- Hjem
- Forum
- Personlige akvarieblogger
- Nytt akvarierom i Skien ! (side 16)
Nytt akvarierom i Skien ! (side 16)
Gomp[QUOTE=Siljan]Da har karet vært i full drift på 3 døgnet. Alt virker OK og plantene har allerede vist trivsel med nye skudd. Sump og sandfiltere går som det skal og har så langt ikke hatt antydning av nitritt, men for sikkerhets skyld vil jeg la karet står 2-3 uker før jeg sette inn noe fisk. Dog har jeg sluppet oppi 2 endlers for å ha en indikator mht. til nitritt. Var morsomt å se endlersene rimelig forvirra med 12000 liter å boltre seg på... Forer opp discus for full maskin nå, så det blir vel ihvertfall 10-20 stk. som blir klare for overflytting i løpet av 5-6 uker
Usj.. Det var litt ekkelt å få vite..
Neste gang; betal for en test. Ikke sett liv på spill..
Er slik noen ganger Noen må ha det kansje litt vondt og i hverste fall dø for at andre skal få det bedre, vet der er mye diskusjoner rundt dette med innkjøringsfiskog fisk for kontroll av vannverdiene, i mine øyne er dette nødvendig. Vet heller ikke hvor nøyaktig en nitrit test ville vært i et så stort kar. Sjangsen for Nirit i et stort kar er vel heller minimal.
Har selv vært i hos Siljan og sett karet før det var i bruk og tror nok jeg aldri har vært så misunelig i hele mitt liv, var helt rått.
Postet 20.04.09 kl 14:15
Postet 02.05.09 kl 23:33
Litt oppdatering fra kjellern
Det er en god stund siden jeg sist var inne med noe på denne tråden. Har hatt besøk av Ronny med hans eminente ansamling av foto dippedutter og dingsbomser i dag, så det ble en del bra bilder. Noen har jeg lagt ut her.
Holder på med oppbygningen av discus stammen etter smellen i fjør høst, men det tar vel ennå 1-2 år før jeg er tilbake der jeg var. Måtte finne på litt annet i mellomtiden, så nå har jeg satt opp en reol som plantekar og en 720 liter som jeg etterhvert håper å få til som et beplante discus kar.
Gjenoppbyggingen er ferdig og jeg har fått gjort en god del forbedringer, så aldri så galt er det godt for noe....
Storkaret har fått mye mere lys og både discus og rokker trives godt sammen med cory, apisto og ikke minst endlers stammen som yngler som besatt. Tipper unger jeg har hatt på besøk ar fisket ut noen tusen endlers nå...
Holder på med oppbygningen av discus stammen etter smellen i fjør høst, men det tar vel ennå 1-2 år før jeg er tilbake der jeg var. Måtte finne på litt annet i mellomtiden, så nå har jeg satt opp en reol som plantekar og en 720 liter som jeg etterhvert håper å få til som et beplante discus kar.
Gjenoppbyggingen er ferdig og jeg har fått gjort en god del forbedringer, så aldri så galt er det godt for noe....
Storkaret har fått mye mere lys og både discus og rokker trives godt sammen med cory, apisto og ikke minst endlers stammen som yngler som besatt. Tipper unger jeg har hatt på besøk ar fisket ut noen tusen endlers nå...
Postet 07.06.09 kl 00:25
Postet 07.06.09 kl 00:26
Postet 07.06.09 kl 00:28
Postet 07.06.09 kl 09:01
Litt flere bilder...
Har litt flere bilder takket være Ronny. Han er mesterfotografen.
Bilde 1: Barclay og lotus er en fin kombinasjon
Bilde 2: Cabomba karet - tror dette må være verdens mest voksevillig plante. 40-50 nye planter i uka....Bare å knipe av og plante på nytt.
Bilde 3: Sannsynligvis den mest hardføre planten som eksisterer. Trichomanes javanicum. Ikke engang juvelchiklidene rørte denne....
Bilde 1: Barclay og lotus er en fin kombinasjon
Bilde 2: Cabomba karet - tror dette må være verdens mest voksevillig plante. 40-50 nye planter i uka....Bare å knipe av og plante på nytt.
Bilde 3: Sannsynligvis den mest hardføre planten som eksisterer. Trichomanes javanicum. Ikke engang juvelchiklidene rørte denne....
Postet 08.06.09 kl 00:59
Litt flere bilder....
Bilde 4: En morsom sak - Undervannsbananer - Nymphoides aquatica. Vokser opp med lotuslignende blader. Røttene er jo rå-tøffe
Bilde 5: Storkaret over vann. Hydrocotyle verticulata er på grensen til å bli plagsom. Tar ut 1-2 bæreposer i uka. I vinter gikk det ihvertfall 2 søppelsekker av denne i dunken. Begynner å få " urskogpreget " jeg var på jakt etter nå. Det meste av planter her blomstrer og vokser så det omtrent kan høres
Bilde 6: I cabomba karet er det en del Ottocinklus. Her en som har forsynt seg grådig av matfatet...
Bilde 5: Storkaret over vann. Hydrocotyle verticulata er på grensen til å bli plagsom. Tar ut 1-2 bæreposer i uka. I vinter gikk det ihvertfall 2 søppelsekker av denne i dunken. Begynner å få " urskogpreget " jeg var på jakt etter nå. Det meste av planter her blomstrer og vokser så det omtrent kan høres
Bilde 6: I cabomba karet er det en del Ottocinklus. Her en som har forsynt seg grådig av matfatet...
Postet 08.06.09 kl 01:01
Postet 08.06.09 kl 01:02
Litt flere bilder....
Bilde 9: Hyrophila rosanervis - også en som vokser så du omtrent hører det. Dette karet begynner å bli flott selv om det er et artskar
Bilde 10: Gress er heller ikke noe problem, igjen om man velger rette artene.
Bilde 11: Sjefen sjøl... Kunne ikke la vær å ta med bildet her. Snyteskaftet burde indikere at kakefatet ikke er trygt - uansett hvor godt det er gjemt.....
Har lekt litt professor Drøvel også de siste månedene og omsider fått laget meg et heksebrygg med plantegjødning som funker. Har greid å integrere gjødning, jerntilsetning og sporstoffer i en blanding, og denne funker faktisk.
Noen av ingrediensene var styggdyre, men hva gjør man ikke for akvaristikken..... Morsomt når gammel skolelærdom fra høyskoletiden kan plukkes opp igjen og faktisk bli noe man kan bruke. " Kokeriet " ble litt avansert så det lignest mest på en alkymist labb når dette sto på, og ikke lukta det noe særlig parfyme heller. Timmy ( bikja på bildet ) forlot lokalet rimelig raskt etter å ha forsøkt å hilse på meg når jeg sto med galskapen i fullt kok.
Et tips til dere som vil lære litt mer om kjemi i ferskvann: les boka " Limnology " av Gerald Cole. Da går det faktisk opp et lys eller fem for de fleste. Dette var bibelen når jeg studerte limnologi og har hjulpet meg mang en gang både med forståelsen for vannkvalitet, sammensetninger, sammenhenger og årsak / virkning både for fisk og planter. Det var her jeg begynte å koble mht. til plantegjødningen.
Igjen en takk til Ronny som har tatt disse bildene
Bilde 10: Gress er heller ikke noe problem, igjen om man velger rette artene.
Bilde 11: Sjefen sjøl... Kunne ikke la vær å ta med bildet her. Snyteskaftet burde indikere at kakefatet ikke er trygt - uansett hvor godt det er gjemt.....
Har lekt litt professor Drøvel også de siste månedene og omsider fått laget meg et heksebrygg med plantegjødning som funker. Har greid å integrere gjødning, jerntilsetning og sporstoffer i en blanding, og denne funker faktisk.
Noen av ingrediensene var styggdyre, men hva gjør man ikke for akvaristikken..... Morsomt når gammel skolelærdom fra høyskoletiden kan plukkes opp igjen og faktisk bli noe man kan bruke. " Kokeriet " ble litt avansert så det lignest mest på en alkymist labb når dette sto på, og ikke lukta det noe særlig parfyme heller. Timmy ( bikja på bildet ) forlot lokalet rimelig raskt etter å ha forsøkt å hilse på meg når jeg sto med galskapen i fullt kok.
Et tips til dere som vil lære litt mer om kjemi i ferskvann: les boka " Limnology " av Gerald Cole. Da går det faktisk opp et lys eller fem for de fleste. Dette var bibelen når jeg studerte limnologi og har hjulpet meg mang en gang både med forståelsen for vannkvalitet, sammensetninger, sammenhenger og årsak / virkning både for fisk og planter. Det var her jeg begynte å koble mht. til plantegjødningen.
Igjen en takk til Ronny som har tatt disse bildene
Postet 08.06.09 kl 01:03
Postet 08.06.09 kl 01:06
Fantastisk!
Utrolig flott det har blitt hos deg! Kanskje det blir en tur snart?
Postet 17.06.09 kl 16:06
Ny hjemmeside på vei opp !
En god stund siden jeg sist skrev noe på tråden, men nå er sommeren definitivt over og akvarierommet blir mer og mer tilholds stedet etterhvert som kveldene blir mørkere og temperaturen synker.
Har puslet litt med ny hjemmeside de siste tiden, og selv om det er mye som gjenstår begynner ting å ta form.
Har omsider fått flyttet siden til en ny server og hjemmesiden min vil fra nå av være på:
www.telemarkdiscus.net
Har puslet litt med ny hjemmeside de siste tiden, og selv om det er mye som gjenstår begynner ting å ta form.
Har omsider fått flyttet siden til en ny server og hjemmesiden min vil fra nå av være på:
www.telemarkdiscus.net
Postet 01.09.09 kl 00:11
Mandeltre blader
Hei Siljan!
Jeg og sønnen min var å handlet litt hos deg sist uke , var så heldig å få med disse bladene.Sterbaiene mine har lagt egg, disse har jeg i et lite kar med luftesten, også la jeg oppi et halvt sånt blad , skal da det bladet ligge i helt til eggene klekker, eller bør det fjernes?
Siw Maria
Jeg og sønnen min var å handlet litt hos deg sist uke , var så heldig å få med disse bladene.Sterbaiene mine har lagt egg, disse har jeg i et lite kar med luftesten, også la jeg oppi et halvt sånt blad , skal da det bladet ligge i helt til eggene klekker, eller bør det fjernes?
Siw Maria
Postet 09.09.09 kl 23:29
Mandeltreblader !
Hei
La bladene bli liggende. Disse fungerer også som yngelskjul og holder vannverdiene på bra nivå.
Morro å høre at Sterbaiene har lagt egg. Lyke til videre og ta gjerne turen innom igjen når det passer
Mvh
Kyrre
La bladene bli liggende. Disse fungerer også som yngelskjul og holder vannverdiene på bra nivå.
Morro å høre at Sterbaiene har lagt egg. Lyke til videre og ta gjerne turen innom igjen når det passer
Mvh
Kyrre
Postet 09.09.09 kl 23:48
Nytt forum
Sjekke denne linken: www.nettfisken.com
Nytt forum som noen unge og entusiastiske akvarister har startet.
Meld dere inn og pøs på med bilder, linker, innlegg, osv
Nytt forum som noen unge og entusiastiske akvarister har startet.
Meld dere inn og pøs på med bilder, linker, innlegg, osv
Postet 09.09.09 kl 23:50
Endret: 09.09.09 kl 23:54
Takk skal du ha , da lar jeg de være !
Kan nok hende vi tar turen innom , har lovet sønnen min at vi skal ta en tur igjen om vi får lov , han lærte masse og ble veldig ivrig. Nå er det han som har full kontroll over plantene og gjødsling .Karet hans er nå oppe og går , det ble veldig fint . Pumpa vi fikk kjøpt av deg er veldig rolig, ikke noe bråk når han har det på rommet sitt, veldig fornøyd!
Siw Maria
Kan nok hende vi tar turen innom , har lovet sønnen min at vi skal ta en tur igjen om vi får lov , han lærte masse og ble veldig ivrig. Nå er det han som har full kontroll over plantene og gjødsling .Karet hans er nå oppe og går , det ble veldig fint . Pumpa vi fikk kjøpt av deg er veldig rolig, ikke noe bråk når han har det på rommet sitt, veldig fornøyd!
Siw Maria
Postet 09.09.09 kl 23:58
Siw MariaTakk skal du ha , da lar jeg de være ! Kan nok hende vi tar turen innom , har lovet sønnen min at vi skal ta en tur igjen om vi får lov , han lærte masse og ble veldig ivrig. Nå er det han som har full kontroll over plantene og gjødsling .Karet hans er nå oppe og går , det ble veldig fint . Pumpa vi fikk kjøpt av deg er veldig rolig, ikke noe bråk når han har det på rommet sitt, veldig fornøyd! Siw Maria
Hei
Takker for hyggelig tilbakemelding. Og for all del - ta kontakt hvis det ernoe dere lurer på. Jeg skal svare etter beste evne
Mvh
Kyrre
Postet 10.09.09 kl 00:02
DAMN WOW!!
Lest hele tråden ikveld
fant denne tråden tilfeldig og det er jeg glad for makan til inspirasjon.
Fy så trist med sprenginga, glad det går bedre nå og lykke til videre...
PS!
regga på nettfisken for ca 1 uke sia og lurte på hvem denne pappaen med fiskene var men fant ikke ut noe.. fant jeg ham nå tro??
mvh Frode
Lest hele tråden ikveld
fant denne tråden tilfeldig og det er jeg glad for makan til inspirasjon.
Fy så trist med sprenginga, glad det går bedre nå og lykke til videre...
PS!
regga på nettfisken for ca 1 uke sia og lurte på hvem denne pappaen med fiskene var men fant ikke ut noe.. fant jeg ham nå tro??
mvh Frode
Postet 09.10.09 kl 23:08
fiskfroDAMN WOW!! Lest hele tråden ikveld fant denne tråden tilfeldig og det er jeg glad for makan til inspirasjon. Fy så trist med sprenginga, glad det går bedre nå og lykke til videre... PS! regga på nettfisken for ca 1 uke sia og lurte på hvem denne pappaen med fiskene var men fant ikke ut noe.. fant jeg ham nå tro?? mvh Frode
Er du i Skiens traktene må du gjerne ta turen innom. Altid hyggelig med besøk.
Ang. nettfisken, jo du traff not blinken der ja.. Ikke bestandig at de håpefulle informerer om alt, så nettfisken ble en overaskelse for gamlefar også...
Postet 10.10.09 kl 00:51