du jo bred erfaring med malawi, men hadde du røtter i malawikarene? Røtter er jo, så vidt meg bekjent med på å senke ph`n og det vil en jo ikke med troffer o.l. Hva er ph`n i springvannet ditt? Her jeg bor er jeg heldig og har "farrisvann", ph på over 8, så jeg slipper buffer produkter.

Har du kontrollert hardheten i vannet ditt? I gamle dager så var pH`en høy i farrisvannet, men det var liten eller ikke målbar hardhet i vannet, så det kunne være store svingninger i pH`en fra morgen til kveld i karrene.
Jeg har både kalksteiner og sånn smeltestein i karet, så alle vannverdiene er fine.
Det er jo strålende! Kalkstein og utah-ice (jeg regner med at det er det du mener med smeltestein?) Holdt ikke tidligere, men det kan godt være at det har vært endringer i vannparameterne siden jeg var nødt til å forholde meg til farrisvannet. Men, det er jo supert at det holder nå. Det gjør jo jobben litt enklere.
Ja, det er utah-ice jeg mener

Jeg tilsetter ikke noe i karrene mine, bortsett fra denne smeltesteinen. Kalksteinene er jo fast inventar. For å være ærlig så har jeg ikke peiling på hva GH og KH ligger på. Jeg har faktisk aldri målt det. Eneste jeg har målt og fulgt litt med på er PH, og nitritt selvfølgelig.

In my opinion, så lenge fiskene trives, er aktive, spiser og leker så er alt ok. Jeg passer selvfølgelig på å ha i en ny bit utah-ice i etterhvert som den smelter seg liten, Men ikke alt for store biter, trenger ikke at GH flyr til himmels heller
2nelise
[QUOTE=Magnar Langeng]Må si meg engi med Roger,jeg tar mine filter en gang i år.

Hva slags filter har du, og har du sirkulasjonspumpe? Hvor ofte slammer du? Jeg regner med at du her snakker om troffekar?Et eks.530l en 2217 eheim plus et powerhead på ca 2200l slammer en gang i året kansje,men har ni troffekar til.
2nelise
Jeg har både kalksteiner og sånn smeltestein i karet, så alle vannverdiene er fine.

2nelise
For å være ærlig så har jeg ikke peiling på hva GH og KH ligger på. Jeg har faktisk aldri målt det.

Hvordan vet du da vannverdiene er fine?
Nils Vollstad
Hvordan vet du da vannverdiene er fine?

"If it looks like a duck, swims like a duck and quacks like a duck, then it probably is a duck."

Et godt gammelt engelsk ordtak, de som ikke forstår metaforen kan google litt. Når alt er ok, så er nok alt ok.
Ok kan det godt være det er, men det kan også være det er langt fra optimalt.
anbefaler at du tester vannet. Når du har fått vannverdiene dine på plass så vet du etterhvert hvor mye du må tilsette av utah ice og bikaronat for å få rett ph, kh og gh. Da kan du slutte å måle verdier med mindre det skjer noe forandring i karet ditt.
Min mening hvertfall
2nelise
[I]"If it looks like a duck, swims like a duck and quacks like a duck, then it probably is a duck."[/I]

Slike logiske slutninger basert på vitenskapsteori stemmer ikke bestandig. Logisk gyldig slutning har vi når det er slik at HVIS pre-
missene er sanne, SÅ er også konklusjonen nødvendigvis
sann.

Det vil si at en slutning er sannhetsbevarende. Sannheten til premissene
overføres til konklusjonen. Men en logisk slutning kan aldri produsere en sannhet.
kimes
Har du kontrollert hardheten i vannet ditt? I gamle dager så var pH`en høy i farrisvannet, men det var liten eller ikke målbar hardhet i vannet, så det kunne være store svingninger i pH`en fra morgen til kveld i karrene.

Rekner med du ikke mener at hardheten har betydning for PH svingninger?
2nelise
[I]"If it looks like a duck, swims like a duck and quacks like a duck, then it probably is a duck."[/I] Et godt gammelt engelsk ordtak, de som ikke forstår metaforen kan google litt. Når alt er ok, så er nok alt ok.

Dumt ordtak i denne sammenhengen spør du meg! Når det gjelder vannverdier til fiskene våre så kan det se ut som de trives, men vannverdiene kan være helt på "trynet".

Jeg måler PH, KH, GH, NO2 hver 14 dag. Har kommunalt vann her og jeg stoler rett og slett ikke på vannverket.
For å unngå fosfor, kobber og andre stoff så kjører jeg alt inngående vann gjennom en spesiell renseenhet som er beregnet på dammer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap