Smått och stort (side 16)

Vad skall man säga?
Var i Skövde och köpte ett 375 liters akvarium med Tropheus duboisi, "Maswa".
Var inte alls intresserad i fiskarna det var akvariumet jag var ute efter.
Så tänkte jag att jag kan ju sälja fiskarna för de passar ej in hos mig.

Satt ut annons här och på nettakvariet men fick ingen större respons.

Dagarna gick och för ett litet tag sedan fick jag yngel på de .
Nu börjar jag bli lite förtjust i Dubbarna.Men de passar fortfarande inte in här.
Men har kommit fram till att jag behåller de.Men de får gå med några viktoriaciklider så länge .Man måste ju ta hänsyn till maten de skall ha oxå.
Så jag får ge de en räkmix blandning med 60%ärtor och 40 % räkor så länge.

Lägger med några bilder
Åååå men de er da så nydelige....Legger ved et bilde i håp om at du vet hvilken fisk det er. Det siste er vel en oskar?
Den ena fisken med blått ansikte serut som en Nimbochromis Venustus hanne.
Den andra en oscar så det har du rätt i .


Har du börjat med malawi?

mvh Kjell
Kjell Begby
Idag var Alenate här och hämtade min grupp med Fossorochromis Rostratus 1+3 som jag troligen kommer att sakna.Men en tröst är att de kommer att få det bra hos Alenate.


De skal helt klart få det det fint her Kjell.
Selv om de spiser meg ut av hus og hjem

Hannen har ikke helt funnet seg til rette ennå,viser ikke så mye farge.
Men han farger mer og mer for hver dag.
Her er ett bilde av han som han ser ut nå,så skal jeg legge ut ett bilde her til uka så skal vi se om det har skjedd no
Det skall bli skoj att se när han färgat ut !
Klart han har det bra hos dig Alenate det har jag ju sett!
Har tittat lite på vad för yngel jag har simmande i akvariumen just nu och det serut så här:

Har följande yngel just nu:

Pundamilia nyererei "RedHead"Zue Island
Lipochromis sp. "matumbi hunter"
Astatoreochromis alluaudi
Pyxichromis Orthostoma largemouth Uganda
Astatotilapia latifasciata
Haplochromis limax

Nyassachromis sp.Paparazzi Itungi

Tropheus duboisi, "Maswa".

Ancistrus sp. ´oppdrettvariant

Vet inte om jag glömt några...

Har en del tugg oxå men vet ej om jag kan ta vara på de.
Dessa tuggar nu:

Pundamilia nyererei "RedHead"Zue Island
Astatoreochromis alluaudi
Pyxichromis Orthostoma largemouth Uganda
Astatotilapia latifasciata
Haplochromis limax
Tropheus duboisi, "Maswa".

det är ju ett lyx problem

mvh Kjell



Haplochromis sp Thick skin
I går så ringede Thomas A Eriksen och undrade om inte jag ville åka med till Nols ciklidhobby utanför Göteborg.Det kan man ju inte tacka nej till!

Så vi åkte ned och kommer in där och jag måste säga det är lika fantastiskt att se på alla vackra fiskar.Det finns allt ¨..om man är intresserad i Malawi eller Tanganyika även Sydamerikanska ciklider och en del Viktoria.

Han har till var tid ca 8-10 arter viktoria och det är mycket för att vara viktoria.

Pratade med Kent han som driver Nols ciklidhobby och han sa att intresset för viktoria ökar stadigt !
I Danmark har intresset ökat markant och i Sverige ökar intresset så jag hoppas att vi kommer efter i Norge.

Så om du som läser detta vill prova viktoriaciklider ta kontakt med mig så skall vi se vad vi kan få till!

Nu tillbaka till Haplochromis sp. "thick skin" !

Vad kan man säga om denna ?
Den går under många namn se bara på "denne smørbrødslista"

Haplochromis sp.44, Haplochromis sp. "Thick Skin," Haplochromis obliquidens, and Astatotilapia sp. "Red Tail." Haplochromis obliquidens .

Så det är inte konstigt att det går runt för folk när de går under så många namn.

Den är ganska så aggresiv och mina erfarenheter av denna att den funkar bäst i en stor grupp.

Jag gjorde mig av med mina gamla för ett par år sedan så jag köpte mig en grupp på 15 st Haplochromis sp. "thick skin" de var ca 5 cm .

Återkommer med bilder när jag fått lånat kamera.
Min kamera är inte bra till detta ändamål.

mvh Kjell
En litt spennende oppdatering på rostratusen
Idag har det vært tendenser til lek,og jeg kan tydelig se på den ene hunnen att hun begynner å bli klar.
Så får håpe det skjer no di nærmeste dagene.
Og med lek kommer gjerne litt farger også...
Det blir spännande och se hur det går!
Ta ett stort delvattens byte Alenate så har du de nog i lek.

Han är oerhörd vacker när han färgar ut.
Har ett dåligt foto på han .

Men han är vacker.
Första bloggen
Hej

Har testat att göra en lite blogg för första gången!



Man har en tendens att skriva aldeles för mycket!
Det är ju så mycket man skulle vilja berätta.

mvh Kjell
Hei Kjell har vært inne på bloggen din og skulle skrive i gjesteboken din og kommentere alle de nydelige fiskene dine men fikk det ikke til. Leser alt du skriver vettu om de nydelige fiskene. )
Hej Heidi!

Tack så jätte mycket för de fina orden!

Konstigt att du inte kunde skriva.
För det hade ju varit trevligt att få lite hälsningar.

Har satt upp sidan idag så kanske jag måste göra några inställningar får se på det iallafall.

Mvh Kjell

ps Heidi

När du är mogen för Viktoriaciklider så säg till så skall du få av mig.
Ger gärna bort några

Heidi Ingdal
Hei Kjell har vært inne på bloggen din og skulle skrive i gjesteboken din og kommentere alle de nydelige fiskene dine men fikk det ikke til. Leser alt du skriver vettu om de nydelige fiskene. :-))


Du får prova igen Heidi!
här kommer linken till Min Blogg

mvh Kjell
Takk for det Kjell. En dag skal jeg ha et stort kar med dine fisker i men når??? Prøver innimellom å lære noen navn også vettu men du vet jeg sliter der. De bildene jeg viste deg var tatt på dyrebutikken på Orkanger hvor de har et kjempekar gående med masse forskjellige fisker.
De eneste chiclidene jeg har nå er et par paletter som har begynt å ta med ynglen ut i selskapskaret på 180 liter så nå har de ominnredet 1/3 av karet til sitt eget territorie. Bare sneglene som får komme i nærheten der og en diger sea som er så stor og feit at den gidder ingenting annet enn å ligge å vente på mat.....Skal prøve igjen senere å komme inn på bloggen din men måtte vist laste ned noe for å skrive og jeg er ikke så flink med sånt heller så venter å ser om andre får det til og hva jeg evt bør gjøre. Fortsett å skrive .... jeg leser.
Hei igjen har nå prøvd igjen og jeg kom inn og fikk skrevet noe men om jeg fikk det til aner jeg ikke.....)
Heidi

I ett akvarium på 180 liter kan du ha dessa fantastiska vackra viktoriaciklider.
De heter Pseudocrenilabrus multicolor victoriae och de är en av de absolut vackraste viktoriacikliderna tycker jag!

De är mycket lugna och de bör gå med lunga arter och man kan ha de i akvarium från ca 100 liter och uppåt.

Du kan läsa om de här

Sänder med några foto på de!

mvh Kjell
Blir en fin Blogg det Kjell.
Mange som kommer til å lære litt av hvert på den siden etterhvert.

Pseudocrenilabrus multicolor victoriae Hmmmm,vet vi har snakket som disse før.
Har du no yngel på de ennå?

Her er ett bilde jeg tok hos Kjell for en liten stund siden,ikke mangel på farge hos disse fisken hvertfall(selv om han ser litt grinete ut
Tack Alenate

Det stämmer att vi pratat om de tidigare men har tyvär inga yngel ännu på dessa men det kommer säkert.

Skall till Albin till helgen så det åker nog med några extra Pseudocrenilabrus multicolor victoriae.Kanske jag skulle ta med några till dig?
Eller vill du vänta tills jag får yngel?



Astatotilapia latifasciata ja kanske den ser lite ilsken ut..ja kanske det.
Den har jag mycket yngel av iallafall

Fina färger har de.

mvh Kjell
Kjell Begby
Heidi I ett akvarium på 180 liter kan du ha dessa fantastiska vackra viktoriaciklider. De heter Pseudocrenilabrus multicolor victoriae och de är en av de absolut vackraste viktoriacikliderna tycker jag! De är mycket lugna och de bör gå med lunga arter och man kan ha de i akvarium från ca 100 liter och uppåt. Du kan läsa om de [URLBLOCK1] Sänder med några foto på de! mvh Kjell
Oj takk skal du ha disse var nydelige . Disse skal jeg lese mer om. )
Har precis kommit hem från Albin i Växjö och fick med mig 3 st nya arter.
Och sedan fick jag med 2 st Paralabidochromis Chilotes Zue island hannar.
Det blev även ca 25 st Pseudocrenilabrus multicolor victoriae

De 3 nya arterna är:

Haplochromis thereuterion
Lipochromis melanopterus Makobe
Ptyochromis sauvagei

Det börjar bli en del arter nu.
Så nu ser listan ut så här!


Viktoria ciklider:-------

Pundamilia sp."RedHead"Zue Island
Paralabidochromis Chilotes Zue island
Lipochromis sp. "matumbi hunter"
Harpagochromis sp. "orange rock hunter" Gabalema islands
Platytaeniodus degeni
Astatoreochromis alluaudi
Neochromis rufocaudalis Saa Nane Island
Paralabidochromis sp. "rockkribensis" Uganda yellow
Pyxichromis Orthostoma largemouth Uganda
Haplochromis sp. "thick skin"
Haplochromis thereuterion
Lipochromis melanopterus Makobe
Ptyochromis sauvagei

Kyoga- och Nawampasasjön:---Astatotilapia latifasciata
Haplochromis sp. "ruby green"

Edward- och Georgesjön:--
Haplochromis limax


Viktoriasjön, Albertsjön, Albertnilen,Edwardsjön Georgesjön Kyogasjön och floder, träsk och mindre sjöar runt om viktoriasjön

Pseudocrenilabrus multicolor victoriae

mvh Kjell
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap