Dette er en Corydoras bilde tråd:-) (side 16)

Hei Jørn
Er det lokale fangstfolk som har gitt deg navnet på den og kalt den "Corydoras milagros", den Coryen du la ved bilde av?

Det finnes jo ingen art som har det navnet vitenskaplig, så derfor lurte jeg, for jeg så det samme handelsnavnet (C. milagros) forekomme på en liste over Peru-import hos Aquamanias. Den ser ut som Corydoras coriatae, som igjen mistenkes for å være en variant av Corydoras fowleri. Såvidt jeg har forstått så er det lokasjonen som skiller bare, og den er visst ikke så stor i avstand.

Jørn Kåsa
Corydoras milagros Min Favoritt.Damen ved siden av er Nannacara(Ivanacara)Adoketa. Jørn
Harald Krystad
Du verden :-)


Du verden hva? Pratet jeg for mye igjen?
Lett for å plapre i vei når det er noe som interesserer meg
mona o
[QUOTE=Harald Krystad]Du verden :-)


Du verden hva? Pratet jeg for mye igjen?

Neida, bare imponert over kunnskapen!
Det er ikke rart denne tråden er lang. Coryer er så fascinerende, på en annen måte enn ciklider dog.

Aenusene bare vimser rundt over hele selskapskaret, roter etter mat, tar en pause, og så en lang roterunde til. (utenom når de setter seg pinn fast i et hull i en rot der man ikke trodde noen kom inn)

Robineaene derimot ligger mer rolig om dagen og roter rundt om kvelden og når det er foringstid. De er en herlig blanding av litt sky og litt nysgjerrige. Jeg satt og skulle se fotball her om dagen, og karet deres er i enden av stuebordet. Da kampen skulle til å begynne svømte to Robineae til langsiden av karet, og lå på skrått og kikket utover mot TVen. Da måtte jeg le litt, de 3 andre lå på kortsia og kikka mot meg, så jeg lente meg fremover og sa, "skakje dokke og se kampen?", to sekund etterpå så svømte to til bort på langsia og la seg på skrått. Da måtte jeg glise litt for meg selv, selv om det såklart ikke var relatert til det jeg sa :P
Puh! Mona er et omvandrende coryleksikon! (jeg synes det er veldig interessant å lese, bare så det er sagt ) Og dette forklarer jo også den store variasjonen av utseende på disse deckeri/decker. Jeg har grublet på dette, ettersom bildene her overhodet ikke ligner på de bildene jeg har funnet på internett (som igjen overhodet ikke ligner på deckeriene jeg har sett).

Ellers må jeg nevne at c. narcissus også står på ønskelista mi, ja. En utrolig flott cory. Jeg elsker jo mine arcuatus, og jeg elsker enda mer den langsnutede coryene. Og når man da mikser det sammen... Jeg har siklet etter dem lenge, ja...
Peru 07
Fikk akurat oversendt et bilde fra Peru.Noen som kan hjelpe meg.

Jørn

F:Francisco
Du må nesten høre med han om han kan ta et vanlig bilde av fisken under vann, gjennom glass. Kjennetegn som finnelengder (f.eks. ryggfinnen), mønsterform og farge, samt skikkelig overblikk over kroppsfargen, forsvinner når man holder Coryen over vann slik. Lyset skinner annerledes da, og den avbildede fisken ser ut til å få et gulskjær på bildet over vannet. Men har den det under vann også? Og mange fisk endrer fargeskjær helt i det øyeblikk de kommer over vann.

Bildene man ser på for å sammenligne fisk er jo (naturlig nok tatt under vann, så et bilde av en fisk over vann blir da lett feiltolkninger. Kanskje han har et bilde tatt under vann?

Jørn Kåsa
Fikk akurat oversendt et bilde fra Peru.Noen som kan hjelpe meg. Jørn F:Francisco
Kan jeg legge bildet inn på corydorasword? Tror de kara der lett tar denne, selv over vann :0)
Det finnes alt for mange like arter *s*
Gry, vent litt til det kommer bilde av den under vann....
Jeg har lyst å bryne meg litt på denne, om jeg får? Det er sånt man lærer av, å søke etter infoen selv. Jeg synes iallefall det er litt ekstra moro å finne ut og lete meg frem

Hvis det er ok for Jørn, så klart?
Det er jeg helt enig i, og holder på å lete for harde livet. Haar funnet noen jeg heller mer til enn andre, men det er noe med mønsteret i halefinnen som får meg til å tro at dette er en variant av en eller annen art.

Ps, dersom jeg får tillatelse til å legge bildet på CW får du la være å gå inn på det forumrommet å kikke før du har lett ferdig selv. det er i alle fall sånn jeg pleier å gjøre det. Leter til jeg gir opp, eller mener jeg har et svar. så går jeg inn å sjekker hos proffene :0)
Helge Waldeland
Hei Ingunn Dette er nok en Aspidoras fuscoguttatus. Trodde selv jeg hadde en Menezesi men Fuller tok en nærmere titt på den og kom frem til at det er en Fuscoguttatus.


Hei!

Var det du som solgte disse på storauksjonen i fjor? Eg slo dei opp i mergus picture index og eg vil sei at dei liknar meir på menezesi enn fuscoguttatus. Flekkane langs midtlinja bak på kroppen er jo ganske store og ujevne. Lengda på fuscoguttatus er også oppgitt til 4cm, mens dei eg har trur eg er større, kanskje nærare 5. Uansett er dette ein artig fisk. Den var ganske sky i begynnelsen, men som du ser så poserer den villig framme ved frontruta no. Eg har også sett tilløp til lek, men har ikkje funne egg. Sikkert fordi dei går i eit selskapskar.

Ingunn
Det var ikke meg som solgte dem men vi har kjøpt fra samme opphav. De ble ,som du sier,solgt som menezi. Jeg har snakket med ham og vi har blitt ennige om at dette er en fuscoguttatus. Sente også bilder til Ian Fuller og han mente det samme. Menezi er ganske sjelden.
Men når det er sagt så er endel Aspidoras arter meget vanskelig å artsbestemme.
Gry
Haar funnet noen jeg heller mer til enn andre, men det er noe med mønsteret i halefinnen som får meg til å tro at dette er en variant av en eller annen art.

Jeg mistenkte det samme, tenkte faktisk på C. virginiae (C004) eller handelsnavnet Corydoras sp. ‘Miguelito’. Du har denne har du ikke?

Men det mønsteret i halefinnen tipper liksom i en annen retning igjen. Men fiskens "overall" farge er veldig vanskelig å stadfeste skikkelig når den er løftet over vann også, synes jeg.
Virgineae var det første som slo meg og, ja jeg har denne, og reagerte som sagt på halefinnen. Er også litt feil med stripen som går langs fisken. Har besøk nå, og får ikke sjekket mer foreløpig, men setter i gang senere i kveld/natt :0)
Har ikke fått bilde under vann enda,men fikk et til.

Jørn
Etter å ha trålet både nett og bøker, har jeg kommet frem til at det må være en virginiae variant, eller en hybrid mellom virginiae og en annen art. Jeg har funnet virginiae med mønster på halen, om ikke så tydelig, og når man ser formen på fiskens kropp og hode, så er det i alle fall full match. Dette blir altså mitt tips :0) På side 73 i boken all corydoras, fra aqualog ser man flere varianter av denne arten, og selv om ingen er helt like, så finner ikke jeg noe annet forslag.

Mine Virginiae har jeg nå sluppet oppi 400 literen. Da skjedde det noe rart. De er blitt nesten helt sorte over hele kroppen!? Den øverste delen, altså ikke under magen. Det ser ut som om de stor koser seg, så jeg tror ikke det er pga sykdom, tror heller det er det at de trives, men jeg har aldri sett dem i denne fargen før. Jeg skal se om jeg kan få et bilde av dem i morgen.
Jørn, har Fransisco sagt noe om lokasjon?
Det burde jeg jo ha vært det første jeg spurte om
Men Peru, det visste jeg jo, men resten...? Har du fått noe info?

Det forslaget jeg kom med ovenfor, altså C-004 som er
Corydoras virginiae, har følgende lokasjon oppgitt:
Locality: Peru, Loreto Province, Rio Ucayali.

Stemmer dette med det Fransisco har av info om fangstområde?

Det eneste som gjør at jeg nøler litt, er det svake stripemønsteret fisken over vann har i halefinnen. Men igjen; dette kan være usynlig under vann, men komme til syne over vann. Og omvendt, mht farger og mønsterantydninger.
Og dessuten, det kan være lokale variasjoner. Samme art kan befinne seg rundt neste krok og i en annen kulp i samme elv, men da ha sin egen lille "variant". Rio Ucayali er vel ikke akkurat kort?

Så egentlig kan det være at jeg har tillagt det svake halfinnemønsteret for stor betydning. Jeg har tidligere lest at langsnutede Corydoras faktisk er kjent for å ha til dels store variasjoner mht mønster innenfor en og samme art. Ta C. semiaquilus og C. fowleri for eksempel.
Det er nettopp dette som gjør de store, langsnutede artene litt vanskeligere å artsbestemme.

Her er et bilde til av C. virginiae

Jørn Kåsa
Har ikke fått bilde under vann enda,men fikk et til. Jørn
Tilfeldig bekjentskap
© Linda Widente
Reklame for plussmedlemskap