- Hjem
- Forum
- Bildetråder
- Tropheus Bilder (side 157)
Tropheus Bilder (side 157)
Nå fant jeg meg selv i en litt flau situasjon her, men spør uansett jeg.
Vannet i karet mitt nå er buffret som malawivann. Har ikke målt det enda, men skal gjøre det snart. Fiskene kommer jo ikke på en stund enda, men....
Så datt det inn at Tanganyika kan jo ha en "liten" forskjell i vannkvalitet.
Hva slags GH, PH og KH har dere i karene deres??
Mvh Linda
Vannet i karet mitt nå er buffret som malawivann. Har ikke målt det enda, men skal gjøre det snart. Fiskene kommer jo ikke på en stund enda, men....
Så datt det inn at Tanganyika kan jo ha en "liten" forskjell i vannkvalitet.
Hva slags GH, PH og KH har dere i karene deres??
Mvh Linda
Postet 14.02.09 kl 20:20
Postet 14.02.09 kl 20:48
Endret: 14.02.09 kl 20:50
Postet 14.02.09 kl 21:50
kimesJeg burde kanskje presisert at det var kH`en jeg snakket om. Ikke gH. Og med det som forutsetning så mente jeg at det er en sammenheng mellom hardheten og pH svingninger jo. Men, correct me if I`m wrong. :-)
Det er ingen sammenheng mellom hardheten og ph svingninger.
KH måler bikarbonat verdien i vannet som regulerer seg i forhold til CO2 mengden dersom ikke KH er høy nok. dvs. at for min del så ligger KH verdien på 12 noe som gjør at PH verdien holder seg ganske stabil.
Har testet ut en del når det gjelder vannverdier og uansett hvilke ph svingninger jeg har hatt så har det ikke slått ut på Gh målingen.
Så beklager, er nok ikke enig med deg her.
Postet 14.02.09 kl 22:07
Vidar Alfei[QUOTE=kimes]Jeg burde kanskje presisert at det var kH`en jeg snakket om. Ikke gH. Og med det som forutsetning så mente jeg at det er en sammenheng mellom hardheten og pH svingninger jo. Men, correct me if I`m wrong. :-)
Det er ingen sammenheng mellom hardheten og ph svingninger.
KH måler bikarbonat verdien i vannet som regulerer seg i forhold til CO2 mengden dersom ikke KH er høy nok. dvs. at for min del så ligger KH verdien på 12 noe som gjør at PH verdien holder seg ganske stabil.
Har testet ut en del når det gjelder vannverdier og uansett hvilke ph svingninger jeg har hatt så har det ikke slått ut på Gh målingen.
Så beklager, er nok ikke enig med deg her.
Jeg tror kanskje vi er mer enig enn uenig.
Min påstand om at det er sammenheng mellom svingninger og hardhet begrenser seg til karbonathardheten i vannet. Altså uten å ta med gH i betraktningen. Og du sier jo det selv, at for å holde pH stabil, så må det være et visst kH nivå i vannet. Eller misforstår jeg deg?
I Farrisvannet, så var det tidligere en pH på rundt 8, men ikke målbar kH. (Jeg aner ikke hvordan vannet er idag.) For å holde pH`en stabil måtte det tilsettes vannet noe for å få kH`en opp på et akseptabelt nivå, og dermed stabilisere pH`en. Jeg observerte klare svingninger i pH`en gjennom døgnet i kar hvor det ikke var tilsatt noe for å få opp kH`en. Men, det kan naturligvis være at det var tilfeldig.
Postet 14.02.09 kl 22:20
Endret: 14.02.09 kl 22:26
kimesJeg tror kanskje vi er mer enig enn uenig. Min påstand om at det er sammenheng mellom svingninger og hardhet begrenser seg til karbonathardheten i vannet. Altså uten å ta med gH i betraktningen. Og du sier jo det selv, at for å holde pH stabil, så må det være målbart kH nivå i vannet. Eller misforstår jeg deg?
Stemmer! KH nivået bør vel ligge på over 4 mener jeg at det stod en eller annen plass her på forumet, det for å holde noenlunde stabil PH, men jo høyere KH desto mer stabil PH. Da er vi vel enig kanskje?
Postet 14.02.09 kl 22:26
Vidar Alfei[QUOTE=kimes] Jeg tror kanskje vi er mer enig enn uenig. Min påstand om at det er sammenheng mellom svingninger og hardhet begrenser seg til karbonathardheten i vannet. Altså uten å ta med gH i betraktningen. Og du sier jo det selv, at for å holde pH stabil, så må det være målbart kH nivå i vannet. Eller misforstår jeg deg?
Stemmer! KH nivået bør vel ligge på over 4 mener jeg at det stod en eller annen plass her på forumet, det for å holde noenlunde stabil PH, men jo høyere KH desto mer stabil PH. Da er vi vel enig kanskje?
Da tror jeg nok vi er enige ja. Jeg var nok bare litt upresis i forhold til begrepene.
Postet 14.02.09 kl 22:28
Postet 14.02.09 kl 22:34
Postet 14.02.09 kl 22:44
noen som vet noe o tilgjeneligheten på disse Petrochromis famula
og evt pris? hvor mange det bør/kan være i ett 530 kar?
og evt pris? hvor mange det bør/kan være i ett 530 kar?
Postet 15.02.09 kl 01:29
Endret: 15.02.09 kl 01:30
Postet 15.02.09 kl 09:32
Postet 15.02.09 kl 10:37
saffennoen som ser noe merksnodig med dubbene? er veldig bleike foran på hode og ser båndet og er svarte bak.. har aldri vært slik før... og ene hestnessen er etter den andre no. bitet den andre i siden og jager hele tiden.
Huff, ja de var litt bleke om nebbet ja. Hva i all verden kan ha skjedd i karet?
Postet 15.02.09 kl 10:53
Postet 15.02.09 kl 11:06
Postet 15.02.09 kl 11:15
Postet 15.02.09 kl 11:17
Postet 15.02.09 kl 11:33
Postet 15.02.09 kl 11:50
Hm.. merkelig. Og alle vannverdiene er ok? Noe er jo galt, men gåten er jo HVA? Har dere flagyl 400 mg. tabletter i huset? Da ville jeg gjort et forsøk til på å gi de det i MATEN. Da putter dere 1 tbl. pr. 100 liter vann i en kopp og har i vann så det så vidt dekker tablettene. Rør med en gaffel til det begynner å løse seg opp, så har dere fòret i koppen. rør og bland til alt har løst seg opp og medisinen har trukket inn i maten. I mens dere gjør dette - ta et 50% vannbytte og ha i maten ETTER at du har fylt opp med vann igjen. Hvis de spiser maten - så ikke mat igjen på 3 dager, og etter 3 dager, et nytt 50% vannbytte og start fòringen igjen meget forsiktig.
Prøv, det skader ihvertfall ikke. Alt er verdt å prøve nå for å berge de. Spiser de blandingen så får de medisinen rett i mage/tarm der den skal virke.
Prøv, det skader ihvertfall ikke. Alt er verdt å prøve nå for å berge de. Spiser de blandingen så får de medisinen rett i mage/tarm der den skal virke.
Postet 15.02.09 kl 12:09
saffennoen som ser noe merksnodig med dubbene? er veldig bleike foran på hode og ser båndet og er svarte bak.. har aldri vært slik før...
Fiskene slå av farge om natta og slå på igjen om dagen når lyset er på. Alle mine fisker gjør det. Hvis det er vedvarende så er det noe som ikke som det skal. De ble også slik en gang termometer sto ikke på, vanntemperatur var nede i 17 grader Celcius. Har du sjekket temperen? Kan dere har fått noe giftig i vann uten hensikt?
Postet 15.02.09 kl 12:40