- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 16)
Mona's lille akvarierom DEL 1 :-) (side 16)
Postet 31.12.06 kl 02:35
Postet 31.12.06 kl 02:42
Riccia fluitans - trives best som blindpassasjer :-)
Jeg hentet litt av en stilkplante i et annet kar, Hydrocotyle leucocephala, og plantet noen stilker i yngelkaret til C. adolfoi. Jeg la ikke merke til at noen småtråder av mosen Riccia fulgte med, for så lite var det av den som fulgte med...
H. Leucocephala er den med de lyse grønne, runde bladene man ser på bildene.
Tiden har gått... og blindpassasjeren har skjult seg under armaturet og ikke avslørt sin tilstedeværelse...før i dag.
Jeg løftet av armaturet i yngelkaret i dag, for å rengjøre litt skikkelig og ta ut filteret. Da fant jeg denne flotte puten med Riccia på toppen
Dette karet får aldri gjødning, og lyset er et enkelt 14 watts AquaSky.
Men likevel har den vokst fra noen små tråder, usynlige "blindpassasjerer", til denne flotte puten. Sånn er erfaringen min med den, den dukker opp i kar jeg ikke ante den var i engang.
På det ene bildet løfter jeg opp ca to tredjedeler av "puten", resten henger ned i karet.
H. Leucocephala er den med de lyse grønne, runde bladene man ser på bildene.
Tiden har gått... og blindpassasjeren har skjult seg under armaturet og ikke avslørt sin tilstedeværelse...før i dag.
Jeg løftet av armaturet i yngelkaret i dag, for å rengjøre litt skikkelig og ta ut filteret. Da fant jeg denne flotte puten med Riccia på toppen
Dette karet får aldri gjødning, og lyset er et enkelt 14 watts AquaSky.
Men likevel har den vokst fra noen små tråder, usynlige "blindpassasjerer", til denne flotte puten. Sånn er erfaringen min med den, den dukker opp i kar jeg ikke ante den var i engang.
På det ene bildet løfter jeg opp ca to tredjedeler av "puten", resten henger ned i karet.
Postet 31.12.06 kl 16:26
Endret: 31.12.06 kl 16:28
Postet 31.12.06 kl 16:31
Eggene jeg samlet inn fra Corydoras panda-karet ser ut til å greie seg bra. Klekkingen har startet
Ser en liten yngel pile rundt på bunnen der nå.
Det gikk dårlig med C. metae-eggene. Alle mugnet. Sannsynligvis ikke befruktet, siden dette er det første forsøket deres (som jeg vet om). Det så bra ut første døgnet, men så brått ble alle hvite og fikk pels. Sugde dem ut med pipette, så nå er det kun C.panda egg igjen.
Jeg festet eggene på hver sin side i klekketanken, sånn at jeg skulle vite hvem som var hva. Og på siden med C. metae ble altså alle mugne.
Det er 6 egg og 1 som er klekket, og har jeg flaks så ender jeg da opp med 7 Corydoras panda-yngel
Forresten, den vesle Panda-tassen som dukket opp i 19 litern med eplesnegler, klarer seg fint i karet sammen med C. adolfoi yngelen. Den ser ut til å vokse litt mer nå, nå som den faktisk får mat!
Og så har jeg jo sett en liten C. panda yngel i de voksnes akvarium, en som spratt ut av mosen da jeg rotet igjennom den for å finne egg her om dagen.
Ser en liten yngel pile rundt på bunnen der nå.
Det gikk dårlig med C. metae-eggene. Alle mugnet. Sannsynligvis ikke befruktet, siden dette er det første forsøket deres (som jeg vet om). Det så bra ut første døgnet, men så brått ble alle hvite og fikk pels. Sugde dem ut med pipette, så nå er det kun C.panda egg igjen.
Jeg festet eggene på hver sin side i klekketanken, sånn at jeg skulle vite hvem som var hva. Og på siden med C. metae ble altså alle mugne.
Det er 6 egg og 1 som er klekket, og har jeg flaks så ender jeg da opp med 7 Corydoras panda-yngel
Forresten, den vesle Panda-tassen som dukket opp i 19 litern med eplesnegler, klarer seg fint i karet sammen med C. adolfoi yngelen. Den ser ut til å vokse litt mer nå, nå som den faktisk får mat!
Og så har jeg jo sett en liten C. panda yngel i de voksnes akvarium, en som spratt ut av mosen da jeg rotet igjennom den for å finne egg her om dagen.
Postet 01.01.07 kl 17:03
Endret: 01.01.07 kl 17:09
Jeg har mistanker om at min målrettede oppfòring og vannbytteregimet hos mine 7 Corydoras davidsandsi nå kanskje vil gi resultater
Jeg kan selvsagt ta feil, men... jeg ser tendensene og noe som kan bli opptakten til lek! He-he! *gnir seg frydefullt i hendene*
I dag har jeg nemlig byttet 50% av vannet. Vannet var ikke særlig iskaldt, det var romtemperert men bøttene står på gulvet så vannet i dem holder ca 19-20 C.
Så tempen sank ikke med mer enn 2-3 grader. Det er 23 C der nå. I tillegg har de fått gasse seg med en hel rute mygglarver to ganger i dag. De spiser det opp på få minutter, det er store og fine Coryer som eter en del.
Og nå når jeg satte meg ned og betraktet karet litt etter å ha tørket opp vannsøl og pakket bort utstyr, ser jeg en hann som suser rundt og leter intenst etter en interessert hunn Han følger dem, beføler dem med bartene sine, og prøver å tilby sine tjenester ved å legge seg foran nesen hennes med siden av kroppen så fort de stopper opp et øyeblikk.
Så langt har han ikke fått noen damer interessert, men jeg er nettopp ferdig, så mye kan skje enda
*krysser fingrene hardt*
Det hadde passet bra med yngel fra disse også nå, nå som jeg likevel har C. panda egg og yngel på gang og likevel skal ha i gang et yngelkar og artemiaklekkeren Det er ikke noe mer jobb med f.eks. 30 enn med 7 yngel kan man si
Har du noen fingre å krysse, så kryss dem for meg der ute nå, pliis!
Jeg kan selvsagt ta feil, men... jeg ser tendensene og noe som kan bli opptakten til lek! He-he! *gnir seg frydefullt i hendene*
I dag har jeg nemlig byttet 50% av vannet. Vannet var ikke særlig iskaldt, det var romtemperert men bøttene står på gulvet så vannet i dem holder ca 19-20 C.
Så tempen sank ikke med mer enn 2-3 grader. Det er 23 C der nå. I tillegg har de fått gasse seg med en hel rute mygglarver to ganger i dag. De spiser det opp på få minutter, det er store og fine Coryer som eter en del.
Og nå når jeg satte meg ned og betraktet karet litt etter å ha tørket opp vannsøl og pakket bort utstyr, ser jeg en hann som suser rundt og leter intenst etter en interessert hunn Han følger dem, beføler dem med bartene sine, og prøver å tilby sine tjenester ved å legge seg foran nesen hennes med siden av kroppen så fort de stopper opp et øyeblikk.
Så langt har han ikke fått noen damer interessert, men jeg er nettopp ferdig, så mye kan skje enda
*krysser fingrene hardt*
Det hadde passet bra med yngel fra disse også nå, nå som jeg likevel har C. panda egg og yngel på gang og likevel skal ha i gang et yngelkar og artemiaklekkeren Det er ikke noe mer jobb med f.eks. 30 enn med 7 yngel kan man si
Har du noen fingre å krysse, så kryss dem for meg der ute nå, pliis!
Postet 02.01.07 kl 16:53
Endret: 02.01.07 kl 16:59
Postet 02.01.07 kl 20:21
Corydoras cf. semiaquilus yngel ! :-)
Jeg skiftet vann på akvariet med de langnesete Corydoras cf. semiaquilus i kveld, og siden jeg hadde brukt opp alt det mellomlagrede vannet tok jeg iskaldt vann rett fra krana... på denne årstiden er det jo virkelig iskaldt også. Det ble vel et vannbytte på ca 25% og tempen sank til 21 C.
Det var mens jeg tømte det nye vannet oppi, at jeg la merke til at noen "sandkorn svømte motstrøms"....!? Jeg skjønte ikke helt det der, men da jeg var ferdig med å tømme det iskalde vannet oppi la jeg merke til at noen få "sandkorn" fremdeles hoppet rundt etter at "turbulensen" fra vannet hadde lagt seg...Hva i alle dager...?
En nærmere inspeksjon med nesa nesten klemt inntil glasset avslørte hva det var... det var yngel! Jeg kunne telle 5 stykker! Jeg vet jo at denne gruppen på 8 har lagt egg minst 3 ganger, det er det jeg har sett. Men jeg har ikke tatt ut egg, og bare latt ting gå sin gang.
Nå er jeg redd jeg har gjort noe dumt, for Corydoras-yngel pleier sjelden å takle en sånn iskald vannstrøm med påfølgende temperaturfall særlig godt...
Kan hende disse er noen tøffinger. Men jeg har ikke så mye håp om det egentlig.
Hadde jeg sett de små ynglene på forhånd ville jeg jo aldri ha brukt så kaldt vann, men gjort er gjort.
Uansett var det moro å se yngel der. Den ene av de fem var forresten litt større enn de andre fire, så det er sannsynligvis ulike kull.
De er så godt som usynlige på sandbunn. Kroppen har en mørk, rundt flekk, akkurat som et sandkorn. Den sitter fremme på kroppen, nesten ved hodet. Resten av yngelet er fargeløst. Dermed ser man bare den mørke "prikken", og jeg garanterer at jeg ville blitt kalt for "skrønemaker" om jeg la ut bildene jeg tok av dem da de lå på sanden Det var nemlig helt umulig å se dem
Heldigvis var det èn som spratt opp på et planteblad, og der ble den straks mere synlig. Rask på labben og ikke tid til fokusering, men man ser iallefall at det er yngel!
Det var mens jeg tømte det nye vannet oppi, at jeg la merke til at noen "sandkorn svømte motstrøms"....!? Jeg skjønte ikke helt det der, men da jeg var ferdig med å tømme det iskalde vannet oppi la jeg merke til at noen få "sandkorn" fremdeles hoppet rundt etter at "turbulensen" fra vannet hadde lagt seg...Hva i alle dager...?
En nærmere inspeksjon med nesa nesten klemt inntil glasset avslørte hva det var... det var yngel! Jeg kunne telle 5 stykker! Jeg vet jo at denne gruppen på 8 har lagt egg minst 3 ganger, det er det jeg har sett. Men jeg har ikke tatt ut egg, og bare latt ting gå sin gang.
Nå er jeg redd jeg har gjort noe dumt, for Corydoras-yngel pleier sjelden å takle en sånn iskald vannstrøm med påfølgende temperaturfall særlig godt...
Kan hende disse er noen tøffinger. Men jeg har ikke så mye håp om det egentlig.
Hadde jeg sett de små ynglene på forhånd ville jeg jo aldri ha brukt så kaldt vann, men gjort er gjort.
Uansett var det moro å se yngel der. Den ene av de fem var forresten litt større enn de andre fire, så det er sannsynligvis ulike kull.
De er så godt som usynlige på sandbunn. Kroppen har en mørk, rundt flekk, akkurat som et sandkorn. Den sitter fremme på kroppen, nesten ved hodet. Resten av yngelet er fargeløst. Dermed ser man bare den mørke "prikken", og jeg garanterer at jeg ville blitt kalt for "skrønemaker" om jeg la ut bildene jeg tok av dem da de lå på sanden Det var nemlig helt umulig å se dem
Heldigvis var det èn som spratt opp på et planteblad, og der ble den straks mere synlig. Rask på labben og ikke tid til fokusering, men man ser iallefall at det er yngel!
Postet 02.01.07 kl 21:16
Endret: 02.01.07 kl 21:17
Postet 02.01.07 kl 21:20
Postet 02.01.07 kl 21:34
Postet 02.01.07 kl 23:17
Postet 03.01.07 kl 11:49
TrondsenSyns vel denne tråden har sporet en del av her, handler vel om et akvarierom og ikke all verdens oppdrett og artsbeskrivelser. Er rommet ferdig? Har vel lakt hode på blokka klar til hugg her nå.. :)
Hodet ditt skal du få beholde
Håper ikke du er altfor skuffet over det tråden har handlet om?
Neida, tråden var egentlig ikke ment å kun omhandle rommet i seg selv. Hva er vel spennende med det? Jeg tenkte mer i retning av en tråd som omhandler alt som bor i rommet, hva som skjer og hvordan antallet akvariet etterhvert bygger seg opp. Og det har jeg gjort. Nye akvarier som er innredet og satt opp etter at jeg flyttet hit, er behørig fotografert og vist frem. Men jeg synes det er mer spennende å se hvem som bor i akvariene, jeg, fremfor selve rommet
Selve rommet? Det består av et salig rot med bøtter, slanger og håndklær samt alskens remedier strødd rundt. Jeg bruker gulvet av mangel på nok hylle- og skap-plass Og dette rotet, det er vel ikke så artig å se bilder av? Sikkert mere spennende med de som har skikkelige tekno-akvarier og slikt, å se oppbyggingen av det materielle. Men hos meg er det ikke slik, her er det mere fisken i seg selv det omhandler.
Så selv synes jeg altså jeg har spredd tråden bra, både å omhandle det som befinner seg i rommet, og hvert akvarium som har dukket opp der i takt med at det har skjedd.
Rommet er ikke "ferdig", når blir vel egentlig et akvarierom det? Jeg skal ha en reol til, har jeg bestemt meg for (har 3 stk), men jeg vet enda ikke hvilken str på karene i denne reolen det skal bli. Kanskje 85 litere?
Synes jeg har forsømt Apistogrammaene mine den seneste tiden, men de yngler likevel Hadde nettopp en A. trifasciata hunn som kom ut med et kull fra hulen, og i går så jeg at A. macmasteri hunnen gravde seg inne (stenger inngangen med sand) i en hule... egg på gang igjen
Det blir likevel til at de mister kullene sine både til filtergapet eller/og div. Corydoras, så denne nye reolen jeg planlegger kunne kanskje bli en Apistogramma-reol? En med skumpatronfiltere, som er helt yngelsikre, og ingen potensielle egg- eller yngelrøvere i akvariene. Sånn at de endelig kan få opp hele kull, stakkars slitere
Jeg har også en ny 98 liter i helglass i bestilling, når den kommer skal den inn i reolen jeg har til det. Da har jeg alle 3 akvariene til denne reolen på plass. Siden jeg har så mange C. adolfoi-yngel nå, så tenkte jeg de skulle få flytte inn i denne og vokse seg store der. Et greit oppvekst-kar.
I tillegg har jeg en tom 250 liter, stående i påvente av at jeg skal få Co2-anlegget mitt i hus. Det skal bli mitt aller første forsøk på plante-akvarium, så det blir spennende.... særlig for meg, som ikke kan fordra å luke og klippe og stusse på plantene (glemmer det)
Så, sånn er gangen i det foreløbig
Postet 03.01.07 kl 12:51
Endret: 03.01.07 kl 12:58
Det er jo nettop variasjonen med litt om rommet, litt om planer, litt om en hendelse og litt om fiskene med noen bilder og noen jippi/buhu opplevelser som gjør at denne tråden er så interessant! Hvor mange andre tråder er såpass levende og med såpass mange innom?
Fortsett Mona! Det er en inspirasjon å lese her, og har klart inspirert meg til å planlegge et akvariehjørne. Ikke så stort som ditt, men likevel. :o)
Fortsett Mona! Det er en inspirasjon å lese her, og har klart inspirert meg til å planlegge et akvariehjørne. Ikke så stort som ditt, men likevel. :o)
Postet 03.01.07 kl 13:16
mona o. Men hos meg er det ikke slik, her er det mere fisken i seg selv det omhandler.
Og det er nettopp dette som gjør denne tråden interessant Å kunne følge med på hva som skjer, og lære masse på veien Hadde det bare handlet om tekniske og fysiske ting, hadde ikke jeg giddet å stikke innom denne tråden nesten daglig.
Postet 03.01.07 kl 14:03
Postet 03.01.07 kl 14:52
Postet 03.01.07 kl 15:43
Endret: 03.01.07 kl 15:44
Corydoras adolfoi yngel i matfatet (bilder)
Noen bilder av Corydoras adolfoi-yngelen som klekket i høst, tror det var i september/oktober.
Det er litt av et syn når en slik gjeng samles i matfatet. De er bare så utrolig nydelige! På dette bildet får de sin første porsjon med nyklekt artemia på månedsvis. Gjett om det var populært!
Jeg er usikker på hvor mange som er her, husker ikke antallet. Men det er et sted mellom 40 og 50, tror jeg.
Det er litt av et syn når en slik gjeng samles i matfatet. De er bare så utrolig nydelige! På dette bildet får de sin første porsjon med nyklekt artemia på månedsvis. Gjett om det var populært!
Jeg er usikker på hvor mange som er her, husker ikke antallet. Men det er et sted mellom 40 og 50, tror jeg.
Postet 03.01.07 kl 17:46
Postet 03.01.07 kl 17:52
Kjempe Flotte!!
Gleder meg til eg skal hente mine Corydoras haraldschultzi VF, Corydoras adolfoi, Corydoras davidsandsi i Bergen 15 januar.
Utrule hvor flotte fiskene dine er Mona... (Du er en god matmor)..
Hvor mange syns du eg bør ha av hver type med tanke på oppdrett av disse?
Er det flere Corydoras på gang hos deg eller?
Gleder meg til eg skal hente mine Corydoras haraldschultzi VF, Corydoras adolfoi, Corydoras davidsandsi i Bergen 15 januar.
Utrule hvor flotte fiskene dine er Mona... (Du er en god matmor)..
Hvor mange syns du eg bør ha av hver type med tanke på oppdrett av disse?
Er det flere Corydoras på gang hos deg eller?
Postet 03.01.07 kl 20:14
Endret: 03.01.07 kl 20:16