Lettere øvet nybegynner :) (side 16)

Da har jeg fått satt i enda ei rot i sør amerika, hengte den bare oppved hjelp av tråd og vel, jeg synes karret ser mer naturlig ut nå, at det ser mer ut som et vindu inn i ei kulp enn et akvarium. Har oxo slått av ene lysrøret slik at det blir mere dunkelt inni der.
Utrolig fint egentlig.

Fisket ut båten med windeløv fra asia oxo, ble med ett mye lysere og større. hjalp sikkert at jeg fjernet noen flyteblader og slikt oxo.
Har fått somlet meg til å skrubbe noen av tingene som skal selges, var ikke store jobben slik jeg fantaserte om.

Prøver fjerne største klorereka, men nå vil den såklart ikke komme og spise. Har hivd oppi ei slik flaskefelle. Slått av lyset for å lokke den frem, men neida.
Må blande alabastervann, Hvordan er det med ustabil GH, stresser det fiskene like mye som ustabil pH?

Aner ikke hvordan jeg skal rense den utvendige pumpa, må vel få lest litt senere tenker jeg.
Huff gruer meg til pumperensing, er ett tykt lag med tåke ute, litt koselig, men jeg vil ha sooool. Den hersens reka vil absolutt ikke inn i flaska mi, den som vanligvis kommer spurtende når det er mat, holder seg trygt rundt den ene rota.

Måtte slå på andre lysrøret igjen, fiskene ble så slappe av "skumringslys".
Fått satt opp en oljeovn jeg har kjøpt for flere år siden som aldri har blitt pakket ut engang, deilig varme her jeg sitter nå.

Kjøpte gardiner på impuls igår, jeg hadde det litt travelt og tenkte faktisk ikke (sjokk) De er jo alt for lange for det første, oxo altfor breie, men det går. Er bare det at gardinstanga bare ligger å hviler på en dings, og med den svære gardinen på klarer den ikke ligge der og bare faller ned, så nå må jeg skaffe meg holdere. Må få lånt meg en symaskin oxo så jeg får sydd de opp en god del *sukk* Men de er utrolig flotte da, lyseblå med brune blomster på.
Man skal lissom ikke se så mye til banjomallene, vel jeg ser mine ganske greit
Sååå lyst det ble i asia nå :O
Slik ser sør amerika ut nå. (dere får unnskylde vinduet, er nesten plent umulig å ikke få det med med mindre jeg skulle slått på lyset midt på natten og knipset.)
Sør amerika nedenifra.

Har er Babbos ute og lufter seg litt, hun kommer når jeg rasler med maten, så hun får lov å være på gulvet.

Etter at jeg begynte fore med mat beregnet for krabber har skallet til kirsbærene blitt mye rødere og da så jeg dette, kan ikke det minne om en hvit stripe?
Helvetes møkka driiiiiiit.
Nå har jeg trang til å gråte, det å rense det utvendige filteret er et mareritt. Alt er i løse deler og vrir seg hit og dit og ja. Nå får jeg det heller ikke til å virke, jeg vil ikke ta det fra hverandre igjen, har endelig fått satt det sammen slik det skal være, er ei sånn "vakumpumpe sak" men der må man jo være verdens sterkeste mann for å få til å funke, dessuten sitter de jævla ledningene i veien, vet ikke hvor mange ganger jeg har slått meg på den driten nå.
Aldri i verden om jeg noen gang kommer til å velge unimax fra aquael igjen, største dritten jeg noen gang har vært borti.

Strømmen er koblet til men det skjer ikke noe, det til tross for at jeg har vann i beholderen/ filteret. Pumper og pumper på den vakuumdritten så jeg får vondt, men ikkenoe skjer. *kaste hele jævla pumpa ut av vinduet*

ÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHHHHHHHHH
Endelig virker den, ryggen min verker av alle anstrengelsene. Jeg fant en stor tykk habrosus hunn inni pumpa da, jeg klarer ikke telle alle nå, så jeg lurer på når den havnet der. Den er iallefal meget lykkelig over å ha sluppet ut og svinser rundt i stor fart.
Kjøkkenet ser bomba ut, jeg er sykt sulten og ryggen verker. Kanskje ikke rart jeg gruet meg til å skulle renske denne pumpa.

Jeg klarer ikke telle alle pygmeene heller, så jeg vet ikke om fler er borte. De er jo overalt hele tiden og står sjelden alle sammen eller rolig.

Huff vannet sekke ut, helt grumsete, med sånne ekle brune slimdotter rundt omkring. Fiskene virker fornøyd da, rekene oxo, leter lykkelige etter mat, uvitende om alt stevet jeg har vært igjennom.
Når jeg leser om slike problemer så er jeg sannelig glad for at de jeg har fungerer prikkfritt. Greit nok at jeg må rense de litt oftere enn andre, men det er ihvertfall ingen stor jobb slik som du har gått gjennom. Tror jeg raskt hadde byttet den ut om det ble samme elendigheten hver gang
er jo vi mennesker som vil ha klart vann da vi vil gjerne se hva som skjer... fisken kommer jo gjerne fra elver med nærmest brunt vann :p

og utvendige pumper er no herk å starte! ...og hvordan i allverden kom fisken inni pumpa? trodde ikke coryene var *så* små at de klarte og komme gjennom ei rist el lignende..
Her kan man se stakkarn jeg reddet fra pumpa.
1 hvor er jeg nå?
2 lykkelig gjenforening
3 jeg slipper dere ikke av syne igjen.

Man ser tydelig hvem som har bodd i ei mørk pumpe, de andre går jo nesten i ett med sanda nå.
Ja jeg var på nippet til å hive den veggimellom, ble jo mye mer fordi jeg ville ta slangene oxo, hadde det bare vært pumpa ville det jo ikke vært et slikt styr. Men likevel, jeg lurer på å kjøpe ei eheim, hvis jeg kjøper en til 600liters akvarium kan jeg bruke det på 375litern jeg har kjøpt. (coryer griser, iallefal når jeg må fore rekene slik at de ikke tar fiskene mine) nå vet jeg vel hva kanskje skjedde med mine tre andre fisk, men fant ingen lik i pumpa da.
Jeg teller oxo bare 6 habrosuser fremdeles, så enten har denne blitt fanget der nylig, ellers gjemmer en seg.
Ser hvor de kan ha blitt sugd inn, så jeg må vel få fikset det nå med en gang oxo. De stakkars hendene mine er tørre som sandpapir. :P

Jeg har ikke noe imot at vannet er litt grumset eller mørkt pga røtter som farger, men nå ser det skikkelig møkkete ut. Hjelper vel ikke at ruta er full av alger heller. Ser for meg at jeg blir våt igjen gitt.
Joda nå telte jeg jammen 7 habrosuser, det var ingen steder de kunne kommet seg inn på den rista som var der, men jeg satte like så godt på en blåsvampbit istedet. Mest sannsynlig har den blitt sugd inn i begynnelsen engang, da ikke delene satt skikkelig sammen og løsnet til stadighet.

Glasset er nok hovedgrunnen til at det ser så fryktelig ut nå, det var masse prikker der. Men jeg orker bare ikke, tok halve glasset så måtte jeg gi meg.
Hmm hadde jeg ikke vært så nærvøs for rekene mine, skulle jeg puttet Hiawatha oppi asia, der ville nok fargene hans kommet mye bedre til sin rett enn slik som det forsvinner i det brunaktige sør amerika.

Rekene som står hos venninna mi er kanskje begynt bli såpass store at jeg kan ta de med hjem snart, ser jo at de minste rekene i asia får være i fred for tiden.

1 guppy ser jeg, kan jo hende det er fler der å, men håper ikke det. Den skal få gå der i fred, så får vi se hva tiden bringer. Jeg kommer nok ikke til å fore for den sin skyld, men den finner nok masse mat slik det er nå med klorereker og coryer som blir foret med tabeletter som smuldrer og støver.

Det er mas i karret der nå, det er fisker over alt, pygmeene er oppe, nede, under, over, borti der, rundt her osv i hele karret. Utrolig rotete å se på, de som stimet så fint sammen i butikken. Her stimer de med alle, de henger seg på med en habrosus, de henger seg på amandaene, de deler seg i flere små grupper, de henger seg på med en annen osv. Blir litt ør i hodet av å se inn der nå.
Ideer til innredning
Jeg har da kjøpt meg 375liters akvarium med bord og hele pakka. Bordet er hvit, hjemmesnekret og helt greit, åpent bak.
Lurte da på hva som vil være best, sette akvariet inntil en vegg med langsiden eller kortsiden.
Altså bruke akvariet som romdeler eller ikke, for hvis jeg ikke gjør det kan jeg ha bakgrunn og utnytte akvariets lengde, hvis jeg vil ha den som romdeler må jeg tenke på at det kan sees inn fra mange sider.

Lurer på hva deres tanker er, har tenkt til å holde det i sør amerikansk, altså røtter, sverdplanter og løv. *klør seg i hodet*
Asia er mye mer farger og forskjellige planter, men tenker da på å gjøre om 200litern til det.

Bruker jeg den som romdeler må jeg tette bak på skapet/bordet.
Den er idag i hvitt, men jeg kunne tenkt meg å ha det i mørkt brun eller svart, hva tror dere?
Hva slags maling kan jeg bruke på ramma rundt akvariet og på lysarmaturet (de vanlige løse grå)??
Tada, bilder av karrene uten refleksen fra vindu.
Sør amerika
S.a tatt fra høyre kortsiden
Asia
Dette er vel tanken rundt det nye karret
Smart å feste roten på den måten. Da får du jo høyde i karet uten å måtte sørge for at plantene blir lange nok. Ble veldig bra syns jeg
Takk takk, og fiskene elsker det, vel ikke bare fiskene, virker som klorereka har flyttet inn oppi der. Ser stadig vekk Hiawatha titte gjennom hullet i rota og istad var kineseren en tur oppi der og undersøkte.
Det gir fiskene en trygghet til å bruke hele karret mer aktivt. Jeg tenker på ei elv eller kulp hvor røttene til trærne stikker ned i vannet, det skal jeg få til bedre i den nye karret.

Endelig ramler eikebladene ned oxo, så nå er det bare å pelle og hive oppi, det blir flott tenker jeg

Fant ut at jeg egentlig har mer røtter oxo, men den er det en svær skjemmende klump på, hadde de bare ikke vært så vanskelig å kutte.
Klorerekene må ut, tenker jeg "låner" de til min mor, fant nemlig enda et lik i akvariet igår kveld og hu har nok av fisk, en overbefisket 200 liter som nesten aldri får stell.
Kom derfra nå, har fått flyttet 660 litern hennes, huff for en jobb, den sto upraktisk midt på gulvet forran kontaktene, så når man skulle gjøre noe var det ett svare strev.
Lovte å hjelpe henne på søndag, men da slet jeg slik med filteret her at jeg rett og slett ikke orket. Så jeg tenkte da at de sikkert hadde gjort litt klart (ryddet og gjort plass) men neida, måtte jo flytte på en hel haug av ubrukelig drit først.
Men fikk satt det opp til slutt, var der klokka 3 og var ferdig halv 5, så man kan selv tenke seg. Akvariet er ikke helt i vater, kommer nok til å synes, men det får heller være.
Jeg har lyst til at de skal plassere det i kjelleren jeg da.

Aldri har vel vassen potetmos og halvvarme pølser smakt så godt som nå, det gikk ned på null komma niks.

Gleder meg til møtet imorgen, det blir fint og treffes igjen.
Hvis jeg orker blir det ominnredning i sør amerika idag, eller imorgen.
Fikk nemlig (takket være en utrolig snill Jan Rune) tak i en flott sverdplante som nå krever sin plass. Gleder meg.
Da må nok alt ut og da kan jeg endelig få tak i klorerekene, jeg er litt til og fra om de er synderene i forsvinningsnr, men jeg liker ikke tanken på at de kanskje er det eller kan bli det.

Den hersens pumpa begynner å bli for stille for meg, så jeg må nok åpne den igjen da den sikkert begynner bli tett, må oxo sjekke at ikke noen av pygmeene havnet inni der da svampen jeg nå har på innsuget hadde forskjøvet seg en kveld.

Har huff to epletrær med masse epler på, det ene er deilige epler mens det andre er en villform hvor eplene smaker pjuk. Disse eplene må jeg få plukket så tenkte jeg jeg kunne ta de med til gjennestad og få levert de, vet ikke helt hvordan det er, men man får vel no tilbud på eplesaft og slikt eller?

Det virker som den 7 stjernen er en liten hakkekylling for de andre, håper virkelig den overlever da den er meget tynn og ikke spiser med de andre.

Joo oxo ser det nesten ut som kuhliiålene mine har skrapet seg, iallefal noen av dem ser rett og slett ut som de har blitt skrapt av fargen på. Jeg aner ikke hva det kommer av, men jeg liker det ikke, virker ikke som det plager fiskene, men det plager meg. Jeg vil jo vite hva det kommer av, siden disse ikke har skjell må det jo bety at det er noe i veien med slimet dems. At de ikke lenger har det beskyttende slimet, men hvorfor det ??
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap