Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 159)

Vipsen
Hvilke plante er det som står til høyre i 160literen?


En ganske hurtigvoksende stilkplante. Får den vokse fritt, kan den kuppe et helt kar uansett størrelse, det er jeg sikker på

Den heter H. zosterifolia. Godt trimmet er den veldig dekorativ, toppene ser ut som lysegrønne "stjerner"
mona o
[QUOTE=Vipsen]Hvilke plante er det som står til høyre i 160literen?


En ganske hurtigvoksende stilkplante. Får den vokse fritt, kan den kuppe et helt kar uansett størrelse, det er jeg sikker på

Den heter H. zosterifolia. Godt trimmet er den veldig dekorativ, toppene ser ut som lysegrønne "stjerner"

Tusen hjertelig! Må se om jeg får tak i den
Syk corydoras amapaensis
For en tid tilbake siden ble den øverste 160 literen min angrepet av trådalger. Den hårtynne typen, som danner laaaaaaange viftende tråder i karet eller store "sukkerspinn" i flyteplanter.

Ved et tilfelle da jeg skulle sette i gang og manuelt fjerne dette, dro jeg frem gardintrappa og ganske så brått gikk jeg opp på den og stod plutselig og tårnet over fiskene ovenfra. Det skremte dem noe sinnsykt! De klikka fullstendig, og helt vettskremte tørnet alle sammen inn i det ene hjørnet, trynet først og det var vilt kaos en stund. Alle prøvde å brøyte seg gjennom sand og trerøtter med trynet, noe som selvsagt ikke gikk.

Da kaoset roet seg, og etter at jeg var ferdig og hadde lagt på armaturlokket igjen, så jeg at den ene Corydoras amapaensis'en min hadde fått en skade på det ene øyet, stakkar. Øyet ble hvitt og tåkelagt, og det så ut til å være sopp eller noe. Jeg skiftet vann hver dag, og jeg trodde det så ut til å bli bedre. Det var ikke så ille etter en stund, men så brått tok det hele en vending mot det verre....
Siden dette er en spesielt mørk og fin hanne, ofte avbildet her forresten, så kjenner jeg den igjen og kan skille den fra de andre. I går kom den ikke frem for å spise, og jeg fryktet det verste. Den hadde spist hele tiden tross skaden, og nå var jeg redd det var gått en dypere infeksjon i det som gjorde fisken ordentlig syk.

Med lommelykt og fingre ble karet gjennomsøkt, men jeg fant den ikke. Men så brått fikk jeg øye på den, hengende urørlig på siden i luftrøttene på stilkplantene bakerst. "Å nei, den er død!" tenkte jeg. Jeg lyste på den med lommelykten, og da så jeg at den beveget på det friske øyet. Det var altså liv i den.... men den var døende, så jeg ville ikke la den ligge og dø i en bortgjemt krok av akvariet. Så jeg klatret opp på gardintrappa igjen, og fanget inn fisken med fingrene. Den gjorde noen slag med halen og svaiet sløvt frem til fronten av akvariet, men der var det slutt på kreftene, så jeg kunne bare lukke fingrene forsiktig rundt den og løfte den opp. Jeg hadde raskt fyllt noen liter vann fra akvariet i et plast-kar, og løftet fisken forsiktig oppi det. En brusestein med sugekopp var festet på bunnen, og luftpumpe slått på.

Jeg tenkte desperat at ingenting kunne være uprøvd for å redde en av de kostbare Amapaensis'ene mine og kjapt bestemte jeg meg for å prøve Melafix igjen. Dette produktet er noe jeg bare hater lukten av, men det er så ofte anbefalt på Corydorasworld, og Ian Fuller selv bruker det hyppig, så.... Melafix fikk det bli her, altså.

Dette står om bruksområdet til Melafix:

"Heals open wounds & abrasions, treats fin and tail rot, eye cloud, mouth fungus and promotes regrowth of damaged fin rays & tissue. Will not adversely affect the biological filter, alter the pH, or discolor water. Safe for reef aquariums and live plants. For use in fresh or salt water."

Dette burde altså være veldig passende for denne fisken, så en dose ble raskt tilsatt i plastkaret. Deretter pakket jeg omhyggelig karet inn i et stort, mørkt håndkle, slik at fisken fikk roet seg i mørket. Å se meg gå frem og tilbake og bevegelser rundt seg ville bare stresse den, så derfor mørkleggingen.

Nå pleier ikke jeg å anbefale at syk fisk isoleres sånn, det medfører stort sett alltid døden for en allerede syk og svekket fisk. Men det var bedre at den døde i plastkaret, enn i akvariet....
Så jeg hadde altså minimale forhåpninger om at den ville overleve natta. Den lå tross alt på siden da jeg fant den i karet i går. Nummeret før døden.

But mind you, lo and behold.... da jeg kikket inn under håndkleet i formiddag, så kikket den tilbake på meg! Ikke bare levde den, den lå riktig vei, flyttet litt på seg og tok en liten runde i plastkaret før den la seg til ro igjen og kikket mistenksomt tilbake på meg! Jeg snek inn en ny dose Melafix, og brettet fort håndkleet på plass igjen. Jøss.....!


Jeg har aldri sett på makan...! Blir denne frisk, så erklærer jeg herved Melafix for nytt mirakelprodukt!!!
Å hente en fisk tilbake fra dødens terskel på det viset.... Klarer Melafix det, så er det mitt nye favorittprodukt i fiskeapoteket. Vel, jeg skal ikke glise for bredt for tidlig her, mye kan skje, men.... dette er jo helt utrolig. Jeg var helt sikker på å ta ut en død fisk fra det plastkaret i dag.


Det var da godt at den fortsatt lever. Slik du skrev det så hørtes det ut som et skikkelig eventyr men en god slutt Du burde bli akvafatter! (forfatter eller akvaforfatter ;D)
Høres jo helt utrolig (flott) ut . Håper det går bra med den .
Det håper jeg også - virkelig!
Jeg kikket inn nå nettopp for 2 minutter siden, og den flytter litt på seg når det kommer lys inn og glor tilbake
Vipsen
Hvilke plante er det som står til høyre i 160literen?


mona o
Den heter [URLBLOCK1]. Godt trimmet er den veldig dekorativ, toppene ser ut som lysegrønne "stjerner" :-)


Jeg må bare vise et bilde som forklarer hvorfor denne planten ser ut som lysegrønne stjerner

[External Image]


Vipsen
Utrolig artig med "før og nå"-bilder



Må bare si meg helt enig her! Jeg prøver å bli flikere til å ta bilder før en "storomveltning". Som oftest tenker jeg ikke på det før i etterkant, og det er fryktelig vanskelig å huske hvordan ting så ut før, etter man har endret på noe. Å følge utviklingen over tid er også morsomt, særlig om man har en del planter, da skjer det mye i løpet av få uker!

Dagens bilder av Green Laser yngelen. Det ble dårlige resultater i dag, så alt unntatt to bilder ble slettet.

Det er veldig rosaskjær på det ene bildet fordi jeg har byttet lampe på yngelkaret. Den forrige lampen er for liten til denne tankstørrelsen (byttet jo fra 11 til 22 liter her om dagen).

Under hvert av eikeløvene i dette yngelkaret ligger det tjukt av yngel og kuler'n Men man ser omtrent bare den ene uheldige som har måttet ta den minst attraktive plassen - nemlig helt ytterst (pilen peker på "den uheldige")

[External Image]


[External Image]


Og her er noen av Corydoras metae ynglene jeg flyttet fra liten plast-tank til "barnehagen" i en av 85 literne


[External Image]


De er fabelaktig godt kamuflerte i denne alderen! Se på disse to
[External Image]

[External Image]




Akva-Math
Det var da godt at den fortsatt lever. Slik du skrev det så hørtes det ut som et skikkelig eventyr men en god slutt ;) Du burde bli akvafatter! (forfatter eller akvaforfatter ;D)


Hehe, takk skal du ha. Det er bare skrevet med innlevelse, og da blir det sånn. Jeg lever meg visst helt inn i dette, også når jeg skriver om det, og går 100% inn for å gi Corydorasene mine best mulig liv (slik jeg tror de ville like å ha det, når de først må leve i fangenskap da)

Jeg vet ikke hvordan det vil gå med denne Amapaensis'en. Jeg synes den gir så tvetydige signaler. Fargene dens er overraskende bra, når den ligger med "den gode siden" til, skulle man egentlig ikke tro den var syk. Den ser liksom ikke syk ut da. Men så plutselig ser det ut som den sakte siger over så den nesten havner på siden. Den retter seg opp før det skjer, men det er bekymringsfullt

For å gi litt mere førstehjelp, byttet jeg plast-kar nå nettopp, og ga den 100% vannbytte med helt rent vann fra mellomlagringstønnene mine. Løp frem og tilbake og målte temperatur og ph først, og når det var likt, så flyttet jeg fisken over i rent vann. Så dryppet jeg ny dose Melafix i vannet, pakket inn karet i et mørkt håndkle igjen.... og krysser fingrene for at den vil overleve nok en natt.

Jeg tør egentlig ikke håpe på noe som helst

Forsøkte å ta noen bilder av det dårlige øyet, men den ville visst ikke vise meg "sin dårlige side" og snudde seg hele tiden slik at den hadde det friske øyet mot meg.


Her er den flyttet over i nytt og rent vann
[External Image]

Den gode siden med det friske øyet
[External Image]

Forfra, der man ser det dårlige øyet til høyre på bildet
[External Image]
mona o
Jeg har kjøpt dem fra Tyskland, du finner dem [URLBLOCK1] hos Aquaristikshop. Det finnes andre typer plast-tanker her i Norge også, som [URLBLOCK2] hos Webzoo, men de er dessverre av gulbrun-tonet plast, altså ikke helt glassklare. De er også avrundet i bunnen, noe som forvrenger litt når yngelen (som Corydoras typisk gjør) ligger på bunnen langs kantene.


Hvordan er det og bestille fra Aquaristikshop da? Har de lang sendetid, hva ligger porto på ca, osv?
Jeg har nok bestilt derfra minst 40+ ganger siden jeg oppdaget den nettbutikken for noen år siden Det hadde jeg neppe gjort om jeg ikke var utrolig fornøyd

Hva porto blir og bestillingstiden er kan jeg dessverre ikke svare deg på, det håper jeg du skjønner. Lagerstatus, hvor mye de har å gjøre osv, alle sånne ting kan jo ikke jeg vite Men ikke bestill noe som haster, det kan jeg si. Det skal gjennom tollen også.

Portoen avhenger av hva du bestiller, hvor mye, hvor tungt det er og volumet på esken. Men det er ikke dyrere enn å bestille fra en norsk nettbutikk ihvertfall. Tyske portotakster virker ikke dyre på meg iallefall

Når man registrerer seg hos Aquaristkshop med norsk adresse, vil portokostnadene automatisk komme i handlekurven, basert på vekten på det du bestiller. For hver vare du legger i, kan den oppjusteres. Noen ganger kan man legge 15 småting i uten at noe skjer med portoen, men så vipper den et hakk opp hvis man legger i en stor og uhåndterlig ting e.l.
Norsk adresse vil også føre til at tysk moms automatisk fjernes på alt du legger i handlekurven (19%) siden Norge ikke er med i EU.

Jeg skrev et laangt innlegg om dette med å bestille fra utenlandske nettbutikker en gang, du kan lese det HER. Det er nyttig lesning om du ikke har gjort det før
Ok, takk for kjapt svar
Da blir det vell en liten bestilling derfra om ikke lenge da
De hadde jo mye snadder
har bestillt der et par ganger selv, og ting har gått meget kjapt, ca 5-6 dager fra bestilling til varen var i hende.
jeg var til og med heldig med norsk toll, bestilte varer jeg var sikker på jeg måtte betale toll, men måtte ikke betale noe :p
Bare poengterer en liten forskjell;
det er ikke toll på noe akvarieutstyr Men moms må man betale til norske myndigheter, dersom varenes verdi er 200 norske kroner eller mer.

Det er altså tollfritt, men ikke momsfritt.
Det er så synd at euroen er så veldig dyr akkurat nå,håper den bedrer seg etterhvert.
Gruppen min på 14 Corydoras cf. burgessi har kommet over egg-tørken sin, og har nå lagt egg 3 dager på rad. De legger relativt få egg pr gang, så det blir ikke så mange. Og disse har den mest særegne Corydoras-leken jeg har sett. Dilter avgårde, tusler rundt og tar seg god tid med alt, bare en anelse raskere enn normalt. De har ikke den frenetiske rakettfarten andre Corydoras oppviser under lek!

Jeg hadde tenkt å plukke noen egg i dag, både nye og gamle egg, men glemte det pga CSI på tv. Skal plukke noen i morgen og legge dem i nettet til en håv som jeg legger over kanten på 85 literen jeg bruker til barnehage. Disse Coryene pleier å la eggene være i fred stort sett, men likevel vokser det aldri opp yngel. De spiser tydeligvis yngelen, men ikke eggene.
Jeg valgte en grovmasket håv og klippet skaftet av den. Hensikten med håven er at rekene skal ligge unna og ikke pigge av med eggene, jeg er så lei av den klåingen deres og kidnappingen av egg. De grove maskene i håven er med vilje, yngelen skal få smette ut av håven selv når de har brukt opp plommesekken.

Jeg husker da jeg skulle plukke Green Laser eggene. Kirsebærrekene hadde jo allerede kasta seg over de rykende ferske eggene. Da jeg kom og skulle samle dem inn, satt det reker på halvparten av eggene bortover. Jeg synes det var rart at de var sååå gira på de eggene at de ble værende selv om jeg kom og begynte å romstrere der.... helt til jeg oppdaget at rekene satt fast på eggene! De kunne ikke stikke av! Rekebena deres var klistret fast til de klebrige, nylagte Cory-eggene, og der satt rekene i fella - på rad og rekke.
Enden på visa var at jeg måtte ta tak rundt hver reke og nappe den av eggene med et rykk. Det røk et ben eller to her og der, for noen stankelbein ble sittende igjen fastklistret på egget. Men det får gå - kanskje de lærer til en annen gang, hehe. Eggene jeg samlet inn hang der hele uka med rekebein som pynt og klekket heldigvis fint fordet.

Her er noen bilder av C121, altså Corydoras cf. burgessi.
De er bare helt utrolig nydelige!

[External Image]



[External Image]



[External Image]


Da jeg våknet i dag, var det store spørsmålet:
Lever den? [External Image]

Det er selvsagt Corydoras amapaensis'en som behandles med Melafix i plastkaret jeg tenker på. Jeg var faktisk nervøs før jeg gikk inn og tok lommelykta for å kikke under håndkleet.
Da jeg løftet på håndkleet datt det et xxxx ord ut av meg - høyt! Den lever!!
Jeg har aldri sett på maken... er det mulig? Den var så godt som død da jeg tok den ut av akvariet med bare fingrene for to dager siden...

NÅ begynner jeg virkelig å håpe at den vil berge seg gjennom dette!
Corydoras cf burgessi egg
Jeg kom fra akvarierommet og spradet stolt inn i stua nettopp, og forkynte høyt til mannen i huset:
- Nå har jeg plukket egg!
- Å? Skal du lage omelett? svarer han - den igorante og uvitende hedning! :p
Det er Corydoras-egg må vite, og det er alltid stas! (det visste han godt, men han synes det er kult å erte meg for disse Coryene mine...ha!)


Puh! Nå har jeg plukket og plukket så jeg har rosinfingre, og jeg ga meg vel egentlig før det ble tomt også. Og mens jeg husker det:
NOTE-TO-SELF; renske ut og hive all den sjøldaue javamosen i karet med C121!
(det var det verste jeg har sett, hvordan kan den ha dødd sånn???)

Nåvel, det var egg vi snakket om - og jeg kom litt ut av tellinga på slutten der, så jeg må ta en ny telling tenker jeg. Men ca 70 egg ble det - det var flere enn jeg trodde det skulle være.

Eggene var i alle slags "aldere", noen ble lagt i går, noen var flere dager gamle og på akkurat de må klekking være bare timer unna (det gyldne eggeskallet var begynt å mykne opp igjen, klar til klekkingen).

Ok, alle eggene er plassert i en håv i "barnehagen". Men jeg begynte å spekulere på om jeg ikke burde ta dem i en BB tank og se... disse er noen vanvittig søte små rakkere altså så det hadde vært skikkelig gøy å dokumentere utviklingen deres med masse bilder fremover.
Dette må jeg bestemme fort, før de eldste eggene begynner å klekke

Ca 70 egg fra Corydoras cf burgessi (C121) det var ikke dårlig

Tilfeldig bekjentskap
© Helge Waldeland
Reklame for plussmedlemskap