Tante Astrid´s undervannsverden (side 16)

Da er det bare en guppy-hann igjen i rekekaret (heretter kallt rekecocktailen). Så at den ene var så rolig i går og i dag var det ingen tvil lenger siden skjellene struttet på den lille kroppen. Jeg hater å avlive, men må jeg, så må jeg. Sukk

Den ene som er igjen er den som er defekt. Må vel bli litt stusslig for den å gå sånn helt alene, men den ser da livlig nok ut enda. Håper rasboraene kan bli godt selskap.

Har fått de nye testene mine fra JBL, men jeg blir litt forvirret over resultatene. Tetras test har alltid gitt 12.5 i nitrat i 180 literen. Av og til har det steget ørlite over så da jeg gikk tom for en stund siden våget jeg ikke annet enn å kjøre to skift i uka for sikkerhets skyld. Karet er nemlig på grensen til overbefisket, jeg har en tendens til å fôre for mye også og i tillegg har jeg fått seks nye coryer. JBLs nitrat-test viser derimot null. Synes det er noe merksnodig. Skal nå droppe det andre vannskiftet og fortsette å måle utover uka og se om det øker på. Greit nok at jeg har litt planter i karet, men at de skulle greie å ta unna all nitraten tviler jeg på.
Takk for godt tips Nå blir det ildtetra på meg fra Tam Alna
Neimen, så bra! Misunner deg de fiskene, bare så du vet det
Skal ta bilde når jeg får 14 stk i 180 litern min
Ikke så rent lite misunnelig på øksefiskene dine heller Skal ha en dag, men hatt for mye hvitprikk i det siste til å tørre ennå. De er helt nyyyydelige!! Liker forresten godt 180 litern din
Wow! Måtte innom å se på karene dine også. For noen fine oppsett du har! Tydeligvis har vi litt av samme smak når det gjelder fisker for jeg fant mange "ønskemegfisker" hos deg
Bra du kommer med bilder av ildtetraene så får jeg enda flere å sikle over

Takk for skryt forresten. Jeg liker dvergøksene mine, jeg, men de vil ikke bli erstattet når de blir gamle og borte. De krever nemlig ganske stabile boforhold i overflaten og rolige samboere. Hvis ikke blir de fort stresset og da er det lett for at det bryter ut hvitprikk, men de har vært forbausende friske ellers.

De er overhode ikke engstelig for meg. Det hender jeg er oppi og henter en kopp vann for vanntesting og da er det fort en øksefisk inni der. Spiser fra hånden når jeg fôrer med frossenfôr gjør de også. Egentlig skal de visst være kresen på maten, men mine spiser nesten alt jeg putter oppi der så lenge det ikke synker med en gang. Selv om de er veldig små, bare 2-3 cm, så greier de både å få i seg diskusgranulat og granulat for små ciklider samt store røde mygglarver.

Mine er nå godt over 2 år gamle, men jeg har enda ikke mistet noen av de opprinnelige 6. De hadde nok trivdes bedre om de hadde vært noen flere, men de krever ganskje god plass i overflaten. Det ser ut som om de forsvarer favorittplasser og kan bli ganske hissige. Ikke uvanlig at det glitrer av løsrevne skjell i vannet når noen av de sloss. Det går også ganske heftig for seg når de går i lek. Det har skjedd ved et par anledninger og det er mye krangling mellom hannene da. For den som er intressert i å avle på dem så skal det visst ikke være så vanskelig så lenge yngelen får tilgang på infusorier til å begynne med. De voksne spiser ikke egg eller avkom heller.
Takk det var hyggelig å høre

Har hatt øksefisker tidligere - mange år siden - og er utrolig glad i dem. Spesielle, morsomme og som jeg opplevde dem - faktisk ganske hardføre. Men blir litt skremt av at de har så dårlig rykte med hvitprikk, selv om jeg faktisk aldri opplevde det med de jeg hadde. Må nesten fortelle om en gang jeg kom fra jobb og så en hybelkanin (kan ikke helt fatte hvordan hybelkaniner kan ha kommet inn i min leilighet, men ) som katta lekte seg med, men syns den beveget på seg så jeg sjekka. Da var det en halvtørr øksefisk gitt Hadde sikkert hoppa ut foringshjørnet i glasset. Putta den oppi igjen og den sjangla rundt en halvtimes tid - lettere dekket av støv - før den slo seg sammen med de andre igjen som ingenting skulle hendt. Helt utrolig

Ja, jeg er også enig. De tåler litt mer enn man tror. Mine har en tendens til å bli liggende å sprelle oppe på midtstaget eller støttekantene når de finner på å hoppe om natta og feilberegner litt. Hører jeg det så får jeg dyttet de uti igjen, men det har av og til (spesielt i begynnelsen) tatt en stund før jeg har skjønt hva de merkelige lydene har kommet fra. Jeg er jo ikke alltid hjemme når det skjer heller, men det har nå gått bra.

Har tilogmed mistet en ett døgns tid. Lette etter den, men borte var den. Fant den tilfeldigvis sittende fast bak diffusorbrettet for co2-en. Det er ikke breiere enn tykkelsen på sugekoppene bak der. Der måtte den ha vært siden forrige vannbytte dagen før for ellers går de ikke så langt ned, og det var da jeg begynte å lete etter den også. Den var litt oppskrapet men helt normal ellers og veldig glad for å komme tilbake til kameratene. Det hender også at de hopper opp i reflektorene og skader sporden. Ved en anledning var hele halen, helt inn til selve kroppen, borte. Det vokste ut til normal fasong på bare et par-tre uker uten infeksjon eller soppangrep. Tøffe fiskene

Har ikke hatt noen tørrfisk-problem siden jeg dytter plastfolie inn i alle åpninger. Tar ingen sjanser.
Hehe de er noen skikkelige selvmordshoppere ja Har heldekkende armatur nå, men kan se for meg at de ville klart å hoppe opp på lysrør o.l huff....... har du glasstopp under heldekkende eller hvordan ser det ut hos deg?
Har heldekkende topp, men det er ingen glassplate under armaturen så om de hopper høyt nok så kan de nok smelle inn i lysrørene også. Heldigvis så er det veldig sjelden de driver og hopper på dagen. Det er mest på nattestid jeg hører smellene. Tror det er de andre fiskene som går høyere i vannet om natten og som i halvdøs kan dytte borti øksene slik at de tar et hopp i forskrekkelsen
Hørs betryggende ut

Utrolig lyst på de fiskene, vurderer å gjøre om 128 literen min fra tanganyika til sør-amerika (er så vanskelig å få tak i fisk til tanganyika - det ødelegger litt av moroa) Da blir i så fall første investeringen øksefisk. Beste måten å unngå smitte med hvitprikk må jo være å kjøpe dem først Filteret der er inngått så de burde kunne settes inn ganske raskt.

Hvilken øksefisk er det du har? Jeg har hatt både dvergøksefisk og marmorert øksefisk.
Høres spennende ut

De jeg har ble kjøpt som Dvergøksefisk. Fikk ikke noe latinsk navn på dem, men tror det sannsynligvis dreier seg om disse. Det er forresten en av mine det er bilde av der.

Akkurat nå har jeg forresten 14 små skjønnheter under akklimatisering, som etterhvert skal over i rekecocktailen. Ikke billige disse her og skulle egentlig ha bare ti, men kunne jo ikke la det være igjen bare fire kan du skjønne Kiloprisen for disse tør jeg ikke regne ut engang. Det dreier seg selvfølgelig om Galaxyrasbora
Må innrømme at jeg ikke ser forskjell på dvergøksefisk og vanlig øksefisk (schereri og marthae) Utrolig like og ikke store forskjellen i størrelse heller.

Ååhhhh de er jo bare nydelige!!! Vente i spenning på bilder! Stimer de fint eller?
Foreløpig er de ikke kommet i karet enda. De får en langsom akklimatisering i en egen liten boks fra mixkiosken. Samtidig får de et bad med dactymor. Hadde jo bendelorm på noen andre fisker for ikke lenge siden så nå får alle nye fisker bade før de kommer i akvariene. Tar ingen sjanser her

Blir nok bilder når de får kommet i karet og slappet av noen dager. Tar nok en stund før de farger skikkelig ut. Har akkurat satt opp en artemiakultur også så de får noe levendefôr etterhvert. Hater den duringen fra luftpumpen så jeg skal prøve ut en ny metode jeg leste om her på forumet med å bruke noen lave, flate former å klekke i. Artemiaeggene er muligens litt gamle, men det spiller ingen rolle om det blir mindre klekkeprosent siden dette er ment som godbiter i tillegg til annen mat.

Hvis du går inn og ser på det første bildet av marthae kontra schereri så kan du se at den første har tydeligere stripemønster. I tillegg har den også fargede brystfinner. Noe du kan forstå ut fra det engelske populærnavnet, Blackwing.
Da lærte jeg det og gitt Greit å vite når jeg skal ut og shoppe økser etter hvert. Nydelige begge to.

Gleder meg masse til å se bilder om noen dager
Har prøvd å ta noen bilder i dag, men når formen er så dårlig så greier jeg ikke holde på så lenge i gangen og resultatet blir så som så. Her er ihvertfall et av de bedre. Som en kan se så er den til venstre temmelig tynn. Kikket nok ikke nøye nok på de i butikken, men så at mange var for tynne da jeg slapp de løs i karet. Får håpe det dreier seg om for lite mat og ikke noen andre uhumskheter. De virker ihvertfall kvikke nok og det er ingenting å si på matlysten. Ble litt nyklekket artemia på de også i dag og det var stas. Utfordringen nå er å ikke fôre altfor mye. Det går bare en Fluval 1+ i dette karet og selv om det er modifisert så er det ikke all verden. Får sjekke verdiene for sikkerhets skyld i morgen.

[External Image]
Helt nydelige :-)
Ser de er for tynne, dessverre ikke så uvanlig fenomen - så får håpe de bare er litt underforet Fore dem litt hyppig i starten så legger de nok snart på seg
Utrolig fine fisker, skal selv hente ildtetraene mine i morgen. Gleder meg skikkelig !!
Nå må du ikke bli veldig skuffet når du ser de i butikken for de er ganske fargeløse i de stressende omgivelsene. Det blir bilder fra deg også, håper jeg, når de har fått roet seg ned hos deg
Det er en egen sjarm over disse små artene synes jeg.

Ryddet litt blant fôrboksene som står i kjøleskapet i dag. Har en nesten full boks med 250 ml TetraCichlid Mini Granules. Synes nesten det er synd å kaste den, men jeg har ikke ciklider lenger så jeg har ikke bruk for den. Den er holdbar helt til 2010 så hvis noen vil ha den så skrik ut. Har en nyåpnet boks 100ml TetraGuppy også. Den er holdbar til 2009.

Hvis pakken fra Tropefisk kommer i morgen så blir det montert ekstra innvendig filter i 180 literen i helga. Filteret har jeg, men venter bare på blåsvampen som skal inni. Forhåpentligvis så vil alle de hersens småpartiklene forsvinne da. Krysser fingre
Har veldig sansen for små fisker Bittesmå er nydelig og alt over 10 cm er for stort

Farger nok fort ut når de kommer hjem. Du skulle forresten sett sommerfuglciklidene mine nå, lagt egg i dag - helt fantastiske farger på dem

Ja takk, tar gjerne imot jeg - bare si hva du skal ha for dem Foret går unna her, så greit å bunkre opp litt

Har nytt filter i 180-en in - noe som heter aquael uni uvfilter - helt utrolig klart vann - fjerner det meste av partikler. Hjelper nok fort på med en ekstra pumpe tenker jeg

Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap