Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 157)

mona o
For ikke så lenge siden kjøpte jeg en boks med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=385050+*+385051+*+385052+*+385103&t=temartic_e&userid=TQtMlNo3QM9PDwmKLcb3srVnJ8UBPQjEpkX]Sera viformo[/URL], fôrtabletter. Hadde egentlig tiltenkt dem til rekene, siden de har en høy andel grønt i seg. I starten slapp jeg tabletten ned i mosen, der rekene holder til, sånn at de skulle få spise den der. Men Corydorasene gikk jo mann av huse for å få tak i den og presset seg gjennom mosen :-) Den viste seg å være veldig populær, så jeg begynte å bruke den overalt i akvariene til Coryene også. En stor fordel med akkurat denne fôrtabletten, som jeg er VELDIG glad for, er at den [B]ikke støver ned vannet![/B] F.eks. JBL Tabis tåkelegger jo hele karet når man bruker den, den støver noe grassalt. Så den har jeg sluttet å bruke, for det trigger en vanvittig pestsnegle-vekst når maten legger seg som et støvlag over hele karet (pluss at mye forsvinner inn i filteret og lager grøt der). Men Sera Viformo ser ut til å være midt i blinken, den støver ikke og er populær blant både reker og Coryer :-) Jeg har funnet et nytt all-round fôr til Coryene mine :) Så nå har jeg bestilt meg to store bokser med denne fôrtabletten også, så jeg har en stund :-)


Hei og godt nyttår!

Jeg lurer litt på hvordan du går fram når du bestiller fra utenlandske nettbutikker. Jeg har ikke PayPal og har vel egentlig ikke noe ønske om å skaffe meg det, men jeg skulle gjerne fått tak i en slik boks. Jeg har snart brukt opp alt av mitt JBL tablett fôr og er ikke helt sikker på om jeg orker å kjøpe mer av det på en stund. Det er myyyye snegler i karene mine og jeg holder en knapp på støvingen til tablettene.
Anen
[QUOTE=mona o]For ikke så lenge siden kjøpte jeg en boks med [URL=http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=385050+*+385051+*+385052+*+385103&t=temartic_e&userid=TQtMlNo3QM9PDwmKLcb3srVnJ8UBPQjEpkX]Sera viformo[/URL], fôrtabletter. Hadde egentlig tiltenkt dem til rekene, siden de har en høy andel grønt i seg. I starten slapp jeg tabletten ned i mosen, der rekene holder til, sånn at de skulle få spise den der. Men Corydorasene gikk jo mann av huse for å få tak i den og presset seg gjennom mosen :-) Den viste seg å være veldig populær, så jeg begynte å bruke den overalt i akvariene til Coryene også. En stor fordel med akkurat denne fôrtabletten, som jeg er VELDIG glad for, er at den [B]ikke støver ned vannet![/B] F.eks. JBL Tabis tåkelegger jo hele karet når man bruker den, den støver noe grassalt. Så den har jeg sluttet å bruke, for det trigger en vanvittig pestsnegle-vekst når maten legger seg som et støvlag over hele karet (pluss at mye forsvinner inn i filteret og lager grøt der). Men Sera Viformo ser ut til å være midt i blinken, den støver ikke og er populær blant både reker og Coryer :-) Jeg har funnet et nytt all-round fôr til Coryene mine :) Så nå har jeg bestilt meg to store bokser med denne fôrtabletten også, så jeg har en stund :-)


Hei og godt nyttår!

Jeg lurer litt på hvordan du går fram når du bestiller fra utenlandske nettbutikker. Jeg har ikke PayPal og har vel egentlig ikke noe ønske om å skaffe meg det, men jeg skulle gjerne fått tak i en slik boks. Jeg har snart brukt opp alt av mitt JBL tablett fôr og er ikke helt sikker på om jeg orker å kjøpe mer av det på en stund. Det er myyyye snegler i karene mine og jeg holder en knapp på støvingen til tablettene.

Anen:
De selger denne på Zooutsalget DA... Se link [URL=https://nettbutikk.bbs.no/nettbutikk/productDetails.do?tid=&pid=39598&sid=279313&catid=122881&searchSpec=]her[/URL].
Green laser yngelen :) 10-11 dager gamle
Om man regner alderen på Green Laser yngelen fra datoen de aller første klekket (20. des.), så er de 11 dager gamle nå. Men hovedmengden klekket vel den 21 og 22 desember, tror jeg, så det er mere riktig å si de er 9-10 dager gamle.

Det er full fart i karet, de er veldig aktive, farter rundt og ser sunne og friske ut Den ene jeg nevnte i går, som ikke hadde synlig full mage, er fremdeles der. Den så ut til å ha litt mat i magen i dag, så kanskje den bare hadde en dårlig dag i går :p

I dag var det tid for å bytte plast-tank til en ny og ren en, og underveis benyttet jeg anledningen til å ta noen bilder når mesteparten av vannet i gamle-tanken var tømt ut. På bildene står karet på skrå i en bøtte, og alle ynglene er hutlet sammen nede i ene hjørnet Det er mange av dem, det er helt sikkert!

[External Image]


[External Image]

[External Image]

Inaktiv bruker
got nytår mona =
Herlig bilde av så mange små
Jepp, godt nytt år til alle AFs medlemmer!
I stua har vi en værstasjon. Den har tre "følere". En i stuen, en utendørs, og en på akvarierommet mitt Akvarierommet har channel 2.

Der kan jeg sjekke temperatur og luftfuktighet i akvarierommet. Kan også se det på displayet til føleren som står plassert på rommet, så jeg må ikke gå ut i stua for å sjekke altså

Akkurat nå er det 23½ °C i rommet, og luftfuktigheten er på behagelige 38%.
Kjekt å ha sånt når man har så mange akvarier i huset, særlig når de er plassert i et og samme rom.

Uten luftavfukter i akvarierommet er luftfuktigheten skyhøy, mellom 70 - 80%, så det er helt nødvendig med en luftavfukter. Ellers blir det temmelig klamt å oppholde seg der inne, i tillegg til at rommet i seg selv ikke har godt av så høy luftfuktighet.


[External Image]
I dag har jeg mistet den første Green Laser yngelen. Det var nok den svake jeg la merke til for et par dager siden... som jeg da antok, så går det som oftest bare èn vei med slike. Når man begynner å se at noe er galt, og yngelen ikke har rund og god mage etter måltider, da kan man som oftest gå ut fra at den vil bukke under.

Det var forsåvidt ikke noe unormalt i dette, men jeg ble litt bekymret fordi jeg fikk øye på en til i karet som ikke hadde mat i magen. Hmmm... nå er jeg litt urolig. Tiltak må prøves om det blir flere enn et par stykker.

Tenkte jeg skulle begynne og klekke litt artemia til dem, selv om de spiser fint av de tørre, avskallede artemiaeggene fra pose.

Når jeg lette etter den store hermetikkboksen med artemiaegg, fant jeg plutselig en annen som jeg også har hatt stående, men glemt. Det er avskallede artemiaegg det også, MEN disse er beregnet til å klekke i saltvann akkurat som vanlige artemiaegg! Jeg fant dem i nettbutikken til Aquaristikshop.com, og siden de er produsert av et kvalitetsmerke (Aqua Medic), så tenkte jeg de var verdt et forsøk. Fungerer det, så er det jo utrolig lettvindt. Dyrere enn vanlige artemiaegg kanskje, men greit hvis man bare skal ha det til å spe på kostholdet til noen yngel eller lignende.
[External Image]

[External Image]

Jeg er ferdig med å montere inn HMF filteret i den 98 literen jeg rengjorde her om dagen. Bakglasset var malt svart fra før.
Fant en trerot jeg tidligere har brukt, men som jeg tok ut fordi den fyllte hele karet den stod i Den kunne kanskje brukes her. Det kunne bli dekorativt om det vokste mose her og der på den.
Karet blir nok ikke satt igang igjen med en gang, for jeg er tom for Rådasand og må bestille det på mandag. Da får jeg sanden neste fredag.
Karet står fremdeles på gulvet på bildet (reflekser i glasset fra karene som står midt i mot)
[External Image]





Uffda ,trasig det der , men har sett det selv endel ganger at enkelte ikke tar til seg noe særlig mat og selv om de spiser litt så får de liksom ikke den runde magen. Vet ikke hvorfor dette skjer jeg men tror ikke det er så uvanlig.
Håper det ikke blir flere ,vi vil jo alltid at flest mulig skal vokse opp.
mona o
Når jeg lette etter den store hermetikkboksen med artemiaegg, fant jeg plutselig en annen som jeg også har hatt stående, men glemt. Det er avskallede artemiaegg det også, MEN disse [B]er beregnet til å klekke[/B] i saltvann akkurat som vanlige artemiaegg! :) Jeg fant dem i nettbutikken til Aquaristikshop.com, og siden de er produsert av et kvalitetsmerke (Aqua Medic), så tenkte jeg de var verdt et forsøk. Fungerer det, så er det jo utrolig lettvindt. Dyrere enn vanlige artemiaegg kanskje, men greit hvis man bare skal ha det til å spe på kostholdet til noen yngel eller lignende.


Mona, kan det stemme at det i den boksen er ca 85-90 gram (3 oz er 85 gram er det ikke)?

I så fall synes jeg ikke prisen er avskrekkende i det hele tatt... *gruble* Jeg får alltid med skall når jeg tapper, kanskje dette er løsningen.

Hadde satt pris på en rapport om klekkingsprosent Eller kanskje ikke det synes - eller betyr all verden - så lenge eggene kan serveres uansett

Synd med laseren, men... det er vel ganske enkelt naturens gang dessverre Får håpe resten er sunne og friske!
har du tenkt å prøve sjøhestoppdrett mona?hehe
Sjøhester er saltvannsfisk Har hatt de selv ,utrolig fasinerende fisker ,men krevende og stiller ganske store krav .
Jeg spionerte litt på L144 hannen min i hula hans i går kveld, og først så jeg ikke noe. Men pga lys-strålen fra lommelykta flyttet han litt på seg, og vips!
Der lå de; store, gule og kule EGG! Plutselig så jeg de helt klart og tydelig!

Gleder meg så veldig til disse slipper ut av hula! Ingen farer som truer, har bare Corydoras og noen små Nannostomus-tetraer i karet, så dette er et helt trygt oppvekstkar for små L144.

Men nå skal jeg ikke forstyrre han mer, har fått stilt nysgjerrigheta mi nå
hei mona husket at du var på utkikk etter nannostomus arter, ville bare si at jeg så nannostomus eques i dyrebutikken her i byen i dag, det frister.
god nytt år
Nannostomus eques er en skikkelig stilig tetra, som jeg selv ønsker meg. Vet at Dyrego på Oslo City har bestilt den på en utenlandssending de får snart, så da skal jeg ned og ta meg en kikk på dem Er de i fin form, kjøper jeg noen, det er garantert. Fikk gavekort til den butikken i julegave
Green laser yngelen -serie med bilder
Jeg er veldig spent på hvordan det går med de avskallede artemiaeggene jeg satte til klekking i går kveld. Det blir i så fall fryktelig uvant, det å ikke måtte vasse seg gjennom tomme eggeskall når man skal høste artemia! :p Jeg har ikke brukt denne typen før, så jeg var veldig usikker på doseringen, og jeg tror egentlig jeg brukte for mye salt i forhold til hva pakningsvedlegget sa. Det sto 15-18 gram salt, men jeg tok tre teskjeer havsalt slik jeg pleier. Etterpå kom jeg på tanken; kanskje jeg skulle veie det og se hvor mye tre teskjeer havsalt egentlig veier?
Som sagt så gjort, fant frem den hyper-nøyaktige lille vekten min som jeg kjøpte på eBay for å veie opp ting som pulver, medisin osv. Tre teskjeer salt veide 22 gram... oops!?

Nåja, Green Laser yngelen sulter ikke - de gasser seg med tørt fôr fra pose

Jeg har fotografert litt nå nettopp og forsøkte å ta bilder av yngelen uten blitz. Da må man passe nøye på at kameraet stør fjellstøtt, for den minste lille bevegelse så blir bildet ødelagt. Fant frem en lav puff jeg bruker på akvarierommet og den var akkurat høy nok til at jeg fikk siktet kameraet mot bunnen i plasttanken.

Næææ...er de ikke bare utrolig søte, Corydoras yngel? Jeg smelter helt, jeg! Det finnes ikke noe som er mer sjarmerende
NB! Legg merke til en ting; nå begynner de å utvikle separate finner! Ryggfinnen er i ferd med å vokse ut nå.

Tok en serie bilder så jeg poster de tre første her.

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Tre bilder til som hører til i innlegget ovenfor.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap