Sølvi sine coryer og litt til :) (side 157)

Sist jeg fanga fisk belaget jeg meg god tid. De som skulle fanges var til vanlig kjappe. (husker ikke hva det var en gang, skulle byttes). Jeg hadde ikke en som ikke kom med en gang i håven min! så de ble jo liggende lenge i pose før vi kunne dra. Stakkars trolla Men de klarte seg så klart flott da. Bare litt unødvendig om jeg viste at de var klere til å flytte. Så skjønner hva du mener med at fisk ikke kommer ja.
Skal si du var heldig da

Ellers pleier jeg skjelden å ha de direkte i posen,lar de gjerne gå i et lite kar eller plastboks slik at jeg fort kan ha de i poser. Men dette gjelder spesielt coryene da som jeg gjerne vil stresse litt ekstra før de skal i poser siden de kan utskille giftstoffer. Disse pakker jeg også i en og en pose av samme grunn.

Nå sporer jeg visst litt av,ja ja pytt pytt
Så skulle det vise seg at det ikke var en Wrasser jeg har fått likevel,forferdelig kjedelig da denne her gjør skikkelig ugang .Her er tråden om den på Saltvannsforum

Har vært i kontakt med selger og han tibyr ny,tiktig fisk pluss 2 nye reker som plaster på såret.
Problemet er da hva jeg skal gjøre med denne fisken ,fikk beskjed om at jeg kunne kaste den i do ,men å ta livet av en frisk fisk er ikke meg .Så må finne på noe annet ,akkurat nå er problemt å fange den .
Så utrolig trasig! sånt er ikke no morsomt. fint du fikk tilbud om ny + reker, men det var jo litt med hva en skal gjøre med det en har ja.
Ser ikke ut til at den har lyst til å laseg fange ,nå er det 2 fiskefeller i karet og selv med artemia inni lar den seg ikke lokke helt inn. Den bare snuser og går litt inn for raskt å trekke seg tilbake igjen ,dumme fisken
Jeg er blånd, men hvordan ser en fiskefelle ut? Kjipt når de blir så smarte!
Det er slike hjemmelagete greier der en skjærer en brusflaske i to, og stikker tuten inn i den nederste delen. Så legger man en godbit inni og og senker den ned på bunnen i håp om at fisken skal svømme in n etter maten.
Men når en bruker slike feller så er det veldig viktig å følge med da fiskene kan dø av å være for lenge inni.Så en bør ta fellen opp med det samme fisken har gått inn ,vi jobber på "skift" i dag
Smart. men ja, jeg skjønner en skal henge med ja. Håper det fikser seg raskt for dere så de kommer seg ut av karet ja.
Det håper jeg og .

Skrev et innlegg her i sted ,men ble avbrutt før jeg fikk lagt inn bildene .Da jeg kom inn igjen så var innlegget jammen slettet, var en som fikk litt kjeft da

Får prøve en gang til da og se om jeg får gjort det ferdig denne gangen.

Det var iallefall om en stilig Red-moor-rot jeg har fått tak i og som har blitt plassert i langkaret. Den lengste greinen bak til høyre kan man ikke se hele lengden på da disse ligger under en tung stein for ikke å flyte opp.
Selve roten er festet til bakveggen med sugekopper skrudd inn i roten med syrefaste skruer. Men de lange greinene gikk det ikke an å gjøre dette med og de har en helt utrolig oppdrift. De vil jo med tiden synke av seg selv ,men hvem har tid til å vente på det

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Den rota var virkelig flott
Den rota var jammen flott ja! Nei, ingen har tid til at de synker med tiden så høres smart ut å skru dem fast i en sugekopp ja.
Det var en utrolig dekorativ rot, ja!
Du vet jo om dette med hvitsoppen på sånne redmoor-røtter, Sølvi, så det kommer jo ikke som noe sjokk på deg når den om noen dager begynner å få "pels"

Akvariet ble veldig stilig!
Vet nok om den ja ,håper Sakurarekene klarer den jobben

Fant forresten roten i Danmark ,alltid på jakt etter nye røtter ,men det vet du alt om Mona .
Fornøyd med den ja ,ikke så lett å få tak i skikkelige røtter.
Ville også gjerne ha noen flotte Mangroverøtter ,men de er det mangelvare på ser det ut til. Finner enten noen enorme greier eller noen trøtte ,kjedelige noen .
I dag er det fange corydag da 15 stk. C121 skal forlate hjemmet sitt i dag.

Dette er jammen ikke bare bare da de går i to forskjellige kar .Det ene har lavere ph enn det andre ,ergo må det gjøres i flere omganger.
Har nå tatt vann fra det med lavest ph oppi et plastkar og fanget de coryene som skulle først oppi.Så nå holder jeg på å høyne ph der før jeg fanger resten i det andre karet. Må og huske å ta av nok vann til å ha i posene før jeg fanger de siste da det må være rent vann i disse.
Coryer som skal pakkes må stresses endel på forhånd da de kan skille ut giftstoffer som kan ta livet av de på veldig kort tid. Derfor er det viktig at de kommer i poser med rent vann etterpå.

Når jeg først var igang så fanget jeg de største samtidig ,disse skal over i kjøkkenkaret som nå blir nesten tomt. Dermed får de minste litt mer plass og litt større sjanse til å få nok mat i seg. Har oppdaget at det ikke har vokst opp så mange av de siste nyklekkete eggene.Regner med at de har blitt spist av de store før de har blitt skikkelig mobile etter klekking,så nå blir det forhåpentligvis litt bedre.

Flink du er. Og sannelig lærer man små nyttige trisk nesten hver gang man er innom tråden din! Tror fremdeles jeg skal være glad jeg ikke skal flytte på coryer med det første Høres ut som en skikkelig god jobb. men om du flytter fra et kar til et annet, bør du bytte vann da med tanke på at de kan stresse og gi ut giftstoffer? Eller vil det ikke være farlig i kar, bare når man pakker dem i pose?
Bytter vann i det karet fiskene har blitt fanget i og siden de der også kan ha gitt fra seg giftstoffer .
Kjekkt at noen kan ta med seg litt tips jeg kommer med og da

Fikk forresten med meg levende Dafnier fra han han som kjøpte fiskene så nå blir det fest for noen av coryene. Det blir først og fremt green laser og Equesene som får glede av de da det er disse jeg først og fremt prøver å trigge til lek.

Så til kvelds får de god mat ,litt sent kanskje ,men nettopp kommet hjem.
C121 gruppen har funnet seg godt til rette i sitt nye kar. Utfra fargene og aktivitetsnivået når de følte seg mer tilrette kan ligne på trivsel allerede. Nå går de i ph6 sammen med C. Gossei i bunnen. Ble en dose Dafnier i dette karet også samt en god porsjon Whiteworms og dette fikk de nye smaken på, dafniene forsvant raskt inn i munnen til Pyrrolina spilota og Krobia'ene...

Som alltid, takk for fin fisk Sølvi!
Tilfeldig bekjentskap
© Torben Lyng
Reklame for plussmedlemskap