- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Leifs verden, del 2 (side 158)
Leifs verden, del 2 (side 158)
Hej Loffa!
"Gratulerer med vel overstått!"
Att vara nervör före hör till. Då koncentrerar man sig bättre (eller får Blackout (hjerneteppe?)).
Det är lättare att prata om något som man verkligen brinner för. Anekdoter brukar vara populära och kan ge föredraget en personlig prägel. Och så får man inte glömma att åhörarna förhoppningsvis kan mindre om ämnet än du.
Var och när blir nästa föredrag?
"Gratulerer med vel overstått!"
Att vara nervör före hör till. Då koncentrerar man sig bättre (eller får Blackout (hjerneteppe?)).
Det är lättare att prata om något som man verkligen brinner för. Anekdoter brukar vara populära och kan ge föredraget en personlig prägel. Och så får man inte glömma att åhörarna förhoppningsvis kan mindre om ämnet än du.
Var och när blir nästa föredrag?
Postet 15.03.13 kl 01:32
Takk for det Apistojohan
Ja dette gikk veldig fint, og er litt stolt av meg selv. Det må jeg si. Har fått noen forespørsler fra andre klubber, men har ikke gjort noen avtaler enda.
Venter som de aller fleste vet på svar om førerkortet mitt, noe som gjør det noe enklere for meg om det går i orden. Blir veldig tungvindt om klubbene skal først hente meg, og etter foredraget kjøre meg hjem.
Håper å ha fått svar innen utgangen av neste uke =) Men dette frister til gjentagelse for dette synes jeg var gøy. Tenke seg å få lov til å prate så mye om apistogramma da gitt =)
Litt små justeringer blir det kanskje og litt tillegg i forhold til slik foredraget er nå. La det synke noen dag så tar jeg det frem igjen og ser på det. Hei så lenge Johan
Ja dette gikk veldig fint, og er litt stolt av meg selv. Det må jeg si. Har fått noen forespørsler fra andre klubber, men har ikke gjort noen avtaler enda.
Venter som de aller fleste vet på svar om førerkortet mitt, noe som gjør det noe enklere for meg om det går i orden. Blir veldig tungvindt om klubbene skal først hente meg, og etter foredraget kjøre meg hjem.
Håper å ha fått svar innen utgangen av neste uke =) Men dette frister til gjentagelse for dette synes jeg var gøy. Tenke seg å få lov til å prate så mye om apistogramma da gitt =)
Litt små justeringer blir det kanskje og litt tillegg i forhold til slik foredraget er nå. La det synke noen dag så tar jeg det frem igjen og ser på det. Hei så lenge Johan
Postet 15.03.13 kl 01:41
Sigmund - ex 530Det er alltid spennende å holde foredrag for første gang, og når man ikke har gjort det på mange år. Jeg holdt foredrag i MAK om innkjøring med salmiakkmetoden for noen måneder siden og det ble ikke bra.
Rart at du holdt et foredrag som ikke ble bra Sigmund, jeg var jo der og er ikke enig! Tror kanskje vi som er vant til et publikum som har økonomisk interesse av det vi prater om henger lista et annet sted, jeg har jo også holdt klubbforedrag jeg ikke akkurat gir meg selv gullmedalje for selv om ingen sovnet av mine utlegninger heller. Nå er vel planter et mer takknemlig fotomotiv enn filterbakterier
Noter forøvrig Leifs apistogrammagleder på ønskelista over foredrag i MAK, virkelig verd turen! Hyggelig å bli så godt mottatt som langveisfragjest også
Postet 15.03.13 kl 13:02
Postet 15.03.13 kl 17:42
Flott med god, dobbelt tilbakemelding Linda. Planter som tema er selvsagt av stor interesse for mange, men det er jo den som snakker som avgjør om det blir vellykket. Det ble planteforedraget i høy grad, og det på tross av problemene med fremviseren vår.
Gratulerer med ilddåpen som du åpenbart kom godt ut av Leif Går ut fra at du nevner det i råden din når du får tilbake sertifikatet
Gratulerer med ilddåpen som du åpenbart kom godt ut av Leif Går ut fra at du nevner det i råden din når du får tilbake sertifikatet
Postet 15.03.13 kl 17:42
Tusen takk alle sammen.
Er liksom en dag med mange oppturer i dag tydeligvis. Gode tilbakemeldinger på foredraget, 9 nye ancistrus (men alt for mange damer) og sist men ikke minst har jeg fått egg i gruppen min med VF apistogramma cacatuoides.
Et tilbakeslag var det likevel i dag. Atahualpa hua har spist sine egg. Synes hun var alt for mye ute i karet til å ha egg, selv om hun var gul som ei nydelig sol. Ja om jeg ikke oppdaget eggene sent da og at dem er klekket.... Ser ofte at huene flytter ut ynglene så fort dem er klekket...
Ja så glemte jeg å nevne at agassizii har egg igjen. Ser ut som ynglene hver gang blir spist. Som de to siste gangene, har eggene blitt lagt under en stein i karet
Jepp, skal selvfølgelig flagge når lappen er tilbake Sigmund
Er liksom en dag med mange oppturer i dag tydeligvis. Gode tilbakemeldinger på foredraget, 9 nye ancistrus (men alt for mange damer) og sist men ikke minst har jeg fått egg i gruppen min med VF apistogramma cacatuoides.
Et tilbakeslag var det likevel i dag. Atahualpa hua har spist sine egg. Synes hun var alt for mye ute i karet til å ha egg, selv om hun var gul som ei nydelig sol. Ja om jeg ikke oppdaget eggene sent da og at dem er klekket.... Ser ofte at huene flytter ut ynglene så fort dem er klekket...
Ja så glemte jeg å nevne at agassizii har egg igjen. Ser ut som ynglene hver gang blir spist. Som de to siste gangene, har eggene blitt lagt under en stein i karet
Jepp, skal selvfølgelig flagge når lappen er tilbake Sigmund
Postet 15.03.13 kl 17:52
Jeg visste det fantes noen arter Nannostomus, men ikke så mange. Fant listen til en FB "venn" og listen hans var som følger:
Nannostomus anduzei
Nannostomus beckfordi
Nannostomus eques
Nannostomus espei
Nannostomus harrisoni
Nannostomus marginatus
Nannostomus minimus
Nannostomus mortenthaleri
Nannostomus rubrocaudulatus
Nannostomus trifasciatus
Outstanding ville jeg tro?
Nannostomus anduzei
Nannostomus beckfordi
Nannostomus eques
Nannostomus espei
Nannostomus harrisoni
Nannostomus marginatus
Nannostomus minimus
Nannostomus mortenthaleri
Nannostomus rubrocaudulatus
Nannostomus trifasciatus
Outstanding ville jeg tro?
Postet 15.03.13 kl 20:17
Men Leif da... du har vel vært på tomc.no he he he
Det er jo ikke sikkert at han har alle nå, men... han slår vel den også
Det er jo ikke sikkert at han har alle nå, men... han slår vel den også
Postet 15.03.13 kl 20:38
Endret: 15.03.13 kl 20:40
Nei, har ikke lest eller sett på på disse der. Fant bare listen til en stor akvarist venn i England. Mener å huske at han skrev han hadde noen og nitti!!!! arter. Disse dukket opp i hans oversikt.
Hadde også en bra apisto liste, kun et par arter bak meg, men en del jeg ikke har men kunne tenke meg. Får nok dem jeg også..... når jeg en dag kommer til himmelen LOL
Hadde også en bra apisto liste, kun et par arter bak meg, men en del jeg ikke har men kunne tenke meg. Får nok dem jeg også..... når jeg en dag kommer til himmelen LOL
Postet 15.03.13 kl 20:51
Galskapen har ingen grenser - herlig! Du kan jo skrive til ham og nevne at du kjenner en kar fra Norway som har èn hel art med Nannostomus he he he. Har enda ikke plassert mine N. marginatus der de er tiltenkt - som dither-fish for A. atahualpa og A. sp "Winkelfleck" eller A. panduro. Fant din åpningsside på FB i går forresten!!! Gikk inn via "liker"-bildet ditt på hjemmesiden til Larvik akvarieklubb eller noe sånt. Gull
Postet 15.03.13 kl 21:20
Denne kare det er snakk om her er en god venn av Tom, og dem har nok møttes flere ganger tror jeg. Tenkte du på min åpnings side eller min apistogramma side ?
Kan jo legge inn link igjen til apistogramma gruppa jeg startet for ikke alt for lenge siden. Den vokser fort og vi er nå 240 medlemmer og overgår nok alle forventningene jeg hadde. Medlemmer fra rundt i hele verden og dettet er utrolig gøy
Vil du henge på og være med i gruppen er dette linken til siden:
Kan jo legge inn link igjen til apistogramma gruppa jeg startet for ikke alt for lenge siden. Den vokser fort og vi er nå 240 medlemmer og overgår nok alle forventningene jeg hadde. Medlemmer fra rundt i hele verden og dettet er utrolig gøy
Vil du henge på og være med i gruppen er dette linken til siden:
Postet 15.03.13 kl 22:49
Postet 15.03.13 kl 23:24
S i m e nDet var nok din åpningsside ja... fant den nå. To flotte Apisto-bilder av A. elisabethae-paret og en A. hongsloi-hanne I presume? Kan vel hende at jeg moderniserer meg en gang i tia, og havner på fjesbokji... Men da skal jeg kalle meg McPisto-Ozzy'pool så ingen vet hvem jeg er he he he.
Da vet iallefall jeg det nå =) Antar det ikke finnes en FB profil med så mange apistobilder som min, hehe
1 Rositae hua med egg. Så faktisk en yngel i hula fra forrige kull i dag =)
2 Ny art i hus. 9 stk ancistrus i artskar
3 Rositae hannen. Digger han bare mer og mer
Postet 15.03.13 kl 23:45
Postet 15.03.13 kl 23:56
Noen og tyve kar fikk vannbytter i dag og en god del kar ble slamsuget. Enda et kar ble også startet i den nye reolen, og er vel nr 6 av dem 11 i den reolen. Fikk også kappet til og limt glasslistene til MHF filteret i 160L. Har også kappet til og gjort klart matta. Gjenstår kun å kappe den i to.
Ble renere og penere i karene etter dette røsket i dag. har liksom ikke orket å starte, men nå er det gjort. Ettersom det er 8 huer av dem 9 ancistrusene jeg fikk i hus, skal jeg bytte et par av huene i morgen, ikke langt unna her. Der blir det også å kjøpe 3 mallehuler. INGEN av ancistrusene skal i apistokar, men i artskar dem også =)
Tok en del bilder i dag og pøser bare på.....
Ble renere og penere i karene etter dette røsket i dag. har liksom ikke orket å starte, men nå er det gjort. Ettersom det er 8 huer av dem 9 ancistrusene jeg fikk i hus, skal jeg bytte et par av huene i morgen, ikke langt unna her. Der blir det også å kjøpe 3 mallehuler. INGEN av ancistrusene skal i apistokar, men i artskar dem også =)
Tok en del bilder i dag og pøser bare på.....
Postet 16.03.13 kl 23:33
Postet 16.03.13 kl 23:38
Postet 16.03.13 kl 23:44
Postet 16.03.13 kl 23:52
Postet 16.03.13 kl 23:58
Postet 17.03.13 kl 00:06