Dagens blomst (side 16)

Jeg teste ut ifjor, hadde aldri plantet noe så bare prøvde meg frem, her er litt av mitt kan ikke navnene.

Herregud så syyyyyk jeg er etter sol og sommer! Satt og mimret og bladde bakover i tråden, som startet i 2007. Og fra 2008 fant jeg et juni-bilde av en rose jeg plantet det året, nå begravd under en meter snø og ikke engang synlig, som heter 'Pastella'.

*sukk* Jeg smelter helt jeg.... roser er bare så utrolig nydelige, og denne hadde en farge som var helt utrolig. En slags lys fersken/aprikosrosa.

Gleder meg enormt til årets rosesesong og håper vi får en like flott sommer i år som i fjor, som hadde ukesvis med 30°C varme og sol, sol, sol!

[External Image]
Takk
Denne tråden koser jeg meg med når jeg trenger å tenke gode tanker... Takk til deg, Mona, som startet den
Dagens blomst(er) for min del:

<embed src="http://backend.deviantart.com/embed/view.swf" type="application/x-shockwave-flash" width="450" flashvars="id=120127245&width=1337" height="611" allowscriptaccess="always"></embed>Hvitveisskog by ~kvinorum on deviantART

fra Tvedalen i Larvik
Krokus
Dagens blomst i april må jo bli en vårblomst de fleste av oss kjenner

Jeg tok et par bilder av noen lilla krokus som vokser bak huset. På fremsiden er det selvfølgelig lite blomster enda, der er det hovedsaklig roser og andre sommerlige blomster. Men det er liv! Rosene skyter skudd som bare det, og jeg gleder meg.
Men tulipanene innimellom jeg plantet i fjor våres skyter masse grønt nå. Ikke alle er kommet opp enda, det er forskjell på om de er såkalte sene eller tidlige tulipaner, og de har ulike tider på vår og forsommer for blomstring.
Jeg har i dag plantet noen liljeløker, en sort som heter [URL=http://hageglede.no/NETTBUTIKK/Vaarloek-og-knoller/Liljer/Lilje-Landini-5-stk.]Lilje Landini[/URL], og den tror jeg kan bli råflott i blomst altså. I tillegg har jeg plantet [URL=http://hageglede.no/NETTBUTIKK/Vaarloek-og-knoller/Dahlia/Dahlia-Nenakazi-3-stk.]Dahlia Nenakazi[/URL] og [URL=http://hageglede.no/NETTBUTIKK/Vaarloek-og-knoller/Dahlia/Dahlia-Smokey-3-stk.]Dahlia Smokey[/URL]. Smokey prøvde jeg å plante i fjor våres også, men det var noe helt annet som kom opp :p (Dahlia var det, men en helt annen farge og ensfarget) Vi får håpe det er riktig sort i år, men Hageglede.no har det med å blande kortene litt mye... det er rene gamblingen å satse på å få riktig sort og farge.

Krokusen i skråningen på baksiden av huset tror jeg er resultat av noen gratisløk jeg fikk med på kjøpet da jeg handlet noen andre blomsterknoller på nett. Det står til og med en og blomstrer midt oppå toppen av kompostbingen Kanskje jeg var litt for brutal med luking i skråningen i fjor sommer

Krokus er et herlig vårtegn, jeg må få meg fler av de
[External Image]


[External Image]
Jeg har tydeligvis en tidlig tulipan, for denne sto i full blomst her i Rakkestad i dag. Det eneste jeg vet om tulipanen er at den er rød .

Jon
Jeg ble ganske overrasket da jeg plutselig fant en eneste, enslig stemorsblomst under hekken i dag Den stod midt i en haug med akvariesand som jeg har tømt inn under hekken i løpet av vinteren. Det var ikke flere enn den ene der, og den stod i full blomst. Hekken er sørvendt der, så det ble nok varmt og fint.

Ganske pussig, for vi har ikke en eneste stemorsblomst i hagen og har ikke hatt det heller.

Jeg gravde den forsiktig opp og tok den med meg bort i et av bedene mine på forsiden av huset. Der ble den forsiktig plantet og vannet. Kanskje den sprer seg og blir flere

Det har også dukket opp en masse blå, små blomster rundt om på plenen. De blomstrer nå, tydeligvis en tidlig blomst, men jeg aner ikke hva det er eller hva de heter for noe. Alle disse blå blomstene står på steder der vi i fjor sådde ny plen med gressfrø (etter hevingen av bakkenivået og planeringen av skråningen mot naboen). Nå er det flat gressplen over hele, og blant frøene med gress må disse blå blomsterfrøene ha vært. Dessverre blir de litt tråkket på her og der siden de vokser midt i plenen på steder folk går, men mange har klart seg helskinnet gjennom barnelek

Stemorsblomsten var ordentlig fin, nå fikk jeg lyst å kjøpe noen på nærmeste hagesenter selv

[External Image]

[External Image]
Den blå tror jeg er en skilla/scilla (er ikke sikker på skrivemåten).

Da jeg flyttet inn i dette huset, var det første jeg planla hvordan jeg ville ha hagen min (før jeg planla inventaret, faktisk). I den planen inngikk ingen busker. Jeg liker ikke busker (med unntak av rose- og klungerbusker). Heldigvis hadde hun som bodde her før meg fjernet mesteparten av elendigheten. Men på hjørnet av plena stod en busk, og jeg var fast bestemt på at denne skulle fjernes. Men etter tips fra naboen min, lot jeg det være fram til jeg fikk se den blomstre...heldigvis. Denne busken er ikke vanlig der jeg kommer fram (men er definitivt ikke uvanlig her på østlandet). Jeg synes den er rett og slett nydelig, den korte tiden den blomstrer. Den lille blomsterperioden er verdt å ha en ikke-blomstrende busk resten av året.
Bildene yter på ingen måte busken noen rettferdighet, da jeg tok dem nå i kveld.

[External Image]

[External Image]
De blå er scilla, jepp. De blomstrer hver vår, lager frø kapsler og sprer sine frø. Får frøene lov til å ligge blir de små løk etterhvert og blir fort til et blått teppe, små tåler tråkking og graving og det meste.
Søkte på scilla og fant dette. Noe helt annet enn de enkeltblomstene vi har her og der nå.... Vi har altså noe å se frem i mot
Inger Anne: Helt enig med deg. Dette er nok Vårgyvel som jeg også har. Den er utrolig fin i full blomst.
Jeg ønsker meg en annen plante som også blomstrer på bar kvist om våren..
et magnolia tre!
De finnes i både i hvitt og ulike rosa sjatteringer. Jeg ønsker meg et med rosa blomster. Problemet mitt er bare hvor jeg kan skvise inn et helt tre! :p
Hei mona o. Da vil jeg anbefale Magnolia Galaxy. Synes den er den absolutt flotteste med store rosa blomster. Har et lite et hjemme, men er nok ikke stor nok til og blomstre i år. Du bare MÅ ordne plass til et slik tre. Nydelig
Jeg har ønsket meg magnolia et par år, så det blir nok til det
Husker du herdighetssone på den sorten du kaller 'Galaxy'? Og hva er forventet høyde på det treet? Magnoliaene varierer jo fra 3-4 meter til 10-12 meters høyde Et lite et hadde nok vært greiest i en rekkehushage som vår.

EDIT;
jeg fant info selv
Magnolia galaxy er herdig nok, det er bra, men det blir et digert tre med årene! :p
Petter Hagen
Inger Anne: Helt enig med deg. Dette er nok Vårgyvel som jeg også har. Den er utrolig fin i full blomst.


Det er nok Forsythia/Gullbusk du har, Inger Anne. Det finnes mange varianter av den. Vårgyvel/Cytisus Praecox ser anderledes ut og blomstrer litt senere. Søk i Bols Forst sitt plantegalleri, så får du se...
Tootsie har nok rett når jeg ser nærmere etter. Du har ganske sikkert Gullbusk. Min er litt anderledes i blomstene.
Kanskje ikke dagens blomst, men det er ikke så fryktelig lenge siden bildene ble tatt.
Magnolia
Gikk forbi en magnolia i går og måtte bare ta noen bilder fra utsiden av gjerdet... (med mobilen - fornøyd med kameraet på den!) Jeg vet ikke hvilken magnolia dette er, men synet var fantastisk og duften helt vidunderlig...
Noen tulipaner
Ble tatt den 16. mai
Tilfeldig bekjentskap
© Silje Haugen
Reklame for plussmedlemskap